Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان مازدنران در قائمشهر با تشریح ماموریت ها و کارکرد این نهاد انقلابی، به بیان وظایف دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان و به پرسش هایی درباره نظارت ها و تخلفات در حین انتخابات پاسخ داد.

عباس متدین با اشاره به پیشینه تشکیل این نهاد اظهار کرد: اصل وجود مجموعه ای با ماموریت شورای نگهبان در همه نظام های سیاسی دنیا با اسامی مختلف چون دادگاه قانون اساسی و غیره وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختار اصلی نهاد شورای محترم نگهبان متشکل از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان است که فقها توسط رهبری و حقوقدانان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین می شوند.

متدین با بیان اینکه که اولین بار حضرت امام خمینی(ره) در روز اول اسفندماه ۱۳۵۸ شش عضو فقیه این شورا را منصوب کرد افزود: سپس نمایندگان اولین دوره مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسات خود در روزهای پایانی تیرماه ۱۳۵۹، اعضای حقوقدان شورا را تعیین و شورای نگهبان رسما در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۵۹ تاسیس شد.

وی شرح وظایف و ماموریت‌های شورای نگهبان اظهار کرد: قانون اساسی سه وظیفه مهم را بر عهده شورای نگهبان قرار داد؛ نخست پاسداری از شریعت اسلام و قانون اساسی در حوزه تقنین (اصل ۹۱) که همه مصوبات مجلس شورای اسلامی برای بررسی عدم مغایرت با قانون اساسی و احکام اسلام به شورای نگهبان ارجاع می شود، دوم تفسیر اصول قانون اساسی که انحصاراً بر عهده شورای نگهبان است (اصل ۹۸) و سوم نظارت بر برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی (اصل ۹۹)، سه وظیفه این نهاد است.

متدین با تاکید بر اینکه اهمیت شورای نگهبان از سوی حضرت امام(ره) سفارش شده اظهار کرد: امام راحل رحمه الله علیه در مواقف مختلف از این نهاد حمایت فرمودند و مقام معظم رهبری نیز در هر فرصت یا مناسبتی که اقتضا کرد، از شورای نگهبان به عنوان مطمئن ترین دستگاه برای حراست از نظام اسلامی حمایت نمودند.

وی درباره شرح وظایف دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان، با اشاره به اینکه  ۲ کار ویژه ماموریت ماست عنوان کرد: ابتدا مطالعه و بررسی صلاحیت نامزدهای مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که البته اعلام نظر نهایی احراز صلاحیت یا عدم آن به عهده فقها و حقوقدانان محترم شورای نگهبان است؛
تشکیلات استانی و شهرستانی دفاتر نظارت در طول سال فعال بوده، وظیفه جمع آوری اطلاعات میدانی داوطلبان احتمالی و نمایندگان فعلی مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و نیز اعتبارسنجی اخبار واصله را به عهده دارند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان شهرستان قائمشهر با بیان اینکه فعالیت منسجم و مداوم این امکان را فراهم می کند تا در فرصت کوتاه، از زمان ثبت نام کاندیداها تا احراز صلاحیت، نظر صائب با ادله کافی به مقامات عالی شورا ارسال گردد گفت: همچنین شبکه ناظران امین در کنار قوه مجریه و فرمانداری ها و بخشداری های شهرستان ها بحث نظارت بر حسن اجرای انتخابات و صیانت از آرای مردم را به عهده دارند.

متدین با اشاره به فعالیت فرهنگی دفاتر نظارت شورای نگهبان گفت: مجموعه ای از نیروهای مستعد و علاقمند خواهر و برادر به شکل جهادی و بسیجی در دفاتر ایفای نقش می کنند. این مجموعه در حوزه انتخابیه قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه شمالی و سوادکوه بالغ بر ۳۰۰۰ نفر و در شهرستان قائمشهر به عنوان مرکز حوزه انتخابیه بالغ بر 1000 نفر را شامل می شود. برنامه های فرهنگی دفاتر در قالب «ناظر نهاد» شامل برنامه های متنوع فرهنگی، عقیدتی، بصیرتی، آموزشی و اردوهای جهادی است. 

وی در مورد انتخاب ناظران امین جهت همکاری با شبکه نظارت گفت: ناظرین شورای نگهبان در واقع علاقمندانی هستند که پس از اعلام آمادگی و ثبت نام و بررسی صلاحیت از آنها دعوت به عمل می آید. این ناظرین با گذراندن دوره های آموزشی مخصوصا در ایام انتخابات، نظارت دقیق بر انتخابات و صیانت از آرای مردم را بر عهده می گیرند و تا آخرین ساعت انتخابات و تحویل صندوق های رای به مراجع تعیین شده، همراه و همگام عوامل اجرایی ایفای نقش می کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان مازندران در پاسخ به اینکه آیا دخالت در امر نظارت صورت می گیرد یا خیر گفت: نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که ساز و کار خاص خودش را دارد و نمایندگان در قالب هیئت های نظارت ایفای نقش می کنند و هیچکس هم متعرض آن نمی‌شود و همه مجموعه ها کمک می‌کنند تا آن ها نظارت مخدوشی نداشته باشند اما درباره دخالت نمایندگان مجلس در احراز صلاحیت‌ و یا هر بخش انتخابات مجلس باید گفت، قانون هیچ مَدخلیتی برای آن قائل نشده است.

متدین در پاسخ به این پرسش که با توجه به پایش رفتار نمایندگان در مجلس و هنگامه انتخابات، آیا مورد تخلفی اخیرا وجود داشته و آیا نماینده ای بوده که شناخته شده باشد و اگر تخلفی صورت بگیرد، چه برخوردی می‌شود اظهار کرد: بررسی رفتار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی انجام می شود و تشخیص سوء رفتار و هرگونه برخوردی در صلاحیت آن نهاد است لکن این رفتار در احراز صلاحیت یا رد صلاحیت دوره بعدی موثر است.

وی تاکید کرد: در تائید و احراز صلاحیت و یا عدم آن باید حجت شرعی و مستند قانونی و متقن وجود داشته باشد و دلایل رد صلاحیت به شکل خصوصی به همه نامزدها اعلام می شود.

متدین در مورد انتخاب مسئولین دفاتر گفت: برای تعیین مسئولین دفاتر افراد با سه برابر ظرفیت پس از تایید صلاحیت توسط دفاتر استانی جهت مصاحبه و طی تشریفات اداری به مرکز معرفی و برای یکی از آنان حکم مسئولیت صادر می شود.

وی در پاسخ به دخالت نمایندگان در انتصابات اظهار کرد: یکی از اصول مترقی قانون اساسی اصل تفکیک قوا است. ما به قانون ملتزمیم و میگوییم که قوای سه گانه کشور مستقل از یکدیگر تعریف شده اند. بر اساس قانون اصل تفکیک قوا بسیار مهم است و هر کسی در حوزه قانون و وظیفه ی خودش باید انجام وظیفه کند، ما این بحث را پیگیر هستیم و از نمایندگان محترم مطالبه داریم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: البته دولتی‌ها و قوه مجریه همانطور که حضرت آقا فرمودند در انتصابات بهتر است از نمایندگان مشورت بگیرند و می گیرند، اما اگر دخالت است این وظیفه نمایندگی را نخست در نظارت مخدوش میکند و ثانیا مخل اصل تفکیک قوا می شود. یعنی دخالت یک قوه در قوه دیگر و ثالثا با مصرحات فرمایشات مقام معظم رهبری در تعارض است چراکه فرمودند شما دخالت نکنید، به نفع شماست و در دیدار آخر با رهبری بر این موضوع تاکید شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان سالروز تاسیس شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی استانی و شهرستانی شورای نگهبان احراز صلاحیت دفاتر استانی قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند

به گزارش خبرنگار استانی خبرگزاری ایسکانیوز از خرمشهر، حجت الاسلام و المسلمین عادل پور در نماز عبادی سیاسی این هفته، اجرای طرح نور عفاف و حجاب را باعث حمایت مردم دانست و از دیگر دستگاه‌ها خواست در اجرای این طرح کنار پلیس باشند.

وی افزود: نقش وزارت ارشاد، وزارت صمت، وزارت کشور، شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش و امور خارجه در طرح نور کجاست و چرا فقط صداوسیما فعالیت لازم را انجام داده است، از دستگاه قضایی می‌خواهیم در این زمینه ورود کند.

خطیب جمعه خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش فرارسیدن روز کار و کارگر را به قشر کارگری تبریک گفت و افزود: با وجود تحریم‌های سنگین، اگر چرخ اقتصادی کشور می‌چرخد به برکت وجود این کارگران است که باید بصورت عملی از کارگران قدردانی کرد و امنیت شغلی آنها باید تامین شود.

امام جمعه خرمشهر در ادامه به روز شوراها اشاره و خاطرنشان کرد: شوراها به این دلیل راه اندازی شد که اراده مردم در امر مردم سالاری دینی انجام شود. ما از همه کسانی که مخلصانه در این مسیر چه در این شورا و چه در شوراهای قبلی فعالیت و زحمت کشیدند تشکر میکنیم. اما یک مورد را نباید فراموش کنیم در شوراها بجای اینکه مردم سالاری دینی تشکیل شود شاهد گروه سالاری بودیم و از مجلس میخواهیم هم به قانون شوراها و هم نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظری داشته باشد.


حجت الاسلام عادل‌پور در پایان ضمن تشکر از فعالان عرصه بهداشت و درمان شهرستان خرمشهر از دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقاد کرد و گفت: شاهد هستیم اعتبارات و امکانات عادلانه در بین شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان توزیع نمی‌شود.

خبرنگار: امید صاحب نژاد
انتهای خبر/

کد خبر: 1228494 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های انتخابات مجلس در مازندران