Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان درخصوص تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه گفت: اگر این تفاهم‌نامه منجر به قرارداد شود نتایج خوبی برای ایران به همراه خواهد داشت اما پیش از آن باید توجه داشت که این تفاهم‌نامه اکنون هیچ بار حقوقی نداشته و الزام عملی ایجاد نمی‌کند.

شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه، اظهار کرد: این یک قرارداد نبوده و فقط تفاهم‌نامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرگاه دو کشور درخصوص موضوعاتی گفت و گو می‌کنند و به نتایجی برای همکاری در آینده می‌رسند تفاهم‌نامه امضا می‌کنند اما امضای تفاهم‌نامه به معنای داشتن تعهدی توسط طرفین نخواهد بود.

وی افزود: به طور بالقوه تفاهم‌نامه می‌تواند به قرارداد تبدیل شود اما به طور بالفعل اساساً قرارداد نیست و آثار عملی ندارد.

این اقتصاددان گفت: در گذشته چندین مرتبه شرکت گازپروم و روسیه تفاهم‌نامه‌هایی با موضوع مشابه با ایران مطرح کرده‌اند اما در عمل منجر به قرارداد و یا اقدام عملی نشده است.

معینی اضافه کرد: اصولاً اعداد و ارقام تفاهم‌نامه‌ها جدی نیست و به همین دلیل مبالغ قابل توجهی در تفاهم‌نامه‌ها ذکر می‌شود زیرا قرار نیست این تفاهم‌نامه‌ها نتایج عملی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر این تفاهم‌نامه منجر به قرارداد شود نتایج خوبی برای ایران به همراه خواهد داشت اما پیش از آن باید توجه داشت که این تفاهم‌نامه اکنون هیچ بار حقوقی نداشته و الزام عملی ایجاد نمی‌کند. اگر منافع طرف مقابل با اجرای این قرارداد تضمین شود الزام عملی برای آن ایجاد می‌کند.

به گزارش ایمنا، شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه سه‌شنبه _بیست‌وهشتم تیرماه_ تفاهم‌نامه‌ای به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار در زمینه توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس‌جنوبی، توسعه شش میدان نفتی، سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه امضا کردند. هم‌اکنون نیز چهار میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های مختلف روسی برای سرمایه‌گذاری در حال اجرا است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: از ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا شده با گازپروم روسیه، ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های گازی و تکمیل پروژه ال‌ان‌جی و ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه شش میدان نفتی صرف خواهد شد که توسعه کرنج، آذر، چنگوله، آب تیمور و منصوری ازجمله این میدان‌ها هستند.

وی افزود: بناست به سرعت کار مطالعات مفاد تفاهمنامه‌ای که به امضا رسید، انجام شود و بلافاصله در صورت موافقت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد فنی و اقتصادی طرف سرمایه‌گذار و شرکت گازپروم وارد مرحله‌ی انعقاد قرارداد شویم که این همکاری‌ها از نوع بلندمدت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: هم‌اکنون قرارداد سرمایه‌گذاری در هفت میدان نفتی با شرکت‌های متعدد روسی داریم که ارزش این قراردادها حدود چهار میلیارد دلار است و پیشرفت قابل توجهی دارند که میدان‌های پایدار غرب و آبان در منطقه غرب کشور از جمله این میدان‌ها هستند.

خجسته‌مهر از بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شروع به کار دولت سیزدهم و با اتکا به توان داخل برای تولید زودهنگام به سرعت در حال انجام است و امروز تقریباً حفاری بخشی از چاه‌ها و خرید کالا و تجهیزاتش به پایان رسیده است.

وی با یادآوری اینکه در زمستان پارسال برای نخستین بار حداکثر مقدار تولید از میدان مشترک پارس‌جنوبی به ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رسید، تصریح کرد: همچنین نخستین ردیف پالایشگاه فاز ۱۴ نیز پارسال (۱۴۰۰) به بهره‌برداری رسید و سه ردیف دیگر این پالایشگاه نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

توسعه همکاری گازی ایران و روسیه با امضای تفاهم‌نامه با گازپروم

همچنین مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه همکاری گازی ایران و روسیه با امضای تفاهم‌نامه با گازپروم روسیه توسعه می‌یابد، گفت: طی روزهای گذشته، تفاهمنامه‌ای با شرکت گازپروم به امضا رسید که براساس آن، همکاری‌های خود را در حوزه تجارت گاز، توسعه خواهیم داد.

وی ادامه داد: همکاری‌های ما با شرکت گازپروم در حوزه سوآپ گاز به کشورهای همسایه و مشارکت با آنان در این بخش است که البته مقدار آن هنوز تعیین نشده، اما با امضای این تفاهم‌نامه به‌زودی و در آینده نزدیک، این مهم به انجام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران توسعه در تجارت گاز با کشورهای همسایه را از مهم‌ترین اهداف امضای این تفاهم‌نامه مطرح کرد و گفت: همکاری درباره احداث خطوط انتقال گاز و طرح‌های مورد نظر در این زمینه با کشورهای همسایه، براساس توافق انجام‌شده، با مشارکت گازپروم خواهد بود.

چگنی با بیان اینکه مشارکت در پروژه‌های ال‌ان‌جی از دیگر زمینه‌های همکاری است که کشور روسیه به انجام آن، اظهار تمایل کرده است، تصریح کرد: کشورهای همسایه برای اجرای طرح‌های ذکرشده، در اولویت هستند و هم اکنون مذاکراتی با کشورهای همسایه در این زمینه آغاز شده است که در آینده هم ادامه خواهد داشت.

کد خبر 589764

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ایران و روسیه روابط ایران و روسیه رایزنی ایران و روسیه لغو روادید ایران و روسیه دیدار دو جانبه ایران و روسیه تجارت ایران و روسیه اتاق ایران و روسیه تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شرکت ملی نفت ایران مدیرعامل شرکت ملی ۴۰ میلیارد دلار کشورهای همسایه تفاهم نامه تفاهم نامه ها ایران و روسیه شرکت گازپروم پارس جنوبی همکاری ها میدان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۵۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی

در دیدار روسای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه اوفای روسیه، قرارداد همکاری مشترک با هدف گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وادیم زاخاروف رئیس دانشگاه علم و فناوری اوفای روسیه با همراهی ریتا فیلیپووا معاون بین‌الملل دانشگاه و امینا اوزاوا رئیس دانشکده تاریخ و روابط بین‌الملل این دانشگاه، با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی با عبدالله معتمدی رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو دانشگاه انجام شد، قرارداد برنامه آموزشی شبکه‌ای کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای بین دوطرف امضا شد که بر اساس این قرارداد دانشگاه «اوفا» درس‌های تعیین شده‌ای را برای دانشجویان رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علامه‌طباطبائی دروس مشخصی را برای دانشجویان رشته روابط بین‌الملل دانشگاه «اوفا» به منظور بهره‌مندی از توان علمی استادان هر دو دانشگاه ارائه می‌دهند.

معتمدی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های علمی و سیاسی میان ایران و روسیه گفت: زمینه‌های مشترک همکاری‌ها و وحدت‌نظر در مورد مناسبات بین‌المللی در راستای منافع دو کشور، زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های روزافزون شده است.

وی با اشاره به همکاری‌های دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال‌های گذشته بیان کرد: درخصوص تبادل استاد و دانشجو و برگزاری برنامه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی تجربه خوبی با دانشگاه‌های روسیه داشته‌ایم. امیدواریم بتوانیم تعاملات نزدیک‌تری در راستای منافع ملی و بین‌المللی دو کشور داشته باشیم.

در ادامه رئیس دانشگاه «اوفا» نیز توضیحاتی در خصوص ظرفیت‌های این دانشگاه بیان کرد و گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علامه‌طباطبائی را امضا کردیم و بسیار خرسندیم که در مدت کوتاه این قرارداد همکاری مشترک به مرحله اجرا رسیده است.

وادیم زاخاروف گفت: دانشگاه «اوفا» انجمن‌های دوستی بسیاری با دانشگاه‌های خارجی دارد و در این خصوص ایران نخستین جایگاه را در بین کشور‌های دوست با روسیه دارد. او با بیان این که جمهوری باشقیرستان یکی از جمهوری‌های روسیه است که به لحاظ زبان و فرهنگ، نزدیکی زیادی با زبان و ادبیات فارسی دارد. این موضوع خود زمینه همکاری‌های بیشتر با دانشگاه‌های ایران، به‌ویژه دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی را فراهم کرده است. امیدوارم این قرارداد نیز زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

نرگس سنائی رئیس میز روسیه و رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه نیز به اهمیت تقویت روابط علمی و فرهنگی ایران و روسیه در شرایط کنونی اشاره و تاکید کرد: امضای قرارداد برنامه‌های مشترک آموزشی شبکه‌ای گام نوینی در روابط دانشگاهی ایران و روسیه محسوب می‌شود.

سعید شکوهی رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو و مهدی خانمحمدی مدیر سنجش، نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه نیز در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است دانشگاه «اوفا» یکی از دانشگاه‌های مهم روسیه است که در جمهوری باشقیرستان واقع شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۴۸ هزار دانشجو دارد و نیز بیش از ۳ هزار دانشجو از ۶۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. ۳۰ درصد از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است.

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه‌ بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند
  • امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند