Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:39:18 GMT

از احیا تا خلاقیت بانوان سنندجی در آشپزی با قارچ

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۷۵۵۳

از احیا تا خلاقیت بانوان سنندجی در آشپزی با قارچ

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور به منظور افزایش مصرف سرانه قارچ خوراکی که هم اکنون در ایران یک کیلو و ۷۰۰ گرم است اقدام به برگزاری جشنواره و مسابقه آشپزی با قارچ در سطح استان های مختلف کشور می کند.

نخستین دوره این جشنواره در شهرستان ملارد استان تهران، دومین دوره آن در اصفهان و سومین دوره هم روز پنجشنبه ۳۰ تیر در سنندج برگزار شد که در صبح این روز نشست تخصصی با حضور مسوولان کشوری و استانی و تولیدکنندگان قارچ استان دایر و در آن به چالش ها و مشکلات پیش روی تولید این محصول پرداخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش مسابقه آشپزی این برنامه هم از ساعت ۱۷ عصر روز پنجشنبه آغاز و ساعت ۲۲ با معرفی و تجلیل از نفرات برتر به پایان رسید؛ ۱۵۰ نفر از طریق شماره تلفن اعلام شده از سوی برگزار کنندگان این رویداد اقدام به ثبت نام کرده بودند و تعدادی هم در روز مسابقه به این افراد اضافه شدند و سپس غذاهای آنها توسط ۶ داور چشیده و امتیازات لازم به آنها داده شد.

داوران این مسابقه متشکل از عارف حکیمی، الهه سلامی، شهرزاد احمدی، معصومه عیوضی، فرحناز آراسته، منیره ارجمندیان بودند و سید مهدی حسینی هم ریاست هیات داوران را برعهده داشت.

این داوران که از کارشناسان برجسته بخش غذا در برنامه‌های شبکه های مختلف تلویزیونی کشور هستند در راستای احیای غذاهای سالم و سنتی داوری این مسابقه را برعهده گرفته بودند تا به بهترین نحو ممکن در ارتباط با غذاهای پخته شده با قارچ قضاوت کنند.

تزیین غذا، طعم و مزه، سفره آرایی، اصالت غذا، خلاقیت و روش طبخ از بخش هایی بود که داوران براساس آن به هر یک از شرکت کنندگان امتیاز می دادند و به گفته رییس هیات داوران با توجه به اینکه هر مسابقه ای شرایط خاص خود را دارد در این مسابقه هم با در نظرگرفتن محیط باز محل برگزاری گرمی و سردی غذا در امتیاز داوران لحاظ نشد.

حضور مردان در کنار همسرانشان و کمک به آنها در چیدمان سفره؛ صحنه زیبایی را از همدلی بین خانواده ها که از ویژگی های بارز خانواده ایرانی است را به نمایش گذاشته بود و به واسطه این مسابقه شور و هیجان زیادی هم بین شرکت کنندگان و هم دیگر حضار ایجاد شده بود.

تهیه و تدوین اطلس خوراک ایران

عارف حکیمی یکی از داوران این مسابقه در گفت وگو با خبرنگاران شور و هیجان شرکت کنندگان سنندجی را بسیار ارزشمند خواند و اظهار داشت: این نشان از علاقه مندی مردم این دیار به آشپزی و دوری از غذاهای آماده است.

وی اضافه کرد:  یکی از اهداف ما تهیه و تدوین اطلس خوراک ایران است به همین منظور در برنامه های مختلف به اقصی نقاط ایران سفر می کنیم.

این داور مسابقه یادآور شد: یکی از غذاهای سنتی سنندج که توسط یکی از بانوان این شهر پخت شده را برای ثبت در یونسکو معرفی می کنیم تا به عنوان غذای ویژه این شهر در سطح جهانی معرفی شود.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور در این مراسم محور برگزاری این جشنواره و مسابقه را تولید غذای باکیفیت و افزودن قارچ به سبدغذایی مردم خواند و اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولید قارچ با تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن و اشتغال مستقیم ۱۷۵ هزار نفر در کشور وجود دارد.

نیما باغبانی اضافه کرد: در کردستان هم ۱۳ واحد تولید قارچ خوراکی وجود دارد و سالانه چهار هزار تن از این محصول را تولید می کنند و به گفته مسوولان این استان ظرفیت تبدیل به قطب تولید قارچ در کشور را دارد.

وی ادامه داد: یکی از بهترین و مجهزترین واحدهای تولیدی قارچ خوراکی کشور در شهرستان سروآباد در استان کردستان واقع شده است که با حمایت مسوولان این واحد ظرفیت افزایش تولید و اشتغال خود را دارد.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور گفت: با توجه به اینکه ۲ شهر رشت و کرمانشاه در ایران به عنوان شهرهای خلاق خوراک جهان در یونسکو به ثبت رسیدند و این شهرها هم در برگزاری این جشنواره و مسابقه مشارکت دارند لذا حضور آنها در هر جشنواره غذایی منجر به بین المللی شدن آنها می شود.

اعلام آمادگی شهرداری در برنامه های تاثیرگذار شهری

شهردار سنندج در این مراسم با اشاره به اینکه تغذیه سالم بر روی فعالیت های زندگی انسان بسیار تاثیرگذار است، اظهار داشت: یکی از خوراکی‌هایی که می تواند در سبد غذایی ما قرار گیرد، قارچ است که دارای ارزش غذایی مطلوبی است.

سید انور رشیدی اضافه کرد: در پروژه های سرمایه گذاری و در سایر برنامه های ادارات هم چون این مسابقه قارچ آمادگی مشارکت را داریم تا چنین مراسم هایی به نحو احسن و با حضور تعداد زیادی از مردم برگزار و اینگونه زمینه شور و نشاط اجتماعی فراهم شود.

وی از همه سرمایه گذاران درخواست کرد در صنعت قارچ کردستان ورود کنند تا وضعیت تولید رونق گرفته و میزان اشتغال هم افزایش پیدا کند.

با رای هیات داوران کبری غفاری رتبه نخست، ماهرخ خان بابایی رتبه دوم و عفلان چمنی رتبه سوم را به خود اختصاص دادند و این سه نفر با خلاقیت خود و احیای غذاهای سنتی و استفاده از قارچ در آنها توانستند نظر داوران را جلب و بالاترین امتیاز را کسب کنند.

به نفرات چهارم تا دهم هم جوایزی اهدا و به قید قرعه هم به ۲۰ نفر از شرکت کنندگان در این مسابقه هم هدایایی از سوی برگزارکنندگان اعطا شد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کردستان سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان سنندج وزارت جهاد کشاورزی کردستان سنندج قارچ خوراکی کشور شرکت کنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید

به گزارش خبرآنلاین، سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۵۳ نفر در بازه زمانی ۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور خبر داد و اعلام کرد ۱۴ نفر از این مسمومان همچنان بستری و تحت نظر هستند.

طبق اعلام این سازمان استان‌های فارس با ۱۶، لرستان با ۱۲ و کرمانشاه با ۱۰ نفر، بیشترین مسمونان با قارچ وحشی را در کشور داشته‌اند. هیچ یک از مسمومان، جان خود را از دست نداده است.

این سازمان با اشاره به حجم بالای بارش در فصل بهار در اکثر نقاط کشور و افزایش رویش انواع قارچ‌ها در طبیعت، اعلام کرد: برخی گروه‌های طبیعت گرد نسبت به مصرف این قارچ‌ها اقدام می‌کنند که می تواند موجب بیماری آنها شود. با توجه به گرایش جوانان و مردم به طبیعت گردی، لازم است هشدارهای لازم نسبت به پرهیز از مصرف قارچ‌ها در طبیعت داده و رسانه ها نیز در این زمینه اطلاع نقش آفرینی کنند.

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903103

دیگر خبرها

  • هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید
  • اخراج بازیکن به دلیل تلاش برای نجات جان یک هوادار! + عکس
  • مصرف این نوع قارچ‌ها باعث از کار افتادن کبد می شود
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)
  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • معرفی شرکت احیا استیل فولاد بافت
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید
  • ۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد