Web Analytics Made Easy - Statcounter

موج گرما توسط کارشناسان به عنوان دوره‌ای از هوای غیرمعمول گرم که بیش از دو روز طول می‌کشد تعریف می‌شود و آستانه آن بسته به میانگین منطقه متفاوت است.

گرمای شدید با بدن ما چه می‌کند؟

بدن انسان به دو روش به دمای بالا پاسخ می‌دهد: گشاد کردن رگ‌های خونی در پوست و دفع عرق. افزایش جریان خون به سمت پوست باعث از دست رفتن گرمای بیشتری به محیط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرق وقتی از پوست تبخیر می‌شود بدن را خنک می‌کند. این پاسخ‌ها به حفظ دمای مرکزی بدن بین ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتی گراد کمک می‌کند که برای حفظ عملکرد‌های متابولیک ضروری است.

اما می‌تواند عواقب جدی نیز داشته باشد؛ به گونه‌ای که گشاد شدن رگ‌های خونی ممکن است فشار خون را کاهش دهد و باعث شود قلب برای پمپاژ خون به بدن سخت‌تر کار کند. برای افرادی که از قبل بیماری قلبی دارند، این می‌تواند منجر به حمله قلبی شود.

تعریق بیش از حد می‌تواند منجر به از دست دادن نمک از بدن شود. در موارد شدید، سطح پایین سدیم در خون می‌تواند منجر به حالت تهوع و سردرد شود.

علت مرگ و میر ناشی از موج گرما در برخی کشور‌ها چیست؟

در طول موج گرما، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی افزایش می‌یابد، اما لزوماً مشخص نیست که علت مرگ ناشی از گرما چه زمانی بوده است، آنا نونس از دانشگاه وارویک در انگلیس می‌گوید: اثبات ارتباط بین مرگ و میر در طول موج گرما یا بلافاصله پس از آن به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما بسیار سخت است؛ مرگ‌های ناشی از گرمای شدید مطمئنا دست کم گرفته می‌شوند.

چه کسانی بیشتر در برابر دمای بالا آسیب پذیر هستند؟

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر در معرض خطر دمای بالا هستند، افراد مسن، منزوی، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و بدون دسترسی به تهویه مطبوع هستند.

یک مطالعه نشان داده است افرادی که دارای شرایط سلامت روانی هستند نیز بیشتر در معرض مرگ ناشی از گرمای شدید هستند، محققان حدس زده اند که این ممکن است به دلیل اثرات دارو‌ها باشد یا به این دلیل که ممکن است اقدامات احتیاطی برای خنک ماندن در موج گرما را انجام ندهند.

کودکان همچنین در معرض خطر آب و هوای گرم هستند، زیرا نسبت سطح بدن آن‌ها به جرمشان بسیار بیشتر از بزرگسالان است، به این معنی که آن‌ها می‌توانند گرما را در شرایط گرم به راحتی تحمل کنند. در سال ۲۰۱۹، ۵۳ کودک در ایالات متحده بر اثر بیماری‌های ناشی از گرما جان خود را از دست دادند.

خطرات گرمای شدید در دوران بارداری چیست؟

یک مطالعه نشان داده که در ایالات متحده، حدود ۲۵۰۰۰ نوزاد در سال زودتر از زمان تولد به دلیل قرار گرفتن در معرض گرمای شدید به دنیا می‌آیند و مطالعه دیگری نشان می‌دهد که در کشور‌های با درآمد کم تا متوسط که زنان باردار در معرض گرمای شدید قرار دارند، در هفته آخر قبل از زایمان، خطر زایمان زودرس و مرده‌زایی در آن‌ها بیشتر بوده است.

اگر در یک کشور گرم بزرگ شوید، بیشتر به گرما عادت خواهید کرد؟

یک فرد می‌تواند از نظر فیزیولوژیکی با هوای گرم طی چند روز سازگار شود و به این حالت سازگاری می‌گویند. فردی که با گرما سازگار شود بیشتر عرق می‌کند و همچنین با غلظت نمک کمتر عرق می‌کند. جریان خون او افزایش می‌یابد همچنین از پوست برای به حداکثر رساندن انتقال حرارت به محیط استفاده می‌شود.

چگونه در موج گرما ایمن و خنک بمانیم؟

پزشکان به اهمیت نوشیدن مایعات زیاد و ماندن تا حد امکان در سایه در موج گرما اشاره می‌کنند. در طول روز، پرده‌ها را در اتاق‌هایی که رو به آفتاب هستند ببندید، برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و برای خنک نگه داشتن پوست لباس‌های گشاد بپوشید. همچنین باید در ساعات گرم روز از انجام تمرینات بدنی در خارج از منزل خودداری کنید.

تفاوت بین گرمازدگی و استرس گرمایی چیست؟

گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما مقادیر زیادی آب و نمک از دست می‌دهد. این می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه و تنفس سریع شود. به گفته متخصصان، گرمازدگی می‌تواند به آفتاب سوختگی تبدیل شود، یک وضعیت پزشکی جدی که زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن بیش از حد بالا می‌رود که می‌تواند باعث از دست دادن هوشیاری شود.

گرمازدگی و استرس گرمایی را چگونه درمان می‌کنید؟

کارشناسان می‌گویند که گرمازدگی با یافتن یک مکان خنک برای استراحت و نوشیدن آب فراوان قابل درمان است.

منبع: شاشه نیوز

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گرمازدگی آفتاب سوختگی فصل گرما ناشی از گرما گرمای شدید مرگ و میر موج گرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۱۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل  برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸ هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند
  • موج گرما صد‌ها میلیون نفر را می‌سوزاند!
  • گذر امواج ناپایدار با تندباد و بارش پراکنده از اصفهان/تداوم روند افزایشی دمای هوا در استان
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت