Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان از آموزش سالانه آموزش سالانه ۳۲ تا ۳۵ هزار فراگیر در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: سیاست گسترش مراکز از دستور کار خارج نشده است اما با توجه به اتفاقاتی که در جامعه رخ داده است، آموزش از نظر زیرساخت‌های لازم حوزه سوددهی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ژیان‌پور پیش از ظهر امروز _بیست و نهم تیرماه_ در نشست خبری به مناسبت سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: به دلیل تقارن شانزدهم مردادماه که سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی است با دهه اول محرم، دفتر مرکزی تصمیم گرفت که از بیست‌وهشتم تیرماه تا چهارم مردادماه را هفته جهاد برای پاسداشت این مناسبت تعریف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تأسیس سازمان جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ و به دلیل نیاز زمان و بار بر زمین مانده در جامعه، افزود: مسؤلیت این سازمان، کمک به شورای انقلاب فرهنگی در بازگشایی دانشگاه‌ها بود که ادامه فعالیت آنها مدتی با وقفه روبه‌رو شد و جهادهای دانشگاهی در دوران ۴۰ سال زیست خود تلاش کردند با روح زمانه هماهنگ باشند.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به راه‌اندازی نهضت تألیف و ترجمه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: بخش انتشارات جهاد دانشگاهی ره‌آورد همین نهضت بود که در دوره‌های بعدی نیز به عنوان یکی از وظایف جهاد دانشگاهی به فعالیت خود ادامه داد، در دوران دفاع مقدس مسئولیت اعزام دانشجو به جبهه و تأمین محتواهای فرهنگی به جبهه را به عهده داشت و پس از تثبیت نظام در دهه هفتاد و هشتاد عمده مسؤلیت جهاد آموزشی و پژوهشی بود.

ژیان‌پور فعالیت کنونی جهاد دانشگاهی را نوعی عاملیت فرهنگی توصیف کرد و افزود: عاملیت به این معناست که باید ضمن اینکه بدانیم چه کاری انجام می‌دهیم، بر اساس تأثیر فعالیت‌ها بر محیط تصمیم بگیریم و به همین دلیل بسیاری از اقدامات را بدون چشم داشت مالی و درآمدزایی نوعی عاملیت فرهنگی انجام می‌شود.

وی پژوهش در جهاد را نوعی ایثار استراتژیک دانست و گفت: در بخش خصوصی و دولت، این جریان، هزینه ساز به شمار می‌رود در حالی که اصلاح بسیاری روندها از مسیرهای فرهنگی پژوهشی ممکن است اگر چه درآمدی به همراه ندارد اما عاملیت و تأثیرگذاری آن مهم است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به اهمیت توجه جامعه و رسانه‌ها به فقدان‌های موجود در اتمسفر زندگی کنونی تاکید کرد: نکته اینجاست که این فقدان‌ها تنها در فضای سیاسی، اقتصادی و سازمانی نیست بلکه در همه این زمینه‌ها با فقدان جدیت روبه‌رو هستیم، به عبارت دیگر نیازمند افرادی هستیم که به شکل جدی وظایف به عهده خود را انجام دهند.

ژیان‌پور جامعه را نیازمند سازمان‌ها یا مجموعه‌های آموزش روحیه جدیت دانست و گفت: این جدیت نیازمند تمرکز است، در گام نخست باید هدف متعالی تعریف شود تا نهادها به شکل طولانی روی آن هدف متمرکز شوند تا همین رویکرد در بخش‌های دیگر جامعه نیز گسترش یابد و جهاد دانشگاهی یکی از ترویج دهندگان این رویکرد به شمار می‌آید.

وی با اشاره به فعالیت بی سر و صدای جهاد با وجود تأثیرگذاری، یادآور شد: عمده مسئولان درجه یک کشور از جمله وزرا و مدیران، دوره‌ای را با این نهاد همکاری کرده‌اند و تجربه مدیریت و ورود به این حوزه‌ها را در آن آموختند اما نکته‌ای که در قدرت و خوش‌نامی جهاد دانشگاهی وجود دارد این است که چنین دستاوردی ناشی از پول و ورود به مناسبات سیاسی به دست نیامده بلکه ناشی از تمرکز، اهداف متعالی و در پیش گرفتن برخی رویکردها در رسیدن به اهداف جهاد بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به استقلال سیاسی و مالی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد در خدمت نظام است اما هیچ گاه خود را با تغییرات دولت تنظیم نکرده و همین روند از عوامل خوشنام ماندن این برند بوده است.

ژیان‌پور با اشاره به در برگیری آموزش‌های جهاد دانشگاهی برای گروه‌ها و اقشار گوناگون جامعه، افزود: این آموزش‌ها یکی از پایه‌های استقلال مالی ما به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می‌رود که روی پای خود ایستاده‌ایم و چهارچوب مالی خود را در ارتباط با شهروندان پایه‌ریزی کرده‌ایم و اطمینان داریم اگر کار خوب اراده دهیم به نتیجه می‌رسد.

وی عملکرد جهاد را مشابه کالج در نظام‌های آموزش غربی توصیف کرد و گفت: عملکرد این نهاد در تکمیل تحصیلات افراد برای ورود به بازار کار مؤثر است، بسیاری از افراد جامعه محدوده فعالیت ما را با آموزش زبان می‌شناسند اما در دهه اخیر در حوزه علوم تربیتی، پژوهشی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دوره‌های متناسب با نیاز افراد جامعه تعریف شده و در حال ارائه خدمات است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان از وجود چندین مرکز جهاد دانشگاهی در استان خبر داد و گفت: در اصفهان نیز مشابه تهران بیش از یک جهاد دانشگاهی فعال است که علاوه بر جهاد دانشگاه صنعتی، پژوهشکده رویان و مؤسسه آموزش عالی جهاد در محدوده خمینی شهر نیز بخشی از جهاد دانشگاهی به شمار می‌آید که هریک از این واحدها مستقل هستند و سیاست‌گذاری فعالیت‌های آنها از سوی دفتر مرکزی تهران انجام می‌شود.

ژیان‌پور از آموزش سالانه ۳۲ تا ۳۵ هزار فراگیر در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: پیگیری‌ها نشان می‌دهد نرخ اشتغال این فراگیرها به ۴۰ درصد می‌رسد که نشان‌دهنده آن است که آموزش‌ها در رسیدن به اهداف افراد و اشتغال آنها مؤثر بوده است.

چراغ روشن آموزش در دوران کرونا

وی با تاکید براینکه هیچگاه چراغ آموزش در دوران کرونا خاموش نشد، ادامه داد: پس از آغاز پاندمی کرونا آموزش آفلاین و پلت فرم‌های آموزشی که مورد استفاده قرار گرفت مانع از توقف فعالیت‌های این بخش شد اما معتقدیم دنیا به قبل از کرونا بر نمی‌گردد و بخشی از شهروندان همچنان خواستار آموزش آفلاین هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان آموزش‌های جهاد را شامل دوره‌های کوتاه مدت مهارتی و آموزشی معرفی کرد و گفت: اتفاقی که در حوزه پژوهش جهاد رخ می‌دهد با دانشگاه‌های خصوصی متفاوت است زیرا معتقدیم پژوهش فراتر از نام‌ها نیازمند نظم و پرورش افراد متخصص در این حوزه است.

ژیان‌پور با اشاره به جذب دانشجویان بااستعداد در گروه‌ها و مراکز پژوهشی، تاکید کرد: همراه با رشد این افراد، گروه‌ها شکل می‌گیرد و می‌توانیم از قابلیت همه گروه‌ها استفاده کنیم، البته نکته مهم این است که ارتباط ما با همکاران به شکل موقت و موکول به پروژه‌های پژوهشی نیست بلکه تمام‌وقت و در قالب اعضای هیئت علمی‌هایی است که همه وقت خود را صرف پژوهش می‌کنند.

خبر تکمیل می‌شود…

کد خبر 589594

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان انتشارات جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی اصفهان دستاوردهای جهاد دانشگاهی رئیس جهاد دانشگاهی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان آموزش سالانه فعالیت ها آموزش ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۶۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران (مرحله استانی) به منظور شرکت در نخستین دوره مسابقه ملی «سدید» را تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسابقه ملی «سدید» در ۴ بخش کتاب، پایان‌نامه، مقاله و طرح‌های پژوهشی برای دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.


در این مسابقه دانشجویان همه مقاطع تحصیلی می‌توانند معرفی کتاب، ارائه مقاله چاپ‌شده در مجلات معتبر و یا طرح‌های پژوهشی و اختراعات خود را طی مدت ۳ دقیقه در حضور داوران ارائه کنند، دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری هم باید از پایان‌نامه و یا رساله دکتری خود طی همین مدت دفاع کنند.


براساس آئین‌نامه این مسابقه، طرح‌های ارائه‌شده باید در زمان دانشجویی یا حداکثر دو سال پس از دانش آموختگی به پایان رسیده باشد و دارای گواهی اتمام طرح و اعلام رضایت کارفرما برای ارائه در مسابقه باشد.


دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان تهران تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت دارند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران به نشانی BookRc.ir مراجعه کنند و یا مشخصات خود را به پیام‌رسان ایتا و تلگرام با شناسه @ FarhangiJUT ارسال کنند.


برگزیدگان این مرحله از مسابقات علاوه‌بر دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر معتبر به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.


جوایز نقدی در نظر گرفته‌شده برای برگزیدگان این مرحله از مسابقه ملی «سدید» شامل موارد ذیل است:


یک جایزه ۲۰ میلیون ریالی برای یک نفر
دو جایزه ۱۰ میلیون ریالی برای دو نفر
۳ جایزه ۵ میلیون ریالی برای سه نفر


سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با همکاری و مشارکت دبیرخانه مسابقات جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و جهاد دانشگاهی، اداره‌کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران این مسابقه ملی را در استان تهران برگزار می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • برگزاری نشست‌ های بصیرتی جهاد تبیین همزمان با هفته عقیدتی در فومن
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • «چرم دوزی» اشتغال کهن برای نسل نو
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد