Web Analytics Made Easy - Statcounter

یحیی آذرمی گفت: اخیراً در تعدادی از مزارع سیب زمینی استان، گسترش رشد و بروز خسارت گیاه انگلی سس با نام محلی سرطان افزایش یافته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید: اگر رشد این گیاه کنترل نشود، پس از استقرار و تکثیر آن در مزرعه، آلودگی محصول بسیار خواهد بود و بر این اساس لازم است که سیب زمینی کاران راه‌های ورود این گیاه انگلی به مزرعه خود را مسدود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، استفاده از بذور آلوده به بذر گیاه سس، استفاده از کود دامی آلوده به بذر گیاه انگلی سس، انتقال بذر و ساقه‌های بریده شده سس از مزارع آلوده به وسیله ادوات کشاورزی، انتقال بذر از طریق کانال‌ها و نهر­های آبیاری را از جمله راه‌های ورود این آفت به مزارع سیب زمینی ذکر کرد.

آذرمی گفت: زمانی که اولین آلودگی در حاشیه مزرعه روی علف­‌های هرز و یا داخل مزرعه به صورت کانونی و لکه‌­ای مشاهده شد، کشاورزان باید بلافاصله و قبل از گل‌دهی گیاه سس، آنها را به همراه گیاه میزبان و حتی به شعاع یک متر بیشتر از منطقه آلوده با شعله‌افکن سوزانده و یا با یکی از علف­‌کش‌­های پاراگوات یا گلیفوزیت سمپاشی کرده و از بین ببرند.

او با بیان این که ساقه‌های بریده شده گیاه سس قابلیت رویش دوباره و اتصال مجدد به گیاه میزبان را دارد، می گوید: تاکنون علف‌‍کش انتخابی برای کنترل این گیاه انگلی در مزارع سیب­ زمینی معرفی نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در صورتی که آلودگی گسترده گیاه انگلی سس در مزرعه اتفاق افتاد، تناوب زراعی ۴-۵ ساله در مزرعه با کشت گیاهان غیر میزبان مانند غلات یا سایر گیاهان غیر میزبان باید اجرا شده و در این مدت، به طور مرتب علف‌های هرز میزبان باید معدوم شود.

آذرمی همچنین می گوید: آبیاری سبک قبل از کشت سیب زمینی باعث جوانه‌زنی بذور سس می‌شود و به همین علت با انجام شخم سطحی می‌­توان جمعیت این گیاه را کاهش داده و سپس اقدام به کشت سیب زمینی کرد.

به گفته او، کنترل رویش‌های فعلی و جلوگیری از تشکیل بذر تاثیر زیادی در کنترل آلودگی به این آفت را دارد و لازم است که کشاورزان سیب زمینی کار، در تمام موارد با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مزارع سیب زمینی علف های هرز کشاورزان سیب زمینی کار گیاه انگلی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۸۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل اکبر منتظر در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مشگین شهر اظهار کرد: در صورت بکارگیری ترککنندگان اعتیاد توسط کارفرمایان بخش خصوصی سهم عمده ای از حق بیمه این قبیل کارگران توسط دولت پرداخت خواهد شد.
وی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت خیرین برای احداث کمپ دوم ترک اعتیاد در شهرستان مشگین شهر شد.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استانداری اردبیل ادامه داد: مساله اعتیاد ، پایین آمدن سن اعتیاد و گرایشاتی که جوانان به انواع آن دارند و در کنار آن نداشتن اطلاعات کافی و درست خانواده‌ها موجب بروز مشکلات زیادی در این حوزه شده است.
وی افزود: نیاز است در این زمینه اقدمات و برنامه‌های آموزشی درستی طراحی شود ، خانواده‌ها باید راجع به شکل هر کدام از مواد مخدر، نحوه مصرف و نگهداری، اطلاعات کلی داشته باشند. تا زمانی که چنین اطلاعاتی وجود نداشته باشد امکان هشدار دادن و نظارت دقیق تر بر رفتار و کارهای فرزندان بسیار دشوار خواهد بود. نقش خانواده در اعتیاد جوانان بسیار گسترده و همه جانبه با مسئولیت‌های سنگین است.
وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها، مساجد و مدارس باید درباره عواقب اعتیاد اطلاع‌رسانی کنند.
شهرام محمدی فرماندار مشگین شهر نیز در این جلسه از تخصیص ناچیز اعتبار فرهنگی و تحویل نشدن بموقع کتب مربوطه انتقاد کرد و خواستار ایجاد کمپ دوم ترک اعتیاد در این شهرستان شد.

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • اردبیل، میزبان ووشو قهرمانی کارگران کشور شد
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل