Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود و نقاط مختلف این شهرستان محل تولید محصولات متنوع باغی و زراعی است و جمعیت کثیری در دشتستان مشغول کشاورزی هستند.

خرما به عنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان بوشهر و دشتستان محسوب می‌شود به گونه‌ای که حدود ۱۳ درصد خرمای کشور در استان بوشهر تولید می‌شود که سهم دشتستان در این میان بیش از ۷۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کبکاب مهمترین واریته خرما در استان بوشهر است که بخش عمده محصول تولیدی نخلستان‌های استان را شامل می‌شود و از دیگر گونه‌های نخل در استان بوشهر می‌توان به زاهدی، خاصویی، برحی، پیارم، گنتار، شهابی، بریمی، شکری، محبوبی، حاج‌باقری، شاهانی و… اشاره کرد.

سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن محصول از نخیلات استان بوشهر برداشت می‌شود که حدود ۱۰ هزار تن خارک، ۴۶ هزار تن رطب و ۱۱۰ هزار تن خرما را شامل می‌شود که بخشی از آن در داخل استان و بخشی نیز در سطح کشور مصرف و بخشی از آن نیز صادر می‌شود.

فروش محصول یکی از مهمترین چالش‌های نخلداران استان بوشهر است؛ خرمایی که از نخلداران با پائین‌ترین قیمت از کشاورزان استان خریداری می‌شود با بهترین قیمت و افزایش چند صد درصدی در بازارهای داخلی و خارجی به مشتریان می‌رسد.

طی سال‌های گذشته واسطه‌ها بیشترین سود را در بازار خرما نصیب خود کرده‌اند؛ خرمایی که سال گذشته با قیمت کمتر از هر کیلو ۹ هزار تومان از نخلداران دشتستان خریداری شده بود، در برخی از ایام سال به قیمت بالای ۵۰ هزار تومان در دیگر شهرها به فروش می‌رسید.

تلاش‌های فراوانی برای بهبود بازار خرما به نفع نخلداران صورت گرفته که یکی از این اقدامات برگزاری میز ملی خرما در دشتستان است که می‌تواند با کاهش نقش واسطه‌ها، سود بهتر و بیشتری را نصیب نخلداران کند.

نقش مهم میز ملی خرما

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فروش محصول با قیمت مناسب یکی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان استان بوشهر طیسال‌های گذشته بوده است.

ابراهیم رضایی با اشاره به تلاش برای بهبود وضعیت بازار خرما ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم که خرما با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری شود و شاهد تکرار مسائل و مشکلات سال قبل نباشیم.

وی از برگزاری میز ملی خرما در دشتستان خبر داد و با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه، اضافه کرد: برگزاری میز ملی خرما و نشست‌های مربوطه باید نگرانی کشاورزان و فعالان این عرصه و صاحبان صنایع فرآوری خرما برطرف کند.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سطح ملی برای رفع مشکل کشاورزان، صاحبان کارگاه و صنایع فرآوری و صادرکنندگان نشست‌های متعددی را داشته‌ایم که می‌توان به نشست با مذاکره با وزیران جهاد کشاورزی و صمت و معاون وزیر امور خارجه اشاره کرد.

سود اصلی نصیب کشاورزان شود

وی با تاکید بر اینکه باید سود اصلی نصیب کشاورزان، صاحبان صنایع و کارگاه‌های بسته‌بندی و فرآوری خرما شود افزود: باید در عرضه محصول کشاورزان دست واسطه‌ها حذف شود.

رضایی با اشاره به حضور خریداران و فروشندگان عمده کشور، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مسئولان میادین میوه و تره‌بار در میز ملی خرما تصریح کرد: همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خریداران عمده در عرضه خرما استان بوشهر اهمیت بسیار زیادی دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مذاکره با شهردار تهران، آمادگی این شهرداری برای عرضه خرما استان بوشهر در ۲۶۰ میدان میوه و تره‌بار تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام شد که این مهم ظرفیت خوبی محسوب می‌شود.

وی برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات محصول خرما استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: همه ظرفیت‌ها پای کار هستند که لازم است کنسرسیوم یا اتحادیه‌ای برای تحقق این مهم شکل بگیرد.

کشاورزان امیدوار به افزایش قیمت

یکی از فعالان حوزه کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر شاهد تحرکات خوبی در سطح بازار خرما هستیم که به نظر می‌رسد امسال فروش محصول خرما با قیمت بهتر و مناسب‌تری همراه باشد.

حبیب بنافی بیان کرد: کشاورزان دشتستان حاضر به فروش خرمای خود با قیمت پایین نیستند و با توجه به پیگیری‌های نماینده دشتستان برای خرید تضمینی با قیمت ۲۰ هزار تومان، نخلداران حاضر به فروش خرمای خود کمتر از این قیمت نیستند.

وی تاکید کرد: نخلداران دشتستان عزم خود را جزم کرده اند تا خرمای تولیدی را در فصل برداشت ارزان نفروشند و به هر نحوی سعی دارند تولید خود را در سردخانه‌ها نگهداری کنند تا بتوانند با کنترل عرضه و تقاضا با قیمت مناسب در زمان مساعد به بازار عرضه کنند.

بنافی خاطرنشان کرد: در بررسی‌هایی که داشته‌ایم، شاهد رزرو سردخانه‌های سطح شهرستان برای نگهداری خرما توسط کشاورزان هستیم و سردخانه‌ها نیز همکاری لازم را برای نگهداری خرمای کشاورزان خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه روز به روز بر متقاضیان نگهداری خرما در سردخانه افزوده می‌شود، افزود: این روند می‌تواند قیمت خرما را در روزهای پیش از برداشت محصول به نرخ واقعی و مناسب برساند که سود اصلی بازار نصیب کشاورز شود.

این فعال حوزه نخل و خرما قیمت فعلی پیش فروش خرما را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: به دلیل تشکیل میز خرما در نیمه مردادماه در دشتستان، خرید تضمینی، فرصت بیش از یک ماه تا فصل برداشت و تصمیم نخلداران در نگهداری و استفاده از سردخانه، باغداران عجله‌ای برای فروش ندارند، و تصمیمی بر فروش نگرفته‌اند.

تحقق مطالبات فعالان عرصه خرما

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز با اشاره به تشکیل میز ملی خرما در دشتستان خاطر نشان کرد: هدف اصلی تشکیل میز ملی خرما هماهنگی لازم برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در تحقق مطالبات کشاورزان و فعالان عرصه خرما از تولید، فرآوری تا صادرات است.

علی باستین استفاده از تجربه میز ملی خرما در سال‌های گذشته را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تمام تلاش این است که منفعت اصلی به کشاورز و صاحبان صنایع و کارگاه‌های تولید و فرآوری خرما برگردد.

وی توسعه زیرساخت‌ها در نخلستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تلاش می‌شود مشکلات سال گذشته کشاورزان و فعالان عرصه خرما امسال تکرار نشود.

حل مشکلات نخل‌داران از تولید تا صادرات

مدیرکل صمت استان بوشهر نیز از اجراای طرح مطالعاتی توسعه زیرساخت نخیلات و محصول خرما در استان خبر داد و بیان کرد: مشکلات و آسیب‌های تولید خرما از کشت، برداشت و عرضه استخراج شده است که رفع این ضعف‌ها باید عملیاتی شود.

مهدی صفوی از تدوین برنامه بهبود تولید و فرآوری خرما در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: مبنای توسعه طرح‌های نخیلات و تولید محصول خرما باید بر اساس تدوین روش بهبود خرما انجام شود.

وی با بیان اینکه تمام برنامه توسعه در عرصه نخیلات و تولید خرما باید توسط بخش خصوصی و حمایت دولت انجام شود افزود: توسعه سردخانه در باغات خرما با پرداخت تسهیلات بانکی یک ضرورت است که کیفیت محصول کشاورزان افت نکند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر حل مشکلات نخل‌داران از تولید تا صادرات و عرضه در بازارهای هدف را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: ۹۰ درصد مشکلات کشاورزان در عرصه تولید خرما استخراج شده که باید بر اساس برنامه برای حل مشکلات طرح‌های مورد نظر عملیاتی شود.

کد خبر 5544541

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی صفوی نخلداران ابراهیم رضایی شهرستان دشتستان بوشهر جهاد کشاورزی دشتستان نماینده دشتستان در مجلس خرما نخلستان عید غدیر 1401 بوشهر عید غدیر خم ویروس کرونا بیست و نهمین سفر استانی دولت خطبه های نماز جمعه کرمانشاه آمار کرونا عکس استانها مشهد خراسان رضوی شیوع کرونا شیراز سنندج میز ملی خرما در دشتستان استان بوشهر فرآوری خرما محصول خرما هزار تومان بازار خرما هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۴۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از وفور کالاهای اساسی همچون شکر، روغن و برنج در بازار خبر داد و گفت: برخی به بهانه تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده دست به تخلف می‌زنند و سلیقه‌ای عمل می کنند.

به گزارش مشرق، «رضا کنگری» درباره وضعیت بازار مواد غذایی، افزود: در پی تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده کالاهایی همچون چای و حبوبات و ماکارونی برخی واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و کسبه دست به تخلفاتی می‌زنند که باعث به هم ریختگی بازار می‌شود.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار داشت: پیش از این مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی یک درصد و سایر کالاهای مواد غذایی ۹ درصد بوده است که اکنون برخی کالاها از ۹ درصد به ۱۰ درصد و برخی از یک درصد به ۱۰ درصد تغییر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اخیراً مالیات ارزش افزوده چای از یک درصد به ۱۰ درصد تغییر کرده، بنابراین در این کالا شاهد افزایش قیمت خواهیم شد؛ زیرا علاوه بر تغییر نرخ ارزش افزوده با تورم سال جدید نیز روبرو هستیم.

کنگری با بیان اینکه چای محصول پرمصرف در سبد خانوار ایرانی است گفت: با وجود تغییر قیمت چای، این محصول به‌وفور در بازار موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: در بازار شکر نیز برخی تولیدکنندگان و تجار به بهانه مالیات ارزش افزوده، قیمت را افزایش داده‌اند، به طوری که تولیدکنندگان به دلیل شفاف نبودن موضوع ارزش افزوده برای کالاهای اساسی چک ۱۰ درصدی دو ماهه از خریداران دریافت می‌کنند تا جایی که قیمت شکر در بازار به ۴۰ هزارتومان نیز رسید.

وی از آرامش در بازار برنج خبر داد و بیان کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی در بنکداری‌ها به ۱۱۶ هزار تومان، برنج فجر به ۷۰ هزارتومان و شیرودی به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

کنگری درباره قیمت حبوبات نیز گفت: همچنان حبوبات در بازار بلاتکلیف است؛ زیرا برخی تجار حبوبات را با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می‌کنند و در سامانه جامع تجارت با نرخ کیلویی ۵۲ هزار تومان به ثبت می‌رساند، اما در نهایت با نرخ کیلویی ۷۷ هزارتومان به شکل غیررسمی در بازار عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: اکنون لوبیا چیتی با قیمت ۵۲ هزار تومان در سامانه جامع تجارت توسط تجار ثبت می‌شود، اما با نرخ ۷۷ هزار تومان به بنکداری و در بازار مصرف ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ همچنین هر کیلوگرم عدس نیز با قیمت ۴۹ هزار تومان ثبت می‌شود به بنکداران ۶۹ هزار تومان فروخته می‌شود و در بازار کیلویی ۹۰ هزار تومان است.

وی بر این باور است که حبوبات با ارز دولتی تامین و وارد می‌شود؛ اما در نهایت با سندسازی با نرخ‌های بالا در بازار به فروش می‌رسد که تخلف است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • رسانه‌ها نقش خود را در انتخابات به خوبی ایفا کردند
  • طراحی پروژه تنیاتاون، شهرکی شناسنامه دار در سلمان شهر توسط پلتفرم طرح تو طرح
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان