Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:03:05 GMT

چگونه در سه دقیقه فیک‌نیوز بسازیم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۶۴۳۷

چگونه در سه دقیقه فیک‌نیوز بسازیم؟

همزمان با شب عید غدیر امسال، تصویر یک پوستر در اینستاگرام، گروه‌های واتس‌اپی و دیگر شبکه‌های اجتماعی  به طرز عجیبی بازنشر شد؛ پوستر سخنرانی یک استاد زن که عنوان سخنرانی او چنین نوشته شده بود: «بررسی فقهی عقد موقت مستاجر با صاحب ملک در ازای مبلغ اجاره»!

عنوان سخنرانی موجود در پوستر، چنان عجیب بود که برخی منتشرکنندگان آن نیز بالای آن تعجب خود را ابراز کرده و نوشته بودند: «بگید که دروغه و من دارم خواب می‌بینم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

چیزی نگذشت که مشخص شد اصل پوستر چیز دیگری بوده و عده ای برای تخریب، تفریح یا هدف دیگر، در چند دقیقه با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی، به تغییر عنوان سخنرانی پرداخته‌اند.

گرچه عنوان سخنرانی فاقد موضع است، اما در خود القای این معنا را دارد که فقه توان اجازه به زنان برای همخوابی شرعی با صاحبخانه، در ازای مبلغ اجاره را دارد و روشن است که چقدر چنین مفهومی برای مخاطبان دردناک استعنوان این سخنرانی که چند روز قبل (۲۱ تیر ماه) در دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شده بود، «عفاف و چالش‌های جدید» بود و سخنران برنامه، خانم «فریبا علاسوند» از دانش‌آموختگان دروس حوزوی و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده بوده است. او بعد از مشاهده پوستر جعلی، یک پیام صوتی منتشر کرد و با اعلام این که برنامه سه شنبه هفته گذشته اجرا شده، عنوان جعل شده را «سخیف» و این اقدام را تحرک عناصر ضدانقلاب خواند که در صدد تخریب شخص وی یا چیز دیگری هستند. او از اعضای گروه و کانال پژوهشکده زنان هم خواست پیامش را بازنشر کنند.

تلاقی دو عنوان پرچالش؛ اجاره و ازدواج موقت

ویژگی عنوان اعلامی، اشاره به دو عنوان پرچالش در بخشهایی از افکار عمومی بود؛ در حالی که ازدواج موقت یکی از موضوعات اجتماعی چالش برانگیز دست کم برای طیفی از جامعه است و در مقطعی که اجاره‌نشینی و مبالغ بالا و دردسرهای آن، چالش مهم بخش زیادی از مردم است، در این عبارت، این دو چالش اجتماعی و اقتصادی به هم گره خورده و ایجاد پیوند میان این دو به فقه واگذار شده است.

گرچه عنوان سخنرانی فاقد موضع است، اما در خود القای این معنا را دارد که فقه توان اجازه به زنان برای همخوابی شرعی با صاحبخانه، در ازای مبلغ اجاره را دارد و روشن است که چقدر چنین مفهومی برای مخاطبان (به ویژه آن‌ها که از مشکل فقر و اجاره نشینی رنج می‌برند) دردناک و تاسف‌آفرین است.

به نظر می‌رسد یکی از عوامل زمینه ساز باورپذیری چنین پوستر جعلی، وجود برخی عناوین عجیب، کم فایده و شاذ سخنرانی برای انواع سخنرانان حوزوی و دانشگاهی است و باعث می‌شود مخاطب در مواجهه با این پوستر جعلی، دست کم احتمال صحت آن را در ذهن بیاورد.

در عین حال اگر عادت ایجادشده در بسیاری از کاربران که هر چیز عجیب و جذاب را (فارغ از علم به صحت آن) در چند ثانیه بازنشر و Forward  می‌کنند، نبود، احتمالا این گونه اتفاقات کمتر رخ می‌داد.

برچسب‌ها اخبار جعلی راستی آزمایی حجاب و عفاف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اخبار جعلی راستی آزمایی حجاب و عفاف اخبار جعلی راستی آزمایی حجاب و عفاف عنوان سخنرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد

دانشگاه ورمونت اعلام کرد سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، دیگر در اواخر این ماه برای فارغ التحصیلان سخنرانی نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، با اعلام دانشگاه ورمونت، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای فارق‌التحصیلان سخنرانی نخواهد کرد؛ اقدامی که یک پیروزی برای دانشجویان حامی فلسطین محسوب می‌شود.

طبق گزارش تایمز اسرائیل، دانشجویان دانشگاه ورمونت خواستار حذف سخنرانی گرینفیلد در مراسم آتی به دلیل نقش وی در وتوی چندین قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل در رابطه با غزه، شده بودند.

در روزهای اخیر تظاهرات‌های متعدد طرفدار فلسطین در دانشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده صورت گرفته است و معترضان خواستار توقف حمایت نظامی، مالی و دیپلماتیک ایالات متحده از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه شده‌اند که منجر به شهادت بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی و زخمی‌شدن بیش از ۷۷۰۰۰ نفر دیگر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روز یادبود آتش‌نشانان ۱۴۰۳ +تاریخچه و پوستر Firefighters’ Memorial Day
  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • فیلم| لکوموتیو، واردات یا تولید داخل
  • دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
  • پوستر/ فلسطین؛ دانشگاه انسانیت
  • حجت الاسلام استاد علوی تهرانی در مسجد امیر به سخنرانی می پردازد
  • فیلم| حرکت غول جاده‌ های ایران به سوی کرمان
  • روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر
  • پوستر حزب جمهوری اسلامی با یک شعار بزرگ در سال ۶۰ | تصویر
  • از پوستر رویداد ملی «وعده صادق در آئینه هنر» رونمایی شد