Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@08:37:15 GMT

به روزآوري صنايع دستي در شمال غرب چين

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۴۲۴۰

خبرگزاری آریا-فناوری مدرن صنایع دستی باستانی را در شمال غربی چین به عصر تولید هوشمند سوق می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا، یکی از صنایع دستی مهم تبت که با فناروی‌های جدید به روزرسانی شده، فرش‌های تبت است. فرش تبتی، با سابقه بیش از هزار سال، زمانی برای مردم ساکن در منطقه آلپ فلات چینگهای-تبت برای مقاومت در برابر هوای سرد بسیار ضروری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر، اما شرکت‌های فرش در این منطقه (تبت) با استفاده از ابزار‌های مدرن، صنایع دستی باستانی را به عصر تولید هوشمند سوق داده‌اند.
با ابزار‌های جدید بافندگی و روش‌های طراحی، عکس گرفته شده توسط مشتری را می‌توان در کمترین زمان به یک فرش تبدیل کرد. در حال حاضر، فرش تبتی به طور گسترده‌ای برای چیدمان (دکوراسیون) هتل و خانه استفاده می‌شود. مردم محلی نیز با ساخت فرش‌های تبتی درآمد خود را افزایش داده اند.
طرح قالی‌های تبت تحت تأثیر قالی چین و تا حد کمتری از قالی ترکستان شرقی تاثیر پذیرفته است. در قالی بافی تبت، رنگ‌های نارنجی و طلایی برای مراسم مذهبی استفاده می‌شود. رنگ خرمایی مایل به قرمز اغلب برای کف‌پوش معابد در نظر گرفته می‌شود. به جز چند مورد، باقی فرش‌های قدیمی تبت تمام پشم هستند.
در کشور ما، اما به نظر می‌رسد صنعت فرش دستباف از چرخه مدرن سازی به دور مانده است. اردیبهشت گذشته (1401) بود که محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم نخستین بزرگداشت مشاهیر فرش دستباف ایران در تالار وحدت گفته بود که باید زیست‌بوم تولید صنعت فرش دستباف با زیست بوم جدید و فضای مجازی گره بخورد و مدرن شدن بازرگانی فرش دستباف یک ضرورت است. وی در این باره پیشنهاد کرد که باید شرکت‌های جدید از فارغ التحصیلان دانشگاهی در کنار اتحادیه‌ها و اصناف قدیمی به منظور حضور در بازار‌های جدید فرش دستباف شکل بگیرد.
در همین زمینه خرداد گذشته (1401) ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم تاکید کرد که صنایع‌دستی باید وارد زندگی مردم و کاربردی شود و در فناوری‌های نوین جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.
قدیمی‌ترین فرش جهان، فرش پازیریک یا فرش گورنی- آلتایی است که در اکتشافات گروهی باستان‌شناس روس در سال 1947 و در دره پازیریک، در فلات یوکوک سیبری کشف شد. این فرش متعلق به هخامنشیان است و عمر آن در حدود 2400 تا 2500 تخمین زده می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صنایع دستی فرش دستباف صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۴۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، مریم حاجی‌ابراهیمی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر گفت: در سال گذشته ۴۳ دوره و کارگاه آموزشی صنایع‌دستی در قالب آموزش شاغلان و دوره‌های آموزشی ترویجی کوتاه‌مدت برای ۸۳۹ نفر اجرایی شد. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان افزود: از این تعداد دوره آموزشی، ۲۸ دوره در حوزه آموزش شاغلان صنایع‌دستی برای ۶۱۰ هنرمند ازجمله رنگرزی سنتی، رودوزی‌های سنتی، زنجیره ارزش خرد، توانمندسازی فعالان صنایع‌دستی، آسیب‌شناسی صنایع‌دستی، بازاریابی دیجیتال، بازرگانی و صادرات، استانداردسازی، طراحی ظروف موزه‌ای رشته سفال و فلز، جایگاه سفالینه‌های منقوش جرجان در دوران معاصر، طراحی محصول سوزن‌دوزی ترکمن و… برگزار شد. او خاطرنشان کرد: همچنین ۱۵ دوره آموزشی عمومی صنایع‌دستی هم برای ۲۲۹ علاقه‌مند به صنایع‌دستی در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک، نساجی سنتی، چرم و تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، ابریشم‌بافی، نساجی سنتی در رده‌های مقدماتی و پیشرفته اجرایی شد. حاجی‌ابراهیمی گفت: در سال ۱۴۰۲ هنرمندان شاخص و توانمند استان در راستای توسعه و ترویج این هنر صنعت به آموزش صنایع‌دستی به‌صورت مجازی هم پرداختند. او افزود: در سال جاری اجرای دوره‌های آموزشی در رشته‌های اولویت‌دار و سایر رشته‌های صنایع‌دستی استان بر اساس ظرفیت‌سنجی به ترتیب اولویت در شهرها و روستاهای استان، خصوصاً شهر و روستاهای ملی به‌منظور برندسازی جغرافیایی و مکانی موردتوجه قرار می‌گیرد.

       

دیگر خبرها

  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد