Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@13:55:48 GMT

خودتحریمی ۹۰ درصد مشکل صادرات ایران است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۹۳۲۷

خودتحریمی ۹۰ درصد مشکل صادرات ایران است

ایسنا/فارس رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۱۰ درصد مشکل صادرات به تحریم و ۹۰ درصد به خود تحریمی مرتبط است که البته تحریم‌های خارجی را به راحتی می‌توان حل کرد.

علیرضا پیمان پاک عصر پنج‌شنبه ۳۰ تیرماه در کارگروه توسعه تجارت فارس، اظهار کرد: طی ۹ ماهی که از حضور ما در سازمان می‌گذرد، بیش از ۱۹۰۰ جلسه با بازرگانان داشته‌ایم تا مشکلات احصا شده و برای حل آن تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از اتاق فارس، او در خصوص مشکلات صادرات گفت: در بحث مشکلات صادرات ۱۰ درصد به تحریم و ۹۰ درصد به خود تحریمی مرتبط است که البته تحریم‌های خارجی را به راحتی میتوان حل کرد.

پیمان پاک با اشاره به اینکه اکنون زمان تقابل دولت و بخش خصوصی نیست، عنوان کرد: در طی ۹ ماه گذشته بیشترین تعامل و همراهی را با بخش خصوصی داشته‌ایم.

او ادامه داد: اقدامات و گشایش‌های صورت گرفته در حوزه تجارت باید بیشتر و بهتر اطلاع رسانی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون یکی از مشکلات بزرگ تجار عنوان کرد: نمی‌توان گفت صادرات میکنیم اما ارز برنگردد و با کمک بخش خصوصی روش‌های بازگشت ارز را تسهیل کرده‌ایم.

به گفته وی؛ همه گروه‌های کالایی به جز چند صنعت بزرگ مثل پالایشگاه و فولاد می‌توانند واردات در برابر صادرات داشته باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران چند ارزی را موجب فساد دانست که در هیچ کجای دنیا نیز مرسوم نیست و عنوان کرد: بانک مرکزی ارز آزاد را فیک و غیرواقعی می‌داند و رقم واقعی ارز را همان ارز نیمایی عنوان می‌کند اما در ساختار هر حکومتی بانک مرکزی، سیاستگذار حوزه ارزی است که با تمام این اوصاف پیگیر اصلاح موضوع ارز هستیم.

او با ذکر اینکه افزایش سقف اعتباری طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی انجام شده، خاطرنشان کرد: اگر صادرات به هر میزانی افزایش یابد، از سقف سابقه معاف خواهند شد.

پیمان پاک با اشاره به کارت بازرگانی و مشکلات آن گفت: سامانه جامعه تجارت زیرنظر سازمان توسعه تجارت ایران نیست اما می‌توانیم پیگیر امور صادرکنندگان و تجار باشیم.

او درخصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی بیان کرد: در سفرهای خارجی انتقاد میشد که اطلاعات نمایشگاهی شما دیر به دست ما می‌رسد لذا در حرکتی منسجم تقویم نمایشگاهی کشور را تا پایان سال ۱۴۰۱ بستیم و برای سال آینده درحال برنامه‌ریزی هستیم.

این مقام مسئول از تعطیلی شورای عالی صادرات گفت و افزود: وقتی شورای عالی صادرات اختیار ماده ۱۳۸ و ضمانت اجرایی ندارد، مزاحم مردم و تجار است و در این راستا شورای عالی تجارت با اختیار ماده ۱۳۸ پاراف رئیس جمهور را گرفته و معطل تصویب هیئت دولت است که امیدواریم به زودی انجام شود.

او از وجود عمده مشکلات در سازمان توسعه تجارت ایران بویژه طی سالهای اخیر گفت و تصریح کرد: زمان نیاز است تا ساختار سازمان توسعه تجارت ایران اصولی و حرفه‌ای شده و بتواند کارها را با کارایی لازم انجام دهد.

معاون وزیر صمت از راه‌اندازی خط مستقیم به عمان خبر داد که میتوان ارز را به راحتی وارد کشور کند.

پیمان پاک ادامه داد: مرکز تجاری ما در کشور قطر امکان ارائه همه خدمات را دارد و باتوجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور، برنامه داریم نمایشگاه عرصه محصولات ایرانی از اول شهریور تا آخر آذرماه برپا بوده و همچنین با همراهی قطری‌ها بزرگترین هاب غذایی خاورمیانه را راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با ذکر اینکه سیستمی باید پیاده شود که صادرکنندگان واقعی مشخص شوند، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات، رتبه بندی صادرکنندگان است که پیشنهاد دادیم از تجربه رتبه بندی شرکت‌های دانش بنیان حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری با استانداردهای جهانی استفاده شود.

او با اشاره به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری در حوزه دانش بنیان گفت: تجارت ما سنتی بوده که ما از مدت‌ها قبل طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب به حوزه‌های رمز ارز، متاورس، اسمارت کانترکت و غیره که در حوزه دانش بنیان هستند، ورود کرده‌ایم.

پیمان پاک در ادامه به موضوع قاره آفریقا پرداخت و عنوان کرد: با وجودی که صادرات ما به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰ صد درصد افزایش یافته اما بسیار از این قاره دست نخورده غافل بوده‌ایم.

او با ذکر اینکه اگر بخواهد در جایی تجارت شکل بگیرد باید رفت و آمد به آنجا انجام شود، تصریح کرد: پرواز مستقیم به چند کشور آفریقایی را پیگیری کرده‌ایم که به زودی راه اندازی خواهد شد و همچنین در پی ایجاد خط مستقیم دریایی به قاره آفریقا هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: فارس در حوزه آفریقا پای کار بیاید و ما آماده همکاری و واگذاری این حوزه به استان فارس هستیم ولی منافع آن به کل تجارت و کشور برسد و امتیاز برای گروهی خاص نباشد.

رئیس سازمان  صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در گزارشی به اقدامات انجام شده در حوزه تجارت پرداخت و از رییس سازمان توسعه تجارت ایران بر تسریع در روند صدور مجوز پایانه‌های صادراتی کشاورزی فارس تاکید کرد.

حمیدرضا ایزدی ادامه داد: استان فارس در سال گذشته از بخش گمرکات ۴۲۴ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

او در خصوص میزان صادرات فارس در طی سه ماهه اول امسال و سال گذشته عنوان کرد: امسال در سه ماهه نخست ۱۴۲ میلیون دلار صادرات داشته که نسبت به سال گذشته با رشد ۱۴۷ درصدی مواجه هستیم.

ایزدی از تشکیل سه جلسه کارگروه توسعه صادرات استان و ۳۴ مصوبه و اجرایی شدن ۱۸ مصوبه آن خبر داد.

او ادامه داد: پنج میز ملی را بر عهده استان فارس گذاشته‌اند که نشان از توان صادراتی و مدیریتی فارس دارد.

به گفته ایزدی؛ در سه ماهه اول امسال تعداد ۲۴ نمایشگاه تخصصی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برگزار شده که توانمندی‌ها و نیازمندی‌های استان را احصاء میتوان کرد.
پایانه‌های صادراتی کشاورزی از دیگر موضوعاتی بود که

رئیس صمت استان فارس به آن پرداخت و گفت: فارس از قطب‌های محصولات کشاورزی، باغی و صیفی است که باید پایانه صادراتی ما در این حوزه به جریان افتاده و عملیاتی شود.

او اضافه کرد: پایانه صادراتی فسا نیز با زیرساخت‌های آماده منتظر صدور مجوز برای شروع فعالیت است.

ایزدی همچنین در خصوص کارت‌های بازرگانی عنوان کرد: در فارس هزار و ۱۱۰ فقره کارت بازرگانی فعال داریم که ۴۴۴ فقره آن برای واحدهای تولیدی و ۶۶۶ فقره کارت بازرگانی نیز برای بازرگانان فعال در بخش صادرات و واردات می‌باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شورای عالی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران خاورميانه ستاد هماهنگی اقتصادی اتاق بازرگانی شیراز سازمان توسعه تجارت ایران رئیس سازمان استان فارس پیمان پاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۹۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سازمان توسعه تجارت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی

پس‌ از جنجال‌ها در خصوص تولید موبایل با برند نوکیا در ایران بدون مجوز از شرکت نوکیا، سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به وزارت صمت خواستار توضیح این وزارت‌خانه در خصوص تولید نوکیای تقلبی شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس‌ از جنجال‌ها در خصوص تولید موبایل با برند نوکیا در ایران بدون مجوز از شرکت نوکیا، سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به وزارت صمت خواستار توضیح این وزارت‌خانه در خصوص تولید نوکیای تقلبی شد.

ابتدای امسال معاون وزیر صمت اعلام کرده بود سازمان توسعه تجارت باید در خصوص استفاده از برند نوکیا و تایید نمایندگی نوکیا اظهارنظر کند.

به نظر می‌رسد در روزهای آینده این سازمان به دعوای تولید نوکیای تقلبی در ایران خاتمه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • ماجرای تولید نوکیای تقلبی جدی شد
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • ورود سازمان توسعه تجارت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی
  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند