Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسن ماندال رییس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک/ Scientific and Technological Research Council of Turkey) با حضور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وحید حدادی اصل قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکید ریس توبیتاک بر لحاظ کردن صنایع در همکاری‌های علمی  

ماندال رییس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک) در این دیدار اظهار داشت: همکاری‌های علمی بین دو کشور اکنون در سطح دانشگاهی جریان دارد و تقاضا می‌کنم صنایع هم در این همکاری لحاظ شوند.

وی تاکید کرد: اگر در کنار یک دانشگاه ایرانی یک صنعت نیز با دانشگاه و صنعت متناظر خود در ترکیه همکاری کند همکاری‌های علمی دو کشور ضمن افزایش، بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.

رییس توبیتاک به نقش محوری دانشگاه تبریز در همکاری‌های علمی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک) خود موسسات پژوهشی مستقلی دارد که می‌توانند در زمینه زیست‌فناوری و صنایع مختلف با ایران همکاری کنند.

ماندال در این دیدار بر همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دو کشور تاکید کرد و گفت: با ایجاد دفتر انتقال فناوری بین وزارت علوم و توبیتاک می‌توان همکاری پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور را گسترش داد. تعریف فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکترا نیز می‌تواند یکی از  محورهای همکاری علمی ایران و ترکیه باشد.

۴۷ طرح پژوهشی مشترک میان ایران و ترکیه در حال انجام است

حدادی اصل قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل هم در این دیدار به روابط دیرین دو کشور اشاره کرد و گفت: آماده تقویت همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری هستیم و ضمن ادامه روندهای گذشته بر تعریف مسیرهای جدید تاکید داریم.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۴۷ طرح پژوهشی مشترک میان ایران و ترکیه در حال انجام است و آمادگی داریم در مدت یک سال ۳۰ طرح پژوهشی دیگر را به طرح‌های موجود اضافه کنیم. علاوه بر مراکز دانشگاهی، در ایران حدود ۴۰ موسسه پژوهشی مستقل وجود دارد که می‌توانند با موسسات پژوهشی ترکیه همکاری کنند و موضوع آب می‌تواند یکی از زمینه‌های این همکاری باشد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از رییس توبیتاک ترکیه خواست ضمن معرفی نماینده برای استمرار گفت‌وگوها، زمینه‌های همکاری و مدل همکاری مورد نظر ترکیه به صورت مکتوب به وزارت علوم اعلام شود.

در پایان مقرر شد پیشنهاد مکتوب توبیتاک به مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی ایران ارایه و مقدمات فعالیت کمیته علمی و فناوری بین دو کشور مهیا شود.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه (۲۷ تیر) به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران و در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شد.

در این دیدار سندهای همکاری‌ها در زمینه‌های طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه‌های توسعه تامین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه امضا شد.

برچسب‌ها سفر خارجی روابط خارجی ایران علم و فناوری ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سفر خارجی روابط خارجی ایران سفر خارجی روابط خارجی ایران علم و فناوری ترکیه همکاری های علمی فناوری ترکیه علمی و فناوری ایران و ترکیه وزارت علوم دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۳۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک احمدی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشست تخصصی دومین اجلاس ایران و آفریقا با اشاره به اینکه توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی در اولویت‌های همکاری‌های بین المللی ایران قرار دارد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای آفریقایی در سال‌های اخیر تحرک خوبی در عرصه توسعه صنعتی داشته اند به طوری که بیشتر اقلام ۱۰ گروه اول وارداتی به این قاره، محصولات و ماشین آلات صنعتی است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد ۸ کشور از ۱۰ کشور اول صادرکننده به آفریقا جزء فهرست ۱۰ کشور اول واردکنندگان از این قاره هستند که این امر نشان می‌دهد راهکار مناسب همکاری با کشورهای آفریقایی در ایجاد یک رابطه دوطرفه است.

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و منابع طبیعی قاره آفریقا در ۳ بخش معادن، نفت و گاز و زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی، هدفگذاری فعالیت ایران در آفریقا را در ایجاد یا تکمیل زنجیره صنایع معدنی، نفت و گاز و صنایع تبدیلی بیان کرد.

احمدی تصریح کرد: ایران نگاه برابر برای همکاری با کشورهای آفریقایی دارد و به دنبال یک رابطه برد- برد و استفاده مکمل از ظرفیت‌های یکدیگر است.

رئیس هیات عامل ایدرو، صدور خدمات فنی و مهندسی و توسعه مدیریت را از دیگر بسترهای همکاری عنوان و ابراز امیدواری کرد: ایران و کشورهای آفریقایی در حوزه همکاری‌های صنعتی با صبر و حوصله و استمرار تعاملات به سطح مناسبی از همکاری‌های دو جانبه برسند.

در ادامه این نشست «انگت روبارد هیپولیت جین پاول» وزیر صنایع کوچک و متوسط کشور آفریقای مرکزی گفت: ما نیاز مبرم به توانمندی‌های صنعتی، دانش فنی و همچنین نیروی انسانی متخصص داریم.

وی با تاکید بر ابنکه سیاست کلی کشورش در گسترش همکاری‌های جنوب-جنوب (کشورهای در حال توسعه) است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های بانکی درصدد این هستیم که بحث صادرات و واردات دو طرفه باشد تا بخشی از این مشکلات حل شود.

نشست تخصصی صنعت دومین اجلاس ایران و آفریقا با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیران صنایع و تجارت سه کشور آفریقایی و فعالان بخش خصوصی در محل پژوهشگاه سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

کد خبر 6092680 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر