Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه کشور با برخی کارشناسان زرد و نخبگان سفید روبه‌رو است که تنها به دنبال بیان آمار هستند، گفتند: ادعاهای مطرح شده توسط این کارشناسان در برخی رسانه‌ها جز ایجاد اضطراب اجتماعی هیچ کارکردی ندارد.

مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یک مقوله جهانی است و تمام کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه یافته با آن روبه‌رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را صفر کرد اما با سیاست‌گذاری‌های صحیح می‌توان تا حد قابل توجهی این آسیب‌ها را کاهش داد.

وی افزود: آنچه که در وضع سیاست‌گذاری صحیح نقش مهم و اساسی دارد، نخبگان و کارشناسان هستند، اما در مقوله آسیب‌های اجتماعی متأسفانه کشورمان با برخی نخبگان سفید و کارشناسان زرد مواجه است.

کارکرد منفی کارشناسان زرد بر جامعه

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: کارشناسان زرد افرادی هستند که تنها به دنبال بیان آمار با اهداف مختلف هستند چنانچه بدون درنظر گرفتن جوانب به یکباره در رسانه‌ها مواردی را مطرح می‌کنند که نه تنها حقیقت ندارد بلکه ادعاهای مطرح شده توسط این کارشناسان در برخی رسانه‌ها جز ایجاد اضطراب اجتماعی هیچ کارکرد دیگری ندارد.

وی ادامه داد: وضعیت کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی خوب نیست اما نباید با این حرف‌ها به جامعه اضطراب القا کرد. وقتی چنین ادعاها و آمارهای غلطی در رسانه بیان می‌شود به‌طور قطع رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران با استناد به همین آمار، وضعیت کشور را ناگوار و بحرانی جلوه می‌دهند.

تأثیر نخبه‌های سفید بر درمان مشکلات جامعه

ابهری اظهار کرد: متأسفانه برخی نخبگان جامعه، نخبگان سفید و پاستوریزه‌ای هستند که نهایت کار و اقدام مناسب آنها در مطالعه چند مقاله، ترجمه و حتی ارائه پایان‌نامه دانشجو به نام خود، خلاصه می‌شود متأسفانه آن‌ها ترس از ورود به متن جامعه دارند اگر سال ۱۳۶۸ اشارات مقام معظم رهبری جدی گرفته می‌شد امروز به این وضعیت نمی‌رسیدیم که در فضای مجازی یک میلیارد پیام ممیزی از سوی کاربران ایرانی ارسال شود.

وی گفت: این نخبه‌های سفید جامعه، برای درمان مشکلات به دنبال نسخه‌های غربی هستند در حالی که دین اسلام در همه زمینه‌ها همچون روانشناسی، مدیریت و نظریه‌های اجتماعی حرف برای گفتن دارد، اما این امر توسط این نوع کارشناسان و نخبگان مدام زیر سوال برده می‌شود.

به معتاد به عنوان ابزار تجاری دیده می‌شود

این متخصص علوم رفتاری با اشاره به برخی از آسیب‌ها که در حوزه درمان اعتیاد در کشور وجود دارد، اضافه کرد: در حوزه اعتیاد، معتاد به عنوان ابزار تجاری دیده می‌شود تا وقتی این نگاه حاکم است شاهد درمان مؤثر این افراد نخواهیم بود، جمعیت قابل توجهی این افراد پس از ترک دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردند. اعتیاد یکی از ابزارهای جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است و هم اکنون روش و سبک مصرف موادمخدر سنتی به صنعتی تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که در کشور بانک اطلاعاتی آسیب‌های اجتماعی صحیح، جامع و واحدی که مورد تأئید تمام دستگاه‌ها باشد، ایجاد نشود شاهد از بین رفتن سرمایه ملی و شکست طرح‌ها خواهیم بود، هنوز با وجود گذشت سال‌ها و اینکه اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی اولویت‌دار مطرح است آمار دقیقی از معتادان نداریم.

با تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم

ابهری تاکید کرد: بدون داشتن آمار درست در حوزه آسیب‌دیدگان اجتماعی هرگونه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری محکوم به شکست است در کنار این نواقص، کارشناسان زرد برای مطرح کردن خود آماری بالاتر از آمار دستگاه‌ها بیان می‌کنند.

وی گفت: یکی از دلایل ناکامی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تعدد دستگاه‌های متولی است، ۲۲ دستگاه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، میلیاردها تومان بودجه دریافت می‌کنند اما اقدامات آنها نتیجه‌ای جز افزایش معضلات فرهنگی و اجتماعی نداشته است؛ تعدد مراکز پیشگیری، تنوع سیاست‌گذاری‌ها، سلیقه‌ای عمل کردن و کار جزیره‌ای باعث شده است که شاهد افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی باشیم.

کد خبر 589158

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آسيب اجتماعي اعتیاد طلاق کودک آزاری معتادان متجاهر نخبگان وضعیت اعتیاد در جامعه آمار اعتیاد در ایران کارشناسان زرد دستگاه های متولی پیشگیری از آسیب های اجتماعی آمار آسیب های اجتماعی در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آسیب های اجتماعی کارشناسان زرد سیاست گذاری نخبگان سفید دستگاه ها رسانه ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند

محمد رحمانی فرماندار آبدانان در بازدید از مناطق عشایری آبدانان اظهار کرد: عشایر شهرستان آبدانان با دارا بودن ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری استان در قالب یک هزار و ۵۶۰ خانوار و جمعیت هشت هزار و ۷۰۰ نفری در رتبه اول نسبت به سایر شهرستان استان ایلام قرار دارد.

وی بیان کرد: بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک از نوع گوسفند و بز شهرستان آبدانان را به قطب دامپروری استان تبدیل کرده است.

رحمانی بیان کرد: در این بازدید مشکلاتی که متوجه جامعه عشایری شهرستان آبدانان در شرایط فعلی است، دسته بندی و تصمیمات لازم برای حل مشکلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فرماندار آبدانان با اشاره به خدمات دولت سیزدهم به عشایر شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: از فروردین ۱۴۰۲ لغایت پایان فروردین ۱۴۰۳ توزیع ماهیانه ۲ هزار کیسه آرد سفید، خرید و توزیع آب شرب سالم رایگان به کی هزذر و ۱۰۰ خانوار کوچرو به ارزش ریالی ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، مرمت، نگهداری و بازگشایی راه‌های عشایری شهرستان با ادوات راه سازی به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، توزیع ۳۸۰ هزار لیتر نفت سفید به عشایر کوچرو شهرستان، تخصیص توزیع ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات تبصره ۱۸ توسعه شغل دامداری بین ۸۴ نفر و.. برای عشایر شهرستان خدمات انجام شده است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • برگزاری نخستین کنگره شهدای جامعه اطلاعاتی هرمزگان در بندرعباس
  • کلاهبرداری دریافت وام در کانال تلگرامی
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین