Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-06@02:59:12 GMT

مدیتیشن به تسکین درد کمک می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۷۸۳۴

مدیتیشن به تسکین درد کمک می‌کند

به گفته محققان، هزاران سال است که مردم از مدیتیشن برای کمک به کاهش درد خود استفاده کرده‌اند اما نحوه عملکرد این فرآیند همیشه مرموز به نظر می‌رسد.

به گزارش مشرق، امروزه فناوری پیشرفته اسکن مغز نشان داده است که چگونه این عمل قدیمی عملکرد مغز را تغییر می‌دهد و موجب تسکین درد می‌شود.

محققان اخیراً گزارش دادند که اسکن MRI مغز نشان داد که مدیتیشن می‌تواند ارتباط بین نواحی مغزی که درد را پردازش می‌کنند و شبکه عصبی تولید کننده احساس فرد از خود را دچار اختلال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساساً، سیگنال‌های درد همچنان از بدن به مغز منتقل می‌شوند، اما فرد مراقبه کننده کمتر احساس مالکیت بر آن احساسات درد دارد. در نتیجه درد و رنج وی کاهش می‌یابد.

برای این مطالعه، محققان مدیتیشن را به ۲۰ نفر از طریق چهار جلسه ۲۰ دقیقه‌ای جداگانه تمرین ذهن آگاهی آموزش دادند. ۲۰ نفر دیگر به مدت یکسان به یک کتاب صوتی گوش دادند تا به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شوند.

محققان سپس همه شرکت‌کنندگان را با صفحه‌ای در پشت پایشان در اسکنر MRI قرار دادند که بدون ایجاد سوختگی، احساس دردناکی از گرما ایجاد می‌کرد. شرکت کنندگان ۱۰ دفعه گرمای دردناک دریافت کردند: ۱۲ ثانیه روشن و ۱۲ ثانیه خاموش.

شرکت‌کنندگان در طول هر جلسه اسکن مغز، میزان درد خود را گزارش کردند و افرادی که مدیتیشن به آنها آموزش داده شد از این تمرین برای کاهش درد خود استفاده کردند.

«فادل زیدان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «افراد هنگام استفاده از مدیتیشن ۳۳ درصد کاهش درد را گزارش کردند.»

وی افزود: «در واقع، افرادی که در گروه کنترل نمی‌دانستند چگونه مدیتیشن کنند، از ابتدا تا پایان جلسه MRI، ۲۰ درصد افزایش درد خود را تجربه کردند، زیرا نسبت به آن حساسیت بیشتری داشتند.»

محققان دریافتند که مدیتیشن با کاهش هماهنگی بین تالاموس - بخشی از مغز که اطلاعات حسی دریافتی را منتقل می‌کند - و گروهی از مناطق مغز که شبکه حالت پیش‌فرض شناخته می‌شوند مرتبط است.

شبکه حالت پیش‌فرض زمانی فعال‌تر است که فرد در حال سرگردانی ذهنی یا پردازش افکار و احساسات خود است. یکی از بخش‌های این شبکه پراکونئوس است، ناحیه‌ای از مغز که در ویژگی‌های اساسی خودآگاهی درگیر است و یکی از اولین مناطقی است که با از دست دادن هوشیاری فرد، آفلاین می‌شود.

زیدان گفت: «ما فکر می‌کنیم آنچه اتفاق می‌افتد این است که فقدان ارتباط بین تالاموس و پراکونئوس باعث کاهش درد بیشتر می‌شود. تالاموس تمام این اطلاعات مربوط به درد را از بدن دریافت می‌کند، اما ارسال آن‌ها به پراکونئوس را متوقف می‌کند.»

به گفته محققان، «اگر این موضوع ثابت شود، مدیتیشن می‌تواند به یک روش معمولی تبدیل شود که توسط پزشکان یا متخصصان درد آموزش داده می‌شود تا به افراد کمک کند با مشکلاتی مانند کمردرد مزمن مقابله کنند.»

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت یوگا مدیتیشن سلامت اخبار سلامتی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت کاهش درد درد خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۷۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • آب به باتری کم مصرف تبدیل شد!
  • پوست الکترونیک کشسانی که حس لامسه به روبات‌ها می‌دهد
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
  • اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!