Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-04@23:37:38 GMT

روایتی از حضور اسلام در ایگبولند

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۶۷۱۹

روایتی از حضور اسلام در ایگبولند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، اسلام در دوران استعمار وارد ایگبولند در جنوب شرقی نیجریه شد. تحولات تاریخی اسلام در این منطقه با استفاده از منابع شفاهی، آرشیوی و مکتوب بررسی شده است .
 
اولین مهاجر مسلمان شناخته شده در این منطقه «ابراهیم آدوکو» بوده است. مقایسه سوابق استعماری با گزارش‌های تجاری همراه با مصاحبه‌های انجام شده بین سال‌های 2003 تا 2009 تخمین زده می شود که آدوکو در حدود سال 1909 به این منطقه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طریق آدوکو، سایر تجار مسلمان دوره گرد و ماربوت‌های اسلامی از شمال مرکزی نیجریه وارد شمال ایگبولند شدند. جریان متفاوتی از مهاجران مسلمان در سال 1918 از شهر یوروبا اوشوگبو در جنوب غربی نیجریه شروع به ورود کردند. برخی نیز از ایلورین، در شمال مرکزی نیجریه آمده بودند و در ایباگوا ساکن شدند.
 
در سال 1958 اولین گرایش گروهی شناخته شده به اسلام در میان ایگبوها در انوهیا در بخش آباکیلیکی، جنوب شرقی نیجریه رخ داد. اوکپانی نواگی، یک مسیحی کاتولیک رومی که یک سال قبل به اسلام گرویده بود، واسطه این تغییر مذهب بود. او نام ابراهیم نیاسه نواگی را برگزید.
 
با شروع جنگ نیجریه-بیافرا در ژوئیه 1967جمعیت ایگبو که به اسلام گرویدند، تقریبا 200 نفر بود.
 
در سال 1984، عبدالرحمن دوی محقق نوشت که 3450 مسلمان بومی ایگبو در نیجریه حضور دارند . آخرین رقم که از سوابق حج در سال 2013 جمع آوری شده است، تعداد 13500 نفر را نشان می‌دهد.
 
عوامل کمک به رشد اسلام
از زمان ورود ابراهیم آدوکو در سال 1909، اسلام به تدریج در جنوب شرقی نیجریه پیشروی کرده است و تقریبا تمام شهرهای بزرگ ایگبولند مسلمان شده اند. بسیاری از ایگبوها اکنون نسبت به سال اطلاعت بیشتری نسبت به اسلام دارند.
 
در طول این دهه ها، عوامل متعددی به رشد اسلام در ایگبولند کمک کرده است که شامل ازدواج های مذهبی و نارضایتی از گروه های مذهبی موجود است.
 
عامل دیگر تمایل به ادغام در شبکه های مالی و سیاسی مستقر مسلمانان است. این امر با به حاشیه راندن سیاسی و اقتصادی ایگبوها از زمان جنگ نیجریه-بیافرا تشدید شد.
 
مسلمانانی که قصد جذب نوکیشان را دارند نیز به رشد اسلام در ایگبولند کمک کرده است.
 
گفتنی است روابط بین مسیحیان و مسلمانان در ایگبولند پس از تنش‌های اولیه پیرامون تغییر دین عموما مسالمت آمیز و با مدارا بوده است.
 
آینده اسلام در ایگبولند
آینده اسلام در جنوب شرقی نیجریه به عوامل فوق و همچنین تحولات اخیر بستگی دارد. روابط موجود بین مسلمانان و غیرمسلمانان، پویایی های منطقه ای که بر واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی مردم و اعتقادات فردی تاثیر می گذارد، وارد بازی خواهد شد.
 
در مرکز این مسئله، رابطه ضعیف بین ایگبو و دولت فدرال از سال 2015 قرار دارد. این امر به ویژه در محرومیت جنوب شرقی از پروژه‌های زیرساختی و دیگر پروژه‌های توسعه‌ای دولت مشهود است.
 
امید است که حداقل ترجمه قرآن به زبان ایگبو اهالی این منطقه را در آنچه دین تجویز می کند، راهنمایی کند، گفت و گوها را تسهیل کند و به همزیستی مسالمت آمیز بین همه جوامع مذهبی کمک کند.
 
ترجمه قرآن به زبان ایگبو
اخیرا ترجمه جدیدی از قرآن به زبان «ایگبو» در مسجد «انصارالدین» ابوجا در نیجریه  منتشر شد. «محمد موریتالا چاکوومکا»، مترجم کتاب آسمانی قرآن به زبان «ایگبو» گفت که پروژه ترجمه از پنج سال پیش آغاز شد.
 
ایگبو، سومین زبان اصلی نیجریه است که نسخه مخصوص به خود را از کتاب مقدس مسلمانان دارد. قرآن در نیجریه به زبان‌های «یوروبا» و «هوسا» که جمعیت زیادی از مسلمانان به آن صحبت می‌کنند، نیز موجود است.
 
یوروباها حدود 21 درصد از جمعیت کل کشور نیجریه که تخمین زده می شود بیش از 216 میلیون نفر باشد را تشکیل می دهند و حدود نیمی از یوروباها نیز مسلمان هستند. هوسا فولانی ها هم حدود 29 درصد از جمعیت نیجریه را تشکیل می دهند و عمدتا مسلمان هستند. اما ایگبوها عمدتا مسیحی هستند و  98٪ از جمعیت آنها را مسیحیان تشکیل می دهند، تنها حدود 13500 مسلمان در ایگبو وجود دارد.
 
کتابی نیز اخیرا درباره اسلام در جنوب شرقی نیجریه منتشر شده است که چگونگی معرفی اسلام در ایگبولند، نحوه واکنش اکثریت مسیحی و زندگی به عنوان یک مسلمان ایگبو را بیان می کند. این کتاب عواملی را که باعث گرایش به اسلام در میان ایگبوها شد، مناقشات بر سر گرویدن و برخی تحولات پس از ظهور اسلام در جنوب شرقی نیجریه را در مورد بررسی قرار داده است.
 
وجود ترجمه جدید به ایگبو به معنای دسترسی بیشتر مسلمانان ایگبو به متون مقدس خود است. آنها می‌توانند خودشان آنچه را که دینشان تجویز می‌کند بخوانند. غیر مسلمانان در جنوب شرقی نیجریه نیز می‌توانند، درباره اسلام بیشتر بیاموزند. اگر قرآن به طور گسترده در دسترس قرار گیرد و فقط به مسلمانان محدود نشود، می‌تواند گفتگوی بین ادیان را تسهیل کند. این می‌تواند به درک بهتر ادیان اصلی در ایگبولند کمک کند و همزیستی مسالمت‌آمیز را در این منطقه ترویج کند.

منبع: تقریب

کلیدواژه: قرآن کریم نیجریه مسلمانان نیجریه جنوب شرقی نیجریه قرآن به زبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۶۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رخ‌ مادر» از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا

به گزارش  قدس آنلاین از روابط عمومی پروژه، فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به تهیه‌کنندگی امیرحسین اکاتی از امشب ۱۳ اردیبهشت ماه به صورت هفتگی روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود.

بدین ترتیب این مجموعه مستند که زهرا حسینی سرپرست پژوهش و سوژه یابی آن را برعهده داشته است، پنجشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه افق پخش می‌شود. 

حمید مشایخی، مهدی انصاری، سیدمصطفی سیدحسینی و علی علائی چهار کارگردان «رخ مادر» هستند که پروژه را در استان‌های کرمان، یزد، فارس، لرستان، شهرکرد، گلستان، مازندران، تهران، گیلان، اراک و اصفهان جلوی دوربین برده‌اند. 

«رخ مادر» که در قالب داکیودرام ساخته شده است، با روایتی شاعرانه به قصه‌های بکر و ناب از مادران شهدا که در جامعه فعالیت اجتماعی دارند، می‌پردازد.

محدثه رضایی

دیگر خبرها

  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت
  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با حضور امیرعبداللهیان
  • روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم
  • مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس)
  • روایتی از معلم شهید حاج علی اکبر شمشیری
  • روایتی از رنج دانش آموزان مازندرانی
  • پخش فصل جدید «رخ‌ مادر» از امشب
  • «رخ‌ مادر» روی آنتن شبکه افق/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • «رخ‌ مادر» از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا