Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه زندگی -خبرگزاری فارس: چندی قبل مخاطبان در سامانه مردمی فارس من با ثبت چند کمپین خواستار اصلاح برخورد با زنان باردار در آستانه زایمان در برخی از بیمارستان‌ها شدند. خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «ماجرای بدرفتاری با مادران در بخش زایمان» به این موضوع پرداخت. این گزارش با واکنش گسترده مخاطبان مواجه شد، طوری که بیش از یک هزار نفر از بانوان، تجربه خود از نحوه مواجهه کادر درمان اتاق زایمان را در پایین گزارش منتشر شده با ما به اشتراک گذاشتند و فصل مشترک همه این پیام‌ها مطالبه از رسانه برای پرداختن به این موضوع بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه این یادداشت‌ها و گلایه‌های مادران بارداری که از نقاط مختلف کشور تجربه خود را با ما در میان گذاشتند از معضلی مهم اما فراموش شده در بیمارستان‌ها پرده برداشت؛ معضل نحوه برخورد کادر درمان اتاق زایمان با مادرانی که در سخت‌ترین شرایط جسمی، نیازمند حمایت روحی و عاطفی هستند اما گویا نظارتی بر نوع این برخورد در بلوک زایمان بسیاری از بیمارستان‌ها وجود ندارد.

ما بر اساس رسالت رسانه‌ای و همچنین ضرورت حفظ کرامت بانوان در آستانه زایمان این موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد. در این گزارش تلاش شد با مطالعه همه یادداشت‌های مندرج در گزارش به برخی از نکات مهم اشاره کنیم.

* آسیبی که منجر به کاهش آمار زایمان طبیعی می‌شود

سال‌هاست متولیان وزارت بهداشت به دلیل ضررو زیان‌های جسمی ناشی از روش سزارین برای وضع حمل مادران، با طرح‌های مختلف درصدد افزایش آمار زایمان طبیعی و تشویق مادران به این نوع وضع حمل هستند اما مطالعه بسیاری از کامنت های مخاطبان نشان می‌دهد که یکی از دلایل افزایش تقاضا برای روش سزارین، به نحوه برخورد ماماها و پرستاران در زمان وضع حمل بر می‌گردد؛ موضوعی که به نظرمی رسد از نگاه مسئولان پنهان مانده است. یکی از مخاطبان با بیان تجربه تلخ خود نوشته است؛ «خاطره من از بیمارستان زنان قوچان در استان خراسان رضوی است و متاسفانه انقدر رفتار با من بد بود که هنوزهم هرگاه از کنار بیمارستان عبور می‌کندچار شوک عصبی می‌شوم و همسرم کل شهر را دور می زند که چشمم به این بیمارستان نیفتد و هیچ وقت به زایمان طبیعی فکر نکردم.»

یکی دیگر از مخاطبان هم نوشته است؛ «علت اینکه مادرها بیشتر دوست دارن سزارین بشن تا طبیعی فقط و فقط وفقط به خاطر رفتارهای بد بخش زایمان بیمارستان‌ها است و خواهش می‌کنم این مطلب را به وزارت بهداشت منتقل کنید تا پیگیری شود.»

*چرا به مادر باردار توهین می‌کنید؟!

این روزها که فرزندآوری از سیاست‌های اصلی حاکمیت است و نهادهای مختلف در تلاشند تا با سیاست‌های تشویقی به افزایش جمعیت کشور کمک کنند، به گفته مخاطبان گزارش ما برخی از ماماها در بلوک زایمان نسبت به مادرانی که فرزند سوم یا چهارم خود را وضع حمل می‌کنند عبارات ناشایستی را به کار می‌برند. مخاطبی با عنوان «یک خانم ایرانی» نوشته است: «رفتار ماما در زایشگاه اصلاً درست نیست. مخصوصاً اگر بدانند فرزند سوم چهارم یا بیشتر باشد، سرکوفت می‌زنند که بچه می‌خواستی چکار با این گرونی. ما درد این بی حرمتی‌ها را باید کجای دلمان بگذاریم!» تجاربی شبیه به این تجربه در میان یک هزار یادداشت مخاطبان به کرات به چشم می‌خورد.

*هشدار! وقتی رفتار برخی ماماها انگیزه فرزندآوری را کاهش می‌دهد

تلخ است اما واقعیت دارد و این واقعیت تلخ باید به گوش مسئولان برسد تا فکر عاجلی برای پایان دادن به رفتار نامناسب با برخی از مادران در زایشگاه‌ها کنند. در میان کامنت ها بسیاری از مادران از تجربه تلخ خود در زمان وضع حمل طبیعی گفته‌اند و برخی حتی این تجربه تلخ را منجر به کاهش میل به فرزند آوری دانستند. یکی از مخاطبان نوشته است: ««بنده ۴۲ ساله هستم و مادر پنج فرزند. واقعاً اکثرتجربه های زایمانم بد و وحشتناک بودند به لحاظ رفتارها، توهین‌ها ویا رهاشدگی وعدم حمایت عاطفی و رسیدگی مراقبتی کادر درمان اتاق زایمان و معتقدم اگر به این مسئله رسیدگی شود ممکن است تأثیرخوبی هم در فرزندآوری داشته باشد.» مخاطبی به نان موسوی هم نوشته است: «واقعاً اگر قرار است مسئولان برای تشویق مردم به فرزندآوری کاری کنند باید از همین جا شروع کنند، چون رفتار بد پرسنل بخش زایمان تأثیر زیادی در تصمیم گیری مادران برای به دنیا آوردن فرزندان بعدی دارد. من هم متاسفانه دو تجربه بسیار بد از رفتار پرسنل بخش زایمان در سال‌های قبل دارم.» به نظر می‌رسد وزارت بهداشت نباید از کنار این موضوع به سادگی عبور کند.

*حضور پرسنل خدمات آقا در بلوک زایمان!

کمپین مخاطبان و گزارش منتشر شده بهانه‌ای شد برای پرده برداشتن از مشکلاتی که شاید تا به حال توجهی به آن نشده است. یکی از نکات تلخی که مخاطبان در این گزارش به آن اشاره کردند حضور پرسنل خدمات آقا در بلوک زایمان برخی از بیمارستان‌هاست که با هیچ منطقی سازگار نیست. سال قبل مخاطبان در کمپینی خواستار منع حضور پزشک آقا در اتاق عمل زنان و زایمان شدند و خبرگزاری هم در گزارش‌هایی به این مطالبه پرداخت. اما حضور پرسنل خدمات آقا در بخش زنان و زایمان مغفول ماند. بانوانی که به بلوک زایمان منتقل می‌شوند در شرایط جسمی وظاهری مناسبی نیستند و مسئولان بیمارستان‌ها باید از رفت و آمد پرسنل مرد بیمارستان به این بخش خودداری کنند.

*آن روی سکه؛ وقتی ماما برای آرامش من قرآن می‌خواند

در میان صدها تجربه تلخ مادران از سوءرفتار با آنها در زمان وضع حمل مادرانی هم بودند که از تجارب دل نشین خود در بهترین لحظات زندگی گفتند. تجربه یکی از مخاطبان با نام «شهلا» را می‌خوانیم؛ «من ۱۸ سال پیش دربیمارستانی در شهر اصفهان زایمان سوم انجام دادم. با اینکه روز اول ماه رمضان بود وخانم دکتر وپرستارها روزه بودند اما ازساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر از پای تخت من کنار نرفتند. ماما برای آرامش من قرآن می‌خواند و شکلات تبرک به من می‌داد.»

*ماماها را دریابید

بررسی جامعه آماری یک هزار نفره بانوانی که تجربه خود از رفتار ماماها در زمان وضع حمل را با ما به اشتراک گذاشتند از نارضایتی بیش از ۸۰ درصد بانوان خبر می‌دهد. برخی از توهین‌های زشت و زننده گفتند، برخی از حرف‌های رکیکی که شنیده‌اند. اما ماماها هم در این جدال رسانه‌ای به میدان آمدند و حرف‌هایشان را با ما و مادران در میان گذاشتند. یکی از مخاطبان نوشته است: «در کنار صحبت‌های همه مادران اما با نگاهی ریشه‌ای به قضیه نگاه کنیم. وقتی در بیمارستانی دولتی در یک شیفت کاری ۵ پرستار در بخش زایمان و حداقل ۲۰ مادر آماده زایمان باشند چه توقعی از ماما می‌رود. ماماها و پرستاران تعطیلات که ندارند گاه ۷ تا ۹ شیفت فشرده در هفته دارند حقوق و مزایایی یک ساله معوق دارند، بار کمبود دکتر را باید پرستار و ماما بکشد و اینها مزایایی یکسان با کادر اداری بیمارستان و کارمندانی دارند که از ساعت ۸ صبح تا ۲ ظهر خدمت می‌کنند. امیدوارم اگر مسئولان مطالب را خواندند و دنبال رفع مشکل بودند، بدانند ۸۰ درصد مشکلات به خاطر عدم توجه و کمبود امکانات به پرستاران و ماماها هست.»

امیدواریم مسئولان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای حفظ کرامت زنان باردار این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فارس من زندگی زایمان زایمان طبیعی ماما زمان وضع حمل یکی از مخاطبان بلوک زایمان بیمارستان ها وزارت بهداشت خدمات آقا بخش زایمان تجربه تلخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۴۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب،بهرام بنده یزدانی روز شنبه در آیین آغاز کار ساخت مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیای شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه در دوره های پیش سهمیه مناسبی برای استخدامی نیروهای بهداشت و درمان در نظر گرفته نشد و این بخش با مشکل مواجه بود.

وی افزود: رایزنی‌ها برای استخدام جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است تا سهمیه مناسبی برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باشد.

معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بیان کرد: مسیر قانونی تبدیل وضعیت ایثارگران، ۹۰۰ نفر در سال گذشته را شامل شد و این خود کمک بزرگی به امنیت شغلی کارکنان و وضعیت کیفی شاخص های استخدامی منابع انسانی کرد.

وی اضافه کرد: رایزنی های لازم برای استفاده از این ظرفیت جدید استخدامی که به زودی اعلام رسمی می شود در مدیریت منابع انسانی وزارتخانه در حال انجام است.

هزینه کرد بی‌سابقه دولت سیزدهم در خرید تجهیزات پزشکی

بنده یزدانی در ادامه اضافه کرد: هزینه های کلانی در بحث خرید تجهیزات و اقلام بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم انجام شده که اختصاص هفت میلیون و ۳۰۰ هزار یورو تجهیزات به خراسان شمالی از این موارد است.

وی افزود: اعتبارهای بیشتری برای بخش درمان خراسان شمالی در دور سوم سفرهای مسئولان وزارتخانه به این استان اختصاص می‌یابد.

۹ طرح درمانی، آموزشی و رفاهی امروز (شنبه) با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان‌های خراسان شمالی راه اندازی و کلنگ زنی شد.

طرح های راه اندازی شده شامل بخش «ام آر آی» و «سی تی اسکن» بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد، بخش دیالیز رازوجرگلان، بخش دیالیز فاروج، بخش «وی آی پی» بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان، مرکز تصویربرداری دیجیتال و همراه سرای بیمارستان امام علی (ع) بجنورد است.

طرح های کلنگ زنی نیز شامل مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیاء شیروان و طرح توسعه بیمارستان جاجرم است.

شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری خاور بجنورد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • پیگیری قضایی ضرب و شتم یک پرستار در حال انجام است
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • حضور بیش از ۶۰ پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان
  • چگونه بهترین شرکت طراحی سایت را انتخاب کنیم؟