Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه های بحرینی، فراخوان‌های مردمی و حزبی برای تحریم انتخابات پارلمانی بحرین با توجه به رویکرد حکومت بحرین و اتخاذ سیاست طرد کردن و ممنوعیت سیاسی در این کشور، در حال افزایش است.

شهرهای مختلف بحرین در روزهای گذشته شاهد موج تظاهرات مردمی در تحریم انتخابات پارلمانی که آن را "جعلی و فاقد حداقل استانداردهای سالم و رقابت عادلانه" می‌خوانند، بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در همین راستا، فعالان جناح‌های مخالف بر پایبندی خود به گزینه "تحریم انتخابات تا زمانی که یک فرایند اصلاحی واقعی برای مشارکت در تصمیم گیری ایجاد شود"، تاکید کرده اند.

فعالان جریان‌های مخالف در تبادل نظری که توسط جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین در شبکه اجتماعی توئیتر سازماندهی شد، گفتند که پارلمان بحرین با ترکیب فعلی خود ابزاری در دستان قدرت اجرایی است.

در همین راستا، نماینده پیشین فراکسیون جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین گفت: تجربه این جمعیت و اپوزیسیون ثابت کرد که پارلمان بحرین به شکل فعلی به منافع مردم از حیث اقتصادی، سیاسی و حقوقی لطمه زده و به وعده‌های اصلاحی و توانمندسازی شهروندان عمل نکرده است. 

به گفته «جلال فیروز»، پارلمان فعلی بحرین، حاشیه نشینی و محرومیت را در این کشور تحکیم بخشیده است.

وی پارلمان کنونی بحرین را نمایشی و بدون هیچ گونه اختیاری که بتواند به نمایندگی از طرف مردم و ایفای نقش قانونگذاری و نظارتی خود و وظایف خدماتی و قانونی مربوط به آنها عمل کند، ‌خواند.

فیروز همچنین بر موضع آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین مبنی بر اینکه پارلمان کنونی سیاست یکجانبه ظالمانه ای را اتخاذ کرده و حقوق مردم را دور زده و نقش نظارتی محول شده را به حاشیه رانده است، تاکید کرد.

آیت الله  شیخ عیسی قاسم اخیرا در چهارمین بیانیه انتخاباتی خود اعلام کرد که "انتخاباتی که براساس نقشه ظالمانه حکومت بحرین و برای تحقق اهداف مستبدانه و یکجانبه‌گرایانه و برخلاف مصلحت مردم این کشور باشد، نه تنها این کشور را به عقب بازمی گردند بلکه دیکتاتوری را تحکیم می‌بخشد".
رهبر شیعیان بحرین انتخابات پیش رو را "فریبکارانه و جعلی" خواند و "خواهان عدم سکوت در برابر آن شد".

«حسن المرزوق» دبیرکل مجمع وحدت گرایان بحرین هم گفت: پیام تحریم انتخابات پارلمانی این است که لزوم سرد شدن فضای سیاسی، آزادی زندانیان، لغو قانون ممنوعیت فعالیت سیاسی و ارائه یک قانون مطلوب برای برگزاری انتخاباتی عادلانه و دموکراتیک و پایان دادن به بی‌عدالتی در معیشت شهروندان را در خود دارد. به گفته المرزوق، پارلمان کنونی حوزه‌های انتخابیه را عادلانه نمایندگی نمی‌کند و اختیارات آن ناقص است، چرا که قادر به سوال از وزیر یا دولت نیست.

«فاضل عباس» از دیگر چهره های اپوزیسیون بحرین  هم بر وجود بی‌عدالتی در پارلمانی کنونی نسبت به شهروندان و اعمال خودسرانه آن در این رابطه تاکید کرد و ‌گفت که اراده جدی برای تغییرات واقعی - در سایه تقسیم بندی فعلی و تلاش نهاد قدرت برای تسلیم کردن مخالفان و تبدیل آنها صرفا به یک نیروی تماشاگر- وجود ندارد.

به نوبه خود، «خلیل المدهون» عضو جمعیت وفاق هم می‌گوید که انزوای سیاسی موجود، جدیت نهاد قدرت برای اصلاحات را نفی می‌کند و همچنین عادی سازی روابط حکومت بحرین با صهیونیست ها و تعدی به حقوق مردم موید این است که اصل تحریم، مطالبه برای تغییرات واقعی، غلبه بر منافع شخصی و حفظ منافع مردم است.

«علی الفایز» فعال بحرینی نیز تاکید کرد که اصل برای مخالفان مشارکت فعال در عمل سیاسی است، اما ناکامی پارلمان و تبدیل آن به ابزاری در دست نهاد قدرت، عدم مشارکت سیاسی، مسدود شدن مسیرهای راه حل و قانونگذاریهای ناعادلانه، تحریم انتخابات را بر مخالفان تحمیل کرده است.

برپایه این گزارش، با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در بحرین، به نظر می رسد که عرصه سیاسی این کشور رنگ و بویی ندارد. به گفته «وفاء العم» روزنامه نگار بحرینی، این وضعیت ناشی از تصمیم آل خلیفه برای انحلال جمعیت های سیاسی و اعمال قانون ممنوعیت فعالیت سیاسی است که مانع از فعالیت سیاسی و مدنی تعداد قابل توجهی از اعضا و رهبران جمعیت های سیاسی مخالف از جمله شرکت در انتخابات پارلمانی شده است.

برچسب‌ها بحرین شیخ عیسی قاسم انتخابات پارلمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بحرین شیخ عیسی قاسم انتخابات پارلمانی بحرین شیخ عیسی قاسم انتخابات پارلمانی انتخابات پارلمانی تحریم انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۷۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از فارس؛ با ناکامی دولت مصر در پایان دادن به گرانی و بالا رفتن بی رویه قیمت‌ها مردم در این کشور به پویش‌های بزرگ تحریم ملحق شدند.

قیمت دلار در بانک‌‎های مصر و بازار سیاه موازی پس از دو ماه ثبات در این کشور از هفته گذشته بار دیگر روند صعودی گرفته است.. این موضوع نگرانی‌هایی را برای مردم این کشور در زمینه تشدید درد و رنج اقتصادی آن ها به دنبال داشت.

کارشناسان بدهی بالای مصر، تنش‌های ژئوپلتیکی در خاورمیانه، کاهش درآمدهای قاهره از کانال سوئز، افزایش تورم و گرانی و افت سرمایه‌گذاری‌های خارجی از دلایل تشدید بحران اقتصادی مصر خواندند.هفته گذشته پویش تحریم خرید ماهی در سراسر مصر با استقبال خوب شهروندان این کشور روبه رو شده بود و این هفته موج تحریم به گوشت، تخم مرغ و دیگر کالاهای اساسی رسیده است.

بر اساس داده‌های آژانس مرکزی آمار مصر در ماه مارس، تورم سالانه قیمت مصرف کننده در شهرهای مصر به 35.7 درصد رسید، پس از آن که ژانویه گذشته 29.8 درصد بود.پس از اینکه موج گسترده تحریم انواع ماهی های خودراکی در مصر طی روزهای گذشته بالا گرفت حالا مردم مصر در اماکن عمومی و سایت های رسانه‌های اجتماعی مشغول مبارزه با قیمت‌های بالای گوشت هستند که قیمت آن به بیش از 400 پوند مصر (یک دلار = حدود 48 پوند) رسیده است.

کساد بازار در بازار معروف ماهی فروشی شهر اسکندریه مصر فروشنده‌ها انواع ماهی‌ها را به شکل‌های جذاب در یخچال‌های شیشه‌ای چیده‌اند اما مردم به آن نگاه هم نمی‌اندازند محمد یکی از فروشندگان می گوید که استقبال مردم از پویش «بگذار بگندد تا قیمتش کم شود» غافلگیر کننده بوده است.این کمپین‌ها به سرعت محبوبیت و استقبال زیادی را در بین شهروندان مصری پیدا کرده و شرکت‌کنندگان در آن از رسانه‌های اجتماعی برای هماهنگی و تبادل نظر و برنامه ریزی استفاده می‌کنند که باعث افزایش قدرت جنبش و گسترش دامنه نفوذ آن شده است.   در همین حال، کمپین‌های مشابهی در قاهره، سوئز، کفر الشیخ، اسماعیلیه و دیگر شهرهای بزرگ مصر برای تحریم بیشتر کالاهای اساسی که قیمت شاهد تورم گسترده بوده، آغاز شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین کمپین جدیدی را با همین نام «بگذارید بگندد» برای تحریم خرید مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز راه اندازی کردند تا تجار را مجبور به کاهش قیمت کنند.اگرچه برخی از مردم مصر نسبت به تاثیرگذاری این پویش‌های تحریم تردید داشتند، اما فعالان و تعداد زیادی از شهروندان پس از اینکه توانست عده‌ای را برای شرکت در آن جذب کند از کاهش نسبی قیمت‌ها و زیان‌های قابل توجه به برخی از بازرگانان، اشتیاق زیادی نشان دادند.   فؤاد عبدالفتاح، هماهنگ‌کننده کمپین «بگذارید بگندد» در استان اسکندریه، گفت: مصر شاهد وضعیت افزایش قیمت‌ها برای اکثر کالاهای اساسی است و از جمله محصولاتی که اخیراً شاهد افزایش قیمت محسوس بوده است، ماهی است که به قیمت بی سابقه‌ای رسیده است که برای افراد کم درآمد مناسب نیست. عبدالفتاح در مصاحبه خود با العربی الجدید افزود: تحریم ماهی پیام روشن ما به بازرگانان و صاحبان مغازه‌ها است، زیرا می‌خواهیم این پیام قوی را ارسال کنیم که این بی عدالتی اقتصادی را در سکوت نخواهیم پذیرفت.   یک شهروند دیگر می‌گوید: ما خواستار قیمت‌های مقرون به صرفه و منصفانه برای ماهی هستیم تا در دسترس اکثر مردم باشد و همه بتوانند در شرایط سخت با هم کنار بیایند. ما در یک شهر ساحلی زندگی می‌کنیم و ماهی‌ها جزء ضروری فرهنگ و میراث دریایی ما به حساب می‌آیند، اما به دلیل سوء استفاده برخی، تصمیم گرفته ایم که در برابر گرانی سرسام آور سکوت نکنیم.علا حامد، کارشناس اقتصادی گفت که کمپین تحریم انواع گوشت‌ها در مصر نشان دهنده به ستوه آمدن شهروندان از مشکل گرانی و تمایل آنها برای یافتن راه حل هایی برای شرایط دشوار اقتصادی است آنها خواستار بررسی مسائل فوری اقتصادی و اتخاذ تدابیر موثر برای بهبود زندگی شهروندان توسط دولت السیسی هستند.  

دیگر خبرها

  • «مردم‌محور بودن» اساس و پایه فعالیت در جمعیت هلال‌احمر است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • فرج‌الله شوشتری به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان منصوب شد
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود