Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده کتاب «قاسم حاج قاسم» می گوید باید خود واقعی شهید را برای مخاطب روایت کنیم تا بداند جوانی که توانسته در کنار حاج قاسم به این سعادت ابدی برسد کاملاً مثل جوانان امروزی بوده است.

کتاب «قاسم حاج قاسم» نوشته زینب مولایی به بخش‌هایی از زندگی شهید وحید زمانی نیا پرداخته است؛ تازه دامادی که در دو سال آخر حیات حاج قاسم همراه و محافظ ایشان بود؛ مدافع حرمی که به خواست حاج قاسم محافظ او و حریم‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زینب مولایی نویسنده اثر متولد سال ۱۳۷۰ است و پیش از این کتاب «دلتنگ نباش» که بخش‌هایی از زندگی شهید مدافع حرم روح الله قربانی از زبان همسر شهید خانم زینب فروتن و نزدیکان شهید روح الله قربانی است را توسط انتشارات روایت فتح منتشر کرده است.

کتاب «قاسم حاج قاسم» روایت گر رفتار و منش حاج قاسم در قالب خاطرات وحید و حاج قاسم با ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی شهید وحید زمانی نیا است.

در بخشی‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

«وحید چون علاقه‌ی خاصی به حضرت قاسم (ع) داشت، شب ششم محرم خیلی حال و روزش دیدنی بود. از این تناقض شادی و گریه در روضه خیلی خوشش می‌آمد. یک جور خاصی با سوز و دل برای رفقا تعریف می‌کرد:

آخ آخ اون موقعی که تو روضه داری دست می‌زنی و گریه می‌کنی، نمی‌دونی چه حالی می‌شم که. اون گل و نقل‌هایی که می‌پاشن، اون رجزی که حضرت قاسم می‌خونه دلم رو پاره پاره می‌کنه، بعضی شب‌ها خوابش رو می‌بینم. اون لحظه‌ای که غم سنگینه، دل اهل حرم سوخته اما سربلندن و افتخار می‌کنن به وجود حضرت قاسم… به به آدم شب شیشم از این همه زیبایی کیف می‌کنه...

همیشه می‌گفت: گلِ قاسمیه با من.

شب ششم برای هیئت‌شان گل می‌خرید. وقتی مداح روضه‌ی را می‌خواند، وحید با حال خوش و اشکی که به چشم داشت گل را پرپر می‌کرد و روی سر عزاداران می‌ریخت. رفقایش زیرچشمی نگاهش می‌کردند انگار روی زمین نبود. یک جوری اشک می‌ریخت که اشک بقیه را هم درمی‌آورد.»

به بهانه چاپ «قاسم حاج قاسم» با نویسنده این کتاب گفت و گویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

* خانم مولایی به عنوان سوال اول بفرمائید که تحقیق و پژوهش این کتاب چقدر زمان برده است و ایده اصلی سوژه کتاب چه بود؟

کتاب اول من «دلتنگ نباش» بود که زندگی نامه شهید روح اله قربانی بود بعد از شهادت حاج قاسم متوجه شدم که شهید زمانی نیا دوست و هم دانشگاهی شهید قربانی بوده است و تصمیم به نگارش کتابی در خصوص شهید گرفتم پس آن این پیشنهاد را با خانواده شأن مطرح کردم و از تمایل خودم برای نوشتن کتاب گفتم که با اعلام رضایت آنها کار شکل گرفت؛ از سال ۹۸ که اطلاعات مختص به کتاب جمع آوری شد، حدود یک سال و نیم زمان برد تا پژوهش آن انجام شود و نهایتاً در سال ۱۴۰۰ به چاپ برسد.

*منابع مورد توجه شما برای این کتاب چه بود؛ اسناد خاصی را هم در اختیار داشتید یا صرفاً به سراغ منابع زنده رفتید؟

بیشتر منابع این کتاب مصاحبه‌هایی بود که با خانواده شهید، همرزمان و دوستان او انجام شد البته فیلم، عکس و دست نوشته‌های شهید زمانی نیا نیز جمع آوری شد و چون کتاب مجهز به QR کد است و مخاطب با اسکن آن می‌تواند این اطلاعات را در اختیار داشته باشد.

* کدام یکی از ویژگی‌های شهید زمانی مورد توجه خودتان بود و فکر می‌کنید که نقطه عطف کتاب است؟

شهید زمانی نیا ویژگی‌های بسیار زیادی داشت که در درجه اول می‌توان گفت با تمام شهدا یکسان است مانند ایمان، وقار، تقوا اما یک سری نکات هم مختص به شخصیت خود شهید است که از جمله آنها می‌توان به اخلاق بارز و خوش رو و خوش خنده بودن شهید اشاره کرد همچنین یکی از شاخصه‌های بارز شهید زمانی نیا این است که فارغ از تمام نکات و اینکه افراد از چه طیف سیاسی هستند با آنها رفتار می‌کرد.

به نظر من نقطه عطف این کتاب همراهی شهید زمانی نیا با شهید قاسم سلیمانی است که در سن کم این همراهی را پذیرفت و البته از همه زیباتر اینکه حاج قاسم او را انتخاب کرده بود تا در کنارش باشد و شاید بتوان گفت همین نکته سبب اشتیاق بیشتر من برای شناخت شخصیت شهید زمانی نیا شد.

* جذاب ترین بخش از زندگی شهید زمانی نیا که با آن برخورد کردید چه بود؟

همه اتفاقاًت برای من جذاب بود اما بحث ازدواجش در همه مسائل خاطره‌ای زیبا بود و بعد از آن اخلاقش که بسیار خوش رو بود برای من بسیار زیبا بود البته پیوستن به تیم حاج قاسم هم خود شگفتی‌هایی را برایم به همراه داشت.

* روایت‌های خودتان هم در کتاب وجود دارد یا صرفاً به بر اساس مستندات نوشته شده؟

به هیچ وجه روایت‌های من به عنوان نویسنده در کتاب دخیل نبوده و هرچه که بوده بر اساس اسناد و مستندات بود، تمام اتفاقات کتاب آن چه بوده که رخ داده است که با ادبیات نویسندگی به آن جذابیت بخشیده شده است؛ تنها کمی تنظیم و تدوین کار متفاوت است.

* به نظر شما وجود چنین کتاب‌هایی برای نسل جوان تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد؟

خوشبختانه در حوزه فرهنگ مقاومت و معرفی الگوهایی مانند شهید زمانی نیا کارهای بسیار خوبی شکل گرفته است، از آنجایی که علاقه مند به مطالعه هستم همیشه جای داستان‌های واقعی را حس می‌کردم، داستان‌هایی عاشقانه که به دور از تخیل و یا غیر واقعی باشند اما زمانی که از نزدیک با این افراد مواجهه شدم و بر روی آنها کار کردم دیدم که زندگی واقعی عاشقانه‌های بسیار زیبایی دارد به شکلی که سراسر نظم و با اصول و عاشقانه هستند و می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد که بداند این افراد چطور عاشق شدند و چطور ازدواج کردند و به همین دلیل به این سمت آمدم تا این کتاب‌ها از روی حقیقت عشقی که وجود دارد به تصویر کشیده شود.

* نویسندگان باید چه کار کنند که این الگوها به مخاطب درست معرفی شوند؟

فکر می‌کنم اگر صداقت را رعایت کنیم بهترین نکته است. ویژگی که شهدای مدافع حرم نسبت به شهدای دفاع مقدس دارند این است که هم سن و سال جوانان امروزی و از جنس آنها هستند حتی در نوع پوشش و بعضاً لحن حرف زدن نباید سانسور شوند و خود واقعی شهید باید برای مخاطب تعریف شود تا مخاطب بداند که جوانی که توانسته در کنار حاج قاسم به این سعادت ابدی برسد در زندگی به این شکل بوده و کاملاً شبیه به جوانان امروزی بوده، در این دوزه و زمانه بوده، زندگی عادی داشته است و در کنارش نکات بارز دیگری هم داشته که مورد توجه خدا و ائمه قرار گرفته است بنابراین صداقت مهترین نکته در روایت نویسندگان از شهداست.

* همچنان می‌خواهید در مسیر نگارش چنین کتاب‌هایی باقی بمانید یا تلاش دارید در حوزه‌های دیگر ادبیات فعالیت کنید؟

اگر بتوانم در این راه بمانم بسیار خوشحال می‌شوم اما نمی دانم که در آینده چه پیش می‌آید

*در حال حاضر اثر جدیدی دارید؟

خیر

* و حرف آخرتان؟

پیشنهاد می‌کنم مخاطبان این کتاب را بخوانند چون به دلیل نامی که دارد در فضای مجازی با محدودیت‌های تبلیغاتی مواجه شده است و نتوانسته جای خود را در سبد مطالعاتی مخاطب پیدا کند و امیدوارم مخاطبان با آن ارتباط بسیار خوبی پیدا کنند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شهید زمانی نیا جوانان امروزی قاسم حاج قاسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۶۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»

به گزارش مبلغ شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ۱۴۰۳، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی منتشر شد. گفتنیست نشریه خیمه در پرونده ویژه خود به روایت 12 سال تلاش برای رفع محدودیت های فقهی و قانونی اهدای عضو از زبان ایرج فاضل پرداخته است. مجله خیمه در شماره اردیبهشت، به موضوعات زیر پرداخته است:

رویدادها و روایت ها: بررسی ۵ رویداد مهم فروردین

در این شماره خیمه، ۵ رویداد مهم ماه فروردین ۱۴۰۳ تحلیل شده‌اند:

اول: تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه.

دوم: بررسی ماجرای مسجدسازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق.

سوم: بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌لاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر(صلی الله علیه و آله) از نگاه ۳ استاد دانشگاه.

چهارم: روایتی از اشعار روضه‌های زنده‌یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی.

پنجم: برگزاری محفل صدهزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه‌ای.

چهره خیمه: «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی

آثار این بانوی نویسنده متولد اردیبهشت، از نگاه ۱۶ نویسنده و کارشناس حوزه و دانشگاه بررسی شده است.

این چهره‌ها عبارتند از: محسن چینی‌فروشان، موسی بیدج، حسن احمدی، حبیب احمدزاده، غلامرضا حیدری ابهری، ناصر نادری، مریم جلالی، آسیه رحمتی، حسین راجی، سیدمحمد مهاجرانی، سیده مریم شهیدی کریمی، رقیه فاضل، علی مهدوی، بهاره بهنام نیا، زهرا شیرخانیان.

پرونده خیمه: ۱۲ سال تلاش برای حل مشکل فقهی اهدای عضو/ ماجرای اهدای عضو ۱۲ طلبه و ۴ مداح

پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است.

این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴مداحی آشنا می‌کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده‌اند.

همچنین ایرج فاضل، ۱۲ سال پی گیری برای رفع محدودیت‌های فقهی و قانونی اهدای عضو را تشریح کرده است.

علی اکبر صالحی، چگونگی عبور از نگاه بسته مذهبی را بیان کرده است.

کتایون نجفی زاده، از سه دهه تلاش و دیدارهایش با مراجع قم و نجف به ویژه دیدارش با آیت الله سیستانی گفته است.

حجت الاسلام کمیل نظافتی، اهدای کلیه‌اش به کودک کلاله را تشریح کرده و مهدی حیدری، از مستند ساخته شده درباره ماجرای این کلیه گفته است.

یادمان خیمه: یادبود مرحوم محمود امیری، مدیر انتشارات و کتابفروشی امیری

ماجرای کتاب مهدی آذریزدی، کتابفروشی امام حسین و شهادت دو برادر مرحوم امیری در این بخش روایت شده‌اند.

همچنین حاج مرتضی آخوندی، مدیرانتشارات دارالکتب الأسلامیه از روایت پنج دهه دوستی اش با مرحوم امیری روایت می کند.

روایت علی قائمی، محقق و نویسنده‌ای که ۵۰ کتابش در انتشارات امیری منتشر شده است.

همچنین حجت‌الاسلام محمدهادی فاضل، حجت‌الاسلام مهدی رئوفی، مرضیه امیری و سید یاسر شریفی از نزدیکان آن مرحوم یادداشت‌هایی نوشته‌اند.

کتاب خیمه: آشنایی با ۶۳ نویسنده و تصویرگر انتشارات خیمه

این شماره به مناسبت نمایشگاه کتاب، به موضوعات زیر پرداخته شده است:

کتابی کاملا کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»

مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه‌های مترسک.»

کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی.

یادداشت های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901040

دیگر خبرها

  • ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان تبیین شود
  • امروز فرصت مناسبی است که اساتید ماهیت واقعی تمدن غرب را برای جوانان تبیین کنند
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • خانه مادر شهیدی که دیوارهایش مزین به عکس شهدا است
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟