Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به جای پرداخت هزینه خدمات فنی و مهندسی، امکان سهامداری ما در پالایشگاه‌های فراسرزمینی وجود دارد که علاوه بر فروش تضمینی نفت، درآمدزایی پایدار و غیرقابل تحریم ارزی نیز به وجود خواهد آمد.

پرویز محمدنژاد؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو بیان کرد: ما نباید اقتصاد کشور را به درآمد نفت وابسته کنیم، اما اگر از نفت درآمدی حاصل شود، هیچ مشکلی ندارد و برای کشور مزیت‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه امسال درآمد فرآورده‌های نفتی و گازی ما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ما در منطقه و فرامنطقه حتماً باید قدرت‌مان را نشان دهیم و اعمال قدرت کنیم تا دشمن نتواند به راحتی عرض اندام کند و مانع فروش نفت کشور شود. اگر امسال درآمد فرآورده‌های نفتی، گاز و سایر موارد حوزه‌ی انرژی نسبت به سال گذشته افزایش یافته، بیانگر اعمال قدرت ما در منطقه بوده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر راهکار‌هایی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها وجود دارند که یکی پس از دیگری در حال اجرا هستند. اخیراً شرکت نفت و وزارت نفت در حوزه میعانات گازی، نفت و پتروپالایشگاه‌ها قرارداد‌های خوبی با کشور‌های خارجی منعقد کرده است که می‌تواند اثرات خوب و مثبتی در حوزه انرژی داشته باشد.

محمدنژاد درخصوص گسترش روابط بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های فراسرزمینی تصریح کرد: ارتباط کشورمان با کشور‌های جنوب شرق آسیا و کشور‌های شرقی مزیت‌هایی را دارد که می‌تواند در خنثی کردن تحریم‌ها مؤثر باشد. در واقع تولید و سرمایه‌گذاری در سایر سرزمین‌ها از نگاه اقتصادی یکی از برترین تفکر‌ها است چرا که می‌توان با کاهش هزینه، فرآورده‌هایی را تولید کرد که تحت تأثیر تحریم نیستند.

وی افزود: هر زمان که محل تولید به مصرف نزدیک باشد، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت. در واقع با تولید فرآورده‌های نفتی در سرزمین‌های مختلف، می‌توان دسترسی راحت‌تری به مصرف کننده داد و صادرات را هم به راحتی انجام داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سرمایه گذاری خارجی، کشور یا در سرزمین‌های دیگر سرمایه‌گذار می‌کند و تولیدات را انجام می‌دهد و یا در حالت دوم، سرمایه گذار خارجی را وارد کشور می‌کند. این‌که کدام روش صورت بگیرد تفاوت چندانی ندارد چرا که در هر دو روش خنثی شدن تحریم‌ها را شاهد هستیم.

نیاز کشور‌های مختلف به صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور
محمدنژاد در ادامه با اشاره به شرایط ویژه کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: اکنون در کشور از لحاظ تولید علم و دانش غنی هستیم و حضور خدمات فنی و مهندسی در داخل کشور تحت عنوان شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد. در حال حاضر مجلس اعتبارات خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان تخصیص داده است. افراد نخبه‌ای در این شرکت‌های حضور دارند که از آب و خاک همین کشور هستند و می‌توانند خدمات بزرگی را ارائه دهند.

وی افزود: یکی از مراحل بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده از این دانش‌ها و صادرات آن‌ها است. در واقع کشور‌های منطقه و همسایه نیاز بسیار زیادی به خدمات فنی و مهندسی دارند و دولت این مسیر نیاز آنان را شناخته و پا در این مسیر قرار داده است و با صادرات خدمات فنی و مهندسی بخشی از درآمد کشور را از این راه تأمین و تحریم‌ها بر کشور بی‌اثر می‌کند. از آن طرف به جای پرداخت هزینه خدمات فنی و مهندسی، امکان سهامداری ما در پالایشگاه‌های فراسرزمینی فراهم می‌شود که علاوه بر فروش تضمینی نفت، درآمدزایی پایدار و غیرقابل تحریم ارزی نیز به وجود خواهد آمد.

نماینده مردم لنگرود در ادامه به کشور ونزوئلا که از لحاظ ذخایر نفتی غنی است، اشاره و بیان کرد: به عنوان مثال کشور برای تعمیر پالایشگاه ونزوئلا، خدمات فنی و مهندسی خود را به آن کشور صادر کرده است و از این راه کسب درآمد می‌کند. در واقع ما می‌توانیم در کشور ونزوئلا هم سهامدار شرکت‌ها باشیم و هم فروشنده خدمات باشیم. این موضوع بستگی به نوع معاهده و تصمیم دولت‌مردان و کارشناسان آن حوزه دارد.

وی ادامه داد: تولید در کشور ونزوئلا تحت عنوان مشارکت در سرمایه‌گذاری یاد می‌شود و این از چندین جهت برای ما مهم است. اگر ما در محل مصرف، تولید داشته باشیم محصولات‌مان بدون حمل و هزینه به مصرف کننده می‌رسد و در نتیجه هزینه‌ها را برای ما کاهش می‌دهد و قطعاً این همکاری دو جانبه به نفع هر دو کشور است.

فراهم کردن درآمد ارزی از تولیدات فراسرزمینی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مشکل‌سازترین پدیده‌ای که باعث بهم ریختگی در نظام تولید می‌شود و از صادرات جلوگیری می‌کند، عدم ارز کافی در کشور است. دلار اگر کم باشد و یا نباشد قطعاً اثر منفی در تولیدات داخلی خواهد داشت چرا که در بخشی از تولیدات ما نیاز است که مواد اولیه را به کشور وارد کنیم. در این راستا ما می‌توانیم با تولیدات فراسرزمینی، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی و ... ارز را برای کشور فراهم کنیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم.

محمدنژاد در پایان گفت: دولت در خنثی سازی تحریم‌ها راه را پیدا کرده و در آن مسیر در حال حرکت است. قطعاً باید در طی این مسیر دولت را همراهی کنیم و همبستگی لازم را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کمیسیون انرژی پالایشگاه فراسرزمینی صادرات تحریم دور زدن تحریم کمیسیون انرژی مجلس خدمات فنی و مهندسی فرآورده های نفتی تحریم ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۳۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با کشور‌های همسایه، دیپلماسی انرژی دولت را به عنوان راهبردی مهم در راستای تحقق آن هدف معرفی کرد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جواد حسینی کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم اظهار کرد: در حال حاضر نگاه این دولت، افزایش تعاملات با کشور‌های همسایه و منطقه است. دولت سیزدهم در طول چند سال گذشته سعی داشته به جای دست پا زدن برای افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران با چند کشور اروپایی، روابط خود با کشور‌های همسایه را توسعه و تعمیق دهد. این دولت سعی کرده با اتخاذ چنین رویکردی منافع ملی ایران را به بهترین نحو ممکن محقق سازد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: افزایش تعاملات ایران با کشور‌های همسایه در حوزه انرژی یقیناً منفعت بسیار زیادی را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد. تداوم دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم می‌تواند به افزایش ثبات سیاسی در منطقه و همینطور تامین منافع تمامی کشور‌های همسایه منتج شود؛ لذا، این سیاست دولت به نفع ایران و همه کشور‌های مجاور خواهد بود.


وی تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی دولت سیزدهم این است که به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات، به فکر سیاست گذاری‌های فعال در راستای فروش نفت و گاز و استفاده از درآمد‌های حاصله برای رشد اقتصادی کشور است. بر اثر همین سیاست گذاری‌ها بود که ما توانستیم زمینه را برای فروش منابع نفت و گاز را فراهم کنیم و به رشد اقتصادی مطلوب سال گذشته برسیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی و فروش نفت و گاز کشور بر اثر سیاست گذاری‌های درست و تلاش مسئولان به دست آمد. تجربه ثابت کرده است، هر جا به داشته هایمان اتکا کرده‌ایم و به توان داخلی اعتماد داشتیم، نتیجه خوبی برای اقتصاد ایران حاصل شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت خام ، گاز ، صادرات نفت ، دیپلماسی انرژی ، وزارت نفت ، دولت سیزدهم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9z

دیگر خبرها

  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • ۳ درخواست عجیب روسیه از ایران
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت