Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@12:15:56 GMT

"شن‌های قره‌قوم" طلای بی‌پایان ترکمنستان

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۸۴۲۱

'شن‌های قره‌قوم' طلای بی‌پایان ترکمنستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس،«الله بردی ایلیاسف» کارشناس و متخصص علوم فنی و مهندسی با بیان ویژگی‌های منحصر به فرد شن‌های صحرای قره قوم (کوارتز) گفت:  این ماده استراتژیک که در صحرای ترکمنستان به وفور یافت می‌شود، در حوزه‌های مختلف اقتصادی کاربرد دارد و بنابراین یک ماده اولیه صادراتی بسیار سودآور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: کوارتز بیشترین تقاضا را در طیف گسترده‌ای از بخش‌های اقتصاد جهان دارد.

این کارشناس تاکید کرد: ترکمنستان به دلیل جغرافیای طبیعی دارای ذخایر عظیمی از این منبع مواد خام استراتژیک است. ذخایر بزرگ ماسه و شن کوارتز با محتوای زیاد اکسیدهای رنگی در قلمرو ترکمنستان و در منطقه منینسک، ذخایر 80 میلیون تنی را به ارمغان آورده و در منطقه بهاردنسکوی 2.5 میلیون تن آن متمرکز است.

ایلیاسف تاکید کرد رسوبات ماسه‌های ساختمانی متعلق به انواع ژنتیکی ذخایر هستند، که بیشتر از همه مربوط به رسوبات بادی قره قوم و نواحی مجاور است.

وی در عین حال افزود ذخایر ماسه‌های کوارتزی و رس‌های کائولن غنی شده با کوارتز نیز در شمال غرب ترکمنستان یافت شده است.

ایلیاسف تصریح کرد: توده‌ها به شکل یک بارو و یک تراس در دامنه کوه‌های گوباداگ، بالکان بزرگ و کوچک، کوپتداگ غربی متمرکز شده‌اند، ذخایر آنها واقعاً تمام نشدنی است.

وی با تشریح حوزه‌های کاربردی، طیف وسیعی از کاربرد این شن‌ها را نام برد که ماسه در بتن و بتن پلیمری در تولید شیشه، ظروف سفالی، چینی، فایبرگلاس، رنگ و لاک و صنایع ریخته گری استفاده می‌شود.

بیشترین حجم، ماسه کوارتز در صنعت شیشه مصرف می‌شود، این منطقه بیش از یک سوم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

این ماده استراتژیک که در صحرای ترکمنستان به وفور یافت می‌شود، در حوزه‌های مختلف اقتصادی کاربرد دارد و یک ماده اولیه صادراتی بسیار سودآور است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکمنستان کوارتز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۸۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان طلای تاریخی عیدیان در ۴۰۰متر با مانع دختران

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، نازنین فاطمه عیدیان بانوی دونده کشورمان امروز جمعه ۷ اردیبهشت در جریان برگزاری مرحله نهایی ماده ۴۰۰متر با مانع مسابقات دو و میدانی جوانان قهرمانی آسیا ضمن شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان ایران نخستین بار با ایستادن بر سکوی قهرمانی، نشان طلای مسابقات را بر گردن آویخت.    بر همین اساس، این بانوی جوان و خوش آتیه کشورمان موفق شد با ثبت حد نصاب ۵۸.۸۶ثانیه زودتر از سایر رقبای خود از خط پایان عبور کند و نشان طلا این رقابت‌ها را به دست آورد.   گفتنی است، عیدیان با ثبت این زمان حدنصاب ملی رده سنی جوانان را که با ۵۹.۴۸ ثانیه در اخیار خودش بود، بهبود ببخشد.   وی همچنین رکورد ملی رده سنی بزرگسالان کشورمان در این ماده را که با حد نصاب۵۹.۱۶ (۱۴۰۲/۶/۱۰-تهران) در اخیار شهلا محمودی بود، ارتقاء داد و رکورد دار جدید ملی کشورمان در این ماده شد.    لازم به ذکر است، نازنین فاطمه عیدیان سال گذشته موفق شده بود مدال نقره را در این رقابت‌ها کسب کند، اما این نخستین بار است که دو و میدانی ایران توانسته در بخش بانوان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا یک مدال طلا آن هم در دو‌های با مانع کسب کند.

دیگر خبرها

  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • طلای نسرین شاهی در جام جهانی کره جنوبی
  • جام جهانی پاارتیراندازی| مدال طلای تپانچه بادی به نسرین شاهی رسید/ جوانمردی سوم شد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • افتخار آفرینی نازنین فاطمه عیدیان برای کشورمان / کسب طلای ۴۰۰ متر با مانع توسط این بانوی ایرانی
  • نشان طلای تاریخی عیدیان در ۴۰۰متر با مانع دختران
  • مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به دختر دونده ایران رسید
  • دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا| تاریخ سازی نازنین عیدیان/ طلای ۴٠٠ متر با مانع برای عیدیان
  • مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به بانوی دونده ایران رسید