Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@03:06:23 GMT

کرونا باعث افزایش سکته مغزی شده است

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۷۲۳۲

کرونا باعث افزایش سکته مغزی شده است

رئیس بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران از افزایش مبتلایان به سکته مغزی در دوران کرونایی خبر داد و گفت:سالانه حدود ۸۰ هزار نفر به سکته مغزی در کشور مبتلا می‌شوند.

به گزارش مشرق، محمدرضا قینی روز سه شنبه در یک نشست خبری که در بیمارستان سینا برگزار شد با بیان اینکه سکته مغزی جزو عوارض برجسته کووید ۱۹ است، افزود: انواع تظاهرات این بیماران در مبتلایان به کرونا بلندمدت بوده و در مواردی باعث ناتوانی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: کرونا سیستم انعقادی را فعال کرده، رگهای مغز و قلب را درگیر می کند و باعث ایجاد سکته مغزی می شود، البته مراجعه دیرهنگام افراد به دلیل شیوع همه گیری این بیماری و ترس از رفتن به پزشک برای تشخیص و درمان در ۲ سال اخیر در کشور باعث شد، به تعداد مبتلایان سکته مغزی افزوده شود و در واقع درمان این بیماری به تعویق افتاد.

این متخصص مغز و اعصاب در مورد تاثیر واکسن های کرونا در ایجاد سکته مغزی، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است که تزریق واکسن های آسترازنکا و اسپوتنیک در افراد جوان سسیستم ایمنی را درگیر کرده و باعث ایجاد لخته خون می شوند، به همین خاطر به جوانان بویژه زنان توصیه شد که از این نوع واکسن ها استفاده نکنند.

قیمی، در ادامه کم خوابی و استرس بویژه در مبتلایان به دیابت و فشارخون را در بروز سکته مغزی بسیار موثر دانست و گفت: یکسری بیماریهای خواب بویژه در افراد چاق باعث سکته مغزی می شوند زیرا راه تنفسی این افراد هنگام خواب بسته شده و بیمار دچار ایست تنفسی می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: سکته مغزی در خواب همچنین زمینه افت حافظه و ذهن است و درمان به موقع این بیماری بسیار اهمیت دارد.

به گفته قینی، ایران جزو کشورهایی است که سکته مغزی در سنین پایین رخ می دهد و  در هر ۱۰۰ هزار جمعیت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد سکته مغزی قبل از دوران کرونایی رخ می داد که این آمار افزایش یافته است، بهترین زمان درمان بیماران زیر ۳ ساعت بوده و داروی اورژانسی  در بیمارستان‌هایی که این بیماران را پذیرش می‌کنند، موجود است و در مرحله بعد، داروهایی هستند مثل آسپرین که آنها هم به راحتی در دسترس بیماران سکته مغزی قرار دارد.

وی با اشاره به بیماری پارکینسون، اظهار داشت: این بیماری دیر تشخیص داده می‌شود و در دنیا هیچ درمانی برای بازگشت پارکینسون وجود ندارد و در ایران، نوع خوش خیم آن را شاهد هستیم و درمان‌هایی که داریم، همتراز با  درمان‌ها درکشورهای مختلف است.

گرما زدگی باعث سکته مغزی می شود

وی ادامه داد: افرادی که در معرض گرمای شدید قرار می گیرند به دلیل زیاد شدن لخته پذیری خون در مغز، دچار سکته مغزی می شوند که برای پیشگیری از بروز این بیماری، باید در هوای گرم قرار نگیرند.

علی اصغر اخوت متخصص مغز و اعصاب نیز در این نشست گفت: دستورالعمل های تشخیصی بیماریهای مغز و اعصاب که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده، در حیطه درمان این بیماریها در کشور استفاده می شود.

ارتباطی میان تزریق دز چهارم واکسن کرونا و بیماریهای مغز واعصاب نیست

وی با اشاره به رابطه تزریق دز چهارم واکسن کرونا و بیماریهای مغز و اعصاب، افزود: مطالعات محققان نشان می دهد که هنوز ارتباطی بین تزریق دز چهارم واکسن کرونا و سکته مغزی پیدا نشده است.

اخوت تصریح کرد: کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران چهارم تا هفتم مرداد در هتل المپیک برگزار می شود و این کنگره دارای ۲۰۱ سخنران، ۱۴ پنل و ۱۳ کارگاه آموزشی است، محورهای دمانس، سکته مغزی، ام اس، بیماری‌های حرکتی، سردرد، عوارض عصبی کرونا و غیره  مورد بحث قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: پیشرفت علم در مغز و اعصاب بسیار سریع است به روز رسانی دانش نورولوژی کشور ضروری بوده  و امیدواریم کنگره امسال، بعد از دو سال برگزاری مجازی کنگره به خاطر همه گیری کرونا، مورد ثمر واقع شود.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت کرونا سکته مغزی بهداشت و سلامت ویروس کرونا اخبار کرونا سلامت اخبار سلامتی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سکته مغزی سکته مغزی مغز و اعصاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۷۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

وی افزود: واکسن روتاویروس در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود.

عرشی گفت: واکسیناسیون روتاویروس سالانه حداقل از ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.

وی گفت: این واکسن نیز در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

کد خبر 6090502 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور