Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، بهزاد غفاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز، در جمع اصحاب رسانه، به مناسبت هفته ملی مهارت، با اشاره به اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ و فعالیت هفت مرکز دولتی آموزش های فنی و حرفه ای در سطح استان از ارائه حدود ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی خبر داد و گفت: طی سال گذشته موفق به آموزش ۱۳ هزار و ۶۸۹ نفر شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ارائه آموزش های مهارتی در پادگان ها و زندان ها به منظور افزایش توانمندی های سربازان و زندانیان برای ایجاد اشتغال و کسب و کار مطرح کرد: ارائه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای در پادگان ها، ۹۰۱ نفر دوره، در زندان ها یک هزار و ۷۵۵ نفر دوره و در سکونتگاه های غیررسمی نیز ۳۸۰ نفر دوره صورت گرفت. یکی از اقدامات خوبی که استاندار البرز در حال پیگیری تحقق آن است، ایجاد قرارگاه اجتماعی به صورت پایلوت در این استان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز با بیان اینکه این قرارگاه دارای هفت کارگروه است که اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در رأس آن ها قرار دارد، افزود: ۵۵ محله برای ارائه آموزش های مهارتی شناسایی شده اند که هفته گذشته این آموزش ها در محله خط چهار حصار صورت گرفت و میز خدمتی نیز برپا شد. امروز نیز این میز خدمتی برای خدمت رسانی به مردم در شهرستان چهارباغ برپا می شود.

غفاری از ارائه ۴۰۸ نفر دوره آموزش های مهارتی در محیط کار واقعی در سال گذشته خبر داد و تجهیز کارگاه های ثابت شهری، روستایی، عشایری، سیار شهری، صنایع و صنوف و اعزام مربی برای آموزش را از دیگر اقدامات این اداره کل دانست و بیان کرد: استان البرز در زمینه صنایع رتبه اول را کسب کرده است. حدود ۹۵ واحد صنعتی شناسایی و جواز کارگاهی برای آن ها صادر شد تا آموزش های لازم ضمن کار در صنایع صورت گیرد.

وی ارائه آموزش های مهارتی به افراد دارای معلولیت را یکی از رسالت های سازمان فنی و حرفه ای عنوان کرد و با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای با بهزیستی در این راستا خاطرنشان کرد: ارائه آموزش به افراد معتاد در کمپ های ماده ۱۵ و ۱۶ یکی دیگر از اقدامات ماست تا این افراد بتوانند پس از ترک اعتیاد و بازگشتن به زندگی عادی، کسب و کاری را برای خود ایجاد کنند. در مجموع در سال گذشته، ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر ساعت آموزش های مهارتی ارائه شده که این مقدار در چهار ماهه نخست سال جاری، ۶۹۰ هزار نفر ساعت است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد کسب و کارهای جدید و نوپا بدون معطلی و صدور سریع مجوزهای لازم برای کسب و کارها بیان کرد: موافقت نامه اصولی أسیس آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای ظرف مدت سه روز و مجوزهای لازم نیز طی مدت ۱۵ الی ۲۰ روز صادر می شود. در سال ۱۴۰۰، ۱۷۱ مورد موافقت نامه اصولی صادر شد در حالیکه در چهار ماهه سال جاری ۱۱۹ مورد صادر شده است.  

غفاری با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۱ مورد و در چهار ماهه نخست سال جاری، ۶۴ مورد پروانه تأسیس آموزشگاه صادر شده است، تمدید پروانه تأسیس و نظارت بر آموزشگاه های آزاد و ارائه آموزش بر اساس استانداردها که منجر به صدور گواهینامه شود را از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان و اظهار کرد: گواهینامه های فنی و حرفه ای عملی محور بوده و در خارج از کشور نیز قابل ترجمه و ارائه است به همین دلیل سختگیری در آزمون ها اعمال می شود و ۲۵ درصد نمره آزمون کتبی و ۷۵ درصد نیز نمره کار عملی است.

وی با اشاره به اجرای آزمون کتبی برای بیش از ۱۹ هزار نفر در سال گذشته و با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال جاری، ۱۱ هزار نفر در این آزمون ها شرکت کرده اند، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۴۰ نفر و امسال نیز ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در آزمون های عملی فنی و حرفه ای شرکت کردند. علاوه بر این، تجهیز کارگاه های سنجش، نظارت بر آزمون ها، تهیه پروژه های عملی و طراحی و ممیزی سوالات نیز بر عهده ماست. در بحث مهارت ها، سوالات بر اساس آخرین تکنولوژی های دنیا ممیزی می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز از اجرای طرح های «کهاد» و «نخلستان» نیز خبر داد و گفت: در طرح کهاد، دانشجویان در حال تحصیل از مهارت های مرتبط با رشته تحصیلی خود بهره مند می شوند که در این راستا تفاهم نامه ای با دانشگاه فنی و حرفه ای استان البرز منعقد و مقرر شده که چهار هزار نفر دانشجو تحت پوشش مهارتی قرار گیرند. در طرح نخلستان نیز، آموزش های لازم به فارغ التحصیلانی که مهارتی فرا نگرفته اند، ارائه می شود. این اقدامات به کمک دانشگاه ها، صنایع، اتحادیه ها و بخش خصوصی انجام می شود.

غفاری با بیان اینکه هر دو سال یکبار، المپیادهای بین المللی مهارت برگزار می شود که در سال ۲۰۲۲، کشور فرانسه میزبان این المپیاد است، عنوان کرد: تیم المپیاد جمهوری اسلامی ایران پیش تر با تعداد رشته های کمی در المپیادها شرکت می کرد اما به دستور رئیس سازمان فنی و حرفه ای، امسال باید با تیم کامل یعنی ۳۱ نفر در مسابقات حضور داشته باشیم. با توجه به اینکه البرز، مهد برگزاری مسابقات المپیاد است، اعلام آمادگی کرده ایم که در این دوره، میزبان ۱۴ رشته باشیم.

وی افزود: تیم ملی مهارت، از برگزیدگان مسابقات کشوری که پیش تر از مسابقات استانی و شهرستانی انتخاب شده اند، تشکیل می شود. سال گذشته تیم منتخب استان البرز در مسابقات شرکت و دو مدال طلا در رشته های نرم افزارهای تجاری برای کسب و کار و شبکه های کامپیوتر و یک مدال برنز در رشته فناوری وب را از آن خود کرد. سه تن از کارآموزان فنی و حرفه ای استان نیز در رشته های طراحی گرافیک، جواهرسازی و تأسیسات دیپلم افتخار کسب کردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز از افزایش پنج برابری اعتبارات استانی خبر داد و اظهار کرد: در جریان سفر ریاست جمهوری به این استان، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به فنی و حرفه ای اختصاص یافت و مقرر شد طی مدت سه سال به بدنه این سازمان تزریق شود. هفته ملی مهارت یکم مرداد ماه آغاز می شود و هفتم همین ماه پایان می یابد، روز ششم مرداد نیز در تقویم کشوری، روز فنی و حرفه ای نام گرفته است که برنامه‌های مختلفی به مناسبت این ایام در استان البرز برگزار می شود.

غفاری، برپایی میز خدمت در قرارگاه اجتماعی، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه کرج و برپایی میز خدمت در مصلای بزرگ نماز جمعه، برگزاری مسابقات ورزشی بین کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، دعوت از مسئولین استانی برای بازدید از مراکز فنی و حرفه ای، برپایی نمایشگاه در مرکز شهید رهبر، مکاتبه با معاونت فرهنگی شهرداری کرج برای نصب بنر و تبلیغات این هفته در سطح شهر، برپایی نشست خبری با اصحاب رسانه، تقدیر از مربیان و کارمندان نمونه اداره کل، برگزاری جشنی برای همکارانی که تاریخ تولد یا ازدواجشان ششم مرداد است را از جمله برنامه های این هفته برشمرد.

وی انعقاد تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی، اتاق اصناف، آموزش و پرورش، شهرداری کرج و اتاق بازرگانی، دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگران و گفت و گوی ویژه خبری مدیرکل در صداوسیما را از دیگر برنامه ها دانست و افزود: فضاهایی را در شهرستان های اشتهارد، هشتگرد، نظرآباد و کرج در اختیار پارک علم و فناوری قرار می دهیم تا از شرکت های دانش بنیان برای ایجاد مهارت های دانش بنیان دعوت به عمل بیاورند. قصد داریم به سهم خود از این شرکت ها حمایت کنیم تا چرخه اقتصاد کشور با سرعت بیشتری حرکت کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز از راه اندازی مرکز نیکوکاری شهدای فنی و حرفه ای با مجوز کمیته امداد امام خمینی (ره) در این استان خبر داد و هدف از این اقدام را ارتقای مهارت دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان دانشگاهی، سربازان و زندانیان با کمک مجمع خیرین مهارتی استان عنوان کرد و گفت: تفاهم نامه ای نیز با پردیس کشاورزی دانشگاه تهران منعقد می شود تا دانشجویان رشته کشاورزی بتوانند در دوره های تخصصی مرکز زیبادشت شرکت کنند.

غفاری با اشاره به افتتاح آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در شهرستان های هشتگرد و نظرآباد اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف شهرداری، آموزش شهروندی بوده و این امر در فرهنگسراها در حال انجام است، اعلام آمادگی کرده ایم که سطح مربیان را در نحوه تدریس ارتقا دهیم و سپس به ارائه آموزش ها بپردازند و در نهایت نیز گواهینامه مشترک شهرداری و فنی و حرفه ای برای افراد صادر شود. این اقدام در هنرستان ها نیز صورت می گیرد تا دانش آموزان در کنار اخذ دیپلم، مهارت های فنی و حرفه ای را نیز فراگیرند.  

وی دیدار با نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج و استاندار البرز با حضور کسب کنندگان مدال طلا و نقره و دیپلم افتخار در مسابقات مهارت همراه با تقدیر از آن ها، برگزاری نشست با مجمع خیرین مهارتی استان و برپایی مرحله دوم نمایشگاه مهارتی را از دیگر برنامه های این ایام دانست و گفت: برای اولین بار در کشور، کارگاه هوشمندسازی ساختمان در این استان راه اندازی می شود که این اقدام، انقلابی بزرگ در صنعت ساختمان خواهد بود. هدف از این اقدام، رفتن به سمت مهارت های پیشرفته و دنبال کردن رشته های هایتک است.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش و پرورش مهارت آموزی کسب و کار فنی و حرفه ای مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز ارائه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای ارائه آموزش ها چهار ماهه تفاهم نامه برنامه ها سال گذشته کسب و کار اداره کل آزمون ها سال جاری نفر دوره هزار نفر مهارت ها صادر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۱۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند

ایسنا/کردستان مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از بازگشت ۶۰ هزار تارک و بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش طی سال گذشته خبر داد.

 نادر کریمی بیرانوند، امروز شنبه(۸ اردیبهشت) در نشست خبری در سنندج با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند در راستای بازگشت دانش آموزان به چرخه تحصیل، اظهار کرد: یکی از بحث های جدی در حوزه متوسطه نظری، پوشش تحصیلی است که با توجه به ردیف سنی در این دوره، تعدادی جذب بازار کار شده و ترک تحصیل می کنند.

وی، با اشاره به اینکه بازگشت حتی یک دانش آموز به چرخه آموزش، کار بسیار مشکلی است،‌ بیان کرد: سال گذشته در قالب این طرح و بر اساس کد ملی، دانش آموزانی که در سامانه سیدا ثبت نام نکرده بودند شناسایی و بر مبنای آن به استان‌ها اعلام شد تا علت ترک تحصیل آنان بررسی و برای بازگشت به آموزش تلاش شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یکی از راهکارهای مهم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، را مهارت‌آموزی دانش‌آموزان ذکر کرد و ادامه داد: براساس این امر، هر دانش‌آموز تا پایان تحصیل خود باید یک مهارت منتج به یک شغل را فرا گیرد.

کریمی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان باید وارد بازار کار شوند، گفت: با وجود مخالفت‌های فراوان، مهارت آموزی دانش‌آموزان در هیات دولت تصویب شد و براساس قانون باید ردیف اعتباری نیز برای آن در نظر گرفته شود.

به گفته وی، یکی از مشکلات موجود در حوزه مهارت، ساعات درسی است که در آموزش و پرورش وجود دارد که این مساله یک مانع است براین اساس قرار شد تغییر ساختار آموزشی در متوسطه انجام شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با این تغییر ساختار جایی برای مهارت‌آموزی در برنامه ساعتی دانش‌آموزان مشخص می شود و براساس آن دانش آموزان دوره متوسطه در طول سه سال باید ۳۰۰ ساعت(هر سال ۱۰ ساعت) مهارت بیاموزند، البته مهارتی که به یک شغل در پایان تحصیل تبدیل شود.

مدارس شبانه روزی ظرفیت مهمی برای مهارت آموزی دانش آموزان است

کریمی بیرانوند، مدارس شبانه روزی را یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مهم برای مهارت آموزی به ذکر کرد و افزود که در این مدارس فضا و زمان کافی برای این مهم وجود داد، براین اساس دوره توانمندسازی مدیران این مدارس برگزار می شود و هم اکنون استان کردستان میزبان این دوره در غرب کشور است.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه به موضوع کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری تلاش شده است که این کمبودها از راههای مختلف جبران شود.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه این کمبود نیرو فقط مختص استان خاصی نیست و تمام استان‌های کشور را در بر می گیرد، اضافه کرد: سال گذشته استان کردستان در حوزه متوسطه ۹ هزار ساعت بصورت غیرموظف از بازنشستگان، نیروهای شاغل و دانشجو معلمان ترم هفت به بالا برای جبران این کمبود بهره برد و در سایر استان‌ها نیز از این روش استفاده شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • اولین مرکز مهارت‌آموزی سربازان وظیفه خوزستان راه‌اندازی شد
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟