Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با تهاجم ارتش ترکیه به عراق، مردم این کشور در اقدامی متقابل، کالا‌های ساخت این گشور را تحریم کردند؛ حال یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است که صادر کنندگان ایرانی می‌توانند افزایش حجم و تعدد تنوع کالا‌های ایرانی خلاء به وجود آمده در بازار عراق را بر طرف سازند.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روزی از تهاجم ارتش ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با تروریسم می‌گذرد و اکنون به دلیل نقض آشکار حاکمیت عراق از سوی ترکیه، روابط سیاسی دو کشور همسایه رو به تیرگی رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همزمان با آغاز این حملات، بسیاری از چهره‌های سیاسی عراقی از جمله «سید مقتدی صدر» رهبر ذی نفوذ جریان صدر عراق، خواهان محدود سازی روابط عراق با ترکیه شد‌ه‌اند؛ تبعات این تهاجم تنها به روابط سیاسی دو کشور خلاصه نشده و به نظر می‌رسد که به دلیل تصمیم غیر عقلانی سیاست‌مداران ترک، روابط تجاری آنکارا و بغداد نیز همانند روابط سیاسی به سمت محدودیت و یا بارروند کاهشی حرکت کند.


به گزارش بازارنیوز، همزمان با این تهاجم، مردم عراق در اقدامی مقابله به مثل، کمپین فراگیری را در سراسر کشور عراق به منظور تحریم کالا‌های ترک آغاز کرده‌اند؛ در جدیدترین اخبار مرتبط با این کارزار، «فراس الحمدانی» رئیس اتاق بازرگانی بغداد در گفتگوی خود با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد که این اتاق از بخش خصوصی عراق می‌خواهد همکاری خود با تمامی شرکت‌های ترکیه‌ای را متوقف کند.


همچنین او با وجود روابط راهبردی میان شرکت‌های عراقی و ترکیه‌ای، خواستار تحریم کالا‌های ترکیه‌ای شد تا پیام شدیداللحن ملت عراق به ترکیه منتقل شود.


الحمدانی اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری سالانه عراق و ترکیه ۲۰ میلیارد دلار است و تحریم کالا‌های ترکیه ضربه جدی را به اقتصاد ترکیه وارد کرده و پیام روشنی درباره توانمندی‌های عراق در برابر حملات مکرر و نقض حاکمیت ارضی عراق دارد.


گفتنی است که در روز‌های ابتدایی این حمله، «محمد سامی حمید» رئیس اتاق بازرگانی اشتان دیالی در گفتگو با شبکه السومریه با اعلام صدور بخشنامه‌ای برزای تحریم‌کالا‌های ترکیه‌ای، تاکید کرد که عزت کشور و مردم ما در مقایسه با منفعت شخصی و کار ما، در اولویت است. اگر کالا‌های ترکیه به مدت یک ماه تحریم شود، شرکت‌های ترکی ضرر زیادی خواهند کرد و در مقابل دولت خود خواهند ایستاد.


حال به نظر می‌رسد که با تداوم حمله ترکیه و ادامه تحریم کالا‌های ترک و به دنبال آن محدودیت حضور فعالان اقتصادی ترکیه‌ای در عراق، موقعیت خوبی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران در عراق و به دنبال آن حضو گسترده فعالان اقتصادی و کالا‌های ایرانی فراهم آمده است.


تحریم کالا‌های ترک، فرصتی برای حضور حداکثری محصولات ایرانی


«یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز درباره تحولات اخیر عراق و ظرفیت به وجود آمده برای حضور پر رنگ فعالان اقتصادی و کالا‌های ایرانی، در بازار این کشور اظهار کرد: مطمئنا با هماهنگی و یکسان سازی تصمیمات سیاسی و اقتصادی مقامات ارشد دولت عراق و همچنین ادامه تحریم کالا‌های ترک از سوی مصرف‌کنندگان عراقی، بازار مصرفی این کشور با خلاء‌ای ملموس مواجه می‌شود؛ در چنین شرایطی فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند با افزایش حجم و تعدد تنوع کالا‌های ایرانی خلاء به وجود آمده در بازار عراق را بر طرف سازند.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: در طول سال‌های اخیر گذشته، اتفاقی مشابه‌ای با وقایع اخیر در روابط دو کشور عراق و ترکیه به وقوع پیوسته است، اما در نهایت با ابتکار عمل تجار ترک، این موضوع نتوانست مانعی بر سر روابط تجاری ایران و عراق ایجاد کند. در ظرایط فعلی نیز مجددا باید منتظر ماند و دید که تحریم کالا‌های ترکیه‌ای از سوی مصرف‌کنندگان به چه سرنوشتی منتج خواهد شد.


وی در پایان درباره سهم ترکیه از بازار عراق نیز گفت: در حال حاضر سهم فعالان اقتصادی این کشور رقمی بالغ بر ۱۷ تا ۱۸ درصد ارزیابی شده است؛ در حال حاضر بخش عظیمی از سهم بازار مصرفی کشور عراق متعلق به کشور‌های ایران و چین است.

 

تحریم ترکیه‌، فصت پیشتازی ایران در عراق

 

به گزارش بازارنیوز، در طول یک دهه اخیر تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، باعث شده است که فعالان اقتصادی ایرانی از توانایی و قدرت مانور زیادی برای حضور پر رنگ در بازار‌های منطقه‌ای و بین الملل برخودار نباشند، اما خوشبختانه در طول چند سال اخیر، به دلیل کاهش آثار تحریم‌های اقتصادی و همچنین وجود کالا‌های مزیت‌دار ایرانی، این مانع نه کاملا بلکه به شکل قابل توجهی از پیش روی تجار ایرانی برداشته شده است.


یقینا وجود چنین مانعی برای فعالان اقتصادی ترکیه نیز یک چالش مهم محسوب می‌شود؛ فارغ از تحولات اخیر عراق، دو کشور ایران و ترکیه چنین وضع مشابه‌ای را هم در سال ۲۰۱۵ میلادی در بازار روسیه تجربه کرده بودند.


در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ یک فروند سوخوی ۲۴ روسیه توسط دو جنگنده اف ۱۶ نیروی هوایی ترکیه سرنگون شد. یک روز پس از این واقعه «السکاندر تکاشف» وزیر کشاورزی روسیه، خواستار تحریم واردات گوجه‌فرنگی از ترکیه و جایگزینی محصولات ایرانی و مراکشی شد.


در حال حاضر نکات حائز اهمیت در تطبیق این دو واقع در دو مورد خلاصه می‌شود؛ نخست تحریم اقتصادی ترکیه به عنوان یکی از رقبای سر سخت تجاری ایران در منطقه و دیگری تمایل قابل ملاحظه مصرف‌کنندگان کشور‌های صادراتی برای کالا‌های ایرانی.


در طول یک سال اخیر و مقارن با سقوط ناگهانی ارزش لیر، تجار و فعالان اقتصادی و یا حتی دولتمردان ترکیه‌ای تمایل بسیار زیاد بر صادرات محصولات تولیدی و یا کشت شده این کشور و به دنبال آن تصاحب بازار‌های منطقه‌ای ترکیه پیدا کرده‌اند؛


حال با توجه به چالش پیش آمده در روند صادرات کالا‌های ترک به عراق، ایران می‌تواند با اتخاذ بسته‌های حمایتی تجاری، افزایش تعداد رایزن تجاری برای بازاریابی بیشتر و همچنین رفع برخی موانع صادرات، زمینه لازم برای حضور پر رنگ و تصاحب جایگاه ترکیه در بازار عراق را فراهم آورد.


لازم به ذکر است که اخیرا دولت عراق به منظور حمایت از کشاورزان عراقی، واردات برخی اقلام پر مصرف کشاورزی از جمله سیب زمینی، هندوانه، طالبی، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان را ممنوع کرده است؛ گرچه بخش قابل توجهی از محصولات ارسالی ایران به عراق شامل صیفیجات و مواد غذایی می‌شود، اما دولت و به بیان ساده وزارت صمت با حمایت تولیدکنندگان و صاردکنندگان کالا‌های فرآوری شده را جایگزنی این محصولات کند.


حال باید منتظر ماند و دید که در کشاکش تنش سیاسی بغداد و آنکار، فعالان اقتصادی می‌توانند سهم تریکه در بازار عراق را به خود اختصاص دهند یا این که به مانند روسیه، ایران بازار صادراتی خود را به تجار ترک واگذار می‌کند.


پایان پیام//

برچسب ها: ایران و عراق ، ایران و ترکیه ، تحریم اقتصادی ، تحریم کالا ، صادرات ، صادرات غیر نفتی ، دامپینگ لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RrX

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ایران و عراق ایران و ترکیه تحریم اقتصادی تحریم کالا صادرات صادرات غیر نفتی دامپینگ تحریم کالا های ترکیه بازار عراق کالا های ایرانی فعالان اقتصادی ترکیه ای ایران و عراق برای حضور رئیس اتاق دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۹۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟

بررسی بازار نشان می‌دهد امروز برخی از پرطرفدار‌های داخلی با کاهش جزئی قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار خودرو عوامل متعددی از جمله کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ تورم و کاهش تقاضا برای خودرو در کاهشی شدن بازار نقش دارند.

 

به گزارش اکو ایران، افت نرخ دلار در بازار یکی از دلایلی است که می‌توان نوسان قیمت در بازار امروز را به آن نسبت داد، روندی که موجب شده تا فعالان این بازار به این نکته اشاره کنند که پیش‌بینی روند آینده بازار خودرو دشوار شده است. با این حال، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولتی می‌توان انتظار داشت که بازار در کوتاه‌مدت با نوسانات و عدم ثبات روبرو باشد.

رصد بازار نشان می‌دهد امروز «دنا پلاس توربو اتومات» با کاهش ۱۱ میلیونی در بازار قیمت گذاری شد و بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد و «پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات» هم امروز با رشد ۸ میلیونی بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد.

قیمت محصولات ایران خودرو

در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودرو‌های «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»، «هایما S۷»، «تارا اتومات V۲»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، در بازار «دنا پلاس توربو اتومات» یک میلیارد و ۸۹ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به روز گذشته افتی ۱۱ میلیونی را تجربه کرد. «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک» هم با افزایش ۸ میلیونی ۱۰۸۸ میلیون تومانی شد. از سوی دیگر «هایما S۷» هم در بازار یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومانی شد و تغییر قیمت نداشت. ارزیابی بازار همچنین نشان می‌دهد در میان ایران خودرویی‌ها «تارا V۲ اتومات» هم امروز بدون تغییر ۹۹۳ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر در میان پرطرفدار‌های ایران خودرو امروز «پژو پارس LX» هم در بازار ۸۸۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تغییر قیمت نداشت و «رانا پلاس» هم ۶۴۳ میلیون قیمت خورد و رشد ۳ میلیونی داشت.

قیمت محصولات سایپا

در میان محصولات سایپا امروز قیمت خودرو‌های «شاهین G»، «تیبا صندوقدار SX»، «تیبا هاچ‌بک EX»، «کوییک دنده‌ای R»، «کوییک دنده‌ای S» و «ساینا دنده‌ای S» مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، امروز «شاهین G» در بازار ۷۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و کاهش یک میلیونی داشت. در میان خانواده کوییک هم امروز «کوییک‌R دنده‌ای» بدون تغییر در بازار ۴۵۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد و «کوییک دنده‌ای S» هم ۴۴۳ میلیون تومانی شد و رشدی ۴ میلیونی را تجربه کرد. از سوی دیگر ارزیابی بازار نشان می‌دهد «تیبا هاچ‌بک EX» هم ۴۲۰ میلیون تومانی ماند. بررسی بازار همچنین نشان می‌دهد «ساینا دنده‌ای S» هم امروز ۴۴۹ میلیون تومان قیمت خورد و افت یک میلیونی داشت و «اطلس» خودرو جدید سایپا هم با افزایش ۵ میلیونی ۵۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

دیگر خبرها

  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد