Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری سانا، بسام صباغ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که برخی کشورها همچنان به رویکرد خصمانه خود علیه دمشق و سیاسی کردن پرونده سلاح‌های شیمیایی علیه دمشق ادامه می‌دهند و دبیرخانه فنی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمایی در رسیدگی به ابعاد پرونده سوریه تعلل و وقت کشی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از برخورد نامناسب سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با همکاری دمشق در این زمینه ابراز تأسف کرد و گفت که تمرکز گزارش‌های ماهانه این سازمان بر روی نکات منفی است و نکات مثبت را به طور کلی نادیده می‌گیرد.

صباغ که در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد «پرونده شیمیایی» سوریه سخن می‌گفت، عنوان کرد: دمشق داوطلبانه به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوست و با سازمان منع سلاح‌های گسترش شیمایی همکاری کرد و ذخایر و تأسیسات تولیدی آن را نابود کرد که توسط گزارش‌های سازمان مربوطه تأیید شد.

وی ادامه داد: سوریه صد و چهارمین گزارش ماهانه خود را درباره فعالیت‌های مربوط به انهدام سلاح‌های شیمیایی و تأسیسات تولید آن ارائه کرد و با تمدید شش ماهه توافقنامه با سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و دفتر خدمات پروژه سازمان ملل متحد تا پایان دسامبر آینده موافقت کرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تصریح کرد: سوریه تعدادی از حوادثی را که در آن گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند به دبیرخانه فنی اطلاع داده و از کمیته حقیقت یاب خواسته است تا درباره آنها تحقیق کند، اما این کمیته پس از پنج سال، تاکنون گزارش‌های خود را در مورد این حوادث ارائه نکرده است.

وی تاکید کرد: سوریه اطلاعاتی را در مورد دستیابی تروریست‌های داعش و جبهه النصره به سلاح‌های شیمیایی و مواد شیمیایی سمی برای انجام حملات شیمیایی یا ایجاد نمایشنامه‌های ساختگی با هدف متهم کردن ارتش سوریه، در اختیار کمیته ۱۵۴۰ و دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار داد.

صباع گفت: نماینده فرانسه در چارچوب سیاست خصمانه ی کشورش که از گروه‌های تروریستی حمایت و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه را نقض کرده، اتهامی بی اساس ونادرست علیه سوریه مطرح کرده است.

این مقام سوری ادامه داد: نماینده آلبانی ادعا می‌کند که سوریه می‌خواهد خودش کارشناسان را انتخاب کند، این یک برداشت و تعبیر نادرست است زیرا دمشق به دنبال چنین چیزی نیست، اما این حق را دارد که در مورد افرادی که با آنها همکاری می‌کند نظر دهد و از بی طرفی کارشناسان مطمئن شود.

کد خبر 5543488

منبع: مهر

کلیدواژه: بسام صباغ سوریه سازمان منع تسلیحات شیمیایی روسیه اوکراین ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عراق جو بایدن عربستان سعودی جنگ اوکراین ایران ترکیه فلسطین عادی سازی روابط با اسرائیل اتحادیه اروپا نشست جده عربستان سلاح های شیمیایی سازمان منع سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۱۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،ایالات متحده روز چهارشنبه ۱ مه (۱۲ اردیبهشت) روسیه را به استفاده از «تسلیحات شیمیایی» علیه نیرو‌های اوکراینی متهم کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که استفاده تسلیحاتی روسیه از ماده شیمیایی «کلروپیکرین» علیه نیرو‌های اوکراینی، نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC) است.

این وزارتخانه همچنین اضافه کرده است که روسیه با بهره‌گیری از «گاز‌های ضد شورش و اشک‌آور» در جریان جنگ، معاهدات بین‌المللی در زمینه تسلیحات شیمیایی را زیر پا گذاشته است.

در این بیانیه آمده است: «استفاده از چنین مواد شیمیایی‌ای یک اتفاق منفرد و مجزا نیست و احتمالاً ناشی از تمایل نیرو‌های روسیه برای بیرون راندن نیرو‌های اوکراینی از مواضع مستحکم و دستیابی به دستاورد‌های تاکتیکی در میدان نبرد است.»

نتیجه‌گیری ایالات متحده با شهادت سربازان اوکراینی مطابقت دارد که می‌گویند در ماه‌های اخیر در بخش‌هایی از خط مقدم خود با نیرو‌های روسیه با گاز و سایر مواد شیمیایی محرک مواجه شده‌اند.

نیرو‌های مسلح اوکراین پیشتر در در بیانیه‌ای در ماه مارس اعلام کرده بود که روسیه در بیش از هزار مورد «مواد شیمیایی سمی که برای جنگ ممنوع هستند» را استفاده کرده است. به گفته مقامات اوکراینی، تنها در ماه فوریه ۲۵۰ مورد از چنین حملاتی به ثبت رسیده است.

ارتش اوکراین می‌گوید نیرو‌های روسی علاوه بر کلروپیکرین، از نارنجک‌های پرشده از ماده «سی‌اس» و «سی‌ان» استفاده کرده‌اند. این گزارش می‌گوید که حداقل ۵۰۰ سرباز اوکراینی به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی ضدشورش تحت درمان قرار گرفته‌اند و یک نفر نیز بر اثر خفگی با گاز اشک‌آور کشته شده است.




در حالی که در اعتراضات خیابانی غیرنظامیان معمولاً می‌توانند از گاز اشک‌آور و ضد شورش فرار کنند، سربازانی که در سنگر‌ها بدون ماسک ضد گاز موضع گرفته‌اند یا زیر آتش دشمن هستند در خطر خفگی قرار می‌گیرند.

روسیه قبلا استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ اوکراین را رد کرده بود.

گاز کلروپیکرین به عنوان یک سلاح شیمیایی در جنگ جهانی اول توسط آلمان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. این عامل خفگی توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه برای استفاده نظامی غیرمجاز اعلام شده و اکنون بیشتر در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود.

این گاز ریه‌ها، چشم‌ها و پوست را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود که هفته‌ها طول می‌کشد.

ایالات متحده همزمان اعلام کرده که سه نهاد دولتی روسیه مرتبط با برنامه‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی این کشور و چهار شرکت روسی را که به این نهاد‌های دولتی کمک کرده‌اند، تحریم می‌کند.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. روسیه معاهدات مربوط به أن را امضا کرده و ادعا می‌کند که سلاح شیمیایی ندارد، اما این کشور در سال‌های اخیر متهم به استفاده از عامل اعصاب علیه منتقدان خود نظیر سرگئی اسکریپال و الکسی ناوالنی شده است.

دیگر خبرها

  • حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
  • آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد
  • حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه/ مناطقی در دمشق و قنیطره هدف گرفته شدند + فیلم
  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه
  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است
  • کشت ارگانیک رویکرد جهاد کشاورزی مازندران است
  • تظاهرات اعتراضی شهرک‌نشینان همچنان ادامه دارد
  • لازارینی: امیدوارم اسرائیل مانع سفر یکشنبه من به غزه نشود