گزیدهای از خطبههای نماز جمعه در شهرهای استان یزد
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۲۵۳۹
به گزارش خبرنگار فارس از یزد، حجتالاسلام سید محمدناصر محمدی در خطبههای نماز جمعه این هفته دارالعباده، اظهار کرد: غفلت از رعایت بهداشتی و بیتوجهی به مقررات به خصوص واکسیناسیون موجب شیوع کروناست.
وی افزود: عمل به نظر پزشکان و کارشناسان بهداشتی در کاهش بیماری و آسیبهای ناشی از کرونا موضوع مهم و اساسی است و باید مردم همچنان پایبند مقررات بوده و حتما از ماسک استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه موقت یزد به اهمیت روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام و مسلمین اشاره کرد و گفت: باید مردم و جوانان با برنامههای مناسب و برگزاری جشن نسبت به بزرگداشت آن اقدام کنند.
محمدی اظهار کرد: بزرگداشت دهه امامت و ولایت و غدیرخم در کشور بسیار باشکوه برگزار شد و انتظار میرود رو مباهله نیز با عظمت و توسط مردم پرشور برگزار شود.
امامجمعه موقت یزد، سالگرد اقامه نمازجمعه را در پنجم مردادماه گرامی داشت و گفت: باید این اجتماع که عبادی سیاسی است و امر مهم نظام است باشکوه برگزار شود؛اقامه نمازجمعه در انقلاب اسلامی دارای برکات فراوان بوده و باید مردم و مسئولان در کنار متولیان امر برای برگزاری هرچه بهتر آن اقدام داشته باشند.
آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی در خطبههای نماز جمعه این هفته بخش مرکزی یزد که در روستای دهنو اقامه شد گفت: پنجم مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب به فرمان حضرت امام خمینی (ره ) است این روز را گرامی می داریم و لازم به توجه است که نماز جمعه نماد مقاومت در نظام جمهوری اسلامی و نماد روشنگری و تبیین در جامعه است.
وی گفت : آنچه خلاف قانون است؛اعم از خلاف قانون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را نمی توان بی تفاوت رها کرد و نیروی انتظامی باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشد و به موقع اقدام نماید از این رو باید حامی اجرای قانون باشیم.
امام جمعه بخش مرکزی گفت:از برنامه های اجتماعی و مردم محور دهه امامت و ولایت در محلات مختلف شهر یزد و دست اندرکاران آن به ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد قدردانی می شود .
مدرسی خاطرنشان کرد:مردم برخی از مناطق یزد و بخش مرکزی از کیفیت پایین آب شرب و فشار کم آب گله مند هستند؛ مسئله تشنگی و کم آبی کویر یزد باید مورد توجه مسئولان استانی و ملی قرار گیرد.
مدرسی ادامه داد:اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است جای تقدیر دارد اما سرعت بخشی به این موضوع نیز ضروریست چون موضوع آب به حیات مردم و یک استان وابسته است.
امام جمعه ابرکوه در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: ایام سعیده غدیریه را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم پیام غدیر که تاسّی به ولایت است ، همواره پیش رویمان باشد.
حجت الاسلام حسینی افزود: پیام غدیر این است که هرکس از ولایت پیشی گرفت اشتباه کرده و باید برگردد و به دنبال ولی امر حرکت کند و هرکس هم عقب ماند تا آسیب ندیده و از درجه اعتبار ساقط نشده باید خود را به محور ولایت برساند.
وی اظهار داشت: مبنای ما این است که باید بین مراسم سوگواری در شهادتها و جشن ها در اعیاد ، برای مردم موازنه منطقی توام با حفظ ارزشهای مذهبی برقرار کنیم .
وی ادامه داد: غول رسانه ای صهیونیستی سعی میکند به نام جامعه شناسی ایرانیان که به خورد مردم عوام میدهد وانمود کند که مردم ایران سوگ زده هستند و شادی ندارند یا روحانیون با شادی مردم مخالفند در حالی که چنین نیست .
وی همچنین به روز مباهله اشاره کرد و گفت: روز مباهله روزی مبارک و افتخار آمیز برای پیروان مکتب ولایت است .
حسینی تاکید کرد: تریبون نماز جمعه به عنوان گسترده ترین تریبون انقلاب در کشور نماد فرصت سازی و تهدید زدائی است .
وی افزود: خطبه های امامت جمعه و وظیفه نهاد امام جمعه ،روشنگری و بصیرت افزائی و قرارگاه رزمایش تبیین انقلابی و گستراندن چتر هدایت بر سر تشّکل های انقلابی و مردمی است .
امامجمعه مهریز گفت: اقتدار نیروی انتظامی در حفاظت از امنیت شهروندان و کمک به نظام و انقلاب اسلامی در تحقق اهداف عالیه در ابعاد مختلف در کشور ستودنی است.
حجتالاسلام عبدالرضا محیالدینی در خطبههای نمازجمعه این هفته شهر مهریز افزود: نیروی انتظامی حافظ نظم، آرامش و امنیت مردم و کشور است و تجلیل از تلاشهای مخلصانه آنها یک وظیفه بزرگ دینی، ملی و انقلابی است.
وی ادامه داد: نیروهای انتظامی همواره با اقدامات قانونی خود از ارزشهای دینی و انقلابی نظام به خوبی و جدیت دفاع میکنند و قدردانی از آنها جزو رسالت همیشگی همه مردم و مسئولان است .
امامجمعه مهریز بیان کرد: مبارزه با مظاهر سوء فرهنگی و تهدید نرم دشمنان علیه ارزشهای دینی جزو مواردی است که نیروهای جانبرکف و ایثارگر نیروی انتظامی در راستای تحقق آنها پیشگام هستند.
وی گفت: زیر سوال بردن اقدامات نیروهای انتظامی که حافظ امنیت و آرامش مردم و جامعه اسلامی هستند گناهی نابخشودنی است و از هیچ فردی و گروهی اصلا پذیرفته نیست.
انتهای پیام/ب
منبع: فارس
کلیدواژه: ائمه جمعه استان یزد امام جمعه مهریز امام جمعه بخش مرکزی امام جمعه یزد امام جمعه ابرکوه استان یزد نیروی انتظامی خطبه های نماز نماز جمعه امام جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
بنیعباس در آغاز کار به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما حضرت خلافتی که از مسیر بنی عباس و آدمکشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نپذیرفت. این یکی از تفاوتهای ائمه با دیگران است که دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم سعید طاووسی مسرور، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در نشستی با عنوان «امام صادق(ع) و مسئله حکومت» طی سخنانی افزایش تعداد شیعیان در زمان امام صادق (ع) و سیره آن حضرت در مواجه با قیامهای آن دوران پرداخت.
بخشهایی از سخنان این استاد دانشگاه را میخوانید:
ولادت امام صادق(ع) در سال 80 هجری و شهادت ایشان در سال 148 هجری رخ داد. از سال 83 تا 132، مصادف با دوره بنی امیه و خلفای ستمگری است که البته بعد از هشام، بنی امیه دچار ضعف شده و در سال 132، بنی امیه با کشته شدن مروان حمار ساقط میشود.
نکته مهم این است که دوره ضعف بنیامیه برای امام صادق (ع) بسیار مغتنم بود چون آنها دیگر نمیتوانستند فشار زیادی به امام بیاورند لذا امام صادق(ع) هم از سقوط بنی امیه و هم تثبیت بنی عباس، نهایت استفاده را کردند چون فرصت ارزشمندی برای ایشان رخ داد.
گسترش مکتب شیعه در دوران امامت امام صادق (ع)
در زمان امام صادق(ع) تعداد شیعیان زیاد شد در حالیکه این تعداد مثلاً در زمان امام حسن (ع) کم بود تا جایی که فرزندان آنها حتی امکان ازدواج با شیعه را نداشتند. بنی عباس، سالها از هر راهی حتی راههای غیرشرعی و خدعه و نیرنگ استفاده کردند تا بتوانند بنیامیه را کنار بگذارند. آنها از روایات نبوی نیز سوء استفاده میکردند و حتی شروع به کشتار سادات کردند.
بنابراین لازم است این دشمنان اهل بیت (ع) را به خوبی بشناسیم که البته افراد بیسوادی نبودند و بسیاری از آنها از جمله مهدی، هادی و هارون، محدث بودند و برخی از آنها با علما مناظره میکردند.
کار قرآنی در شمار مبارکترین کارهای اسلامی و جهادی است
بنیعباس، موقع روی کار آمدن به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما امام(ع)، خلافتی که از مسیر بنی عباس و از راه آدمکشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نمیتواند بپذیرد چون اگر پیشنهاد آنها را میپذیرفت چه جوابی در قبال تاریخ داشت؟ این از تفاوتهای ائمه ما با دیگران است که قدرت برای آنها موضوعیتی ندارد و دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند و آن را حفظ کنند.
اگر امام حسن (ع) صلح کرد به این دلیل بود که اگر چنین کاری انجام نمیداد تشیع از بین میرفت هرچند که برخی از افراد، او را به خوار کردند شیعیان متهم کردند اما این سیاستی مثبت از جانب ایشان بود. بنابراین نباید سیاسیکاری به معنای منفی انجام دهیم چراکه واقعیت این است که خلافتی که از مسیر بنیعباس به دست بیاید مشروع نیست. از سوی دیگر مردم آماده پذیرش چنین چیزی از جانب امام صادق (ع) نبودند.
قیامهای سادات حسنی علیه عباسیان
بنده تعجب میکنم که سر کلاس درس، برخی دانشجویان میگویند در چنین شرایطی هدف وسیله را توجیه میکند اما شهید بهشتی میگوید، با استفاده از پلکان حرام، کسی به پشت بام حلال نمیرسد. مطلب دیگر اینکه قیامهای سادات حسنی علیه عباسیان را در آن دوران شاهد هستیم که میگفتند اینها دروغ گفتند و خدعه و نیرنگ به کار بردند و اسم اهل بیت(ع) را آوردند و عنوان ما را غصب کردند بنابراین قدرت باید در دست خاندان علی باشد نه آل عباس. البته امام صادق(ع) در قیامهای محمد نفس زکیه و برادرش ابراهیم شرکت و همراهی نمیکند.
بعد از واقعه عاشورا، برخی گمان کردند تنها درسی که میشود از حسین بن علی(ع) گرفت فقط مبارزه مسلحانه است که زیدیه نمونه بارز آنهاست اما مگر امام حسین (ع) در تمام زندگیاش فقط قیام مسلحانه داشته است؟ این انسان، 57 سال عمر کرد و بیست سال از آن را در صلح با معاویه بود.
چه کسی گفته است در هر شرایطی باید قیام کرد؟ ما باید ببینیم آیا چنین قیامی، نتیجهای در پی دارد؟ امام حسین(ع) وقتی مشاهده کرد خلافت در حال تبدیل به سلطنت است قیام کرد و شهید شد. بنابراین مسیری که ائمه ما رفتند ادامه فکر و فرهنگ و معرفت حسینی بود اما مسیری که زیدیه در پیش گرفت این بود که در هر حالی باید قیام کرد و این منطقی نیست لذا امام صادق(ع) قیام زید را تأیید نکرده است.
اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیانهای وحدت امت اسلام
پشتوانه معرفتی در قیامها
خط امام در آن زمان خط قیام نبود در حالیکه زیدیه میگفتند امامی که در خانه بماند و درس بگوید به درد نمیخورد. آنها میگفتند جعفر بن محمد، اعتقادی به جهاد ندارد در حالیکه امام صادق(ع) میگفتند من به جهاد اعتقاد دارم اما علم خودم را در کنار جهل آنان نمیگذارم. در قیام فخ در زمان امام کاظم(ع)، یکصد سید به شهادت رسیدند اما آیا در مکه و در حرم خدا، کسی قیام میکند آن هم در مقابل لشکر عباسی؟ بنابراین قیامهای بدون معرفت، کور و بیهدف و سطحی، اثری در پی ندارد.
زمانی که زیدیان وارد قیام شدند از نظر فقهی وابسته به مکتب ابوحنیفه شدند. خود زید میگفتند امام صادق (ع) فقط در احکام، امام ماست. آنها در کلام یعنی عقاید نیز وابسته به معتزله شدند چون باز هم از اهل بیت(ع) فاصله گرفتند. پشت هر قیامی باید یک معرفت باشد مثلاً انقلاب اسلامی بر اساس پشتوانه معرفتی ولایت فقیه شکل گرفت لذا موفق شد.
فرض کنید اگر شرایط مهیا بود و امام صادق(ع) در دوران پس از بنیامیه به خلافت میرسید آن وقت چه اتفاقی میافتاد؟ در روایت شریفی از امام صادق آمده است بنی امیه و بنی عباس نمیخواهند دین را در جامعه رواج دهند. حال آیا امام صادق اگر به قدرت میرسید میتوانست با استفاده از همان روشها، دین را در جامعه ترویج کند؟ در این صورت چه تفاوتی بین امام صادق (ع) و بنی امیه وجود دارد؟ شیخ صدوق در کتاب شریف «الخصال» این حدیث را نقل کرده است و نکات مهمی هم در آن وجود دارد.
گفته شده آنهایی که بالاترند باید بر آنهایی که پائینتر هستند آسان بگیرند و با مدارا رفتار کنند. سپس به این داستان اشاره میشود که شخصی مسلمان میشود و سپس دوست مسلمانش به او میگوید برویم نماز صبح بخوانیم و پس از نماز میگوید حالا تعقیبات نماز را بخوانیم، سپس شروع به مباحثه میکنند تا اینکه نزدیک نماز ظهر و عصر میشود، این روند ادامه پیدا میکند تا اینکه نوبت به نماز مغرب و عشاء میشود. طرف ناراحت میشود و میگوید این چه دینی است که شما دارید؟
امام صادق (ع) میگوید این گونه نکنید چون باعث میشود مردم از دین زده شوند. این کاری است که بنی امیه انجام داده و با شمشیر با مردم سخن میگفتند اما ما نباید تصویری خشن از اسلام به نماش بگذاریم. در سکانس آخر فیلم «محمد رسول الله» از مصطفی عقاد که مربوط به فتح مکه است ابوسفیان میگوید این پیروزی از قلبها وارد شد نه از دیوارها.
انتهای پیام/