Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان عضو انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: استفاده از واکسن متفاوت در دُز چهارم ممکن است باعث ایمنی بیشتری شود بنابراین توصیه می‌شود واکسنی از تکنولوژی متفاوت زده شود تا تأثیرات متقاطع بهتری ایجاد کند.

دکتر هادی یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در تحقیقاتی که به صورت مستمر در زمان همه‌گیری کووید ۱۹ در حال انجام است، مشاهده شد سطح ایمنی مطلوبی که واکسن‌ها ایجاد می‌کنند بعد از شش ماه سقوط می‌کند به همین علت بحث تزریق دُز یادآور برای واکسن‌ها مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در مطالعات انجام شده، دیده شده افرادی که سطح آنتی بادی بالا و سطح ایمنی بیشتری دارند، کمتر دچار سویه‌های کووید ۱۹ می‌شوند و اگر دچار شوند، علائم خفیفی دارند همچنین درصد مرگ و بستری در این افراد به طرز معناداری با افرادی‌که مدت زمان بیشتری از تزریقشان گذشته، متفاوت است.

یزدانی ادامه داد: این اتفاق حتی در سویه‌های واکسن گریزتری مثل زیر سویه‌های مختلف اُمیکرون هم صدق می‌کند به همین علت با وجود واکسن گریزتر بودن زیرسویه‌های مختلف اُمیکرون به ویژه زیرسویه BA۴ و BA۵ که فعلاً اروپا، آمریکا و ما درگیر آن هستیم، بحث تزریق دُز یادآور مطرح شد.

این پزشک عمومی با بیان اینکه واکسن‌های اسپوتنیک و بهارات دیگر در کشور موجود نیست، مطرح کرد: موجودی واکسن‌های آسترازنکا و سینوفارم در کشور محدود است و براساس اعلام  وزارت بهداشت تصمیمی برای واردات واکسن وجود ندارد و قرار است واکسیناسیون را با واکسن‌های ایرانی انجام دهند.

یزدانی در رابطه با نحوه انتخاب واکسن برای تزریق دُز چهارم، توضیح داد: از همان ابتدای ماجرای واکسن، بحث استفاده از نسل‌ مختلف واکسن‌ها مطرح بود و بیشتر تحقیقاتی که در دنیا انجام شده بر روی ترکیب واکسن‌های آدنوویرویسی و mRNA است. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما واکسن‌هایی دیدیم که در سویه اُمیکرون کارآیی کمتری داشتند و بحث این مطرح می‌شود که واکسن‌هایی از نسل‌های مختلف زده شود تا تأثیرات متقاطع بهتری ایجاد کند، ترجیحاً اگر دُزهای قبلی از یک نسل واکسن خاص زده شده بهتر است در دُز چهارم از یک تکنولوژی و نسل دیگری استفاده شود و واکسن متفاوتی بزنند تا شاید باعث ایمنی بیشتری شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه مستندی در کشور نداریم تا ببینیم افرادی که سه دُز واکسن سینوفارم زدند شرایط متفاوتی با افرادی دارند که دو دُز سینوفارم و یک دُز آسترازنکا زدند یا نه؟ خاطرنشان کرد: جای خالی این مستندات و پژوهش‌ها در کشور کاملاً محسوس و چشمگیر است.

عضو انجمن پزشکان عمومی کشور در رابطه با عوارض تزریق دُز چهارم واکسن کووید ۱۹ توضیح داد: عوارض معمولی مانند تب، لرز، بدن درد، درد محل تزریق، تهوع و استفراغ با اغلب واکسن‌ها تجربه می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات سیستم بهداشتی و درمانی ما این است که نتوانست عوارض واکسن را درست ردیابی، تشخیص، و ثبت و بررسی کند به همین علت فضا را برای غیرشفاف شدن، شایعات و حرف‌های ضدعلمی مهیا کرد. الان هیچ کس نمی‌تواند با استدلال علمی و مستندات بگوید واکسن‌های کرونا عارضه داشته یا نداشته اما در کل چیزی که می‌بینیم عوارض عامی است که همه واکسن‌ها می‌تواند داشته باشد.

این پزشک عمومی در رابطه با محدودیت تزریق دُز چهارم برای گروه‌های خاص، توضیح داد: در دوران بارداری فقط سینوفارم در ایران تزریق می‌شود و هنوز دستورالعمل آن تغییر نکرده است. در دستورالعمل تزریق دَُز چهارم به محدودیت سنی اشاره نشده و به نظر نمی‌رسد محدودیتی برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا وجود داشته باشد همچنین منعی برای تزریق به افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند وجود ندارد و آن‌ها باید در اولویت باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس کرونا در ایران واکسن کرونا ایمنی بیشتری تزریق د ز د ز چهارم واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۷۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، سید محمد رضا سیدحسینی گفت: طبیعت خشک و کم باران استان، نیاکان سخت کوش مردم این دیار را مانند سایر استان‌های کویری کشور به سمت تکنولوژی حفر قنات سوق داده که نتیجه زحمات آنها در قالب هزار و ۹۲۵ رشته قنات به طول دو هزار و ۳۲۷ کیلومتر به عنوان میراثی گرانبها به ما سپرده شده است.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان از نظر تعداد قنوات رتبه ششم کشوری و به لحاظ وابستگی کشاورزی استان به آب قنات با ۱۵ درصد رتبه چهارم کشوری را در بین استان‌های قنات خیز کشور داراست و این نکته موید نقش بسزا و مهم قنات در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان است.
وی اظهار کرد: در بارندگی‌های اسفند ماه سال گذشته و بارش‌های فروردین امسال و وقوع سیل در استان، بیش از ۳۰۰ رشته از قنوات دچار خسارت شده است و جهت مرمت و بازسازی این قنوات، اعتباری بیش ازهزار و ۲۰۰ میلیاد ریال مورد نیاز است.

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • اصواگرایان به دنبال تسویه حساب درون گروهی در مجلس دوازدهم؟/ پیش‌بینی متفاوت رشیدی کوچی از پارلمان آینده
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • تحویل ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۱۴۰۳ در صورت تزریق بودجه