Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@15:41:39 GMT

دیدگاه آمریکا درباره ضرب‌الاجل مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۲۵۴۷

دیدگاه آمریکا درباره ضرب‌الاجل مذاکرات وین

به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا ضرب‌الاجل مشخصی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای وجود دارد یا نه، گفت: ضرب‌الاجل وجود دارد و آن موقعی است که توافقی که الان چند ماه است روی میز است، توافقی که با حسن نیت و با جزئیات دقیق توسط آمریکا و به همراع متحدان اروپایی ما و روسیه و چین مذاکره شد، دیگر در راستای منافع ملی ما نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرایس درباره توافق هسته‌ای گفت، ارزیابی آمریکا بر اساس اطلاعات جامعه اطلاعاتی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متحدان و شرکای آمریکا در سراسر جهان، آمریکا را در مقایسه با وضع فعلی امور، «در موقعیت بهتری در قبال چالش‌های ناشی‌ از برنامه هسته‌ای ایران» قرار می‌دهد.

او با گفتن این که پس از خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، در برنامه‌ هسته‌ای ایران فعالیت‌هایی انجام شده است که در برجام[توافق هسته‌ای] ممنوع بود، مدعی شد که زمان گریز هسته‌ای ایران به چند هفته یا کمتر از آن رسیده است و این «وضعیتی غیرقابل قبول» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که آمریکا هنوز به دنبال این است که ببیند ایران پایبندی به برجام را از سر می‌گیرد یا نه، گفت: اگر ایران به وضوح نشان دهد که قصدی برای انجام دادن این کار ندارد و توافقی که روی میز است با پیشرفت‌های مداوم ایران در برنامه هسته‌ای‌اش نادیده گرفته شود، ما مسیر دیگری در پیش خواهیم گرفت.

پرایس مدعی شد: ایران این سیگنال را به ما و به بقیه‌ی جهان می‌فرستد که هیچ تمایلی به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام ندارد.

او در ادامه این کنفرانس خبری با اشاره به این که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا متعهد شده است که ایران هیچ وقت به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، گفت: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و بادوام‌ترین وسیله برای رسیدن به این هدف است.

پرایس در این راستا با اشاره به اظهارات رییس جمهور آمریکا در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی علیه ایران گفت: همان طور که از رییس جمهور وقتی هفته گذشته در اسراییل بود، شنیدید، ما آماده‌ایم از تمامی ابزارهای قدرت ملی‌مان استفاده کنیم تا مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در حال حاضر مذاکراتی در زمینه احیای توافق هسته‌ای در دوحه یا وین در جریان است و آیا آمریکا به هر طریق ارتباطی با ایران دارد یا نه، توضیح داد: ما ارتباط مستقیمی با ایرانی‌ها نداشته‌ایم. به انتخاب ما نبوده است. ما از ماه‌ها پیش ترجیح می‌دادیم که در دیپلماسی مستقیم   داشته باشیم. در واقع، در همان ابتدا ، وقتی این روند آغاز شد، ما آماده بودیم با هماهنگی متحدان اروپایی‌ و دیگر شرکایمان در گروه ۱+۵ به طور مستقیم با ایران تعامل کنیم. اتحادیه اروپا میانجی موثری در این مذاکرات بوده است. ما قدردان نقشی هستیم که انریکه مورا و دیگر مقامات اروپایی ایفا کرده‌اند.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا آمریکا درباره ایران با ترکیه صحبت کرده است، گفت: شما را به کاخ سفید ارجاع می‌دهم که درباره تعاملات میان رییس جمهور بایدن و رییس جمهور اردوغان صحبت کنید. آن‌چه به طور کلی می‌توانم بگویم، این است که کشورها در سراسر جهان از این که اطمینان حاصل شود ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند نفع می‌برند. این شامل کشورهای منطقه می‌شود اما دربرگیرنده کشورهایی فراتر از منطقه نیز هست.

منبع: ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: آمریکا مذاکرات وین ضرب الاجل مذاکرات وین وزارت امور خارجه آمریکا توافق هسته ای رییس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد در شرایط حاضر هیچ بستری برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین اوکراین و روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به شکست گفت‌وگوهای مقامات اوکراینی و روس در ماه‌های اولیه جنگ در استانبول ترکیه گفت: دلیل امتناع اوکراین از ادامه مذاکرات در استانبول فشار مستقیم از سوی لندن بود، باقی همه حدس و گمان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خردادماه پارسال در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، به روسیه سفر کرده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کی‌یف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کی‌یف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند. وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کی‌یف از امضای توافق خودداری کرده است.»

به گفته پوتین، مسکو و کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کی‌یف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.

براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کی‌یف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است. رئیس جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی‌یف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.

به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیش‌تر درباره تأثیر تلاش‌های جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کی‌یف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد.»

کد خبر 6089884

دیگر خبرها

  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم