Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@03:44:30 GMT

حکم قصاص قاتل شهید علی اکبر رنجبر اجرا شد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۹۳۱۶

حکم قصاص قاتل شهید علی اکبر رنجبر اجرا شد

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: مجازات قصاص نفس قاتل شهید علی اکبر رنجبر جانشین وقت پاسگاه بید زرد شیراز صبح شنبه با حضور خانواده اولیای دم اجرا شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی دادگستری کل فارس، حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی اظهار کرد: پس از وقوع قتل فجیع سرهنگ علی‌اکبر رنجبر و دستگیری قاتل، رسیدگی سریع به پرونده در دستور کار قرار گرفت و رأی اولیه مبنی بر قصاص قاتل از شعبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پس از صدور رأی نخستین با اعتراض وکیل متهم، رأی بدوی در دیوان عالی کشور نقض و با تجویز مرجع عالی قضائی کشور، رفع نقص در خصوص سلامت روانی و قوه تمیز متهم در کمیسیون پزشکی قانونی در دستور کار قرار گرفت؛ افزود: اواخر اردیبهشت امسال پس از اجرای دستورات قضات دیوان عالی کشور در نهایت کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس اعلام کرد؛ با انجام مصاحبه و معاینه روانشناختی از متهم، علائمی از اختلال عمده روانی در وی مشاهده نشد و طبق قرائن قاتل در زمان ارتکاب بزه دارای قوه تمیز و اراده بوده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس تصریح کرد: پس از اظهارنظر کمیسیون پزشکی قانونی برای دومین بار متهم در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان محاکمه و با نظر قضات شعبه مجدداً به قصاص نفس در ملأ عام محکوم شد.

وی با اشاره به اینکه رأی دوم دادگاه کیفری یک استان فارس توسط شعبه نهم دیوان عالی کشور تأیید و ابرام شد، گفت: روند استیذان از ریاست قوه قضائیه نیز انجام و مجوز اجرای حکم به دادگستری استان فارس ابلاغ شد که بلافاصله در دستور اجرا احکام کیفری شیراز قرار گرفت.

حجت‌الاسلام موسوی اظهار کرد: با توجه به اصرار اولیای دم مرحوم رنجبر بر اجرای حکم قصاص و عدم تمایل آنان بر بخشش محکوم، با فراهم شدن مقدمات اجرا مجازات قصاص قاتل شهید رنجبر با حضور اولیای دم رأس ساعت ۵:۴۰ صبح شنبه اول مردادماه ۱۴۰۱ در محل وقوع جنایت به اجرا درآمد.

شهید علی‌اکبر رنجبر جانشین پاسگاه انتظامی روستای بیدزرد شیراز شامگاه چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ هنگام اجرای مأموریت، با اراذل و اوباش درگیر شد و در این درگیری براثر ضربه سلاح سرد (قمه) به گردنش به شدت مجروح شد و در اثر خونریزی شدید به خیل شهدا پیوست.

در این حادثه، یک سرباز وظیفه نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شد. از این شهید یک پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

قاتل شهید علی‌اکبر رنجبر مأمور انتظامی با اقدامات عملیاتی پلیس انتظامی استان فارس و همکاری اطلاعاتی ویژه سربازان گمنام امام زمان (عج) ظهر جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در شیراز دستگیر شد.

شهیدعلی اکبر رنجبر جانشین پاسگاه انتظامی روستای بیدزرد شیراز شامگاه چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ هنگام اجرای مأموریت، با اراذل و اوباش درگیر شد و در این درگیری براثر ضربه سلاح سرد (قمه) به گردنش به شدت مجروح شد و در اثر خونریزی شدید به خیل شهدا پیوست.

کد خبر 590255

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اجرای حکم اعدام در استان فارس رئیس کل دادگستری استان فارس حكم قصاص شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهید علی اکبر رنجبر استان فارس قاتل شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌اکبر قربان شیرودی را می‌شناسید؟

شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از ۴۰ بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به هلی‌کوپترش، باز سرسختانه می‌جنگید.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر قربان شیرودی  دی ماه ۱۳۳۴ در روستای بالاشیرود از توابع شهرستان تنکابن متولد شد. پس از گذراندن سال سوم متوسطه در زادگاه خویش، برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود ادامه داد. شیرودی با اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۵۱ وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند. سپس دوره هلی‌کوپتری کبرا را در پادگان اصفهان گذراند و با درجه ستوانیاری فارغ‌التحصیل شد.

وی پس از سه سال خدمت در ارتش به کرمانشاه رفت و با خلبان احمد کشوری آشنا شد. شیرودی از ارتشیانی بود که با اوج‌گیری جریانات انقلاب اسلامی به صفوف راهپیمایان پیوست و به دستور حضرت امام (ره) مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها، او نیزخارج شد. پس از خروج از پادگان درصدد تشکیل گروهی چریکی برآمد و با تعدادی از دوستانش در کرمانشاه در این زمینه اقدام کرد تا اینکه امام خمینی (ره) به میهن بازگشتند و انقلاب به پیروزی رسید.

شیرودی که در جریانات پیروزی انقلاب با پیشمرگان کرد مسلمان همکاری کرده بود، با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سپاه غرب کشور پیوست.

وی که با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به منطقه کرمانشاه رهسپار شده بود در جریان یکی از مأموریت‌های خود با سرپیچی از فرمان بنی‌صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه دو خلبان همفکر خود و با دو هلیکوپتری که در اختیار داشتند، در طول ۱۲ ساعت پرواز بی‌نهایت حساس و خطرناک که وی به عنوان تنها موشک انداز پیشاپیش دو خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد، توانست مهمات دشمن را درهم کوبیده و خسارات سنگینی بر دشمن وارد آورد.

شجاعت و ابتکار عمل این شهید نه تنها در سراسر کشور، بلکه در تمام خبرگزاری‌های مهم جهان منعکس شد. بنی‌صدر برای حفظ ظاهر دو هفته بعد به او ارتقا درجه داد، اما وی درجه تشویقی را نپذیرفت و تنها خواسته‌اش را دیدار با حضرت امام و بیان کارشکنی‌های بنی‌صدر و بی‌تفاوتی برخی از فرماندهان اعلام کرد.

در همان ایام به دستور فرماندهی هوانیروز چند درجه تشویقی گرفت و از ستوانیار سوم خلبان به درجه سروانی ارتقا یافت، اما طی نامه‌ای به فرمانده هوانیروز کرمانشاه در ۹ مهر ۱۳۵۹ چنین نوشت:

«اینجانب خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه می‌باشم و تا کنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگ‌ها شرکت نموده‌ام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته‌ام و به دستور رهبرعزیزم به جنگ رفته‌ام. لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده‌اند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانیار سومی که بوده‌ام، برگردانید. »

با اوج گیری جنگ در کردستان، شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند. شیرودی در عملیات‌های پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط استراتژیکی غرب کشور وارد کرد. در ۱۳ دیماه ۱۳۵۹ وقتی خیانت‌های آشکار بنی‌صدر را دید به افشاگری پرداخت و از شنوندگان سخنانش خواست با ایمان و اسلحه و چنگ و دندان از میهن اسلامی دفاع کنند. در همین ایام علی اکبر شیرودی را به خاطر بازپس گیری ارتفاعات بازی‌دراز بازداشت تنبیهی کردند و در واکنش به این مساله، روحانیون متعهد و اعضای سپاه کرمانشاه مراتب ناراحتی خود را در اسرع وقت به اطلاع اعضای شورای عالی دفاع از جمله آیت‌الله خامنه‌ای و حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رساندند و حکم بازداشت وی منتفی شد.

شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از ۴۰ بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به هلی‌کوپترش، باز سرسختانه می‌جنگید. شیرودی پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از ۳۶۰ خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود (۸ اردیبهشت ۱۳۶۰) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل‌ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

خلبان یاراحمد آرش که به همراه شهید شیرودی در این عملیات پروازی شرکت داشت، درمورد چگونگی شهادت این خلبان دلاور می‌گوید: «بارها او را در صحنه جنگ دیده بودم که خود را با هلیکوپتر به قلب دشمن زده و حتی هنگام پرواز مسلسل به دست می‌گرفت. در آخرین نبرد هم جانانه جنگید و بعد از آنکه چهارمین تانک دشمن را زدیم، ناگهان گلوله یکی از تانک‌های عراقی به هلیکوپتر اصابت کرد و در همان حال شیرودی که مجروح شده بود با مسلسل به همان تانک شلیلک کرده و آن را منهدم نمود و خود نیز به شهادت رسید. »

پیکر پاک شهید شیرودی پس از تشیع باشکوه در روستای شیرود تنکابن آرام گرفت.

پس از شهادت شیرودی، شخصیت‌های مملکتی نسبت به شخصیت والا و سلوک اخلاقی وی اظهارات مختلفی کرده‌اند؛ از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای او را مکتبی، مؤمن و جنگنده در راه خدا توصیف می‌کنند.

صاحب نظران جنگ‌های هوایی، او را «نامدارترین خلبان جهان» نامیده‌اند؛ چنانکه شهید تیمسار فلاحی رئیس ستاد مشترک ارتش، وی را ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات آریا، بازی‌دراز، میمک، دشت‌ذهاب و پادگان ابوذر توصیف کرده و می‌گوید: " او غیرممکن‌ها را ممکن ساخت. کسی بود که وقتی خبر شهادتش را به امام دادم، امام در مورد وی فرمودند: " او آمرزیده است".

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • آسمان غرب موفق نبود/ شیرودی: درجه تشویقی‌ام را پس بگیرید
  • وقتی مقتول دستور بخشش قاتلش را داد!
  • شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد
  • علی‌اکبر قربان شیرودی را می‌شناسید؟
  • سحرگاه متفاوت یک زن و ۴ مرد پای چوبه دار| دو نفر از پای چوبه دار به زندان برگشتند و سه نفر دیگر...
  • استاندارد اجباری پوشاک در مسیر اجرا