Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شورای عالی مسکن که نخستین جلسه آن در سال گذشته برگزار شد، با ۶ راهبرد برای خروج از وضعیت تورم و رکود در بخش ساخت و ساز کار خود را ادامه داد.

یکی از مهمترین راهبردها بسترسازی و «افزایش تولید ساخت و ساز» توسط بخش خصوصی بود که علاوه بر ساخت و ساز در زمین‌های شهری، نوسازی و ساخت و ساز و کشاندن پای سازندگان مسکن به بافت فرسوده را نیز هدف قرار داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌تر «محمد آیینی» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه در ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه عملیات تخریب و نوسازی بافت فرسوده انجام گرفته بود، از افزایش عرضه آپارتمان نوساز در بافت فرسوده که بخشی از سند تحول دولت مردمی است، خبر داده بود که قیمت مسکن را به مرحله ثبات و کاهش خواهد رساند.

«محمود محمودزاده» معاون مسکن وزیر راه در جدیدترین آماری که از ساخت مسکن شهری و عرضه آپارتمان‌های جدید در پایتخت داده است، گفت: افزایش ساخت‌ و ساز توسط بخش خصوصی راهبرد دولت است. از ۱۵ دی ماه که مصوبه شورای عالی مسکن اجرا شده است، تا امروز بیش از ۳۳۳ هزار مالک در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام و تقاضای تسهیلات کردند.

وی گفته است: در سنوات گذشته به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار واحد پروانه ساخت و ساز صادر می‌شد اما فقط طی چند ماه اخیر و همزمان با اجرای راهبرد دولت، برای ساخت ۴۸ هزار واحد در شهر تهران برای دریافت تسهیلات و پروانه ساخت ثبت نام شده است که حدود ۱۰ درصد آن‌ها تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

افزایش آماری که از سوی معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام شده، نتیجه تفاهم وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت وساز ۱۸۰ هزار واحد مشارکتی در بافت‌های فرسوده شهر تهران است؛ تا امروز نیز ۱۲۰ هزار واحد وارد فاز اجرایی شده‌اند که اتفاق بزرگی است.

به گفته محمودزاده در یک سال، عملیات ساخت و ساز بیش ‌از ۲۳۰ هزار واحد انجام شده است که رکورد بزرگی به شمار آمده و حتما در بازار مسکن تهران طی نیمه دوم امسال و سال آینده تاثیر خواهد گذاشت.

دولت دو هدف بزرگ «اصلاح بافت‌های فرسوده» و «افزایش ظرفیت پذیری شهرها» را دنبال می‌کند و طبق مصوبه شورای عالی مسکن که در حال اجراست، تمام ساکنین بافت‌های فرسوده کشور می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند که این تسهیلات برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان به مدت ۲۰ سال و بدون نیاز به خرید اوراق و سپرده‌گذاری است.

آنطور که معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، پیشنهاد کاهش سود تسهیلات نیز مطرح شده است که در صورت تصویب می‌تواند برای افزایش تعداد ساخت‌وسازها در بافت فرسوده کمک کند.

دولت تلاش دارد در حوزه صنعتی سازی برای افزایش رغبت سازنده‌ها، سقف تسهیلات ساخت را با تصویب شورای عالی مسکن تا ۲۰ درصد اضافه کند.

محمودزاده در این باره نیز گفته است: عدد قابل ملاحظه‌ای روی مبلغ تسهیلات ساخت خواهد آمد و با تفاهمی که با بانک مرکزی در حال انجام است، بیشترین حجم پرداخت در بخش ساخت خواهد بود که به نفع پروژه‌های صنعتی سازی است.

به گزارش ایرنا شهردار تهران نیز در بهار امسال از کاهش زمان صدور پروانه ساختمان به دو ماه تا پایان خرداد خبر داده و اعلام کرده بود: بخش‌هایی را که در داخل شهرداری است، تسهیل می‌کنیم و برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمان در شهرداری در حال هماهنگی هستیم.

برچسب‌ها قیمت مسکن تسهیلات مسکن شهرداری تهران شركت بازآفرینی شهری ايران شورای عالی مسکن بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیمت مسکن تسهیلات مسکن شهرداری تهران قیمت مسکن تسهیلات مسکن شهرداری تهران شركت بازآفرینی شهری ايران شورای عالی مسکن بانک مرکزی شورای عالی مسکن راه و شهرسازی پروانه ساخت بافت فرسوده ساخت و ساز هزار واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۹۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • رد درخواست ۹۶ درصد متقاضیان نهضت ملی در شهرهای تهران
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • ۶۰ درصد ساکنان جوادیه تهران افغانستانی اند
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»