Web Analytics Made Easy - Statcounter

بینایی با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما عادات غذایی نیز می‌تواند این روند را تسریع کند.

به گزارش برنا؛ یک چشم پزشک برجسته از ایالات متحده هشدار داده است که برخی از عادات غذایی ما می‌تواند باعث از بین رفتن بینایی ما شود که یکی از این عادات غذایی شامل خوردن غذا‌های زیاد سرخ شده است که می‌تواند به بینایی آسیب برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر برایان واچلر توضیح می‌دهد که چربی‌های ترانس که اغلب در غذا‌های سرخ‌شده یافت می‌شوند، با ایجاد دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) مرتبط هستند

وی گفت: غذا‌های سرخ شده در چربی‌های ترانس پخته می‌شوند که می‌تواند سطح کلسترول را افزایش دهد و سطوح بالای کلسترول "با دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و رتینوپاتی دیابتی مرتبط است. "

مطالعه‌ای که در مجله انگلیسی چشم پزشکی منتشر شده است، از پیشنهاد دکتر واچلر حمایت می‌کند، پس از اینکه نتایج آن نشان داد افرادی که سطح بالایی از گوشت قرمز و فرآوری شده، غذا‌های سرخ شده، غلات تصفیه شده و محصولات لبنی پرچرب مصرف می‌کنند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن در مرحله آخرهستند.

دکتر واچلر توصیه می‌کند سعی کنید بیشتر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مانند مرکبات، گوجه فرنگی و فلفل قرمز مصرف کنید.

وی گفت: غذا‌های حاوی لوتئین و زآگزانتین مانند اسفناج و کلم پیچ نیز با کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن مرتبط هستند.

از طرف دیگر، مصرف برخی مکمل‌های حاوی ویتامین C می‌تواند پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش دهد.

قابل توجه است که دژنراسیون ماکولا وابسته به سن منجر به نابینایی کامل نمی‌شود، اما وضعیتی است که به شدت بخش مرکزی بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این بیماری می‌تواند یک چشم یا هر دو چشم را درگیر کند و علائم این بیماری عبارتند از:

اعوجاج بصری: دیدن خطوط مستقیم به صورت مواج یا کج

- اجسام کوچکتر از حد معمول به نظر می‌رسند

- رنگ‌ها کمتر از قبل روشن به نظر می‌رسند

توهم: دیدن چیز‌هایی که وجود ندارند

دکتر وچلر همچنین خاطرنشان کرد که خوردن "کربوهیدرات‌های ساده" مانند کربوهیدرات‌های موجود در نان سفید و ماکارونی با دژنراسیون ماکولا مرتبط است. او به مردم توصیه کرد که به جای آن غلات کامل بخورند.

مطالعات نشان داده است که قند خون بالا با شروع دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن نیز مرتبط است. این به این دلیل است که سطوح بالای قند خون با گسترش التهاب ارتباط دارد.

این نوع کربوهیدرات‌ها خیلی سریع هضم می‌شوند و باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند.

دو نوع دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن وجود دارد، مرطوب و خشک.

هیئت خدمات بهداشتی انگلیس توضیح می‌دهد که دژنراسیون ماکولای خشک مرتبط با افزایش سن، که شدت کمتری دارد، به تدریج در طی چندین سال ایجاد می‌شود و ناشی از تجمع دروسن، ماده‌ای چرب، در پشت چشم است.

در حالی که دژنراسیون ماکولای مرطوب مرتبط با افزایش سن، نتیجه رگ‌های خونی غیرطبیعی در پشت چشم است که کمتر شایع است.

با این حال، می‌تواند به سرعت ایجاد شود، بنابراین اگر علائم دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را دارید، حتماً در اسرع وقت به متخصص چشم مراجعه کنید.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: غذا چشم بینایی مرتبط با افزایش سن سرخ شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۰۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است

غذا‌های خاصی وجود دارند که مصرف آن‌ها ممکن است برای مغز و عملکرد‌های آن ضرر داشته باشد؛ به خصوص اگر آن‌ها را مرتب مصرف کنید.

به گزارش خبرآنلاین، اگر به فکر سلامت مغز و عملکرد شناختی خود هستید، از مصرف این خوراکی‌ها اجتناب کنید:

۱) مرغ سوخاری

خوردن مکرر غذا‌های سرخ‌شده، مانند مرغ سوخاری، هیچ فایده‌ای برای مغز ندارد و طبق تحقیقات، مصرف زیاد این غذا‌ها خطر آسیب به سلامت شناختی را بالا می‌برد.

۲) پاستیل

تنقلاتی مانند پاستیل اساساً از قند خالص ساخته شده‌اند. مصرف بیش از حد قند با اختلال در حافظه و افزایش خطر زوال عقل مرتبط است.

۳) هات داگ

مصرف مکرر هات داگ و سایر گوشت‌های فرآوری‌شده، سلامت مغز را تهدید می‌کند. این مواد غذایی، خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون و هم‌چنین سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را افزایش می‌دهند.

۴) دونات

دونات معمولاً دارای قند افزودنی است و سطح عملکرد شناختی را کاهش می‌دهد. هم‌چنین جزو خوراکی‌های سرخ‌شده و فوق فرآوری‌شده محسوب می‌شود که برای مغز ضرر دارد.

۵) نوشابه‌های رژیمی

در نوشابه‌های رژیمی به جای شکر از یک نوع شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام استفاده می‌شود. مصرف بیش از اندازه آسپارتام سردرد، سرگیجه، تومور مغزی، نقص عضو جنین و بروز حملات صرع را در بر دارد.

دیگر خبرها

  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • غذاهای ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس چه خواهد بود؟
  • با این خوراکی های خوشمزه خواب آلودگی و بی حالی بهاری را دور کنید
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • طرز تهیه یک غذای محلی خوشمزه با دم گاو (فیلم)
  • ۶۰ درصد غذا های المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • ۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • در 5 دقیقه با عینک زدن خدافظی کنید!
  • رستوران های هتل چمران شیراز