Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:13:22 GMT

تاریخ احتمالی پرتاب آرتمیس ۱ اعلام شد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۲۰۳۷

تاریخ احتمالی پرتاب آرتمیس ۱ اعلام شد

ناسا در بیانیه جدید خود، تاریخ‌های احتمالی را برای پرتاب موشک "آرتمیس ۱" اعلام کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا امیدوار است که تا اواخر ماه اوت، موشک بزرگ ماه را از زمین پرتاب کند.

ناسا در حال بررسی سه تاریخ برای پرتاب "آرتمیس ۱" (Artemis 1) است. آرتمیس ۱، یک پرواز آزمایشی بدون خدمه به دور ماه خواهد داشت که به عنوان یک عامل مهم در آزمایش ماموریت‌های انسانی آینده عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات ناسا طی یک کنفرانس از راه دور با رسانه‌ها، این تاریخ‌ها را ۲۹ اوت، دو سپتامبر و پنج سپتامبر اعلام کردند.

"جیم فری" (Jim Free)، مدیر سیستم‌های اکتشافی ناسا در مورد این تاریخ‌های موقت گفت: اعلام کردن تاریخ‌های مذکور به معنای تعهد این آژانس فضایی نیست.

به گفته فری، ناسا حدود یک هفته پیش از پرتاب و زمانی که بررسی آمادگی پرواز استاندارد خود را کامل کند، تاریخ دقیق‌تری را اعلام خواهد کرد. وی افزود: با وجود این، تاریخ‌های موقت اعلام‌شده در اواخر اوت و اوایل سپتامبر همان چیزی است که گروه برای رسیدن به آن تلاش می‌کند و برنامه‌ای برای آن دارد اما کارهای زیادی باقی مانده‌اند که ما باید انجام دهیم.

آخرین "تمرین لباس خیس" آرتمیس ۱ توسط ناسا به اندازه کافی خوب بود تا آماده‌سازی پرتاب آغاز شود. مهندسان برای نخستین بار طی این آزمایش سه روزه، موشک "SLS" را به طور کامل سوخت‌رسانی کردند اما با نشت هیدروژن از سیستم خنک‌کننده موتور مرحله اصلی مواجه شدند.

طی آزمایش، نشتی با بستن یک دریچه در مسیر جریان هیدروژن برطرف شد. این راه‌حل به گروه امکان داد تا تمرین لباس خیس را کامل کنند اما این روش هنگام راه‌اندازی واقعی کار نمی‌کند زیرا بسته شدن دریچه موجب می‌شود که سیستم‌های حرارتی موتور بدون تنظیم مناسب باقی بمانند.

در دوم ژوئیه، یک برنامه تعمیر و نگهداری انجام شد؛ از جمله تعمیر قطعه‌ای که عامل نشت هیدروژن است. همچنین، تکنسین‌ها در حال حاضر در حال انجام دادن بازرسی، تعمیر نشتی هیدروژن، نصب باتری‌ها، انبار کردن محموله‌ها، انجام دادن آزمایش‌های قدرت و بارگذاری نرم‌افزارها هستند.

مقامات ناسا گفتند که پیشرفت خوبی در این تعمیرات داشته‌اند اما آنها را با دقت انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که آرتمیس ۱ پیش از پرتاب کاملا آماده است. آنها پیشتر یک واحد مونتاژ و کنترل را جایگزین کرده‌اند و در حال آزمایش کردن باتری‌ها و بررسی نیروی محرکه هستند.

"کلیف لانهام" (Cliff Lanham)، مدیر ارشد عملیات سیستم‌های زمینی اکتشافی ناسا گفت: آرتمیس ۱ باید مجموعه‌ای دقیق از الزامات تعمیر و نگهداری عملیات را بپذیرد تا بتوان گفت که آماده است.

تنها زمانی که موشک SLS بتواند آزمایش‌ها را کامل کند، برای انتقال به سکوی پرتاب مجاز است. اگر همه چیز خوب پیش برود، ممکن است موشک تا ۱۸ اوت برای انتقال به سکوی پرتاب آماده شود.

مجموعه آزمایش‌ها، فرآیندی طولانی است. برخی از آزمایش‌های کلیدی که ناسا برای آنها برنامه‌ریزی می‌کند، شامل آزمایش‌های سیستم خاتمه پرواز موشک SLS، بخش موتور موشک، قسمت اصلی موشک که رایانه‌های پرواز را در خود جای می‌دهد و همچنین، آزمایش کپسول "اوریون" (Orion) است.

به گفته مقامات ناسا، این سه تلاش برای پرتاب، هر کدام مدت زمان و زمان پرتاب متفاوتی را ارائه می‌دهند. پرتاب ۲۹ اوت، دو ساعت زمان خواهد برد. با فرض پرتاب موفقیت‌آمیز آرتمیس ۱، کپسول اوریون در ۱۰ اکتبر به زمین بازمی‌گردد. پرتاب دوم سپتامبر نیز یک مرحله راه‌اندازی دو ساعته را ارائه می‌دهد و در ۱۱ اکتبر باز می‌گردد. آخرین فرصت، پنجم سپتامبراست که مرحله راه‌اندازی آن ۱.۵ ساعت زمان خواهد برد و شاهد بازگشت آن در ۱۷ اکتبر خواهیم بود.

ناسا به عنوان تاریخ پشتیبان، چندین فرصت پرتاب موقت را نیز تا اواسط سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است؛ البته این در صورتی خواهد بود که مشکلات آب و هوایی یا فنی، برنامه آرتمیس ۱ را به تاخیر بیندازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماموریت آرتمیس 1 موشك ناسا آزمایش ها آرتمیس ۱ تاریخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۲۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا| تاریخ سازی نازنین عیدیان/ طلای ۴٠٠ متر با مانع برای عیدیان

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جریان برگزاری مرحله نهایی ماده ۴۰۰متر با مانع مسابقات دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا، نازنین فاطمه عیدیان ضمن شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان برای اولین بار یک مدال تاریخی به رنگ طلا  را کسب نماید.

بر همین اساس این دختر جوان و خوش آتیه کشورمان موفق شد با ثبت حدنصاب ۵۸.۸۶ ثانیه زودتر از سایر رقبای خود از دیگر کشور‌های آسیایی از خط پایان عبور کند و مدال  طلا این رقابت‌ها را به دست آورد. 

عیدیان با ثبت این زمان رکورد ملی رده سنی جوانان که با حدنصاب  ۵۹.۴۸ثانیه در اخیار خودش بود بهبود ببخشد.

وی همچنین رکورد ملی رده سنی بزرگسالان کشورمان در این ماده را که با حدنصاب ۵۹.۱۶ (۱۴۰۲/۶/۱۰-تهران) در اخیار شهلا محمودی بود ارتقا دهد و عنوان رکورد دار جدید ملی کشورمان در این ماده را به خود اختصاص دهد.

نازنین فاطمه عیدیان سال گذشته موفق شده بود مدال نقره را در این رقابت‌ها کسب نماید، اما این برای اولین بار است که دوومیدانی ایران توانسته در بخش زنان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا یک مدال طلا آن هم در دو‌های با مانع  کسب نماید.

ششمی سجاد آقایی  در ۴۰۰متر

در دور نهایی رقابت ماده ۴۰۰ متر سجاد آقایی نماینده کشورمان موفق شد با ثبت زمان ۴۸.۱۳ ثانیه در جایگاه ششم این مسابقات قرار گیرد و  با این نتیجه به کار خود پایان داد.

هفتمی مانا حسینی در پرتاب نیزه

در دور دور نهایی رقابت ماده پرتاب نیزه مانا حسینی نماینده کشورمان با ثبت حدنصاب ۴۶.۱۹متر در جایگاه هفتم این مسابقات ایستاد و به کار خود در این رویداد قاره‌ای پایان داد.

چهارمی ملیکا نوروزی در پرتاب چکش

در دور دور نهایی رقابت ماده پرتاب چکش ملیکا نوروزی نماینده کشورمان با ثبت حدنصاب ۵۷.۲۶ متر در جایگاه چهارم این مسابقات ایستاد و به کار خود در این رویداد قاره‌ای پایان داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • پرتاب ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی
  • ترکیب احتمالی اینتر برای دیدار با تورینو
  • فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟
  • ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا| تاریخ سازی نازنین عیدیان/ طلای ۴٠٠ متر با مانع برای عیدیان
  • آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید