Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مجیدرضا حریری» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، در مورد ضرورت‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: همه اقتصادانان و کسانی که در مسائل اقتصادی صاحبنظر هستند بر ضرورت حذف ارز ترجیحی به‌صورت اصولی و تئوریک بسیار تاکید دارند. همه فعالان اقتصادی معتقدند ارز باید تک‌نرخی شود تا رانت حاصل از آن از بین برود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نحوه اجرا و جبران تورم بسیار موردبحث است، افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش نرخ تورم شده، اما اگر دولت و سیاست‌گذار در مورد کنترل اثر تورم اقدامات اساسی انجام دهند، می‌توان نسبت به نحوه جبران تورم آن امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون اقتصاد کشور در نقطه‌ای قرار دارد که بسیار نسبت به افزایش تورم شکننده است، به همین منظور هر اقدام و تصمیمی که سیاست‌گذار اخذ می‌کند، باید در راستای کاهش تورم و جبران آن باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: تصمیماتی که در حوزه تئوری برای حذف ارز ترجیحی گرفته می‌شود، نباید منجر به افزایش تورم شود؛ چراکه یک تصمیم نادرست تمام محاسن آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاهای اساسی بر سفره مردم تاثیر معیشتی دارد، به همین دلیل اگر نرخ تورم پیش‌بینی شده‌ای در مورد این تصمیم داریم، باید بر اساس سیاست‌های جبرانی باشد تا معیشت مردم به خطر نیفتد.

حریری در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، واردات با ارز ۴۲۰۰ و ارزان، موجب شد بخش بسیار بزرگی از اشتغال بر بخش کشاورزی از دست برود و این ارزها به‌جای توسعه اقتصادی و رونق کشاورزی موجب اعطای یارانه به کالاهای وارداتی شد، توضیح داد: معتقدم تا زمانی که در مورد یک کشاورزی سامان یافته و متکی بر فنّاوری‌های مدرن صحبت می‌شود، اشتغال معنایی ندارد، چراکه در این حوزه بیشتر باید از فنّاوری و ماشین‌آلات استفاده شود. در کشاورزی سنتی مبتنی بر نیروی کار انسانی هم واردات نمی‌تواند جایگزین این نوع کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: در کشور ما ظرفیت کشاورزی محدود است و اگرچه هم‌اکنون نمی‌توان از حداکثر ظرفیت کشاورزی استفاده کرد، اما دلیل آن واردات کالا نیست، بلکه دور بودن فنّاوری و بحث اصلاح بذر و ماشین‌آلات کاشت و داشت و برداشت است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: معتقدم با یک تصمیم اقتصادی نمی‌توان همه مشکلات موجود در اقتصاد کشور را حل کرد، چراکه تصمیمات مربوط به بخش‌های مختلف هستند. بدون تردید ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزهای چند نرخی بسیار خطرناک و ناپسند هستند، به همین دلیل برای حذف یکباره آن باید برنامه‌ریزی انجام شود تا اثرات آن در اقتصاد نگران‌کننده نباشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد این سوال که آیا اعطای یارانه کالاهای اساسی موجب قاچاق گسترده، از بین رفتن خودکفایی، فساد و رانت در زنجیره توزیع کالاهای اساسی شده است، پاسخ داد: قطعاً اعطای یارانه به کالاهای اساسی موجب قاچاق و رانت گسترده می‌شود.

حریری تاکید کرد: طی سال‌های گذشته اعطای یارانه ارزان قیمت به عده‌ای از واردکنندگان باعث ایجاد رانت، قاچاق و فساد شد وعده‌ای از آن بهره ناعادلانه فراوانی بردند به همین دلیل باید در نحوه اجرای برای تخصیص ارز تصمیمات درستی اتخاذ شود.

برچسب‌ها اتاق بازرگانی ایران دلار 4200 تومانی نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتاق بازرگانی ایران دلار 4200 تومانی نرخ تورم اتاق بازرگانی ایران دلار 4200 تومانی نرخ تورم ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی اعطای یارانه حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نوشت؛

«جهش تولید با مشارکت مردم»

رهبر معظم انقلاب اسلامی

محضر مبارک جناب آقای دکتر عسگری

رئیس محترم کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

به استحضار می‌رساند؛ همان طور که مطلع هستید بخش کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور دارد.

کشاورزی اقتصادی است بسیار طاقت‌فرسا و با درآمد و سود کم نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور مانند خدمات و صنعت و دارای ریسک بالا در برابر حوادث قهری طبیعی چون سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری‌ها، تگرگ، طوفان و موارد دیگر و به همین دلیل انگیزه‌ای برای جوانان چه تحصیل کرده چه سایر اقشار برای ورود به این بخش وجود ندارد. افزایش سن بهره‌برداران در بخش کشاورزی خود موید این موضوع است لذا به همین دلیل کشاورزی در تمام دنیا مورد حمایت دولت‌هاست.

بر همین اساس امامین انقلاب در گفتمان‌های خود تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی داشته و دارند اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نهاده‌ها، ماشین آلات، قطعات حمل و نقل دستمزدها و سایر موارد مرتبط با کشاورزی تحت تأثیر نرخ ارز پیوسته در حال افزایش بوده و هست چون کشاورزان به جز اندک کود یارانه‌ای که تکاپو نیاز آنها را نمی‌کند و باقی کود مورد نیاز را باید از بازار آزاد تهیه نماید تمام نیازهای خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و در نرخ گذاری محصولات لحاظ نمی‌شود،

به همین دلیل کشاورزان زحمتکش و تلاشگر که با نرخ سود بالای بانکی و هزینه‌های گزاف تولید می‌کنند نرخ تضمینی گندم علی رغم اینکه در ابتدای فصل زراعی مطابق قانون خرید تضمینی ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین گردیده بود ما بعد از گذشت چند ماه علی رغم افزایش نرخ نهاده‌ها به ویژه کود و سم و تورم متأسفانه نرخ به ۱۷.۵۰۰ تقلیل یافت که حضرت عالی هم بارها با ارسال نامه به ریاست محترم جمهوری و مصاحبه در شبکه‌های تلویزیونی و رادیو و مطبوعات و فضای مجازی نرخ ۱۷.۵۰۰ را خلاف قانون دانسته و از دولت خواستید که به قانون تمکین کند و نرخ ۱۹.۵۰۰ را بپذیرد یا در قالب جایزه تحویل کسری را جبران کند.

امروز که به فصل برداشت محصول گندم رسیده‌ایم خدا را شاکریم به دلیل نزولات جوی و تشکر از مسئولان محترم وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تأمین نهاده‌های آموزش بهره‌برداران، بذور اصلاح شده، توسعه مکانیزاسیون، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، تأمین سم مورد نیاز و موارد دیگر مرتبط با تولید و تلاش گندم‌کاران کشور را در تأمین گندم نان مردم بی‌نیاز نمودند، انتظار گندم‌کاران بر این است که حضرت عالی به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی به این موضوع ورود پیدا نموده و با اصلاح نرخ گندم که مورد تأیید دو عضو ناظر از طرف شما در شورای قیمت گذاری بوده بارقه‌ای امید در دل گندم‌کاران هم در سال جاری و هم برای سال آینده که امید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید گندم داریم به وجود آمد.

از طرف دیگر تقاضا داریم که برای جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌ها و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی ترتیبی اتخاذ شود که مطالبات گندم‌کاران در موعد مقرر پرداخت شود چون از ابتدای فصل برداشت ۷ فروردین ماه تا کنون نزدیک یک ماه بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای دولتی شده هنوز ریالی بابت بهای گندم پرداخت نشده است که این موضوع موجبات نگرانی را در جامعه گندم‌کاران به وجود آورده و پای دلالان واسطه‌ها را به بازار گندم باز نموده لذا مجدداً تاکید می‌نماید که حضرت عالی و اعضای کمیسیون کشاورزی و سایر نمایندگان محترم مجلس تلاش نمائید تا با اقدامی شایسته و عملی رضایت گندم‌کاران جلب شود؛ انشاالله.

کد خبر 6089590 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی