Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-29@01:52:40 GMT

روند نزولی سود آوری صنعت فرآورده های نفتی در 1400

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۳۶۶۲

روند نزولی سود آوری صنعت فرآورده های نفتی در 1400

به گزارش  اتاق خبر به نقل از اکوایران :اگر چه سود آوری در شرکت ها و صنایع مسئله مالی به حساب می آید ولی باید به این نکته توجه کرد که برای تداوم تولید و پایداری رشد در صنایع داشتن حاشیه سود مطمئن از الزامات به شمار می آید. در جدول 3 وضعیت سود آوری شرکت های تولید بورس در بازه های عملکردی شش ماهه و نه ماهه و دوازده ماهه سال مالی 1400 مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار رشد اسمی سود شرکت ها در شش ماهه و نه ماهه 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 108 و 64 درصد بوده است. اما بر اساس گزارش های دوازده ماه سود اسمی 484 شرکت بورسی در سال 1400 حدود 42/8 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. این روند نشان می دهد که اثر جهش های قیمتی بر سود اسمی که در سال 1399 نمایان شده و در نیمه اول سال 1400 نیز ادامه داشته، در نیمه دوم سال 1400 با فروکش کردن نوسانات ارزی کمتر شده است.

روند سود سازی شرکت های بورسی را می توان از طریق تعداد شرکت های زیان ده نیز دنبال کرد. بر اساس اطلاعات جدول 3 در شش ماهه و نه ماهه 1400 به ترتیب 64 و 56 شرکت سود خود را منفی گزارش کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 واحد بیشتر بوده است. اما بر اساس گزارش های دوازده ماهه 1400 تنها  34 شرکت زیان ده شناسایی میشوند که نسبت به سال قبل یک واحد کمتر شده است لذا بر اساس این شاخص سود آوری شرکت هایی که حاشیه سود پایینی داشته اند در سال 1400 بدتر از سال 1399 نبوده است.

برای اینکه مشخص شود رشد سود در کدام صنایع بیشتر بوده است در جدول 3 عملکرد سود آوری شرکت ها به تفکیک صنایع نیز آورده شده است. در بین صنایع مهم مانند سنوات اخیر شرکت های خودرو سازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت را از نظر سود آوری دارند؛ به صورتی که تنها صنعتی هست که جمع سود خالص شرکت های آن منفی می شود. در این صنعت مجموع زیان ایجاد شده در سال مالی1400 حدود 30 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که صادرات محور هستند به ترتیب با 53 و 52/3 درصد رشد سود اسمی در سال 1400 نسبت به سال قبل بیشترین رشد در سود آوری در بین صنایع را داشتند. به جز صنعت خودرو سازی، تنها صنعتی که رشد اسمی مجموع سود های شرکت های آن نسبت به سال قبل کمتر شده است، صنعت محصولات غذایی است که سود تجمیعی آن ها در سال 1400 حدود 1/4 درصد کمتر از سال قبل بوده است. صنعت محصولات دارویی که در شش ماهه و نه ماهه 1400 رشد اسمی سودش کمتر از تورم بود، در گزارش 12 ماهه وضعیت بهتری پیدا کرد و به رشد بالای 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید. از طرف دیگر صنعت فرآورده های نفتی که در دوره های شش و نه ماه رشد قابل توجه 88 و 66/4 درصدی سود نسبت به مدت مشابه سال قبل را رقم زده بود در 12 ماهه 1400 تنها توانسته 29/3 درصد بیشتر از سال قبل سود بیشتری ایجاد کند.

 

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: نسبت به مدت مشابه سال قبل شش ماهه و نه ماهه سال قبل سال قبل سال 1400 سود آوری شرکت ها بر اساس ماهه 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۳۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (۸ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به معاملات پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت) ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار با افت ۵۰۴ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان رسید.

همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز نسبت به قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با کاهش ۴۸۵ هزار تومانی، ۳۸ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان معامله شد.

براساس این گزارش، امروز نیم سکه نسبت به قیمت پایانی معاملات (۶ اردیبهشت) ۲۴ میلیون و۸۰۰ هزار تومان با کاهش ۱۴۰ هزار تومانی ۲۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و ربع سکه با افت ۱۶۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۸۴۰ تومان به فروش رفت.

قیمت سکه گرمی ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان دادوستد شد که نسبت به نرخ آخرین معامله ۸۰ هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۴۹۳ هزار تومان فروخته شد که نسبت به قیمت پایانی پنج‌شنبه ۱۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز ۲ هزار و ۳۳۸ دلار رسید.

کد خبر 6089805 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان
  • اعطای سیاست‌های تأمین تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال