Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترازوی آزمایشگاهی

ترازوهای آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری دقیق وزن مواد و اجسام استفاده می‌شوند و از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات یک آزمایشگاه هستند. در آزمایشگاه‌ها وزن باید بدون خطا مشخص شود، هوا و محیط اطراف روی آن تاثیری نداشته باشد و یک ترازو بتواند حتی اجسام میکروسکوپی را وزن کند. این حساسیت در برخی آزمایش‌ها مانند آزمایش‌های علوم پزشکی و دامپزشکی، تغییر در نمایش وزن حتی تا 0.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

00001 گرم نیز روی سلامتی و جان انسان‌ها و حیوان‌ها تاثیر خواهد داشت، به همین دلیل باید یک ترازوی آزمایشگاهی با دقت بالا انتخاب کرد.

در ادامه با انواع ترازوهای آزمایشگاهی مرسوم آشنا شده و راهنمای خرید ترازو را مطالعه خواهید کرد.

 

1.ترازوی آزمایشگاهی آنالیتیکال

ترازوی آنالیتیکال یک نوع ترازوی آزمایشگاهی دقیق و بسیار حساس است که با هدف جلوگیری از دخالت اثرات محیطی روی وزن مواد مانند باد، جریان هوا و الکتریسیته ساکن به صورت محفظه‌دار استفاده می‌شود. در بیشتر ترازوهای آنالیتیکال عملیات کالیبراسیون یا تنظیم به صورت خودکار انجام شده و با راه‌اندازی دوباره دستگاه‌ها نیازی به تنظیم مجدد توسط کاربر یا مسئول آزمایشگاه نیست.

دقت وزن‌کشی یا توزین این نوع ترازوها با توجه به ظرفیت ترازو می‌تواند از 0.0001 تا 0.00001 گرم متغیر باشد. در برخی ترازوهای تحلیلی و آزمایشگاهی غیر از توزین، عملیات آمارگیری، سنجش چگالی مواد مختلف و توزین درصدی نیز قابل انجام است. برای انتخاب یک ترازوی آزمایشگاهی خوب باید به موارد مختلفی از جمله طیف اندازه‌گیری، قابلیت تکرار سنجش، طول عمر و بودجه بسیار توجه کرد.

ترازوهای آنالیتیکال را با نام ترازوی تحلیل‌گر یا تحلیلی نیز می‌شناسند، البته ترازوهای تحلیل‌گر قابلیت تحلیل آمار، ایجاد انواع نمودارها و محاسبه چگالی را نیز دارند.

 

2.ترازوی آزمایشگاهی گرمی

وقتی پای واژه گِرَم در نام یک ترازو به میان می‌آید مشخص می‌شود که کار این ابزار نمایش وزن است، منتها اعلام وزن دقیق با حساسیت و جزئیات کامل. ترازوهای گرمی در ابعاد کوچک و بدون محفظه ساخته شده‌اند. این نوع ترازوها غیر از آزمایشگاه‌ها در طلافروشی‌ها و زعفران‌فروشی‌ها نیز استفاده می‌شوند.

فرض کنیم شما قصد وزن کردن ماده‌ای با وزن 3.745 گرم دارید. اگر از ترازوی یک گرمی استفاده کنید وزن نمایش داده برای شما 3.7 گرم خواهد بود، حال اگر با ترازوی گرمی دقیق‌تری این ماده را اندازه‌گیری کنید، وزن اصلی آن برای شما مشخص خواهد شد. این‌گونه برخی سوءاستفاده‌ها کمتر شده و مواد آزمایشگاهی یا فلزات گران‌بها که ارزش فوق‌العاده بالایی دارند با قیمت واقعی خود خرید و فروش می‌شوند.

ترازوهای گرمی معمولا به وسیله‌ی حسگر بسیار حساس لودسل وزن مواد را مشخص می‌کنند.

در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی باید به دقت و وزن قابل پشتیبانی توسط آن توجه کرد.

 

3.ترازوی آزمایشگاهی میکرو

ترازوی میکرو یا میکرو ترازو، جزو دقیق‌ترین ترازوهای جهان است. همان‌گونه که از نام میکرو ترازو پیداست برای واحدهای کوچک در اندازه میکروگرم استفاده می‌شود. در این نوع ترازوها که امکان وزن کردن مواد مایع و جامد را دارند، فضای پیرامون و لرزش و لغزش سطح نیز برای اندازه‌گیری تحلیل می‌شود.

 

4.ترازوی آزمایشگاهی رطوبتی

ترازوهای رطوبتی برای اندازه‌گیری دقیق رطوبت و تشخیص دقیق ماده به صورت خشک در آزمایشگاه‌های شیمیایی و صنعتی کاربرد دارند. تولید حرارت توسط لامپ‌های هالوژن از روش‌های متداول این ترازوها است. وقتی ماده لامپ هالوژن خشک شد می‌توان با توجه به وزن از دست رفته حین فرآیند، رطوبت موجود در آن را به وسیله این ترازو تشخیص داد. ترازوهای رطوبتی انواع مختلفی داشته و بیشتر آن‌ها برای گرمادهی محفظه‌های مخصوصی بر روی سینی‌های خود دارند.

برای انتخاب یک ترازوی آزمایشگاهی رطوبتی باید به وزن قابل پشتیبانی، تکرارپذیری، هزینه و ابعاد آن توجه نمود.

5.ترازوی آزمایشگاهی پرتابل

ترازوی پرتابل یا قابل حمل ابعاد کوچکی داشته و می‌تواند وزن خشک یک ماده را با دقت و حساسیت بالا نمایش دهد. در برخی از این نوع ترازوها می‌توان وزن مواد را با دقت 12 هزارم گرم اندازه‌گیری کرد. در هنگام خرید این نوع ترازوها باید به دقت وزن‌کشی و اندازه و وزن آن بسیار اهمیت داد.

البته ما قبلا در مقاله‌ی راهنمای خرید ترازو، خیلی مفصل نکات مربوط به انتخاب و خرید را مطرح کردیم. برای مطالعه‌ی بیشتر کلیک کنید.

ترازوی طلافروشی

اگر فروشگاه یا گالری طلا و جواهرات دارید محال است که با ترازوی طلافروشی یا ترازوی زرگری آشنا نباشید. ترازوی زرگری معمولا با دقت بالا وزن جواهرات و مواد را مشخص می‌کند. اگر قصد راه‌اندازی شغل طلافروشی دارید، قصد وزن کردن جواهرات خود در منزل را دارید یا به شغل زعفران‌فروشی مشغول به کار هستید و می‌خواهید یک ترازوی خوب خریداری کنید برای شما نکات مهمی را توضیح می‌دهیم.

ترازوهای طلافروشی انواع مختلفی دارند که با توجه به موارد مختلف از جمله وزن، دقت، نحوه تنظیم و کالیبره کردن، سایز و ابعاد، واحد وزنی، روش شارژ و قیمت می‌توان هر کدام از آنها را انتخاب کرد. مهم‌ترین ترازوهای طلافروشی به دو نوع سنتی و دیجیتال تقسیم می‌شوند.

1.ترازوی طلافروشی سنتی

تا همین چند سال پیش در برخی فروشگاه‌های میوه و تره‌بار یا خواربار فروشی از ترازوهای سنتی دوکفه‌ای استفاده می‌شد. ترازوی سنتی طلافروشی نیز شکلی مانند این ترازوها دارد با این تفاوت که اندازه‌ای کوچک‌تر داشته و وزنه‌های دقیقی از چند سوت تا چند گرم دارد. در زمان‌های قدیم زرگرها از این ترازوها استفاده کردند که با افزایش روزافزون اهمیت وزن دقیق طلا و فلزات گران‌بها، این ترازوها هم منسوخ شدند.

ترازوهای طلافروشی سنتی معمولا از جنس مس یا برنج بوده و ظاهر بسیار زیبایی داشتند.

2.ترازوی طلافروشی دیجیتال

ترازوی طلافروشی دیجیتال که با نام ترازوی طلافروشی هم معروف است دستگاهی کوچک برای اندازه‌گیری دقیق طلا با سرعت بسیار بالا هستند. این ترازوها که سینی توزین چهارگوش، دایره‌ای یا پیاله‌ای دارند، اجسام بسیار کوچک را با دقت یک‌دهم گرم (دو صفر) تا یک‌دهم میکروگرم (هشت صفر) پوشش می‌دهند.

برخی از این ترازوها قابلیت تبدیل مقیاس و واحدهای مختلف به یکدیگر را دارند و می‌توانند به دستگاه‌های جانبی مانند تلفن‌همراه، لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز متصل شوند. طلافروش می‌تواند با اتصال این ترازو به دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل، اطلاعات کامل را استخراج کرده و از آنها برای حسابداری یا سهولت در کار خود استفاده کند. با اختراع ترازوهای دیجیتال انقلاب بزرگی در حوزه اندازه‌گیری فلزات و اشیاء ریز و گران‌بها صورت گرفته است.

رازهای انتخاب یک ترازوی طلافروشی خوب

برای انتخاب یک ترازوی طلافروشی خوب موارد مختلفی وجود دارد که در ادامه با مهم‌ترینِ آن‌ها آشنا خواهید شد. بسیاری از این موارد را هرگز فروشنده‌ها به شما نخواهند گفت، در ادامه راهنمای خرید ترازوی طلافروشی را مشاهده خواهید کرد.

1.توجه به دقت ترازو

متداول‌ترین ترازوی طلافروشی ترازوی سه صفر (ترازویی با نمایش دو رقم بعد از اعشار) نام دارد. در بخش ری‌گیری طلا نیز که در آزمایشگاه‌های سنجش خلوص طلا با حساسیت بسیار بالا انجام می‌شود از ترازوهای با دقت یک‌هزارم گرمی استفاده می‌شود. می‌توان گفت دقت یک ترازوی طلافروشی تعیین می‌کند که در کدام بخش از روند ساخت یا فروش طلا استفاده شود. به عبارت دیگر، فردی که یک طلافروشی ساده دارد می‌تواند از ترازوهای دو صفر یا سه صفر استفاده کند و به ترازوهای با دقت‌های بالاتر نیازی ندارد. هر چه دقت ترازو بیشتر باشد هزینه برای خرید آن نیز بیشتر است.

شاید اطلاع نداشته باشید اما نهادهای ارزیابی اتحادیه طلافروشی دو بار در سال به طلافروشی‌ها مراجعه کرده و ترازوهای طلافروشی را می‌سنجند. پس انتخاب یک ترازوی مناسب می‌تواند خطرات بسیاری را از کسب و کار شما دور کند و به دوام و رونق کارتان منجر شود.

2.ظرفیت توزین

ترازوهای طلافروشی تا چه میزان طلا را می‌توانند وزن کنند؟ پاسخ به این سوال را ظرفیت توزین مشخص می‌کند. در هنگام خرید یک ترازو دقت کنید که اگر روی مشخصات آن ظرفیت توزین 250 گرم نوشته شده است، یعنی این ترازو تا مقدار 250 گرم طلا را می‌تواند وزن کند و برای وزن بیش از آن پاسخگو نیست. با توجه به ظرفیت مورد نیاز ترازوی خود را انتخاب کنید.

3.تکرارپذیری

گاهی اوقات قرار است یک سری سکه با وزن مشخص شده را اندازه‌گیری کرد. وقتی این کار را بخواهید انجام دهید تنظیمات را روی گزینه‌ی خاصی گذاشته و حساسیت و دقت را مطابق آن تنظیم می‌کنید، سپس با وزن کردن و برداشتن اولین سکه، برای سکه‌ی دیگر نیز همان تنظیمات برقرار خواهد بود و دیگر نیاز به تنظیم مجدد دستگاه برای وزن کشی موارد مشابه نیست. در مثالی دیگر می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر مشتری برای فروش یک قطعه طلا به شما مراجعه کند. شما به هر دلیلی ممکن است آن را دو بار روی ترازو بگذارید. درصورتی‌که مشتری هر بار یک نتیجه‌ی متفاوت – فارغ از اختلاف بسیار جزئی – ببیند، اعتبار و آبروی شما در خطر می‌افتد. با خریداری یک ترازوی دارای تکرارپذیری پایین (یا با دقت بالا) خیال مشتری و طلافروش، هر دو راحت خواهد شد.

4.نوع کالیبراسیون

بررسی مطابقت و درستی اندازه‌گیری ترازو با توجه به وزنه‌ی مرجعی که از قبل به آن معرفی کرده‌ایم را کالیبراسیون می‌گویند. برخی ترازوهای طلافروشی دارای سیستم کالیبراسیون خودکار بوده و بعضی دیگر کالیبراسیون دستی دارند. در کالیبراسیون خودکار، دستگاه با فشردن یک دکمه کالیبره می‌شود.

هنگام خرید ترازوی طلافروشی به نوع کالیبراسیون باید بسیار توجه کرد چرا که دستگاه‌های دارای سیستم کالیبراسیون خودکار قیمتی بالاتر از دستگاه‌های معمولی دارند.

5.واحدهای اندازه‌گیری

هنوز در فروشگاه‌ها ترازوهایی وجود دارند که واحدهای اندازه‌گیری کامل را ندارند. باید برای خرید به پشتیبانی از واحدهای رایج توجه کنید تا هنگام فروش به مشکل بر نخورید. واحدهای گرم، میلی‌گرم، سوت،‌ قیراط، و غیره از جمله این واحدها هستند.

6.مسائل فیزیکی و محیط اطراف

موضوع محیط اطراف و مسائل فیزیکی هم در ترازوهای آزمایشگاهی و هم طلافروشی اهمیت دارد. برخی ترازوها دارای محفظه شیشه‌ای هستند و اجازه تداخل جریان هوا در روند اندازه‌گیری وزن را نمی‌دهند. این نوع ترازوها برای ترازوهای با دقت بسیار بالا مهم است.

میز یا سینی توزین نیز باید دارای چارچوب محکم باشد و از لرزش و تکان‌های احتمالی در امان باشد.

تغییر ناگهانی دما یا فشار هوا نیز می‌تواند هر چند اندک، روی وزن خالص طلا تاثیر داشته باشد. برای جلوگیری از تاثیرپذیری از محیط اطراف می‌توانید از ترازوهای دارای محفظه با دقت بالا استفاده کنید که البته نسبت به سایر ترازوها قیمت و دقتی به مراتب بالاتر دارند.

منبع: فارس

کلیدواژه: ترازوی آزمایشگاهی ترازوها کار برای اندازه گیری آزمایشگاه ها دقت بالا هنگام خرید خرید ترازو محیط اطراف دستگاه ها وزن کردن وزن مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که گلکسی واچ 7 قادر خواهد بود سطح قند خون کاربران را اندازه‌گیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گزارش‌های منتشر شده در مورد ساعت‌های گلکسی واچ ۷ نشان می‌دهد که قابلیت‌های جدیدی در زمینه ردیابی سلامتی ارائه خواهد کرد؛ برای نمونه، انتظار می‌رود که سطح قند خون کاربران را اندازه‌گیری کند، این قابلیت به افراد مبتلا به دیابت و همچنین افرادی که درگیر دیابت نیستند کمک می‌کند که سبک زندگی سالمی را دنبال کنند.

اندازه‌گیری سطح قند خون با استفاده از ساعت هوشمند به روش غیرتهاجمی است و نیاز به سوراخ کردن پوست و استخراج خون نیست، بنابراین افراد می‌توانند آسان‌تر سطح قند خون خود را اندازه‌گیری کنند، به طور کلی انتظار می‌رود که اغلب گجت‌های پوشیدنی در آینده از این قابلیت پشتیبانی کنند.

شرکت سامسونگ هنوز به قابلیت اندازه‌گیری سطح قند خون توسط گلکسی واچ ۷ اشاره نکرده است، اما این احتمال وجود دارد که به حسگر اندازه‌گیری قند خون مجهز شود، البته هنوز اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد سیستم نظارت بر قند خون فاش نشده است؛ انتظار می‌رود که ساعت هوشمند گلکسی واچ ۷ در تاریخ هفتم جولای همراه با گلکسی فولد ۶ و فلیپ ۶ عرضه شود.

ممکن است ساعت هوشمند گلکسی واچ ۷ به تراشه جدید Exynos W940 عرضه شود که ۵۰ درصد کارآمدتر از نسل قبلی خود است و تا ۳۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی دارد.

کد خبر 748222

دیگر خبرها

  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • سری جدید گلکسی واچ قندخون را اندازه می‌گیرد
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد