Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آستانه، نام قدیمی پایتخت قزاقستان است که اولین بار این شهر از زمان شروع شدن بحران سوریه در درصدر اخبار قرار گرفت. بر همین اساس سه کشور ایران، روسیه و ترکیه نشستی با موضوع سوریه در پایتخت قزاقستان برگزار کردند تا سرنوشت و تکلیف این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفتمین نشست این اجلاس قرار است امروز سه شنبه (۲۸ تیر) به میزبانی ایران برگزار شود.

این اولین اجلاس در تهران است که در زمان ریاست جمهوری آیت الله رئیسی برگزار می‌شود. رئیس جمهور ایران از زمان تشکیل دولت بر فعالسازی روابط منطقه‌ای و همسایگی تاکید داشت که این امروز باعث شده است چشم جهان و منطقه به ایران باشد که از این نشست چه بیرون خواهد آمد.

در همین زمینه گفتگویی با جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه انجام شده است که در ادامه می‌آید:

برگزاری اجلاس آستانه در این زمان در ایران دارای چه پیامی است؟

قنادباشی: زمانی که بحران سوریه به اوج خود رسید و کشور‌های غربی در ژنو و وین در حال تعیین و تکلیف برای سرنوشت ملت و دولت سوریه بودند، کشور‌های حامی دولت قانونی سوریه همچون ایران و روسیه نشست‌هایی در جهت حمایت دولت قانونی سوریه برگزار کردند که بعد‌ها کشور ترکیه نیز به این نشست وارد شد. هدف از تشکیل این اجلاس پایان دادن به بحران سوریه بود و همچنین تعیین آینده این کشور. چندین نشست در شهر آستانه قزاقستان و همچنین در روسیه و ترکیه و دو اجلاس نیز در تهران برگزار شد که امروز هفتمین نشست این اجلاس قرار است روز سه شنبه در تهران برگزار شود.

زمانی که اهداف این اجلاس به نتیجه رسید کشور‌های منطقه و غربی از جمله آمریکا در صدد بودند که در این اجلاس حضور داشته باشند، اما با مخالفت اعضا روبه رو شدند، اما علت حضور ترکیه در این اجلاس این بود که ایران و روسیه می‌خواستند دست ترکیه را در سوریه محدود کنند، زیرا ترکیه در بعضی از مواقع اقداماتی در خلاف جهت منافع ملی سوریه انجام می‌داد و حامی برخی از گروه‌های تروریستی در این کشور بود از این رو پیام این اجلاس امروز در تهران این است که تصمیمات منطقه توسط کشور‌های خود منطقه گرفته می‌شود و احتیاجی نیست که کشور‌های فرامنطقه‌ای در اینجا دخالت کنند.

 آیا برگزاری این اجلاس در تهران پاسخی به سفر بایدن به منطقه است؟

قنادباشی: موضوع اجلاس هفتم در تهران بحث و بررسی شرایط فعلی سوریه و همچنین تاثیرات جنگ اوکراین است و این موضوع غلط است که بیان می‌کنند این اجلاس پاسخی در مقابل سفر بایدن به منطقه است؛ زیرا اگر بایدن نیز به منطقه سفر نمی‌کرد این اجلاس در این زمان تشکیل می‌شد.

برگزاری چنین اجلاس‌هایی با حضور ایران نشان دهنده چیست؟

قنادباشی: در ابتدای تشکیل این اجلاس ایران دارای یک وزن در منطقه بود. اکنون که به هفتمین نشست آن رسیده ایم وزن ایران در منطقه بسیار سنگین‌تر از گذشته شده است؛ زیرا در گذشته و در دولت قبل در حوزه منطقه‌ای بسیار منفعل عمل شد، اما با روی کار آمدن دولت جدید برقراری ارتباط خوب با همسایگان این انفعال از بین برد. یعنی از کشور منزوی در دوران آقای روحانی امروز تبدیل به یک کشور فعال در حوزه غرب آسیا شده ایم. فلذا این مورد را نباید فراموش کرد که یکی از پایه‌های تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای کشور قدرت نظامی است.

امروز نقش ایران در منطقه بسیار تاثیرگذار‌تر از گذشته است. اکنون منطقه منتظر است موضع ایران در قبال مسائل منطقه را بداند حتی روسیه نیز اکنون به قدرت و حمایت‌های ایران در منطقه نیازمند است. از این‌رو اجلاس تهران نشان می‌دهد که امروز مرکز تصمیم گیری منطقه تهران است، زیرا تمام چشم‌های منطقه و جهان امروز به تهران است که در رابطه با منطقه چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

در نهایت اجلاس آستانه نشان داد که این تفکر که بیان می‌شد در هر اجلاس و نشست که آمریکا حضور نداشته باشد محکوم به شکست است غلط است، زیرا اکثر اهداف اجلاس آستانه به نتیجه رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشورهای غربی اجلاس آستانه اجلاس تهران ایران اجلاس آستانه منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۶۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم

 ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مشترک دولت و استانداران گفت: حرکت بزرگ ملت ایران و نمایش قدرت مردم اراده ملتی بود که می‌خواهد آزاد زندگی کند و اکنون در باشگاه قدرت‌های منطقه و جهانی جز برترین‌ها هستیم.

وی افزود :کار همه صاحبان قلم و بیان این است که هر چهره‌ای به نوبه خود امید آفرینی کند، چرا که دشمن به فکر ایجاد نا امیدی در دل مردم است و ما در دولت سعی می‌کنیم با عمل به وعده‌ها در این راستا تلاش کند.

رئیسی متذکر شد: دولت با مردم صادق است و شفافیت دارد و مطمئن باشید آنچه مردم را با ما همدل می‌کند صداقت ما است و باید هر اتفاقی که می‌افتد گزارش آن را در اختیار جامعه قرار دهیم پس باید ارتباط مثبت و مستمر خود را با مردم حفظ کنیم.

رئیس قوه مجریه با تشکر از دست اندرکاران انتخابات دور نخست مجلس گفت: به چهار اصل مدنظر رهبر انقلاب در انتخابات عمل شد و همه پرسی دارای امنیت و سلامت بود و استانداران تلاش کنند در دوم هم اصول مدنظر رهبری محقق شود.مردم همواره در انتخابات شرکت می‌کنند و در دوم نیز حضور می یابند و مجلس جدید شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال موج سواری است و همواره باید امنیت را به عنوان یک ضرورت روز به روز ارتقا پیدا کند، گفت: همه بخش‌های کشور باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند و برای آن برنامه ریزی استانی و کلان شود و حتی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها هم باید خود را برای محقق شدن جهش تولید دخیل بدانند و همچنین بانک‌ها باید تامین مالی را به درستی انجام دهند.

رئیسی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند که دولت باید در اقتصاد به مردم میدان بدهد و لذا قوه مجریه باید تلاش کند تا شرکت‌ها و کارگاه‌ها توانمند شوند و موانع تولید باید رفع شود.بخش‌های مختلف باید تلاش کنند و دانشگاه‌ها در دانش بنیان می‌توانند ثروت بزرگی برای کشور خلق کنند. کشور ما در برخی بخش‌ها به بهشت معادن معروف است.

او تاکید کرد: اقتصاد کشاورزی باید در روستا‌ها تقویت شوند تا اهالی آنها به شهر‌های دیگر مهاجرت نکنند و به ماندن در محل زندگی خود امیدوار باشند. بسیاری ظرفیت‌ها بالفعل هستند و دولت تلاش می‌کند با شناسایی آنها این ظرفیت‌ها را فعلیت ببخشد.

رئیس جمهور گفت: باید بهره وری در بخش‌های مختلف کشور بررسی شود و برای بالابردن آن تلاش صورت گیرد. هرچه در جامعه قانون نداری بالاتر برود پیشرفت جامعه میسرتر خواهد شد.حضرت آقا یک بار فرمودند که مصرف ما با بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا برابری می‌کند و برای مرتفع کردن این امر باید تلاش شود و فرهنگ سازی صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • جلسه‌ای مهم برای سپک تاکرا ایران
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • رئیس‌جمهور: دشمن به‌دنبال ایجاد ناامنی و موج‌سواری است / ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای با شکوه باشیم
  • تاکید عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!