Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@17:16:22 GMT

انتظار تداوم سودهای نقدی در هاله ای از ابهام

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۶۱۵۰

انتظار تداوم سودهای نقدی در هاله ای از ابهام

تداوم روند نزولی شاخص کل بازار سهام در چهارمین ماه از سال در کنار کاهش حجم و ارزش معاملات درحالی بود که آمارها از افزایش ارزش ریالی درآمدهای شرکت‌های بورسی خبر می‌‌داد.

روزنامه ایران: این رویه که در اکثر صنایع بزرگ و با ارزش بازار قابل مشاهده است منجر شد تا در نهایت رکورد ارزش ریالی سودسازی شرکت‌های بورسی با بیش از 192 هزار میلیارد تومان شکسته شود و از این رو نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار با حدود 8 درصد کاهش بار دیگر به سطح عدد 8 بازگردد و ارزندگی بازار از این بابت تقویت شود، اما این موضوع نیز باعث نشد تا شاهد ورود دوباره سهامداران حقیقی به بازار باشیم و در نهایت شاخص کل بازار سهام 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

59 درصد از ارتفاع خود را از دست داد.
اینکه وضعیت بازار در تیرماه چگونه بود و روند تغییرات بنیادی تا چه اندازه بر نوسانات آتی بازار تأثیرگذار خواهد بود؟ موضوعاتی است که ابراهیم صدرالدین، تحلیلگر بازارهالی مالی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «ایران» به آنها پاسخ می‌‌دهد.


وضعیت بازار سرمایه در تیرماه با توجه به تراکم برگزاری مجامع چگونه بود؟
همواره دوران برگزاری مجامع یکی از پراهمیت‌ترین زمان‌ها در دوره سهامداری سرمایه‌‌‌گذاران است، به طوری که در ادبیات بازار سرمایه مرسوم است که مدت‌ها پیش از برگزاری مجامع عادی سالانه، تحلیلگران، نسبت قیمت به سود هر سهم را برای روز بعد از مجمع در محاسبات خود وارد می‌کنند. به اعتقاد من همان طور که تحلیلگران تکنیکال از اندیکاتورهای قیمت و حجم برای تحلیل بازار استفاده می‌کنند، یک تحلیلگر بنیادگرای حرفه‌‌‌ای در سهام می‌تواند از مجامع و توجه به مجامع به عنوان یک اندیکاتور در کنار سایر متغیرهای بنیادی بهره ببرد، زیرا این نشانگر دارای محتوای اطلاعاتی بسیار با اهمیتی است. سؤال اساسی که می‌‌‌تواند مطرح شود این است که به چه دلیل مجامع سالانه شرکت‌ها در سال گذشته نسبت به سال جاری در کانون توجه بیشتری بود؟ پاسخ به این سؤال، می‌تواند منجر به اتخاذ یک سیستم تصمیم‌‌‌گیری درست در سرمایه‌‌‌گذاری شود. طبق نظریه «پرنده در دست» ، سهامداران سود نقدی را بر سود سرمایه‌‌‌ای ترجیح می‌‌‌دهند. این در حالی است که طبق نظریه « نامربوط بودن سود نقدی» ، سود نقدی در سیستم تصمیم‌‌‌گیری سهامداران وارد نمی‌‌‌شود. برایند این دو نظریه چنین است  در دورانی که انتظار تداوم و تکرارپذیر بودن سودهای نقدی وجود دارد، سهامداران به سود نقدی شرکت‌ها توجه می‌کنند و سهام با بالاترین ضریب تقسیم سود را انتخاب می‌کنند. در مقابل، اگر سهامداران نسبت به تکرارپذیر بودن سودهای نقدی تردید داشته باشند، در تصمیم‌‌‌گیری‌های خود، توجه زیادی به این پارامتر ندارند. لذا می‌‌‌توان گفت در اقتصاد ما، در دورانی که انتظار رکود و سرکوب قیمتی وجود داشته باشد، نظریه گوردون و لینتنر انعکاس بهتری از رفتار سهامداران است. امروزه، با اعلام رسمی فدرال رزرو مبنی بر تداوم افزایش نرخ بهره تا اطمینان از کاهش سطح تورم که منجر به تضعیف قیمت کامودیتی‌‌‌ها شده است، انتظار تداوم سودهای نقدی در‌ هاله‌‌‌ای از ابهام قرار گرفته که همین موضوع سبب بی‌توجهی سهامداران به مجامع بوده است.


با توجه به باز شدن نماد ناشرانی که مجامع خود را برگزار کرده‌اند تا چه میزان احتمال دارد پس از بازگشایی، شاخص بازار بازهم دچار افت شود؟
بازار سرمایه متأثر از عوامل بسیار است که هر یک به مثابه تکه‌‌‌ای از یک پازل، نقشی در برایند حرکت نماگر کل بورس دارد. از نظر تاریخی، معمولاً انتظار داریم پس از برگزاری مجامع، تا مدتی شاهد غلبه فشار فروش بر خرید باشیم. از سویی، کاهش قیمت کامودیتی‌‌‌ها، افزایش خزنده نرخ بهره بانکی، مداخله‌‌‌های مکرر وزارت صمت در قیمت‌‌‌گذاری دستوری محصولات، افزایش نرخ انرژی تولیدکنندگان، انتظار عدم دریافت انرژی مورد نیاز واحدهای تولید کننده در برخی از فصول سال و عدم ترسیم یک نقشه راه اقتصادی واضح توسط سیاستگذار پولی، همگی این انتظار را به وجود می‌‌‌آورد که انتظارات مثبتی نسبت به بازگشایی‌‌‌ نمادها وجود نداشته باشد.


بررسی‌ها نشان می‌‌دهند نزدیک به 6 هزار میلیارد خروج حقیقی‌ها در تیرماه رخ داده، هرچند که بخشی از این خروج‌ها به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت بوده، معنی چنین رفتاری از ناحیه معامله‌گران حقیقی چیست؟
در رابطه با حرکت سرمایه‌‌‌گذاران در بازارهای موازی (شیفت بین بازاری) دو نظریه اساسی وجود دارد. نظریه اول، نظریه رفتار ترجیحی است که بیان می‌‌‌کند سرمایه‌‌‌گذاران فارغ از مختصات بازارهای مختلف، به سمت بازاری حرکت می‌‌‌کنند که بازدهی بالاتری را به همراه داشته باشد. نظریه دوم، نظریه تفکیک بازارها است. مطابق این نظریه، هر بخش از اقتصاد (هر بازار) دارای مختصات مربوط به خود است و سرمایه‌‌‌گذاران در صورت مشاهده تفاوت در مختصات و مشخصه‌‌‌های بازارها، تمایلی به حرکت بین بازارها ندارند. به لحاظ مالی رفتاری، سرمایه‌‌‌گذاران کشور ما نسبت به حرکت بین بازاری بسیار متهورانه عمل می‌کنند و خروج پول از بازار سرمایه به سمت بازارهای موازی کاملاً امری عادی تلقی می‌شود، زیرا سرمایه‌‌‌گذاران شاهد کسب بازده کمتر در این بازار نسبت به سایر بازارها هستند. در اقتصادهای با تورم بالا، سرمایه‌‌‌گذاران بسیار مستعد تلقی احساس عقب‌ماندگی از بازارها هستند و همین عامل سبب می‌‌‌شود سرعت شیفت بین بازاری زیاد شود. در رابطه با خروج پول حقیقی از سهام و ورود بخشی از آن به صندوق‌‌‌های درآمد ثابت نیز باید گفت، صندوق‌‌‌های درآمد ثابت، طبق حدنصاب‌‌‌های قانونی، دارای محدودیت سقف سرمایه‌‌‌گذاری 25 درصد در سهام هستند و تجربه دردناک زیان تعدادی از این صندوق‌‌‌ها به علت سرمایه‌‌‌گذاری بخشی از منابع خود در سهام سبب شده است مدیران این صندوق‌‌‌ها نسبت به سرمایه‌‌‌گذاری در سهام، بسیار ریسک‌گریزانه عمل کنند.


ارزش معاملات به 2 هزار میلیارد تومان رسید که این حجم کاهش معاملات، یعنی 3 هزارم درصد ارزش کل بازار بوده، این کاهش تا این میزان چه معنی می‌‌دهد؟
یکی از عوامل ناامید کننده در بازار سرمایه، همین پایین بودن حجم معاملات است. یک بازار با حجم معاملات پایین، ریسک نقدشوندگی را بالا می‌‌‌برد و همین عامل می تواند منجر به فرار پول‌‌‌های درشت از بازار شود. به نظر من در این بازار، نقش صندوق‌‌‌های بازارگردانی بسیار با اهمیت است. این صندوق‌‌‌ها باید با کاهش دامنه مظنه، نسبت به ارسال سفارش‌‌‌های بیشتر در دامنه‌‌‌های کوچک‌تر اقدام کنند. بسیاری از مدیران صندوق‌‌‌های بازارگردان تصور می‌کنند از نظر قانونی، باید دقیقاً روی مرزهای دامنه مظنه اعلام شده اقدام به ارسال سفارش کنند. این در حالی است که دامنه مظنه، حداکثر دامنه برای ارسال سفارش است و صندوق‌‌‌های بازارگردانی اجازه دارند سفارش‌‌‌هایی در دامنه کوچک‌تر نیز ارسال کنند.
دورنمای شما از وضعیت بازار چیست؟ بسیاری براین باور بودند که بازار با رشد شاخص کل مواجه خواهد شد اما به نظر می‌‌رسد ریزش‌ها تا سطح پایین‌تری ادامه یابد، آیا اینچنین است؟
در بخش‌‌‌های قبلی انتظار خود را از بازار سرمایه در کوتاه مدت تشریح کردم. در میان‌مدت باید منتظر باشیم و تغییرات در اقتصاد کلان و متغیرهای خرد را رصد کنیم.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برگزاری مجامع بازار سرمایه سود نقدی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۶۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا

به گزارش همشهری آنلاین، صندوق بین‌المللی پول، با خوش‌بینی نسبت به رشد اقتصاد هند، پیش‌بینی کرد که اقتصاد آسیا در سال جاری به‌جای ۴.۲ درصد (پیش‌بینی ۶ ماه پیش) ۴٫۵ درصد رشد کند.

درعین‌حال، این نهاد بین‌المللی بزرگ‌ترین خطر برای اقتصاد آسیا را طولانی شدن اصلاحات در بخش املاک چین عنوان کرده که تقاضا را تضعیف می‌کند و احتمال وقوع تورم منفی طولانی‌مدت و ضربه زدن به سایر اقتصادها از طریق «سرریزهای تجاری مستقیم» را افزایش می‌دهد.

-عربستان قصد دارد تا قیمت نفت خود را برای مشتریان آسیایی تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش دهد که احتمالاً ۳ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص عمان / دبی می‌رسد. اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

-گروهی از شرکت‌های بیمه غربی اعلام کردند اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه غیرقابل اجرا بوده و فقط سبب پیوستن کشتی‌های بیشتری به ناوگان سایه شده است. گروه هفت، سقف قیمت را برای نفت روسیه تصویب کرد و شرکت‌های حمل‌ونقل و بیمه غربی زمانی می‌توانند در معاملات نفت روسیه شرکت کنند که قیمت آن کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه باشد.

- بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد ۸۴ میلیون دلار برای مبارزه با مشکلات اقتصادی و اجرای پروژه‌های معیشتی به افغانستان کمک می‌کند. بر اساس بیانه این نهاد بین‌المللی، مبلغ ۷۰ میلیون دلار از این حمایت مالی از طریق صندوق امانی افغانستان و انجمن انکشاف بین‌المللی برای اجرای پروژه‌های معیشتی در ۶ حوزه و ۲۶ ولایت افغانستان هزینه خواهد شد.

-قیمت بیت کوین ۱۸.۶ درصد از سقف خود کاهش پیدا کرده و بسیاری از تحلیل‌گران انتظار دارند کاهش قیمت بیشتری را نیز تجربه کند. در آستانه جلسه FOMC، بیت کوین به محدوده ۵۷٬۱ هزار دلار رسیده است که از سقوط ۱۴ درصدی در یک هفته حکایت دارد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران قدیمی با استفاده از فرصت ورود نقدینگی در حال فروش کوین‌های خود هستند.

- شرکت شل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با هدف تمرکز بر عملیات‌های سودآورتر، از بازار برق در چین شامل تولید، تجارت و کسب‌وکارهای مربوط به آن خارج می‌شود و این تصمیم از پایان سال ۲۰۲۳ در حال اجراست. شرکت، «شل انرژی چین» یکی از اولین شرکت‌های خارجی بود که در بازار کاهش انتشار کربن چین شرکت کرد و برای تجارت در بازار برق چین نیز ثبت شده است.

- کمیته قیمت سوخت امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که قیمت بنزین در این کشور از ماه آینده افزایش می‌یابد درحالی‌که گازوئیل ارزان‌تر خواهد شد. امارات در سال ۲۰۱۵ قیمت سوخت را آزاد کرد و بر همین اساس قیمت‌ها حامل‌های انرژی در این کشور منعکس کننده روند بازار جهانی نفت بود. البته قیمت‌ سوخت در دوره کرونا، به‌صورت موقتی تا مارس ۲۰۲۱ ثابت شده بود.

کد خبر 848822 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها هند اقتصاد صندوق‌ بین‌المللی پول

دیگر خبرها

  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته
  • تداوم پیشتازی همراه اول در جذب مشترکان