Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، به گفته سردار شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام نام و نشان شهید غیوری‌زاده را باید از دشت تفتیده مهران سراغ گرفت جایی که برای تاریخ گواهی می‌دهد که فرمانده گردان شهید بهشتی تا زنده بود نگذاشت دشمن قدم بر خاک مقدس ایران اسلامی بگذارد. 

نام و آوازه علی را باید از هم رزمانش در ارتفاعات کردستان در عمق خاک عراق سراغ گرفت؛ او فرمانده شجاع و کم نظیر بود و ثابت کرد سربازان امام خمینی(ره) چون یاران حسین(ع) حاضرند بارها و بارها جان عزیز خود را فدا کنند تا این راه همواره استمرار داشته باشد و پر رهرو بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرحی بر زندگی نامه سردار شهید علی غیوری‌زاده 

سال ۱۳۳۲ در روستای سرکل خلیلوند از توابع شهرستان ملکشاهی، پا به عرصه وجود نهاد که پدر بزرگوارش به خاطر ارادت به مولا علی (ع) نام زیبای «علی» را برای او برگزید. 

پدر که انسانی پاک، وارسته و مومن بود، برای تربیت صحیح علی تلاش زیادی می‌کرد؛ روزها از پی هم سپری می‌شدند و علی بزرگ‌تر شد به مدرسه رفت که درس بخواند؛ مقطع ابتدایی را با موفقیت سپری کرد اما به خاطر کمبود فضای آموزشی و امکانات لازم امکان ادامه تحصیل برایش مقدور نبود.

در کارهای کشاورزی و دامداری به کمک پدر می‌رفت؛ سوارکاری و تیراندازی را در دامن طبیعت زیبا و باطراوت زادگاهش از پدر آموخت. 

پدرش معلم خوبی برای او بود و از همان دوران کودکی به او آموخته بود که باید بنده مخلص خدا باشد؛ از همان کودکی به ادای فریضه نماز خود را مقید کرده بود؛ راستگو، پاک، شجاع و متواضع بود انگار که خداوند از همان کودکی او را برای روزهای دیگری پرورش می‌داد؛ روزهایی که جنگ شروع شود و جبهه نیاز به حضور علی داشته باشد.

سال‌های نوجوانی علی سپری شد؛ حالا علی پسری جوان، رشید و برومند شده بود که در شجاعت و ایمان و اخلاق کم نظیر بود.

پدر و مادر از او خواستند که ازدواج کند، یک‌بار هم مقدمات ازدواجش را فراهم کردند، اما دست تقدیر برایش اتفاقی دیگر رقم زد تا این که بالاخره جنگ شروع شد.

با شروع جنگ علی آماده رفتن به جبهه شد؛ پدر و مادرش خواستند او را از رفتن بازدارند، چون سهم پدر و مادر علی از داشتن فرزند، فقط دو پسر بود و می‌دانستند که این رفتن ممکن است بازگشتی نداشته باشد، اما علی که تصمیم خود را گرفته بود آماده رفتن شد. 

به این ترتیب او وارد جبهه شد؛ در جبهه هر جا خطر بیشتر بود علی به آنجا می‌رفت؛ از همان ابتدا در مأموریت‌های سخت و دشوار حضور داشت؛ همه بچه‌های جبهه به خاطر اخلاق و رفتارش شیفته او شده بودند و از رفاقت و هم نشینی با او لذت می‌بردند.

در جبهه‌ها با وجود مشکلات و مسئولیت‌های فراوانی که داشت، درس خواندن را ادامه داد و به گفته هم رزمانش، پیشرفت قابل توجهی در یادگیری داشت‌؛ در تمام زمینه‌ها استعداد داشت.

 یکی از هم رزمانش می‌گوید: برای حل مسائل ریاضی فرمول جدید ابداع می‌کرده و این نشان از هوش و استعداد بالای علی داشت. 

اعتقاد علی به نماز 

اعتقاد علی به نماز به نقل از نعمان غلامی هم رزم شهید: اعتقاد علی به فریضه نماز فوق العاده بود، اولین نفری که در قرارگاه امیرالمومنین (ع) برای نماز جماعت به نمازخانه می‌رفت علی بود و آخرین نفری که از نمازخانه خارج می‌شد نیز او بود؛ به یاد دارم در مناطق عملیاتی کردستان بودیم؛ فصل زمستان بود، به حدی هوا سرد بود که آب یخ می‌بست.

 در آن سرمای سخت و سوزناک، علی هر صبح یخ را با سنگ می‌شکست و با آب یخ وضو می‌گرفت.

نماز در میدان جنگ به نقل از آسا هم رزم شهید: در عملیات نصر ۴ در تپه دوقلو در ارتفاعات گامو کردستان عراق، موقع ظهر عراقی‌ها از چند طرف این تپه را آماج انواع سلاح‌های سبک و سنگین قرار داده بودند، علی از من سوال کرد: وقت نماز شده؟ گفتم: ما دست و پای خودمان را هم گم کرده‌ایم، آن وقت تو از وقت نماز سوال میکنی؟ من نمیدانم! آن روز علی با استفاده از سایه درخت وقت اذان را تشخیص داد و در آن شرایط سخت نمازش را در اول وقت به جا آورد.

در گرمای تابستان روزه می‌گرفت به نقل از هم رزم: در زمان جنگ که بیشتر سال‌ها ماه رمضان مصادف با فصل تابستان بود؛ در آن شرایط سخت جنگ و گرمای سوزان جبهه‌ها، امام (ره) فرموده بودند که روزه گرفتن برای رزمنده‌ها با مجوز فرمانده اشکالی ندارد؛ یعنی باید جایی باشند که فرمانده تشخیص دهد حداقل برای ده روز متوالی ماموریت یا جابه جایی ندارند؛ علی در اوج گرمای سوزان مهران، جایی می‌رفت که بتواند قصد اقامت ده روز کند تا بتواند روزه بگیرد. 

خاطره‌ای به نقل از بردار شهید

علی بارها در جبهه مجروح شد؛ یک بار از ناحیه پا در جبهه کردستان مجروح شده بود و برای مداوا او را به بیمارستان مشهد منتقل کرده بودند‌؛ خیلی نگرانش بودم، برای همین به مشهد رفتم و او‌ را پیدا کردم بعد از ترخیص از بیمارستان، وقتی به ایلام رسیدیم انتظار داشتم همراهم به منزل بیاید و مدتی استراحت کند، اما قبول نکرد و با همان مجروحیت به جبهه برگشت.

نعمت تولیده همرزم شهید در یکی از عملیات‌ها که مجروح شده بود، پایش را گچ گرفته بودند؛ شنیدم بعد از این که از بیمارستان ترخیص شده بود، از همان جا برگشته بود جبهه! بچه‌ها به او گفته بودند برگرد و مرخصی استعلاجی بگیر اینجا فعلا به شما نیازی نیست! علی در جوابشان گفته بود: جبهه به من نیازی ندارد، ولی من به جبهه نیاز دارم!!! جبهه محل عروج و کلید جهاد است.

وظیفه شناسی

به نقل از باقری هم رزم شهید: فقط موقع نماز بند پوتین‌هایش را باز می‌کرد‌؛ سال ۶۳ در مهران به همراه تعدادی از رزمندگان گروهان تخریب جهت کاشت تعدادی مین ضد تانک در محور بهرام آباد به ما ماموریت داده شد؛ مدت دو شبانه روز در خدمت علی غیوری‌زاده بودیم و در این مدت به جز موقع نماز ندیدم بند پوتین‌هایش را باز کند؛ مدام از سنگرها سرکشی می‌کرد و مشغول فعالیت بود با این حال یک بار هم حالت خستگی را در چهره‌اش ندیدم.

دوستعلی آزوغ هم رزم شهید: زیبنده‌ترین راه برای علی راه شهادت بود؛ خیلی از رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس علاوه بر دفاع و ایثار در جبهه‌های نبرد، در امورات دیگری مثل تأمین معاش خانواده تلاش می‌کردند و برای کسب درآمد خانواده به دنبال کسب و کار و کشاورزی هم بودند اما علی با همه این‌ها وجودش را وقف جبهه و جنگ کرده بود؛ دوستان او و بسیاری از علما و روحانیون که به جبهه می‌آمدند با او صحبت می‌کردند بلکه قانع شود و ازدواج کند؛ اما علی در جوابشان می‌گفت: انسان وقتی برای مأموریتی تصمیم می‌گیرد اگر حاشیه‌اش زیاد باشد، حرکتش کند می‌شود تا جنگ تمام نشود ازدواج نمی‌کنم.

فرمانده گردانی که منشی نداشت

سید حشمت موسوی: غیوری‌زاده تنها فرمانده گردانی بود که منشی گردان نداشت؛ یک بار از او پرسیدم چرا منشی نداری؟ در جواب گفت: سید نیرویی که من او را به عنوان منشی بگیرم مثل من انسان است درست نیست کارهای من را انجام دهد و مثلا چایی برای من بیاورد؛ من خودم می‌توانم کارهایم را انجام بدهم.

رفتار غیوری با نیروهای تحت امر

برخورد علی با نیروهایش طوری بود که گویی آنها فرمانده بودند و او نیروی تحت امرشان، به درد و دل بچه‌ها گوش می‌کرد، حتی قربان صدقه شان می‌رفت و به هر صورتی که می‌توانست به آنها روحیه می‌داد، در قرارگاه حضرت امیر که بودیم خودش سفره غذا را پهن می‌کرد و برایمان غذا و آب می‌آورد طوری کار می‌کرد که گویی جز وظیفه‌اش است تا جایی که اگر چیزی سر سفره نبود بچه‌ها از او می‌خواستند که مثلا علی آب بیاور! انگار نه انگار علی فرمانده بود؛ خودش همیشه بعد از همه غذا می‌خورد، این بود که خیلی‌ اوقات غذایی برایش نمی‌ماند؛ بعد از غذا هم بچه‌ها می‌رفتند و او باید سفره را جمع می‌کرد.

شهادت

اواخر خرداد ماه سال ۱۳۶۷ بود ما فهمیده بودیم ارتش بعث عراق با کمک منافقین در منطقه مهران قصد عملیات دارد در منطقه اعلام آماده باش شده بود؛ ارتفاعات قلاویزان و مرز مهران شرایط خیلی حساسی به خود گرفته بود ما بچه‌های گردان خودمان را در ارتفاعات قلاویزان مستقر کردیم و محل استقرار گردان ۵۰۳ شهید بهشتی علی فرماندهی آن را بر عهده داشت؛ جاده بهرام آباد بود اگر دشمن آن جا را دور می‌زد قطعاً تمام منطقه را تصرف می‌کرد بنابر این موقعیت گردان ۵۰۳ بسیار حساس بود؛ عصر روز ۲۸ خرداد سال ۱۳۶۷ من و نعمان غلامی و چند نفر دیگر از بچه‌ها به دیدار گردان‌های همجوار رفتیم وضعیت را بررسی می‌کردیم. 

۱۱ شب آتش دشمن شروع شد؛ برای این که به هم روحیه بدهیم با گردان‌ها ارتباط بی‌سیمی برقرار می‌کردیم، هر وقت به علی بی‌سیم میزدیم با صلابت جواب میداد اما واقعیت این بود که بیشترین تلفات را در گردان او داشتیم ساعاتی از شروع عملیات گذشت ناگهان ارتباط ما با علی قطع شد نعمان گفت: حتماً مشکلی پیش آمده دیگر صدایی از علی نمی‌شنیدیم صبح متوجه شدیم که دشمن دقیقا از همان معبری که علی آنجا مستقر بود وارد شده است به عقب برگشتیم و وضعیت را بررسی کردیم یکی از کسانی که برنگشته بود علی بود حدس میزدیم که علی زخمی یا شهید شده باشد چون اسارت در قاموس علی معنایی نداشت؛ فرمانده گردان بود و اگر اسیر می‌شد منافقین حتماً از او به عنوان یک اهرم تبلیغاتی استفاده می‌کردند.

چند روز گذشت تصمیم گرفتیم هر طور شده برویم و شهدا را شناسایی کنیم و اگر ممکن بود آنها را انتقال دهیم خیلی از شهدا را شناسایی کردیم اما علی در بین آنها نبود خیلی از پیکرها هم سوخته بودند. 

بچه‌ها مجروح شدن علی را دیده بودند اما بعد از مجروحیت کسی او را ندیده بود علی حتی با مجروحیت هم تک و تنها در مقابل دشمن ایستاده بود و به قولش عمل کرد چون تا علی زنده بود دشمن از جاده بهرام‌آباد عبور نکرد؛ بعد از دوازده سال و چهار ماه و ۲۵ روز پیکر پاکش یک کیلومتر عقب‌تر از خاکریز گردان ۵۰۳ شهید بهشتی پیدا شد. 

با توسل به صاحب این لباس مشکلم حل شد

زمانی که لباس‌های علی را به یک مغازه آلومینیوم ساز بردیم و گفتیم که برای آنها قاب بسازد.

بعد از چند روز دوباره لباس‌ها را بردیم آنجا که آنها را قاب بگیرد صاحب مغازه گفت: من می‌خواهم در مورد شهیدی که صاحب این لباس‌هاست برایم بگویید؛ او گفت: من مشکل سختی داشتم که نزدیک ۱۳ سال است که حل نشده و برای حل آن هر چه تلاش می‌کردم بی‌فایده بود اما در این چند روز با توسل به صاحب این لباس‌ها مشکلم حل شد. 

و چه خوب گفت شهید آوینی که تفاوتی نمی‌کند این که دانشجو‌ هستی یا کارمند، کارگر هستی یا کشاورز، طلبه هستی یا کاسب بازار؛ آن چه از همه این ها فراتر می‌رود انسانیت توست و انسان اگر انسان باشد و به وجدان خود رجوع کند ندای هل من ناصر سیدالشهدا را از باطن خویش خواهد شنید که میثاق فطرتش را به او گوشزد می‌کند.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: علی غیوری زاده شهید ایلام فرمانده گردان توسل حل مسائل فرمانده گردان هم رزم شهید غیوری زاده مجروح شد لباس ها اما علی بچه ها یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۷۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  در این همایش پس از برگزاری نماز به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و اجرای نمایش دانشجویی، وحید یامین پور دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله شهید مطهری غرب بود گفت: شهید مطهری به عنوان یک روشنگر دینی و اجتماعی مسئله غرب را تبیین کرد. غرب به عنوان یک کلیت منسجم که سرآغازی در تاریخ دارد و با گونه‌ای از هنر و شئون تمدنی تجلی کرده است، بعد از گذشت چند دهه در شئون سیاسی عالم گیر شد. مسئله تاریخ بشریت غرب بوده است و شهید مطهری به همین وجه مسئله غرب برایش دغدغه بود یعنی جبهه‌ای را برای خود در مباحث دانشگاهی انتخاب می کرد که ناظر به صور فکر و آکادمی جهان ما بود.

یامین پور افزود: اگر شهید مطهری به شهادت نمی‌رسید تمرکز فکری‌اش از مارکسیسم آرام آرام به لیبرالیسم می‌آمد، چراکه مسائل روز جامعه برایش بسیار اهمیت داشت. تلاش وی در عرصه فکر، پیراستن دین از نفوذ تفکر‌های التقاطی بود. این مهم تقریباً در تمام آثار ایشان منور است.

وی گفت: در مواجهه با غرب شهید مطهری به نقطه‌ای از اسلام اتکا می‌کند که حقیقتی از آن به عنوان وجه عزت و خودباوری است همان وجه بازگشت به خویشتن که نقطه پیش برنده جامعه است.

وی افزود: این وجه دقیقاً همان وجهی است که امام از آن برای انقلاب کمک گرفته است. بخش عظیمی از تلاش شهید مطهری ارجاع به همین موضوع است. در جای دیگر وی اشاره می‌کند جامعه مانند انسان روح دارد و انبیا و رهبران کسانی هستند که می‌توانند روح جامعه را احیا کنند و آن را به هویت حقیقی خود بازگردانند، یعنی همان سنت الهی.

دبیر شورای عالی جوانان گفت: رهبر جامعه مسئولیت بسیار بزرگی دارد، اینکه دست جامعه را بگیرد و آن را پای همین سفره بنشاند. یکی از بزرگترین کار‌های شهید مطهری دور کردن جامعه از تفکر التقاطی بود. در واقع کل طرح شهید مطهری همین بود و بخاطر همین امام در مورد شهید مطهری با تأکید می‌گوید آرای شهید مطهری را بخوانید.

در این همایش حجت‌الاسلام رکوفیان هم گفت: ما با جوانی مواجه هستیم که عاشق غرب و اعمال غربی است، اما در مقابل برگرفته از بهترین هاست و می تواند اتفاقات بسیار بزرگ جهانی را رقم بزند. در این جامعه، جوان ما درگیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است.

وی با طرح این گزاره که در نگاه شهید مطهری، تعریف جوان از اندیشه او می‌آید افزود: کسی جوان است که اندیشه اش جوان است. اندیشه جوانی یعنی اندیشه تغییر یعنی دلتنگ از یکنواختی.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه جنگ شناختی یعنی جنگی که ارزش‌ها و باور‌ها و ادراک انسان را مورد هدف قرار داده است تا برداشت انسان از همه چیز متفاوت باشد گفت: جنگ شناختی در واقع وظیفه اش جادو کردن است، جنگ تغییر نگرش هاست و همه آن در ذهن انسان شکل می‌گیرد. این جنگ همه را و علی الخصوص نسل جوان را شامل می‌شود. هدف اصلی دشمن در این جنگ گرفتن اعتماد جوان ما و تغییر نگرش اوست. چاره جوانان ما تغییر نگرش به زندگی است.

رکوفیان سلاح دشمن را ناامید سازی دانست و افزود: در واقع جوان ما را دچار یک ابهام می کنند و به ترویج آن می‌پردازند و اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت را از بین می‌برند. در جنگ شناختی دشمن به دنبال این است که جوان اصلاً فرصت فکر کردن نداشته باشد. در واقع میدان نبرد ذهن انسان است.

دیگر خبرها

  • حتی با تولد فرزندش هم جبهه را ترک نکرد
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • اهمیت نبرد در جبهه اقتصادی کمتر از جنگ نظامی نیست
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • قصه درخشان کاپیتان تیم ملی 18 ساله شد
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • هدیه ویژه فرمانده سپاه تهران به فرمانده کل ارتش
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • فرمانده سپاه تهران با فرمانده کل ارتش دیدار کرد