Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@03:31:34 GMT

تأمین امنیت روانی؛ حق اساسی مردم است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۱۱۲۱

تأمین امنیت روانی؛ حق اساسی مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس از کوار، حجت‌الاسلام‌ مجید گشول، خطیب جمعه شهرستان کوار، ظهر امروز در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این شهرستان  ضمن تعاریف مختلف مباهله، که نشان حقانیت پیامبر(ص)، ظهور حقانیت اسلام، آیه‌ای در منزلت اهل بیت(ع)، دلیلی بر ولایت مولا علی(ع) أبناء الزهراء(س)، ابناء الرسول(ص) است با گفتن سخنی از رهبری انقلاب گفت: همان‌طور که در مباهله همه‌ ایمان در نظام جمهوری اسلامی در مقابل کفر قرار گرفته است؛ و همان‌طور که معنویّت و صفا و اقتدار معنوی پیغمبر اکرم و خانواده‌اش توانست دشمن را از میدان خارج کند، به فضل الهی و به حول‌وقوّه‌ الهی ملّت ایران با اقتدار خود و با معنویّت خود دشمن را از میدان خارج خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه  با بیان اینکه خانواده به عنوان سلول تشکیل‌دهنده‌ پیکره جامعه از ابتدای خلقت و بالتَّبع تشریع، مورد اهمیت ادیان مختلف بویژه کامل‌ترین آنها یعنی اسلام بوده است افزود: هر نتیجه‌ای از حرکت و سویه‌ی نورانی یا ظلمانیِ در جامعه انتظار می‌رود لاجرم ریشه آن را باید در بنیاد خانواده جست‌وجو کرد.

خطیب جمعه کوار عنوان کرد: سند ۲۰۳۰ علی رغم ظاهر بی‌طرفانه و حتی همدلانه آن با کشورهای در حال توسعه، علاوه بر اینکه بر مبنای پذیرش منطق جاری نظام بین‌الملل و نظم موجود جهانی تدوین شده است که براساس نتایج بسیاری از تحقیقات مهم علمی نظمی ناعادلانه، تبعیض‌آمیز و به‌صورت خاص به‌نفع نظام سرمایه‌داری و کشورهای توسعه یافته است.

حجت الاسلام گشول افزود: از جهت ارزشگذاری‌های فرهنگی و بسط ذهنیت فرهنگی نیز ارزش‌های لیبرال را ذیل مفاهیم حقوق بشر، تساوی جنسیتی، توانمندسازی گروه‌های آسیب‌پذیر و به‌عنوان اصول جهانی مبنا قرار داده و در کشورهای مختلف جهان زمینه‌های اجرایی شدن آنها را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در یک نگاه استراتژیک، یکى از اصلى‌ترین مؤلفه‌هاى قدرت نرم جمهورى اسلامى وجود شبکه گسترده و عمیق ارتباطات و تعاملات ائمه جمعه سراسر کشور است، گفت: این شبکه ارتباطى - به‌مثابه شاهرگ‌ها و بافت‌هاى پیوندى جامعه، هرچه کاراتر، فعال‌تر، منسجم‌تر وبى‌لُکنت‌تر باشد به همان نسبت اعتماد، درکِ متقابل، همکارى، مشارکت، تعهّد، مسؤولیت‌پذیرى، برادرى، وحدت و همبستگى، روحیه کارِجمعى و احساسِ هویّتِ ملى و در یک کلمه «سرمایه اجتماعى» نظام اسلامى - که سرمایه اصلى آن نیز محسوب مى‌شود- بیشتر و بیشتر مى‌شود و یا بالا رفتن سطح این سرمایه ذى‌قیمت، اقتدار کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

نمازجمعه، یک حج و یک عمره محسوب می‌شود

امام جمعه شهرستان کوار در ادامه  با توضیح احادیثی از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله اظهار داشت: پیامبر اکرم فرمودند،برای شما هر روز جمعه، یک حج و یک عمره است، حج به‌جهت شرکت در نماز جمعه و عمره به‌جهت انتظار نماز عصر پس از نماز جمعه و در حدیثی دیگر گفتند، اگر مردم ثواب رفتن به‌سوی نماز جمعه را می‌دانستند، بر سر کسب ثواب آن به‌منازعه برخاسته و سرانجام به‌قرعه‌کشی می‌پرداختند.

حجت الاسلام گشول با اشاره به اخبار روز و رسانه ها گفت: به دنیا پر از خبرهای خوب و بد است. و حق مردم است که هم خبرهای خوب را و هم خبرهای بد را بدانند؛ یعنی این‌طور نیست که مردم فقط حقشان این باشد که خبرهای خوب را بدانند و رسانه‌ها خبر بد را نگویند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها و تریبون‌داران مختلف نباید به بهانه تأمین حق مردم برای دانستن، حق امنیت روحی و روانی آنان را در معرض مخاطره و تعرض قرار بدهند؛ هیچ‌جای دنیا به‌ویژه رسانه‌های غربی که ادعای بی‌طرفی و حق مردم به دانستن دارند، هیچ‌وقت جنازه قربانیان را نشان نمی‌دهند.

خطیب جمعه کوار در بخش دیگری از خطبه ها اظهار داشت: سرود سلام فرمانده و تجمعات چند نفره تا ده‌ها هزار نفری آن در ایران و جهان در طول چهار ماه گذشته و تجمع اخیر نشان داد وقتی نهادها به بلوغی برسند که کار را به دست مردم بسپرند، فضای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وسیاسی شور و نشاط دیگری خواهند یافت.

 باید بین مراسم سوگواری و جشن موازنه منطقی برگزار کرد

وی افزود: بسیاری از تحلیل‌های غلطی که به نام جامعه‌شناسی ایرانیان به خورد جامعه داده می‌شود برآنند تا مردم ایران را مردم سوگ‌زده و ماتم‌زده جلوه دهند تا آنجا که بسیاری از عناصر انقلابی هم به این باور غلط تن داده بودند که؛ ما توان به میدان آوردن مردم و شاداب‌سازی جامعه را نداریم!

امام جمعه شهرستان کوار گفت: فراخوان اخیر و اجابت مردم، نشان داد جبهه فرهنگی انقلاب در کنار مراسم و تجمعات پربرکت و انسان‌ساز محرم و صفر و فاطمیه و خصوصاً راهپیمایی چندین میلیونی اربعین، می‌تواند صدها هزار نفر را برای چهار ساعت به خیابان‌ها بیاورد. این همایش خط بطلانی بر آن ادعاها و گواه روشنی بر"ما می‌توانیم" جبهه فرهنگی انقلاب است.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: حجت الاسلام گشول شهرستان کوار تامین امنیت روانی مردم رسانه های مردمی نماز جمعه رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۱۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترومای اجتماعی، طوفان خاموش

وحید محمود قره باغ؛ "شاید بتوان کشته شدن یک یا حتی ۱۰ انسان را در فهم گنجاند، اما کشته شدن هزاران و میلیون‌ها انسان از حدود امکان هرگونه ادراک و پنداری خارج است. " این جملات گونتر آندرس، فیلسوف و شاعر بزرگ آلمانی است؛ زمانی که می‌خواست عمق فاجعه بمباران هسته‌ای هیروشیما را به تصویر بکشد. کسی که توانسته بود از آلمان نازی فرار کند و این کلمات او به خوبی می‌تواند در قالب یک موضوع و یا به عبارتی فاجعه، تروما اجتماعی را تبیین کند.

تروما واژه‌ای یونانی به معنای زخم است و اصطلاحا به هر ضربه و شوکی گفته می‌شود که از بیرون بر بدن و یا روان شخص وارد شود. در ابتدا تروما تنها مختص به پزشکی و جراحی بود و به زخم یا جراحتی اطلاق می‌شد که عامل خارجی داشت. به مرور این واژه وارد حوزه روانشناسی شد و از این رو یکی از انواع گونه‌های تروما، ترومای روانی (روان زخم) و همچنین ترومای اجتماعی است. فراموش نکنیم، غالب بیماری‌هایی که انسان را دچار می‌کند، ریشه روانی دارد.

ترومای روانی ضربه‌ای است که بر روح و روان انسان وارد می‌شود که به دنبال خود اثرات سوء و ویرانگری را به دنبال دارد. از سویی ترومای اجتماعی حوزه بیشتر و وسیعتری را درگیر می‌کند؛ چرا که انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند مستقل از محیط و اطرافیان زندگی کند. در واقع اتفاقاتی ناگواری که برای جوامع رخ می‌دهد، نمونه بارزی از ترومای اجتماعی است. از جمله این موارد می‌توان به تلاطم و تشنج‌هایی اشاره کرد که گاه به کشتار نیز منجر می‌شود.

همچنین جنگ، قحطی، خشونت، سرکوبی، بی عدالتی و بیماری از عوامل ترومای اجتماعی هستند. متاسفانه آثار و عواقب مربوط به تروما، ماندگار بوده و شخص و جامعه دیگر جامعه قبلی نخواهد بود. ضمن اینکه ترومای اجتماعی، تالمات خود را به نسل‌های آتی نیز سرایت می‌دهد. ناگفته نماند افسردگی، اختلال خواب، هراس، پوچ انگاری، بی تفاوتی، بی اعتمادی به دیگران، عدم تمرکز و عدم اعتماد به نفس از نشانه‌های تروماست.

هر چند ترومای اجتماعی قابل درمان است، ولی شرایط و ملزومات خاص خود را می‌طلبد. امید بخشی به منظور افزایش روحیه یکی از مهمترین عوامل جهت برون رفت از ترومای اجتماعی است. همچنین نگرش گذرا نسبت به گذشته نیز می‌تواند در این مقوله کارساز باشد. هر چند این مهم نیاز به مهارت و حتی آموزش‌های خاص است. از سویی هر چند برخی جوامع با مهارت و مقاومت می‌توانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند، ولی غالب جوامع نیز قادر نیستند و به ناچار از آسیب‌های عمیق، ماندگار و جدی آن در امان نخواهند بود.

شکل ۱. برخی مجموعه‌ها با مهارت و مقاومت می‌توانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند.

ترومای اجتماعی درد و رنجی همگانی است و همت و بینش جمعی می‌طلبد. در نهایت به همان گونه که در روان شناسی یک انسان بالغ گاهی حتی از یک کودک نیز آسیب پذیرتر است، جامعه نیز نسبت به ترمای روانی شخصی می‌تواند بسیار آسیب پذیرتر باشد، صدمه‌های که در نهایت فرد فرد جامعه را متاثر می‌کند. ترومای اجتماعی همچون فرهنگی غلط است به مانند هوای آلوده‌ای می‌ماند که جامعه تنفس می‌کند. وقتی شخصی دچار ترومای روانی می‌شود، نه تنها خود که جامعه را نیز درگیر می‌کند. حال تصور کنید که افراد کثیری به این بیماری دچار شوند و در واقع تاثیرات سو آن به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. این وضعیت بی شباهت به تکثیر ویروس‌ها برای بیماری یک مجموعه نیست.

در ترومای اجتماعی، اشخاصی بیشترین تاثیر را دارند که نه تنها تعادل خود را حفظ می‌کنند بلکه جامعه را به سوی ثبات سوق می‌دهند. تاثیر این افراد به مانند نوشدارویی برای جوامع است. در ترومای اجتماعی افراد می‌بایست به جای بغرنج کردن شرایط به بهبود آن فکر کنند و به جای اینکه انگشت اتهام را به سوی اشخاص و یا برخی مجموعه‌ها بگیرند، باید به فکر همگرایی باشند.

هر چند مهربانی، عطوفت، همدلی و همزبانی در همه مواقع کارساز نیست، ولی در برخی شرایط و موقعیت‌های حاد راهگشاست. ترومای اجتماعی مستقل از اینکه در مدت کوتاه و یا زمان طولانی بر جامعه عارض شود، برای درمان نیاز به زمان دارد و به مانند بیماری می‌ماند که هر چند آمدنش لحظه‌ای است، ولی مدت‌های مدیدی جوامع را درگیر می‌کند. امید که مجموعه ها، مهارت‌ها و مقاومت‌های لازم برای غلبه بر این چالش بزرگ را کسب کرده و بهره ببرند.

دیگر خبرها

  • اختتامیه نخستین جشنواره قلب شهر برگزار می‌شود
  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • تشکیل ۱۳ پرونده قضایی برای مروجین اکاذیب در فضای مجازی کرمان
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • تاثیرگذاری فرهنگی وظیفه آحاد مردم جامعه است
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم