Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، در هفته‌ها و ماه‌های پس از حمله به اوکراین، اروپایی‌ها با نمایش اتحاد و قاطعیت، هم ولادیمیر پوتین و هم خودشان را غافلگیر کردند. جوامع اروپایی خشمگین از حمله روسیه به اوکراین، نیروی محرکی عظیم برای چرخش غیرمنتظره سیاست اروپا در قبال روسیه ایجاد کردند. اروپایی‌ها درهای خانه‌های خود را به روی میلیون‌ها آواره اوکراینی باز کردند، خواستار تحریم‌های شدید اقتصادی علیه مسکو شدند و شرکت‌های غربی را مجبور به ترک روسیه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اکنون با گذشت حدود ۶ماه از جنگ و نمایان شدن تبعات آن برای زندگی روزمره مردم در اروپا، این روحیه ابرقهرمانی در میان اروپایی‌ها فروکش کرده است. نزدیک شدن به فصل زمستان در بحبوحه بحران انرژی اروپا می‌تواند به کل، نگاه اروپایی‌ها نسبت به جنگ را تغییر دهد و این سؤال را مطرح کند که اتحاد و یکپارچگی اروپایی در مواجهه با جنگ اوکراین تا چه زمانی دوام خواهد آورد؟

«شورای روابط خارجی اروپا» برای پاسخ دادن به این پرسش‌ طی چند ماه گذشته نظرسنجی گسترده‌ای در ۱۰کشور اروپایی انجام داده است. نظرسنجی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد انجام شده است؛ یعنی زمانی که اثر شوک اولیه جنگ بر مردم از بین رفته بود. این نظرسنجی فراتر از خشم اروپایی‌ها نسبت به جنگ پوتین، میزان تاب‌آوری مردم اروپا را سنجیده و نتایج آن نشان می‌دهد که افکار عمومی از مباحثات کلیدی درباره ماهیت جنگ فاصله گرفته و به‌سوی پرسش‌هایی درباره بازنده اصلی جنگ، زمان و چگونگی پایان جنگ و همچنین تأثیر جنگ بر زندگی مردم بیرون از مرزهای اوکراین چرخیده است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد اروپایی‌ها نسبت به تبعات اقتصادی و اجتماعی نظیر تورم بالا، بحران‌های انرژی و مواد غذایی جنگ آگاه‌تر شده‌اند. این آگاهی با آغاز فصل زمستان، افزایش تقاضا برای گاز و احتمالا قطع کامل دسترسی اروپا به گاز روسیه دردناک‌تر خواهد شد. در این نظرسنجی بیش از ۸هزار نفر از سرتاسر اروپا از کشورهای رومانی، لهستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان، پرتغال، اسپانیا، فنلاند و سوئد و همچنین انگلیس شرکت کرده‌اند. نتایج نظرسنجی، آشکارا حاکی از ایجاد شکاف میان شهروندان اروپایی است و نشان می‌دهد مردم اروپا به دو دسته حامی صلح و حامی جنگ تقسیم شده‌اند.

صلح در برابر عدالت

یکی از کلیدی‌ترین پرسش‌های نظرسنجی، درباره شیوه پایان یافتن جنگ بوده است. اینکه آیا اروپا باید به هر قیمتی، حتی در ازای امتیاز دادن اوکراین به روسیه جنگ را به سرعت پایان بخشد؟ یا جنگ با هدف مجازات روسیه تحت هرشرایطی ادامه پیدا کند؟ پاسخ به این دو پرسش، اروپایی‌ها را در ۲گروه «حامی صلح» و «حامی ادامه جنگ و شکست روسیه» تقسیم‌بندی کرده است و یک گروه با «آرای نوسانی» به‌عنوان گروه سوم در کنار آنها ایجاد شده است. اعضای گروه صلح، خواهان دستیابی سریع‌تر به صلح تحت هر شرایطی هستند و اعضای گروه جنگ تنها راه رسیدن به صلح را شکست روسیه می‌دانند. از آنجایی که احتمال طولانی شدن جنگ، بسیار جدی است، این خط اختلاف نظر می‌تواند به مرور به شکافی عمیق در بدنه اتحاد اروپا تبدیل شود. نتایج نظرسنجی شورای روابط خارجی اروپا نشان می‌دهد که از میان ۱۰کشور، ۳۵درصد از مردم خواهان صلح سریع و ۲۲درصد خواهان شکست روسیه هستند و حدود ۲۰درصد از مردم بدون داشتن موضع خاص، صرفا از اقدامات اروپا در قبال جنگ حمایت کرده‌اند. وضعیت آرای همین گروه نوسانی است که می‌تواند در تعیین گام‌های بعدی سیاستمداران اروپایی در قبال جنگ اوکراین بسیار حیاتی باشد. این گروه، آشکارا با روسیه دشمنی می‌کند و حامی اعمال سیاست‌های سخت علیه روسیه است، اما همزمان نگران طولانی‌شدن جنگ و افزایش هزینه‌های زندگی در اروپاست.

همچنین اگرچه بیشتر افراد، روسیه را مقصر آغاز جنگ می‌دانند، اما آمار طرفداران این ایده در دو گروه اصلی جالب توجه است. در گروه حامیان صلح، ۶۴درصد و در گروه حامیان جنگ، حدود ۸۶درصد مردم، روسیه را مقصر آغاز جنگ می‌دانند. آرای نوسانی بیش از دو گروه دیگر روسیه را مقصر می‌دانند اما برخلاف دو گروه دیگر که روسیه را مانع اصلی ایجاد صلح می‌دانند، جمعیت افرادی که باور دارند آمریکا مانع اصلی ایجاد صلح است، در گروه آرای نوسانی بیشتر است. همچنین طرفداران صلح بیشتر از طرفداران جنگ باور دارند که اوکراین و اتحادیه اروپا در جنگ بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد و این اصلی‌ترین دلیلی است که می‌تواند به‌زودی منجر به طغیان افکار عمومی علیه ایده تداوم جنگ شود.

میزان حمایت از واکنش سیاسی اروپا و قطع رابطه با روسیه هم در میان ۳ گروه متفاوت است: ۵۰درصد از طرفداران صلح، ۸۳درصد از طرفداران شکست روسیه و ۸۳درصد از آرای نوسانی خواستار برخورد سیاسی با روسیه هستند. در مورد قطع روابط دیپلماتیک با روسیه اختلاف نظر شفاف‌تر است، زیرا طرفداران صلح با این اقدام مخالفند و دو گروه دیگر موافق. ایجاد منطقه پرواز ممنوع، اعزام نیرو به اوکراین، پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا دیگر موضوعاتی است که اختلاف نظر میان گروه‌ها بر سر آنها شدید است و معمولا طرفداران صلح را در مقابل طرفداران جنگ و گروه نوسانی قرار می‌دهد. اما اختلاف‌نظر شدید در زمینه افزایش هزینه‌های دفاعی توسط کشورهای اروپایی نمایان‌تر است. ۵۳درصد از طرفداران شکست روسیه موافق افزایش هزینه‌های دفاعی هستند، حتی اگر به قیمت کاهش بودجه در حوزه‌هایی مانند بهداشت، آموزش و مقابله با جرم باشد و ۲۹درصد مخالفند. در میان طرفداران صلح اما این آرا تقریبا وارونه است: ۲۹درصد موافق افزایش هزینه‌های دفاعی و ۵۱درصد مخالف آن هستند.

جنگ اوکراین، یک جنگ فرسایشی

کابوس بزرگ ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، خسته شدن جهان از جنگ است و نتیجه نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد این کابوس دست‌کم با طولانی‌تر شدن جنگ ممکن است به واقعیت تبدیل شود. ۵۰درصد از طرفداران صلح درحال حاضر باور دارند دولت آنها بیش از اندازه به جنگ اوکراین توجه نشان می‌دهد. این آمار در میان طرفداران شکست روسیه ۳۸درصد است. با این‌ همه، آرای نوسانی در این حوزه با طرفداران اجرای عدالت هم‌نظر هستند و می‌توانند فرصت بیشتری برای تداوم جنگ در اختیار اروپا قرار دهند.

اما فارغ از اینها، بررسی نتایج نظرسنجی‌ یادشده از کشوری به کشوری دیگر نشان می‌دهد که اروپا به‌زودی دچار نوعی خستگی در همبستگی با اوکراین خواهد شد. این خستگی از هم‌اکنون در میان شهروندان کشورهای خط مقدم جنگ، یعنی لهستان و رومانی قابل مشاهده است. بیش از ۵۰درصد از مردم در این کشورها باور دارند دولت‌هایشان بیش از حد بر موضوع جنگ اوکراین متمرکز شده‌اند. طولانی‌تر شدن جنگ می‌تواند این نارضایتی را حتی افزایش دهد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که نگرانی از آغاز جنگ هسته‌ای در اروپا، ‌یک نگرانی همگانی است، اما دیگر نگرانی‌ها ناشی از تبعات جنگ، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. مردم در کشورهای نزدیک‌تر به روسیه بیشتر نگران حمله روسیه بوده و مردم در کشورهای دورتر مانند پرتغال، ایتالیا و فرانسه نگرانی افزایش هزینه زندگی و قیمت انرژی هستند. نگرانی در مورد هزینه‌های زندگی با نزدیک‌تر شدن فصل زمستان، تصمیم روسیه به قطع گاز خط لوله نورداستریم-۱و جدی‌تر شدن احتمال قطع کامل گاز اروپا در سرمای زمستان شدیدتر خواهد شد. اکونومیست به تازگی درباره احتمال ایجاد دودستگی شدید میان کشورهای اروپایی بر سر تامین انرژی مورد نیاز در فصل زمستان و احتکار انرژی توسط کشورهایی که خط گاز از خاک آنها عبور می‌کند هشدار داده است. درصورتی که اروپا نتواند بحران کنونی انرژی را تا آغاز زمستان مدیریت کند، اروپایی‌ها به شکلی جدی‌تر با چهره زشت تبعات جنگ مواجه خواهد شد. در این صورت شکاف اختلاف میان طرفداران صلح و جنگ عمیق‌تر شده و بر فشار اختلافات قبلی خواهد افزود.

دو همسایه اوکراین، یعنی لهستان و رومانی درحال حاضر برسر موضوعاتی مانند ترجیح صلح بر جنگ، افزایش بودجه نظامی، قطع روابط اقتصادی و سیاسی با روسیه، افزایش کمک‌های اقتصادی به اوکراین و اعزام نیرو به این کشور اختلاف‌نظرهای اساسی دارند. لهستان در این حوزه‌ها بیشتر از رومانی طرفدار ادامه جنگ است؛ نگاهی که به نگاه انگلیس و آمریکا نزدیک است. 

کدام کشورها خواهان پایان جنگند؟

نتایج نظرسنجی جدید شورای روابط خارجی اروپا نشان می‌دهد ۱۶درصد از رای‌دهندگان لهستانی، ۵۲درصد از ایتالیایی‌ها و ۴۹درصد از آلمانی‌ها خواهان «صلح فوری» هستند. در مجموع کشورهای رومانی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئد و اسپانیا بیشتر به صلح تمایل دارند تا جنگ. بیش از ۸۰درصد مردم در لهستان، سوئد، فنلاند، پرتغال و انگلیس، روسیه را مقصر آغاز جنگ می‌دانند اما این آمار در ایتالیا به ۵۶درصد، در فرانسه به ۶۲درصد و در آلمان به ۶۶درصد می‌رسد. همچنین اگرچه اکثریت کشورها روسیه را مانع صلح می‎دانند، این آمار در ایتالیا و رومانی کاهش می‌یابد و اکثر ایتالیایی‌ها آمریکا را یکی از اصلی‌ترین موانع رسیدن به صلح در بحران اوکراین می‌دانند. با توجه به اینکه بخش اعظم افکار عمومی در اروپا هم‌اکنون طرفدار پایان جنگ و رسیدن به صلح است، اینطور به‌نظر می‌آید که به‌تدریج و تا آغاز فصل زمستان، کابوس ولودمیر زلینسکی رنگ واقعیت بگیرد.

کد خبر 691503 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها روسیه - اوکراین اتحادیه اروپا اوکراین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روسیه اوکراین اتحادیه اروپا اوکراین افزایش هزینه نتایج نظرسنجی نشان می دهد روسیه را مقصر طرفداران صلح جنگ اوکراین باور دارند شکست روسیه اروپایی ها اختلاف نظر فصل زمستان پایان جنگ آغاز جنگ خواهد شد شدن جنگ دو گروه تر شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۴۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟

به گزارش همشهری آنلاین، مدت‌ها تصور می‌شد که زنان بیشتر از مردان سرما را احساس می‌کنند اما یک پژوهش جدید با این ایده مخالفت کرده و نشان داده است که مکانیسم‌های حفظ گرما در بدن خانم‌ها در مقایسه با همسالان مرد آنها در دمای پایین‌تری کار می‌کنند.

به نقل از دیلی‌میل، پژوهشگران «مؤسسه ملی سلامت آمریکا» ۲۸ داوطلب جوان، سالم و لاغر را برای پژوهش خود انتخاب کردند که از این تعداد، ۱۶ نفر زن و ۱۲ نفر مرد بودند.

در حالی که شرکت‌کنندگان در معرض دمای بین ۱۷ تا ۳۱ درجه سلسیوس قرار داشتند، اقدامات گسترده‌ای روی آنها انجام شد. به عنوان بخشی از این پژوهش، دمای بحرانی پایین هر شخص نیز محاسبه شد. دمای بحرانی پایین، حداقل دمایی است که یک شخص پیش از واکنش نشان دادن بدن برای گرم ماندن می‌تواند تحمل کند.

تحلیل‌ها نشان دادند که مردان مصرف انرژی را برای گرم نگه داشتن خود در حدود ۲۳ درجه سلسیوس آغاز کردند اما این واکنش در زنان نزدیک به ۲۲ درجه سلسیوس رخ داد. همچنین، پژوهشگران دریافتند که زنان با خنک‌تر شدن محیط، بهتر می‌توانند دمای بدن خود را حفظ کنند و عایق بهتری در برابر سرما دارند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که زنان ممکن است محافظت بیشتری در برابر سرما داشته باشند زیرا چربی بدن آنها بیشتر از مردان است. آنها گفتند: به طور متعارف احساس می‌شود که زنان سرما را بیشتر از مردان احساس می‌کنند اما مقایسه‌های کنترل‌شده کمیاب هستند. ما متوجه شدیم زنان دمای بحرانی پایین‌تری دارند که عمدتا ناشی از چربی بدن بیشتر در مقایسه با مردان بود.

با وجود این نتایج، تفاوت معنی‌داری بین سردترین دمای قابل تحمل گزارش‌شده برای مردان و زنان این پژوهش وجود نداشت. تفاوت معنی‌داری نیز در میزان لرز یا آسایش گرمایی گزارش‌شده با کاهش دما مشاهده نشد.

این پژوهش در مجله «PNAS» به چاپ رسید.

کد خبر 848545 منبع: ایسنا برچسب‌ها پژوهش مردان خبر مهم زنان

دیگر خبرها

  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم