Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، تورداقون صدیق اف چهارشنبه شب در نشستی با مسوولان استانی و تشکل های اقتصادی و فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد گفت: از ایران درخواست داریم که صدور روادید برای قرقیزستانی ها را ساده کند ارتباطات بین بخشهای تولید می تواند توسعه دهنده روابط ایران و قرقیزستان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: همکاری بخش تولید دو کشور می تواند روابط بین آنها را توسعه دهد بویژه اینکه بتوان با مشارکت تولیدکنندگان مراوات کالاها بین دو کشور را افزایش داد.

سفیر قرقیزستان گفت: قرار است بزودی دو نمایشگاه کالا در بیشکک و اوش برگزار شود که حضور شرکتهای ایرانی در آن به معرفی قابلیتها و توانمندیهای بخش تولید و صادرات ایران و همچنین توسعه روابط و تبادلات کالا بین دو کشور کمک شایانی می کند.

وی خاطر نشان کرد: دو ماه قبل با استاندار خراسان رضوی دیداری داشتیم که سرآغاز ارتباطی دو سویه بین ما بود، ما علاقه مند به توسعه همکاریها با استان خراسان رضوی هستیم و آن استان نیز تاکنون روابط خوبی با قرقیزستان داشته به طوری که این روابط دیپلماتیک بیش از ۳۰ سال ادامه یافته است.

سفیر قرقیزستان اظهار داشت: کمیته مشترک تجاری بین اتاق بازرگانی ایران و قرقیزستان تشکیل شده بود.

وی بیان کرد: با یکی از شرکتها گفت وگوهایی انجام گرفته و قرار شده است هر هفته یک پرواز مستقیم بین ایران و قرقیزستان برقرار شود، از استاندار اوش هم خواسته ایم برای افزایش این پروازها تلاش کند، مهم این است که دو طرف خواهان توسعه همکاری ها هستند.

سفیر قرقیزستان خاطر نشان کرد: توافق نامه ای بین تعدادی از کشورهای آسیای میانه از جمله ایران و قرقیزستان برای تسهیل حمل و نقل کالاهای صادراتی و ترانزیتی وجود دارد تا تعرفه ها مورد بازنگری قرار گیرد که کشورهای مزبور آن را امضا کرده اند و امید است ترکمنستان نیز این توافق نامه را امضا کند تا شرایط حمل کالا از ایران از طریق کشور ترکمنستان آسانتر و هزینه تمام شده کالا کمتر شود.

حاکم بودن شرایط آسان سرمایه گذاری در قرقیزستان

استاندار اوش نیز در این نشست گفت: سه روز است که به دعوت استاندار خراسان رضوی به مشهد سفر کرده ایم و با وی درباره مسائل مختلفی صحبت نموده ایم، قرار است در ماه های آتی دو نمایشگاه در بیشکک برگزار شود که نمایشگاه نخست ویژه کالاهای ایران با محوریت خراسان رضوی در بیشکک و نمایشگاه دوم توسط شرکت قرقیزستانی در اوش برگزار می شود که از استاندار خراسان رضوی و فعالان اقتصادی دعوت می کنیم در این دو نمایشگاه حضور فعالانه ای داشته باشند.

ضیالدین جمال الدین اف افزود: خوشبختانه ایران آماده همکاری های اقتصادی با کشور قرقیزستان است و قرقیزستان نیز برای سرمایه گذاران احترام زیادی قائل می شود، یکی از مزیتهای سرمایه گذاری در کشور ما سهل بدون امور مالیاتی است، از نظر منابع انرژی و نیروگاه های تولید برق وضعیت مناسبی در قرقیزستان حاکم است و قیمتهای کالا در این کشور ارزانتر و صرفه اقتصادی بیشتری دارد، نیروی کار نیز در این کشور ارزان است.

وی اظهار داشت: قرقیزستان به عضویت اتحادیه اوراسیا درآمده و با کشورهایی مانند ارمنستان و قزاقستان و بلاروس هم پیمان شده است، کل جمعیت کشورهای عضو اوراسیا به ۲۵۰ میلیون نفر می رسد، جدا از این کشور قرقیزستان مرز مشترک با چین و از گذرگاه مرزی فعالی با آن برخوردار است.

وی با بیان اینکه در اوش زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد، افزود: اوش در خصوص کشاورزی و معادن قابلیتهای منحصر به فردی دارد، معادن زغال سنگ این منطقه بسیار غنی است، در کنار آن مواد معدنی از جمله سنگ مرمر، بازالت و طلا را می توان از ذخایر غنی این استان برشمرد که زمینه جذب سرمایه گذار در آن فراهم است.

استاندار گفت: مورد دیگری که می تواند به عنوان ظرفیت جذب سرمایه گذاری در اوش به شمار آید، پروژه های ساخت و ساز این منطقه است، ما حاضر هستیم زمین را تغییر کاربری داده و به سرمایه گذاران اعطا کنیم، بحث جذب سرمایه گذاری در اوش جدی است و شرایط خوبی برای حضور سرمایه گذاران ایرانی مهیا است.

قرقیزستان جزو پیشروترین کشورها در اقتصاد آزاد و قوانین اقتصادی است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: ایران و قرقیزستان روابط دیرینه ای دارند و ایران جزو نخستین کشورهایی بود که در گذشته استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت لذا احیا و توسعه این روابط در گرو برداشتن موانع سرمایه گذاری و تبادل کالا و خدمات بین دو کشور است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، غلامحسین شافعی در دیدار با سفیر و استاندار اوش کشور قرقیزستان در اتاق بازرگانی مشهد افزود: قرقیزستان از نظر قوانین اقتصادی جزو پیشرو ترین کشورهای آسیای میانه و اقتصاد آزاد در آن آشکار است، در طول سالهای گذشته با وجود مسائل و مشکلاتی که وجود داشته است، قرقیزستان به لحاظ سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی روند رو به رشدی را طی کرده است.

وی محصولات صادراتی قرقیزستان را طلا و فلزات گرانبها، گوشت و پشم، مس و اورانیوم و حبوبات ذکر و بیان کرد: آن کشور معادنی غنی از فلزات گرانبها دارد که می تواند در کل منطقه اثرگذار باشد، صنعتی در قرقیزستان بویژه صنایع کوچک و متوسط ۳۱.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آن کشور را به خود اختصاص داده؛ قرقیزستان در طول سالهای گذشته در صنعت متالوژی، منسوجات و الکترونیگ پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته است.

شافعی اظهار داشت: قرقیزستان در بخش تولید انرژی برق مزیتهای مناسبی دارد، به لحاظ برخورداری از منابع آبی از کشورهای شاخص آسیای میانه است و عضویت آن در اتحادیه اروپا و نقش سازنده آن در این تشکل اقتصادی می تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: نرخ مالیاتی قرقیزستان کمتر از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین است که این می تواند یک سیاست تشویقی قابل ملاحظه ای را برای سرمایه گذاری در قرقیزستان ایجاد کند بویژه اینکه تعرفه برق در این کشورهای از سایر کشورهای منطقه کمتر است.

شافعی زمینه های همکاری در بخش تولید بین ایران و قزاقستان را معدن، صنایع غذایی، حمل و نقل؛ پروژه های آبیاری و کود شیمیایی ذکر کرد و گفت: ایران در طول سالهای گذشته در این بخشها از توسعه قابل توجهی برخوردار بوده است و می تواند همکاری سازنده ای با قرقیزستان داشته باشد بویژه در بخش کشاورزی و منابع آبی این همکاری می تواند برقرار شود زیرا ایران کشوری کم آب بوده در مقابل قرقیزستان از رودها و رودخانه های پرآب، یخ های فراوان و منابع آبی قابل توجه برخوردار است.

مشکلات بانکی سد راه فعالان اقتصادی در قرقیزستان

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلاتی بر سر راه مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و قرقیزستان وجود دارد، افزود: یکی از این مشکلات عدم وجود رابطه بانکی مناسب است که پیشنهاد شده است یک شعبه بانکی از سوی ایران در قرقیزستان ایجاد شود و از این طریق مشکلات سرمایه گذاران و تجار ایرانی در آن کشور برطرف شود اما با وجود مذاکرات فراوان هنوز همکاری سازنده ای در بعد استانداردهای دو کشور بوجود نیامده است.

شافعی عدم صدور ضمانت نامه های بانکی برای خدمات فنی و مهندسی ایرانی ها را یکی از مشکلات جدی در کشور قرقیزستان دانست و گفت: با توجه به تحولات منطقه از جمله اوراسیا و استفاده از سیستم بانکی روسیه، می توان صدور این ضمانت نامه های بانکی را به نقطه مطلوبی رسانید.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به قابلیتهای فنی و مهندسی کشورمان گفت: شرکتهای خدمات فنی و مهندسی ایران خاطرات بسیار خوبی در قرقیزستان دارند، بخش قابل توجهی از روکش آسفالت شهر بیشکک و بخشی از راه بین بیشکک و اوش توسط ایرانی ها ساخته شده است، ایرانی ها توانایی بالایی در ساخت و سازها دارند اما مانع بزرگ در مسیر رشد آنها ضمانت نامه های بانکی است، البته یکی از شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی توانست ضمانت نامه هایی را از اتحادیه اوراسیا بگیرد که در تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی بسیار موثر واقع شد.

وی ادامه داد: موضوع اخذ روادید برای فعالان اقتصادی ایران در کشور قرقیزستان به صورت بلندمدت از جمله مواردی است که با سفیر قرقیزستان به صورت مفصل گفتگو شده و ایشان نهایت همکاری را داشته اند.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در اجلاس ترکمنستان که کلیه اعضای سازمان اکو در آن حضور داشتند، به قرقیزستان پیشنهاد شد که با ایران تشکیل یک اتاق مشترک بازرگانی را بدهند، ما همچنان منتظر پاسخ طرف قرقیزستانی در این زمینه هستیم، امید است با تلاش دو کشور پروازهای مستقیم دوباره برقرار شود و اتاق بازرگانی ایران در این زمینه اعلام آمادگی کرده که تا مدتی تعدادی از صندلی های هواپیما در این پروازها را پیش خرید کند تا آنها برای شرکت هواپیمایی مقرون به صرفه باشد.

شافعی پیشنهاد داد که همکاری مشترک بین خراسان رضوی و کشور قرقیزستان در منطقه آزاد ماناس، در منطقه آزاد بیشکک و منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد شود و این دو منطقه بتوانند از همکاری یکدیگر برای توسعه مبادلات کالا و ترانزیت کالا بهره گیرند.

وی اضافه کرد: ایران نیاز به همکاری جدی در زمینه حمل و نقل ریلی بین دو کشور دارد و اگر این امکان فراهم شود که ایران در فصولی از سال از واگنهای تجاری کشور قرقیزستان بهره گیرد، می توان مبادله کالا بین دو کشور را با قیمت مناسب تری انجام داد.

رییس اتاق بازرگانی ایران آمادگی خود را برای پذیرش هیات تجاری از قرقیزستان و همچنین اعزام هیات تجاری به آن کشور برای انجام مذاکرات بین طرفین اعلام و بیان کرد: استاندار خراسان رضوی نیز سفری به قرقیزستان بویژه استان اوش خواهند داشت و اتاق بازرگانی تلاش خواهد کرد از این فرصت نهایت استفاده را در توسعه ارتباطات ببرد.

وی با بیان اینکه قوانین در قرقیزستان از استحکام بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است، گفت: تاکنون ایرانی ها در مناطق آزاد ماناس و بیشکک سرمایه گذاریهای خوبی انجام داده اند و کالاهایی از جمله موکت، رب گوجه فرنگی و شوینده ها در این مناطق آزاد تولید کرده اند، این سرمایه گذاری ها تا مدتی رونق خوبی داشت اما بعد از آن سرمایه گذاران ایرانی با مشکلاتی مواجه شدند.

شافعی افزود: بزرگترین عامل جذب سرمایه گذاران داشتن احساس امنیت و پایین نگهداشتن قیمت کالاها است، در قرقیزستان هزینه برق و دستمزد کارگر پایین و امور مالیاتی آسان است که مشوق های خوبی برای جذب سرمایه گذاری است اما رفت و آمدهای سرمایه گذاران باید آسان و امنیت سرمایه گذاری در آن کشور برقرار شود.

وی اظهار داشت: در گذشته ۷۰ درصد از حجم مبادلات ایران و قرقیزستان در سال به خراسان رضوی تعلق داشت اما مسائلی از جمله اوراسیا و شانگهای موقعیت ویژه ای را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است که اگر دو کشور از این شرایط به نحو مطلوب بهره گیرند، حجم مبادلات اقتصادی آنها چند برابر می شود.

وی اضافه کرد: ما نیازمند مبادله اطلاعات بیشتری بین استان خراسان رضوی و استان اوش هستیم، بهتر است استاندار اوش یک نفر را به عنوان نماینده خود معرفی کنند، اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم یک نفر را به عنوان نماینده معرفی خواهد کرد تا از این طریق بتواند تبادل اطلاعات را انجام داد، تا اینکه ببینیم با توجه به قابلیتهای اوش می توان در چه زمینه هایی همکاریها را ادامه داد، بعد از مبادله اطلاعات دو کارشناس از خراسان رضوی به استان اوش سفر خواهند کرد تا زمینه های همکاری مشترک بین دو منطقه احصا شود.

در پایان تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی خراسان رضوی و استانداری اوش امضا شد و شافعی آقایان امتی و منوچهری از اعضای اتاق بازرگانی مشهد را به عنوان نمایندگان اتاق در مذاکره با استان اوش کشور قرقیزستان معرفی کرد.

برچسب‌ها مشهد اتاق بازرگانی ایران بیشکک قزاقستان قرقیزستان آسیای میانه تاجیکستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد اتاق بازرگانی ایران بیشکک مشهد اتاق بازرگانی ایران بیشکک قزاقستان قرقیزستان آسیای میانه تاجیکستان رییس اتاق بازرگانی ایران استاندار خراسان رضوی ایران و قرقیزستان سرمایه گذاری کشور قرقیزستان سفیر قرقیزستان ضمانت نامه سرمایه گذاران خراسان رضوی استاندار اوش فنی و مهندسی برای سرمایه آسیای میانه بین دو کشور جذب سرمایه برقرار شود بخش تولید ایرانی ها استان اوش آن کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۰۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی،  رییس کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نشست کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی،گفت: این مساله به عدم گردش حساب کافی و بدحسابی فعال اقتصادی ربطی ندارد؛ بلکه سیستم بانکی به دلیل نداشتن منابع کافی از ارائه تسهیلات سرباز می‌زند.    جواد نیشابوری افزود :  اکنون کارفرمایان با مسائل و مشکلات عدیده‌ای همچون قطعی برق، قیمت‌گذاری دستوری، افزایش سودهای بانکی و توقف ارائه تسهیلات توسط سیستم بانکی در ماههای اخیر مواجه بوده اند.   وی اظهار کرد: به رغم آن که معیشت کارگران همواره دغدغه کارفرمایان بوده و هست؛ اما فاصله بین کارگر و کارفرما بسیار زیاد شده و عملا دیدگاه نامطلوبی نسبت به قشر کارفرما در جامعه حکم فرما است.   به گفته وی، در مجموع این چنین در جامعه وانمود شده که به کارگر از سوی کارفرما ظلم می‌شود؛ این در حالی است که کارفرمایان خود به دلیل قوانین مخل کسب‌وکار و قواعد پیچیده و عدم حمایت، مورد ظلم واقع شده‌اند.   رییس کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ضمن اشاره به اهمیت راه‌اندازی واحدهای راکد گفت: مساله مهمی که نباید فراموش شود، این است که بسیاری از بنگاه‌ها به رغم فشارها و چالش‌های موجود در حوزه تامین اجتماعی و امور مالیاتی، اکنون فعال هستند اما از آنها حمایتی نمی شود.    حل چالشهای حوزه تامین اجتماعی   نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در زمینه حل مسائل تامین اجتماعی گفت: بخش قابل توجهی از مسائل مربوط به حوزه تامین اجتماعی نسبت به پارسال حل شده است؛ اما برخی مسائل مانند خرید تجهیزات و محاسبه حق بیمه برای آن باقی مانده که آن نیز در شرف حل شدن است.   احمد اثنی عشری بیان کرد: سال گذشته در هیات‌های تجدیدنظر خراسان رضوی ۲ هزار و ۳۵۸ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که تنها رأی صادره برای ۲۵ درصد پرونده‌ها تایید شد، برای ۱۱ درصد پرونده‌ها اجرای قرار صادر و بدهی ۱۴ درصد دیگر پرونده‌ها در هیات تشخیص تامین اجتماعی، تبدیل به صفر شد.   به گفته وی، همچنین، ۵۰ درصد پرونده‌ها مورد تعدیل قرار گرفت که این مهم دستاورد بسیار خوبی است.   عضو کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: بخشنامه ۱۱.۱ درآمد تامین اجتماعی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۴ قابلیت اجرایی داشت و بسیاری از موارد آن با وجود آنکه مورد نظر سازمان تامین اجتماعی نبود، با تغییراتی مواجه شد.   سید رحیم کابلی افزود: طبق بخشنامه ۱۱.۱ بعضی از موارد مانند پاداش‌ها که حالتی غیرمستمر داشت از شمول حق بیمه خارج شد؛ اما متاسفانه با صدور بخشنامه ۱۱.۳ در ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۴، این موارد از عدم شمول خارج شده است و مشمول پرداخت حق بیمه قرار گرفت.   وی بیان کرد: زمانی یک بخشنامه مورد اصلاحات همه جانبه قرار می‌گیرد که قانون تغییر کرده باشد یا قانون مورد استناد دیوان عدالت اداری قرار گیرد، این در حالی است که در صدور بخشنامه ۱۱.۳ هیچ تغییری در قانون صورت نگرفته و این مساله به مشکلاتی دامن زده است.   عضو کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: این بخشنامه از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۲ حاکم بوده و مجدداً با بررسی‌هایی که انجام گرفته، ایرادهای آن به مسوولان گوشزد شده است. چنانکه مولفه پاداش‌ها با همکاری مدیر کل حقوقی سازمان تامین اجتماعی در سال جاری به حالت غیر مستمر بودن بازگشت و از شمول حق بیمه خارج شد.   کابلی گفت: سازمان تامین اجتماعی بایستی این مهم را به صورت بخشنامه اجرایی کند؛ اما متاسفانه در حال حاضر این مهم به دلیل برداشت‌های سلیقه‌ای اجرایی نمی‌شودُ، امید می‌رود این مساله با پیگیری‌های اتاق بازرگانی مشهد و اتاق ایران به نتیجه برسد.

 

دیگر خبرها

  • راه اندازی دفتر تجاری اتاق بازرگانی قزوین در اقلیم کردستان عراق
  • ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است
  • صدور خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت است/ اجرای پروژه اومااویا به دست متخصصان ایرانی
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده