Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز "میز اقتصاد" درباره توسعه روابط اقتصادی با روس ها با حضور آقای قزل باش مدیر توسعه ابزارهای متشکل ارزی، آقای خجسته مهر معاون وزیر نفت، آقای چگینی مدیرعامل شرکت ملی گاز و آقای ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی ایران وروسیه و میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه برگزار شد.

سوال: روس ها تا کنون چه میزان تفاهم نامه داشتیم که منجر به قرارداد شده است؟

خجسته مهر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت: خوشبختانه امروز همکاری های ما با کشور روسیه در همه ابعاد اقتصادی مبتنی بر همکاری اقتصادی است و این دقیقا رویکرد دولت سیزدهم و تاکیدات رئیس جمهور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز قراداد سرمایه گذاری هفت میدان نفتی را با شرکت روسی داریم که ارزش این قرارداد ها حدود چهار میلیارد دلار هستند و این ها حالت عملیاتی پیدا کردند و در حال اجرا هستند و پیشرفت قابل توجهی دارند. ما امروز در کف میدان با کشور روسیه هستیم.

از نظر بنده عملا ما وارد فاز اجرایی شدیم از این جهت که بر اساس این تفاهمنامه باید چند اقدام انجام شود و کار مطالعات انجام خواهد شد و پیشنهاد فنی و اقتصادی از طرف شرکت گز پروم به ما ابلاغ خواهد شد.

این تفاهم نامه و همکاری های قبلی ایران و روسیه منافع اقتصادی ایران و روسیه را تضمین می‌کند.منابع مالی خود را برای توسعه میادین نفتی و گازی وارد کشور ایران می کنند. این چنین اقدامات موجب انتقال تکنولوژی از روسیه به ایران خواهد شد و اصل سرمایه گذاری به آنها بازگردانده خواهد شد. این همکاری ها طولانی مدت است و اصولا همکاری های ما میان مدت و چهار ساله خواهد بود.

در صورتی که بیشتر از چهار سال تبدیل به همکاری های بلند مدت می شود و مهم ترین ویژگی که باعث زیر ساخت های بلند می شود همکاری های بلند مدت خواهد بود.

سوال: از این چهل میلیارد دلار چقدر در زمینه گاز سرمایه گذاری خواهد شد چه میزان در زمینه نفتی تاثیر گذار خواهد بود؟

آقای خجسته مهر: در مجموع جهت توسعه میادین گازی در بخش گاز می توانیم ۲۵ میلیارد دلار را به آن اختصاص دهیم و انرژی در بخش نفتی ۱۵ میلیارد دلار را میتوانیم اختصاص دهیم.

برخی از میادین که میتوانم اشاره کنم میدان نفتی کرنج،اذر،چنگوله،آب تیمور از جمله میادینی هست که می توانیم اشاره کنیم.

خوشبختانه ما در بخش نفت میادین پایدار غرب و آبان جزو میادین مشترک هستند که شرکت های روسی در جهت توسعه این میادین کار هایی را در حال انجام هستند. حداکثر تولید را ما در میدان پارس جنوبی داشتیم.

نکته قابل توجهی که برای ملت ایران شنیدنی است آن است که در سال گذشته شرکت توتال به خاطر تحریم کنار کشیده بود اما ما با ایمان خود باوری توانستیم کار حفاری را شروع کنیم و خرید تجهیزات به پایان رسیده و عمده تجهیزات ایرانی است. سرمایه گذاری که پیش از آن توسط شرکت توتال پیشنهاد شده بود و کنار کشید برای توسعه سیستم های تقویت فشار بود.

ما در زمینه نفت هیچ مشکلی از جمله فاز یازده نداریم .ما امید داریم که علی رغم وجود تحریم ها تولید گاز از فاز یازده را برای مردم ایران به ارمغان بیاوریم.

سوال: در حوزه شما قرار است چه اتفاقی بیافتد؟

آقای چگینی مدیرعامل شرکت ملی گاز: ما در روز های گذشته تفاهم نامه ای را با شرکت گاز پرم به قرارداد رساندیم. همانطور که پیش از آن هم وزیر نفت اصرار داشتند همکاری های ما با گاز پرم انجام شد و مقدارش هنوز تعیین نشده اما در آینده انجام خواهد شد مشغول مذاکره هستیم. کشور های همسایه در اولویت ما هستند که انشالله به تفاهم برسیم انجام خواهد شد و نام کشور ها هم بعد از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.

سوال: نظر شما در خصوص توسعه روابط اقتصادی با روسیه چیست؟

آقای قزل باش مدیر توسعه ابزارها و نهاد های متشکل ارزی برای بخش تجارت نفتی: اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که چه اتفاقی افتاده اول باید به تجارت بین ایران و روسیه اشاره کنیم. از پارسال صادرات ایران به روسیه ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده و صادرات ایران به روسیه هم ۶ درصد افزایش داشته است. ما در فاز اول نماد روبل ریال را در بازار ارزی ایجاد کردیم.

در فاز اول با روسیه ایجاد شده اما ما قصد داریم با کشور های دیگر مثل هند و ترکیه و زمینه در بازار ارزی را ایجاد کنیم. برای مصارفی که ما داریم مثل بیماران در روسیه و دانشجویان و ... رقم یک میلیارد دلار رقم قابل توجهی بوده است .بیش از پنج هزار دانشجوی ایرانی در روسیه و حوزه cis وجود دارند.

سوال: چه میزان به طول انجامید؟

زمینه فراهم شده که ما بتوانیم از طریق روسیه به سیستم بانکی های کشور های دیگر هم متصل شویم . و تمایل در کشور های روسیه و سایر کشور ها هم وجود دارد.

سوال: نظر شما در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه روابط روسیه چیست؟

آقای رضایی رئيس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه: مجلس به عنوان وکیل مدافع ملت هم از نزدیک این مساعل را پیگیری و مطالبه میکند و نظارت هم دارد به طور مثال ما در گروه متمرکز شدیم به موضوع و پیشرفت هایی وجود داشته ولی خب قابل توجه نبوده است.

سوال: شما چه کار هایی انجام خواهید داد؟

آقای رضایی: مجلس هم در این زمینه توافقات نظارت داشته و در توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمده صادرات ما به روسیه مردم پایه است واردات ما از روسیه هم کالا های اساسی است. چند کار باید صورت بگیرد که یک کار در حوزه زیر ساخت های دریایی است و قطعه ناتمام ریلی رشت به آستار باید تکمیل و راه اندازی بشود و از سوی دیگر باید حمل و نقل هوایی را در مسیر وسط از تهران به موسکو.

سوال: چقدر شما می توانید به افزایش مراودات تجاری بین ایران و روسیه کمک کنید؟

آقای میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه: زیر ساخت های توسعه تجاری ایجاد شده و اصلا قابل مقایسه ما یک یا دو دهه پیش نیست. الان به سمت بهبود است و ما شاهد جهش صادرات و واردات بودیم که هنوز هم ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حمل ونقل توسعه اقتصادی ایران و روسیه سرمایه گذاری میلیارد دلار زیر ساخت همکاری ها خواهد شد کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۸۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن‌پیکر «۷۸۷ دریم‌لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می‌شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: مبدل حرارتی که در سیسم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می‌کند، پیش‌تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ‌اس-نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می‌شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه‌رو شده‌اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم‌لاینر» گرفته است.

دِیو کالهون، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ در ماه آوریل گفته بود: «وقتی حمله اتفاق افتاد، خط تولید منتقل شده اما ظرفیت تولید با تقاضای ما همخوانی ندارد.

بوئینگ هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به دلیل فقدان مبدل حرارتی و همچنین صندلی کابین، قادر به تولید کافی دریم‌لاینز نیست. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه) تک‌رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه‌آفرینی دارد به طوری‌که حوادث رخ‌داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.

کد خبر 6097169

دیگر خبرها

  • ایران ۶۲ میلیون دلار به همراه دیرکرد غرامت از هند دریافت می کند
  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی