Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حجت ورمزیاری» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مدیریت کشاورزی، تشکیل وزارت بازرگانی را محل ابهام و ایرادات فراوان عنوان کرد و گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی گسترش تشکیلات دولت اتفاق می‌افتد و بار مالی برای دولت دارد؛  وزارتخانه جدید، معاون جدید، مدیرکل جدید و تابلوهای بسیاری که باید در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها تغییر کند و همه این موارد برای دولت هزینه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید پرسید که چه دلایلی  پشت این تصمیم است؟ موافقان تشکیل وزارت بازرگانی استدلال می‌کنند که هدف ساماندهی بازار است که قیمت‌ها رشد پیدا نکند، اما علت این نابسامانی‌ها را باید جستجو کرد.

ورمزیاری با طرح این پرسش که «آیا تشکیل وزارت مستقل می‌تواند این مشکل را حل کند یا خیر؟»، گفت: یکی از علل مشکلات فعلی وجود  واسطه ها و دلالان است که که سالیان سال در بازار هستند و قیمت محصولات را از تولیدکننده تا مصرف‌کننده چند برابر افزایش می‌دهند.

وی افزود: نظارتی روی بازار دلالی و واسطه گری  وجود ندارد و فقط ارزش افزوده و قیمت برای مصرف کننده افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی گروه مدیریت کشاورزی دانشگاه تهران ادامه داد: آیا تشکیل وزارت بازرگانی این مشکل را حل خواهد کرد یا خیر؟ حل مشکل در گرو قوی شدن تشکل‌های بخش کشاورزی، اتحادیه، تعاونی‌ها، شرکت‌های سهامی است؛ اگر این بخش‌ها تقویت شوند و نقدینگی خوب و متخصص بازار داشته باشند در ساماندهی بازار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با طرح این پرسش که «مگر ما نمی‌گوییم باید دولت کوچک و امور تصدی‌گرانه واگذار شود. چرا ساختار جدای بازرگانی ایجاد می‌شود؟»،، افزود: آیا باید برای تنظیم بازار باید وزارتخانه جدا تشکیل دهیم.

این کارشناس حوزه کشاورزی گفت: اگر تنظیم بازار و تامین محصول را به خود مردم و خود تشکل ها واگذار کنیم قطعا درست تر است. باید تشکل‌ها و اتحادیه‌ها قوی شوند تا بتوانند محصول را تولید و به موقغ از کشاورز خریداری کنند. تا در اختیار مراکز عرضه مستقیم و شبکه‌های خرده فروشی موجود در بازار قرار دارند.

ورمزیاری با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی با بخش خصوصی کار را پیش ببرد و دولت فقط نظارت را انجام دهد، افزود: علاوه بر واگذاری تصدی‌گری، باید هوشمندسازی شود که هیچ ارتباطی با تشکیل وزارتخانه مستقل ندارد.

وی ادامه داد: اکنون شبکه توزیع محصول هوشمند نیست به همین دلیل می‌بینیم که محصول خارج از شبکه، تولید می شود؛ باید هوشمند سازی و  رصد کنیم یا مجازات جدیدتری برای مجرمین و متخلفین در نظر بگیریم که حاشیه امنیت آنها از بین برود.

به گفته این کارشناس حوزه کشاورزی؛ رفع مشکلات چرخه تولید و توزیع به وزارت بازرگانی ارتباطی ندارد. 

وی گفت: سازمان تعاون روستایی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و نقش مهمی در بازرگانی دارد و در کنار بازرگانی کارهایی مانند یکپارچه سازی اراضی، توسعه نظام‌های بهره‌برداری، آموزش روستاییان را بر عهده دارد، با با تشکیل وزارت بازرگانی می‌خواهیم این بخش را از در وزارت جهاد کشاورزی انتزاع و زیر مجموعه وزارت بازرگانی قراردهیم ؟

این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: وزارت بازرگانی، وزارتخانه‌ای نیست که پای آن در روستاها باشد ما باید زنجیره داشته باشیم که بتواند از تولیدکننده محصول را بگیرد و به مراکز عرضه ارائه دهد البته این کار را نیز نباید دولت انجام دهد؛ وظیفه دولت نظارت و توانمندسازی است.

وی یادآور شد:آیا وزارت بازرگانی می‌تواند تعاون روستایی  را توانمند کند و آموزش دهد یا محصولات را وارد بازار کند؟ جواب منفی است؛  مشکل بازار ما در جای دیگری است.

 ورمزیاری تشکیل وزارت بازرگانی را دادن آدرس غلط عنوان کرد و گفت: با تفکیک بازرگانی، مشکل بازار ما حل نمی شود و این مغایر با سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: در سیاست‌های کلی نظام، کشاورزی و بازار یک جا دیده شده و افزایش درآمد کشاورز مد نظر قرار گرفته است؛ تشکیل وزارت  به این موضوع خدشه وارد  می‌کند.

 این کارشناس حوزه کشاورزی با تاکید بر اینکه ما باید زنجیره یکپارچه از مزرعه تا بازار ایجاد کنیم، گفت: در تمام دنیا زنجیره های ارزش یکپارچه مطرح است از مزرعه تا بازار باید مدیریت شود متفرق کردن این ها فایده ای ندارد.

به گفته ورمزیاری؛ «واردات بی رویه  کمر تولیدکننده داخلی را می‌شکند؛ این موضوع دردوره وزارت بازرگانی در کشور بارها تجربه شده است رفتن در مسیر اشتباه را نباید دوباره تکرار کرد.

انتهای پیام /

حمید انصاری کد خبر: 1148117 برچسب‌ها کشاورزی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کشاورزی کارشناس حوزه کشاورزی تشکیل وزارت بازرگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۷۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

به گزارش «تابناک» به نقل از وابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نقش و جایگاه بورس و بازار سرمایه در تحقق شعار سال مبنی بر « جهش تولید با مشارکت مردم» به خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعار امسال علاوه بر اهمیت جهش تولید، به مشارکت مردم نیز اشاره داشتند و آنچه که در مشارکت مردم می تواند رقم بخورد بخش اعظمی از آن بازار سرمایه کشور است کما‌اینکه سهام عدالت را از طریق بازار سرمایه کشور با رویکرد مشارکت عمومی تبدیل کردیم.

پور ابراهیمی اذعان کرد: شاید تنها کشوری در منطقه هستیم که این تعداد از توده های مردم در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.

وی با بیان نگرانی‌های مردم بابت سرانجام دارایی های دولت گفت: بعضاً اصطلاحاتی شنیده می‌شود که دارایی‌های دولت را به تاراج برده‌اند و بخش خصوصی آنها را ارزان خریده است؛ اینها دغدغه‌های مردم هست و اگر ما می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم به دلیل شرایطی که در کشور وجود دارد باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما توده‌های مردم را در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی‌های سهامی که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند شریک می‌کنیم، این دغدغه به تاراج بردن به مراتب کمتر می شود چرا که خیر آن به توده‌ها می‌رسد و هر میزان سهمی که به آنها اختصاص داده شود شفاف و مردمی است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که آن را به یک شخص داده‌اید.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ظرفیت بازار سرمایه اساساً در جهت تجهیز منابع از طریق ورود افراد به صورت سرمایه گذاری خرد است؛ تصریح کرد: هنر این است که این اقدامات منجر به تغییر بزرگ اقتصادی شود. 

وی ماهیت بازار سرمایه را بسیار مهم دانست و افزود: برای تمام این مسائل ابتدا لازم و ضروری است که ما ذائقه مردم را که در بازار سرمایه مدتهاست تلخ شده، شیرین کنیم. اگر ذائقه شیرین شود مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد. این بازار از سال 84 دارای قوانینی بوده که در سال‌های بعدی نیز مورد تایید بوده است اما به دلیل عملکردی که خوب نبوده اکنون ما شاهد یک نگاه منفی هستیم که با اقدامات به موقع و موثر دولت می‌توانیم این نگاه را تغییر داده و شاهد افزایش مشارکت مردم از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واگذاری بیش از 50 درصد سهم پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی ایران به شرکت شتران که 70 درصد آن مردمی است و حدود 47 میلیون ایرانی در آن سهم دارند، در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری‌ گفت: این اقدام بانک ملی ایران بسیار ارزشمند است و هر کاری که بتواند تصدی‌گری دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد را کاهش داده و سهم بخش خصوصیِ واقعی و مردم را افزایش دهد قابل تقدیر است.

 پور ابراهیمی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت کنیم، گاهی این اتفاق رقم می خورد اما باز به شرکتی انتقال پیدا می‌کند که دولت در پشت آن دست داشته و با کمترین سهم بیشترین اعمال قدرت را می‌کند، مانند فرآیندی که در خودرو سازی شاهد آن هستیم. واگذاری‌ها باید به این شرط باشد که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و یا مردم درآن سهم زیادی را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم؛ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم/ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد