Web Analytics Made Easy - Statcounter

**نمایشگاه صنایع نفت و گاز سوریه با حضور ۵۲ شرکت و ایران آغاز به کار کرد

سومین نمایشگاه صنایع نفت و پتروشیمی سوریه روز جمعه با مشارکت ۵۲ شرکت سوری و خارجی از جمله ایران در محل دائمی نمایشگاه های دمشق آغاز به کار کرد.

بسام طعمه، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در ایین افتتاحیه این نمایشگاه گفت که هدف دمشق از برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها، جلب متخصص و شرکت‌های کشورهای دوست با هدف یافتن فناوری های کشور های مختلف برای جایگزینی کشور غربی و راه‌هایی در راستای کمک به بخش نفت سوریه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی سبحانی سفیر ایران در دمشق در این باره افزود: هشت شرکت بزرگ ایرانی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و از میان این شرکت‌ها، برخی تولیدات خود را به بیش از ۸۰ کشور صادر می‌کنند که در  زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، تجهیزات نفتی فعالیت دارند.
سفیر ایران در دمشق اظهار کرد: تهران تجربه خوب و ارزنده‌ای در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی دارد و در زمینه‌های مذکور به خودکفایی رسیده است.

سبحانی همچنین تأکید کرد که ایران می‌تواند به صورت کلی با شرکت‌های سوری و شرکت های حاضر در این نمایشگاه همکاری کند.

این نمایشگاه بمدت سه روز برپا است و شرکت ها با ارایه امکانات و توانایی های خود می توانند در پروژه های سوریه مشارکت و همکاری داشته باشند.

https://irna.ir/xjK۴۷J

**عراق: نشست بعدی ایران و عربستان در بغداد علنی است

وزیر خارجه عراق از دیدار بعدی عربستان و ایران در بغداد به صورت علنی به درخواست ولی‌عهد سعودی خبر داد.

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق اعلام کرد که مقدمات دیدار علنی نزدیک بین عربستان و ایران در بغداد در حال انجام است.

وی تأکید کرد که گفت‌وگوهای آتی تهران و ریاض به صورت علنی و در سطح وزرای خارجه در بغداد برگزار خواهد شد.

فواد حسین افزود: تاکنون پنج دیدار در سطح امنیتی برگزار شده و اکنون ولیعهد سعودی از عراق خواست تا دیداری بین وزیر امور خارجه عربستان با همتای ایرانی‌اش برگزار کنیم.

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، دو ماه پیش در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تازه‌ترین اظهارنظر درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی از آمادگی ریاض برای مذاکرات سیاسی و علنی با تهران خبر داد.

امیرعبداللهیان همچنین گفت که سفرای امارات و کویت به زودی عازم تهران خواهند شد.

 ایران و عربستان سعودی از فروردین ۱۴۰۰ تاکنون پنج دور مذاکرات امنیتی به میزبانی بغداد داشته‌اند و در آخرین دور گفت‌وگوها در اردیبهشت ۱۴۰۱، مقامات امنیتی دو کشور از انتقال گفت‌وگوها به وزرای خارجه خبر دادند.

https://irna.ir/xjK۴sD

**کاظمی قمی: تشکیل دولت فراگیر، راه برون رفت افغانستان از اوضاع کنونی است

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت: نگاه جمهوری اسلامی نسبت به بحران همسایه خود، نگاه مردمی و حکیمانه است و معتقدیم استفاده از همه ظرفیت‌های مردمی افغانستان برای تشکیل دولتی فراگیر، راه برون رفت این کشور از اوضاع کنونی است.

«حسن کاظمی قمی» که در آستانه اجلاس بین المللی و منطقه ای تاشکند با موضوع افغانستان، به اسلام آباد سفر کرده است، روز گذشته بعد از ملاقات با برخی مقامات عالی پاکستان، در مصاحبه با ایرنا گفت: در آستانه یکسالگی فرار طراحی شده و غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان هستیم و وقتی طی این مدت تحولات کشور همسایه را رصد می‌کنیم متاسفانه به نقش مخرب آن کشور در صحنه داخلی افغانستان به ویژه در پرونده امنیتی و فشار و تحریم علیه مردم بی‌پناه این کشور پی می‌بریم. 

وی با ابراز نگرانی درباره گسترش تروریسم در افغانستان اظهار داشت: در طول یک سال اخیر داعش در داخل افغانستان از لحاظ جغرافیایی، ساختار و سازمانی گسترش یافته و متقابلا تلاش آمریکا نیز این است تا شرایطی را به وجود آورد که افغانستان به سمت ثبات و امنیت نرود. 

کاظمی قمی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بر پایه نگاه مردمی است. بر اساس فرمایش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و مردم می‌مانند، لذا جمهوری اسلامی با چنین نگاهی حکیمانه‌ای، سیاست خود را بر تعامل با حاکمان طالبان قرار داد و دلیل آن نیز، کمک به امنیت، ثبات و بهبود اقتصادی افغانستان است در غیر این صورت وخامت اوضاع موجب گسترش موج ناامنی، تروریسم و حجم آوارگان خواهد شد. 

وی با اشاره به دیدارهای خود با وزیر امور خارجه پاکستان و نماینده ویژه نخست وزیر این کشور در امور افغانستان، افزود: دیدگاه مقامات پاکستانی را مثبت ارزیابی می‌کنیم و پیامی که از آنان دریافت کردیم مبنی بر لزوم ایجاد ثبات و امنیت دائمی در افغانستان است. 

حسن کاظمی قمی بامداد جمعه گذشته وارد اسلام آباد شد. روزنامه انگلیسی زبان نیشن چاپ اسلام‌آباد به تازگی در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: ایران و پاکستان در آستانه نشست افغانستان در تاشکند پایتخت ازبکستان رایزنی‌های مهمی خواهند داشت.

نماینده ویژه رئیس جمهوری کشورمان روز جمعه در جریان سفر به شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان با بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه و محمد صادق نماینده ویژه نخست وزیر در امور افغانستان دیدار کرد.

پیش از این کاظمی قمی، به چندین کشور منطقه از جمله ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشورها دیدار و رایزنی کرده بود.

https://irna.ir/xjK۴۹B

**دادگاه بلژیک انتقال اسدالله اسدی به ایران را موقتاً به حالت تعلیق در آورد

دادگاه تجدیدنظر بروکسل روز جمعه با صدور حکمی دولت این کشور را از انتقال اسد الله اسدی دیپلمات کشورمان، که بر خلاف کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بازداشت شده، موقتا به حالت تعلیق درآورده است.

دادگاه برای نقض این حکم مبلغ ۵۰۰ هزار یورو جریمه تعیین کرده است. مقرر شده است که روز چهارشنبه، جلسه استماعی برگزار شود که دولت بلژیک دلایل اضطراری بودن انتقال اسدالله اسدی را توضیح دهد.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش، بعد از بحث‌ها، کشاکش‌ها و مخالفت گروهی از نمایندگان، پارلمان بلژیک معاهدۀ استرداد متقابل مجرمین با ایران را به تصویب رساند. این طرف با ۷۹ رأی موافق، ۴۱ مخالف و ۱۱ رأی ممتنع به تصویب پارلمان رسید.

با این حال به نظر می‌رسد که گروه‌های مخالف برای کشدار کردن موضوع و خارج کردن آن از دست قوای مجـریه و ارجاع آن بـه زمین قـوّه قضائیـه بلژیک به تکاپو افتاده‌اند.

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی سفارت جمهوری اسلامی در اتریش ۱۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ درحالی که ایام تعطیلات خود را در نزدیکی شهر آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان می‌گذراند، با حکم جلبی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود دستگیر شد.

 ۲۰ تیرماه سال ۱۳۹۸، دادستانی کل آلمان مدعی شد که وی به یک زوج ساکن در آنتورپ در بلژیک سفارش داده تا میتینگ سالانه منافقین را منفجر کنند.

بعد از دستگیری اسدی که دبیر سوم سفارت ایران در اتریش بود، دولت این کشور با لغو مصونیت دیپلماتیک موجب شد تا آلمان وی را به بلژیک مسترد کند و اکنون بیش از دو سال است که در زندانی در این کشور به سر می‌برد.

«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص بی‌گناهی «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی تصریح کرده بود: «ایشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در این خصوص گفته است: «بازداشت دیپلمات ایرانی یک فرآیند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده است. خواست ما از دولت بلژیک این است دیپلمات ایرانی را فورا آزاد و اعاده حیثت کرده و خسارت وارده را جبران کند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسؤولیت خود را قبول کند.»

https://irna.ir/xjK۴۷d

**امنیت و توسعه پایدار، سیاست ایران برای همسایگان و منطقه بوده است

نماینده ویژه رییس جمهوری ایران در امور افغانستان در رشته توییت‌هایی پیرامون رایزنی‌های خود با وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: امنیت و توسعه پایدار، سیاست جمهوری اسلامی ایران برای همسایگان بوده و هست.

حسن کاظمی قمی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر درباره دیدار با بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان نوشت: در ادامه رایزنی با کشورهای منطقه، روز گذشته با سفر به کشور برادر پاکستان، با مقامات این کشور درباره موضوعات مهم افغانستان و دوجانبه در فضای بسیار مثبتی گفت‌وگو شد.

وی افزود: فصل مشترک مذاکرات دو طرف، مبارزه با تروریسم، تشکیل دولت فراگیر، امنیت و توسعه در افغانستان و ایجاد فضای پایدار و سازنده در منطقه با محوریت افغانستان بود.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: زمینه همکاری دوجانبه (بین ایران و پاکستان) در مورد افغانستان وجود دارد.

کاظمی قمی نوشت: هر دو طرف مشارکت تمامی اقوام افغانستان در ساختار دولت را از اصلی‌ترین راه‌های برون رفت از وضعیت موجود می‌دانند. بحث و تبادل نظر درباره اجلاس تاشکند از دیگر موضوعات بحث بود.

وی در پایان تاکید کرد: امنیت و توسعه پایدار سیاست جمهوری اسلامی ایران برای همسایگان و منطقه بوده و هست.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور اسلامی ایران در امور افغانستان با هدف دیدار و رایزنی با مقام‌های پاکستانی پیرامون تحولات منطقه‌ای به ویژه اوضاع افغانستان بامداد جمعه به وقت محلی وارد اسلام‌آباد شد.

«بلاول بوتو زرداری» طی دیدار با «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه ایران و هیات همراه با اعلام تعهد قوی پاکستان برای یک افغانستان صلح آمیز، با ثبات، مرفه تاکید کرد که همکاری‌های نزدیک ایران و پاکستان در موضوعات مربوط به افغانستان از جمله مدیریت پناهندگان، امنیت منطقه‌ای و پیشبرد سازوکارهای همکاری میان نهادهای دو کشور بسیار حائز اهمیت است. 

وزیر امور خارجه پاکستان در خصوص روابط دوجانبه با ایران، تمایل قوی اسلام‌آباد برای تقویت بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران که ریشه در قرابت‌های مذهبی، اجتماعی، تاریخ و وابستگی‌های فرهنگی دارد را ابراز کرد.

https://irna.ir/xjK۴rL

**سه راکت گراد به محیط پایگاه زلیکان ترکیه در موصل اصابت کرد

دستکم سه راکت گراد شامگاه جمعه به پایگاه نیروهای ترکیه در بعشیقه موصل شلیک شد و منابع امنیتی می گویند که این راکت ها به محوطه پایگاه زلیکان اصابت کرده است.

منابع امنیتی عراقی به رسانه ها گفتند که هنوز میزان خسارات یا تلفات احتمالی این راکت ها مشخص نیست.

برخی صفحات شبکه های اجتماعی عراق مانند صابرین نیوز با انتشار تصاویری از سکوی پرتاب این راکت ها اعلام کردند که یکی از راکت های گراد ۱۲۲ میلیمتری همچنان روی سکو مانده و شلیک نشده است.

گروه مقاومت اسلامی تیپ الاحرار عراق مسئولیت این حملات را برعهده گرفته و در بیانیه ای نوشته است: این حملات در انتقام از خون شهدای ما در استان دهوک با موشک های ترکیه ای انجام شد و ما مسئولیت این حملات به پایگاه زلیکان ترکیه با فوجی از راکت های گراد ۱۲۲ میلیمتری به عمق پایگاه ترکیه را می پذیریم؛ این تازه ابتدای کار است.

گروه مقاومتی «سرایا اولیاء‌الدم» نیز پیش تر در بیانیه ای اعلام کرد که ترکیه را هدف قرار خواهد داد.

گروه مقاومت سرایا اولیاء الدم در واکنش به اوج گرفتن تنش‌ها بین عراق و ترکیه در جدیدترین بیانیه خود گفته است اگر ترک‌ها شمال عراق را ترک نکنند دامنه حملات ما به خاک ترکیه کشیده خواهد شد.

یک پایگاه ترکیه در ناحیه «بامرنی» اقلیم کردستان عراق نیز صبح جمعه هدف حمله با دو پهپاد بمبگذاری شده قرار گرفت اما تلفاتی در پی نداشت.

بر اساس برخی برآوردها، ترکیه حدود ۴۰ مقر و پایگاه نظامی در شمال عراق به بهانه سرکوب عناصر پ ک ک دارد.

با وجود واکنش های شدید عراقی ها به حملات خونبار روز چهارشنبه ترکیه به مرکزی گردشگری در زاخو استان دهوک اقلیم کردستان عراق، منابع آگاه از دو حمله دیگر ترکیه به این استان عراق خبر می دهند.

منابع امنیتی روز جمعه به رسانه ها گفتند که روستای «سکیری» استان دهوک عراق در منطقه العمادیه بار دیگر مورد حمله هوایی ترکیه قرار گرفته است.

ترکیه ادعا کرده است که در این حمله، عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را هدف قرار داده است.

شب پنجشنبه نیز برخی منابع عراقی خبر دادند که یک روز پس از حمله مرگبار ترکیه به زاخو، ترکیه با ۲۱ خمپاره دوباره به گردشگاه «په رخ» حمله کرده است جایی که یک روز پیش تر حمله ترکیه ۹ گردشگر عراقی (عمدتا زن و کودک) را به کام مرگ کشاند و دستکم ۳۱ نفر را بنا به اعلام مقام های عراقی مجروح کرد.

از سوی دیگر نخست وزیر عراق روز پنجشنبه در جلسه با سران سیاسی و حزبی این کشور از توسل به اهرم‌های متعدد گفت و «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق احتمال داد که عراق از برگه اقتصادی و تدابیر امنیتی در مواجهه با حملات ترکیه به شمال عراق استفاده کند.  در همین حال سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد انکار ترکیه و انداختن تقصیر به گردن سایرین درباره حملات، شوخی سیاه غیر قابل قبول و تجاوز آن کشور ثابت شده است.

ناظران می گویند تاکنون ارتش ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۳ بار در استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است.

حمله خونبار روز چهارشنبه به مرکز گردشگری «په رخ» زاهو در دهوک اقلیم کردستان با ۹ کشته و بیش از ۳۰ زخمی (عمدتا زن و کودک) آنقدر نگران کننده شد و واکنش‌های خشم آلود در پی داشت که ترکیه را ناچار به انکار حمله و انداختن آن به گردن پ.ک.ک کرد؛ گروهی که سال‌هاست ارتش ترکیه به بهانه تعقیب و سرکوب عناصر آن در شمال عراق جولان می‌دهد و پایگاه می‌سازد.

https://irna.ir/xjK۴۷۲

**مدیر کل صلیب سرخ: توافق برای صادرات غلات نجات بخش است

رابرت ماردینی مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با استقبال از توافق صادرات غلات که روسیه و اوکراین در ترکیه به امضاء رساندند، آن را نجات بخش خواند.

ماردینی با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی در جهان گفت: توافقی که به کشتی های حامل غلات اجازه می دهد تا بنادر دریای سیاه را ترک کنند، برای تامین مواد غذایی مردم  سرتاسر جهان حیاتی است.

به گفته مدیرکل صلیب سرخ، طی شش ماه گذشته قیمت مواد غذایی در سودان ۱۸۷ درصد، در سوریه ۸۶ درصد، در یمن ۶۰ درصد و در اتیوپی ۵۴ درصد افزایش یافته است.

ماردینی با اشاره به تاثیرات درگیری های صورت گرفته بر اقتصاد کشورهای آسیب پذیر گفت: هیچ جا به اندازه جوامعی که تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه و شوک‌های اقلیمی قرار گرفته‌اند، عواقب آن سخت‌تر احساس نمی شود.

توافقنامه صادرات غلات از اوکراین روز جمعه توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد. براساس این توافقنامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

https://irna.ir/xjK۴۷۳

**سالیوان: برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم به اوکراین سلاح دوربرد نمی‌دهیم

جیک سالیون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم به اوکراین سلاح دور برد نمی‌دهیم.

جیک سالیوان،مشاور امنیت ملی دولت بایدن عصر جمعه به وقت محلی  در اجلاس امنیتی آسپن افزود: آمریکا نمی خواهد به اوکراین سلاح دور برد از جمله موشک‌های دوربرد بدهد تا از جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

وی با تکرار موضع جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که بایدن می خواهد اوکراین قوی ترین موضع ممکن را در میز مذاکره داشته باشد.

سالیوان همچنین ادعا کرد که به دلیل ارتش اوکراین، حمایت بین المللی و محموله های سلاح،  روسیه اکنون در دستیابی به اهدافش در اوکراین با "مشکل قابل توجهی" مواجه است.

این مقام کاخ سفید ادامه داد که به اعتقاد وی یک حمایت دو حزبی در کنگره در خصوص افزایش حمایت ها از اوکراین وجود دارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد که امنیت ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین مساله است که ما را نگران می‌کند.

وی اضافه کرد: او  رهبر جنگی است که در حال مقابله با دشمنی بی‌رحم و متجاوز است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص خروج کشورش از افغانستان نیز گفت که بایدن همچنان معتقد است تصمیم درستی در خروج از افغانستان گرفته است.

وی ادامه داد: این نظریه که ما می توانیم به صورت نامحدود در افغانستان حضور داشته باشیم بر خلاف واقعیت است. من معتقدم که تصمیم اساسی رییس جمهور این بود که حضور آمریکا در افغانستان باید پایان یابد. عواقب انسانی وجود دارد که ما باید  غیر از اتکا به استقرار تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی به آنها رسیدگی کنیم.

سالیوان همچنین از سفر بایدن به خاورمیانه و دیدار او با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دفاع کرد و گفت: بخشی از دلیلی که چنین سفری انجام می شود این است که هیچ جایگزینی برای دیپلماسی مستقیم و رو در رو برای پرداختن به منافع آمریکا وجود ندارد.

وی با این حال حاضر نشد از ولیعهد عربستان یک ارزیابی بدهد و گفت که هنگامی که مشغول انجام شغل خود است نمی تواند در مورد رهبران جهان ارزیابی ارائه کند.

اظهارات سالیوان درباره ارسال سلاح به اوکراین در حالی است که جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن ۲۷۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین ارائه خواهد داد.

 هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که این کمک‌ها شامل سامانه‌های راکتی جدید می‌شود.

وی تصریح کرد که اوکراین ۵۸۰ پهپاد از پنتاگون موسوم به فونیکس گوست از آمریکا دریافت خواهد کرد.

این مقام کاخ سفید ادامه داد که بسته کمک‌های جدید شامل ۴ سامانه راکتی  هیمارس و  ۵۸۰ پهپاد فونیکس خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در پنجمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjK۴۷b

**وزیر دفاع روسیه: دو سند در استانبول برای حل مشکلات تامین مواد غذایی امضا شد

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت: روز جمعه در استانبول دو سند امضا شد که قرار است موضوع صادرات مواد غذایی و کود به بازارهای جهانی را حل کند.

شویگو با بیان اینکه این دو سند به هم مرتبط هستند، گفت: دو سند در استانبول امضا شد که هدف آن حل مشکلات عرضه مواد غذایی و کود به بازارهای جهانی است.

به گفته وزیر دفاع روسیه، سند اول حاکی از پیوستن سازمان ملل به لغو محدودیت های مختلف در صادرات محصولات کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی است و سند دوم الگوریتم صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از بنادر دریای سیاه تحت کنترل اوکراین را تعریف می کند.

شویگو خاطر نشان کرد: سند دوم بر اساس الگوریتم پیشنهادی روسیه است و با کمک آن یک کریدور بشردوستانه دریایی و موارد دیگر را فراهم می کند. کشتی‌های تجاری می‌توانند آزادانه از آن عبور کرده و به بنادر تحت کنترل اوکراین بروند.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر روز جمعه در استانبول امضا کردند.

براساس این توافق، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

مذاکرات بین ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل درباره صادرات غلات هفته گذشته در استانبول برگزار شد. دو طرف برای ایجاد یک مرکز هماهنگی در استانبول برای عملیاتی کردن این موضوع توافق کردند.

https://irna.ir/xjK۴۷m

**استقبال آمریکا از توافقنامه انتقال غلات اوکراین

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا از امضای توافقنامه انتقال غلات اوکراین استقبال کرد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران با استقبال از این توافق در عین حال گفت: چگونگی اجرای این توافق به روسیه بستگی دارد.

ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز درباره این توافقنامه در اجلاس امنیتی آسپن گفت: باید ببینیم روسیه این توافق را اجرا می کند یا نه.

این مقام آمریکایی گفت که این  توافق از نظر نظارت بسیار خوب تهیه شده است.

معاون بلینکن ادعا کرد: این جنگ از نظر بی‌رحمی مانند گورهای دسته جمعی در بوچا و انتقال اجباری ۱۰ هزار اوکراینی به اردوگاه ها  بسیار شبیه اقدامات هیتلر است.

معاون وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد بگوید روسیه درحال شکست در اوکراین است اما گفت که مسکو اشتباهات زیادی انجام داده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی پس از امضای توافق صادرات غلات میان روسیه، اوکراین و ترکیه با میانجیگری سازمان ملل متحد اعلام کرد که واشنگتن روسیه را برای اجرای توافقنامه مربوط به  از سرگیری صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه  مسوول خواهد دانست.

همزمان، جیمز اوبراین رئیس دفتر هماهنگی تحریم های وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران در واشنگتن گفت که کشورش همچنین از چین می خواهد که انبار غلات را متوقف کند و اقدام بیشتری  برای رفع نیازهای بشردوستانه جهانی انجام دهد.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد توافقنامه انتقال غلات را نور امید، آرامش و فرصت دانست و گفت: این توافق به جلوگیری از فاجعه کمبود مواد غذایی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل که برای امضای این توافقنامه به استانبول ترکیه سفر کرده است، روز جمعه با استقبال از امضای این توافقنامه موسوم به ابتکار دریای سیاه گفت: توافقنامه ای که امروز تحت نظارت سازمان ملل، میان اوکراین، روسیه و ترکیه امضا شد، یک راه  برای صادرات مواد غذایی تجاری از اوکراین در دریای سیاه باز می کند.

مذاکرات بر سر صادرات غلات از تاریخ ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) میان هیات های نظامی روسیه، ترکیه و اوکراین و نمایندگان سازمان ملل آغاز شد و طرفین برای ایجاد یک مرکز هماهنگی در استانبول برای عملیاتی کردن این موضوع توافق کردند.

به گفته «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل این مذاکرات گام مهمی در جهت تضمین صادرات ایمن مواد غذایی از اوکراین از مسیر دریای سیاه است.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر جمعه در استانبول امضا کردند.

به گزارش ریانووستی، یک مقام سازمان ملل حاضر در مذاکرات گفت: توافق صادرات غلات، ۱۲۰ روزه خواهد بود اما تا پایان جنگ اوکراین تمدید خواهد شد.

این مقام مسئول سازمان ملل تصریح کرد: مقامات اوکراینی حدود ۱۰ روز زمان خواسته اند تا بنادر را برای صادرات غلات آماده کنند. کشتی هایی که به سه بندر تعیین شده وارد می شوند برای اطمینان از اینکه حامل سلاح نباشند بازرسی خواهند شد و همه طرف ها توافق کرده اند که این کشتی ها را هدف حمله قرار ندهند.

https://irna.ir/xjK۴۷z

**گفتگوی تلفنی بلینکن با همتای اوکراینی پس از توافقنامه انتقال غلات

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی در پی امضای توافقنامه انتقال غلات اوکراین با میانجیگری سازمان ملل با یکدیگر گفتگو کردند.

وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی اعلام کرد که وزرای خارجه آمریکا و اوکراین در مورد بحران امنیت غذایی و کمک های بیشتر به اوکراین گفتگو کردند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دیمیترو کولبا همتای اوکراینی وی  درباره تلاش‌ها برای حل بحران امنیت غذایی جهانی که ناشی از مسدود کردن عمدی صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از سوی کرملین است، گفتگو کردند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران با استقبال از این توافق در عین حال گفت: چگونگی اجرای این توافق به روسیه بستگی دارد.

ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز درباره این توافقنامه در اجلاس امنیتی آسپن گفت: باید ببینیم روسیه این توافق را اجرا می کند یا نه.

این مقام آمریکایی گفت که این  توافق از نظر نظارت بسیار خوب تهیه شده است.

معاون بلینکن ادعا کرد: این جنگ از نظر بی‌رحمی مانند گورهای دسته جمعی در بوچا و انتقال اجباری ۱۰ هزار اوکراینی به اردوگاه ها  بسیار شبیه اقدامات هیتلر است.

معاون وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد بگوید روسیه درحال شکست در اوکراین است اما گفت که مسکو اشتباهات زیادی انجام داده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی پس از امضای توافق صادرات غلات میان روسیه، اوکراین و ترکیه با میانجیگری سازمان ملل متحد اعلام کرد که واشنگتن روسیه را برای اجرای توافقنامه مربوط به  از سرگیری صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه  مسوول خواهد دانست.

مذاکرات بر سر صادرات غلات از۲۲ تیر میان هیات های نظامی روسیه، ترکیه و اوکراین و نمایندگان سازمان ملل آغاز شد و طرفین برای ایجاد یک مرکز هماهنگی در استانبول برای عملیاتی کردن این موضوع توافق کردند.

به گفته «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل این مذاکرات گام مهمی در جهت تضمین صادرات ایمن مواد غذایی از اوکراین از مسیر دریای سیاه است.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین روز جمعه ۳۱ تیرماه توافقنامه انتقال غلات اوکراین موسوم به ابتکار دریای سیاه را با میانجیگیری سازمان ملل در استانبول امضا کردند.

یک مقام سازمان ملل حاضر در مذاکرات گفت: توافق صادرات غلات، ۱۲۰ روزه خواهد بود اما تا پایان جنگ اوکراین تمدید خواهد شد.

این مقام مسئول سازمان ملل تصریح کرد: مقامات اوکراینی حدود ۱۰ روز زمان خواسته اند تا بنادر را برای صادرات غلات آماده کنند. کشتی هایی که به سه بندر تعیین شده وارد می شوند برای اطمینان از اینکه حامل سلاح نباشند بازرسی خواهند شد و همه طرف ها توافق کرده اند که این کشتی ها را هدف حمله قرار ندهند.

https://irna.ir/xjK۴۷P

**بلینکن: جامعه بین الملل روسیه را در قبال توافق انتقال غلات اوکراین مسوول بداند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با استقبال از توافقنامه صادرات غلات اوکراین مدعی شد که جامعه بین المللی باید روسیه را در قبال این توافق مسوول بداند.

وزیر امور خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای از امضای توافقنامه میان روسیه و اوکراین و ترکیه برای صادارت غلات اوکراین با نظارت سازمان ملل استقبال کرد.

این مقام دولت بایدن اظهار داشت: توافق امروز با میانجیگری سازمان ملل گام مثبتی در راستای رسیدگی به تأثیرات و پیامدهای گسترده جنگ روسیه است.

بلینکن ادعا کرد: جامعه بین‌الملل اکنون باید روسیه را در قبال این توافق مسوول بداند و مسکو را به پایان دادن به محاصره مؤثر بنادر اوکراین ترغیب و اطمینان حاصل کند که کالاهای کشاورزی کی‌یف از جمله غلات و دانه‌های روغنی به بازارهای جهانی می‌رسند.

وزیر امور خارجه آمریکا به رغم امضای این توافقنامه از سوی روسیه، همچنان این کشور را متهم کرد از آغاز بحران کنونی از مواد غذایی به مثابه سلاح جنگی استفاده کرده است.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران با استقبال از این توافق در عین حال گفت: چگونگی اجرای این توافق به روسیه بستگی دارد.

ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز درباره این توافقنامه در اجلاس امنیتی آسپن گفت: باید ببینیم روسیه این توافق را اجرا می کند یا نه.

این مقام آمریکایی گفت که این  توافق از نظر نظارت بسیار خوب تهیه شده است.

معاون بلینکن ادعا کرد: این جنگ از نظر بی‌رحمی مانند گورهای دسته جمعی در بوچا و انتقال اجباری ۱۰ هزار اوکراینی به اردوگاه ها  بسیار شبیه اقدامات هیتلر است.

معاون وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد بگوید روسیه درحال شکست در اوکراین است اما گفت که مسکو اشتباهات زیادی انجام داده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی پس از امضای توافق صادرات غلات میان روسیه، اوکراین و ترکیه با میانجیگری سازمان ملل متحد اعلام کرد که واشنگتن روسیه را برای اجرای توافقنامه مربوط به  از سرگیری صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه  مسوول خواهد دانست.

مذاکرات بر سر صادرات غلات از۲۲ تیر میان هیات های نظامی روسیه، ترکیه و اوکراین و نمایندگان سازمان ملل آغاز شد و طرفین برای ایجاد یک مرکز هماهنگی در استانبول برای عملیاتی کردن این موضوع توافق کردند.

به گفته «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل این مذاکرات گام مهمی در جهت تضمین صادرات ایمن مواد غذایی از اوکراین از مسیر دریای سیاه است.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین روز جمعه ۳۱ تیرماه توافقنامه انتقال غلات اوکراین موسوم به ابتکار دریای سیاه را با میانجیگیری سازمان ملل در استانبول امضا کردند.

یک مقام سازمان ملل حاضر در مذاکرات گفت: توافق صادرات غلات، ۱۲۰ روزه خواهد بود اما تا پایان جنگ اوکراین تمدید خواهد شد.

https://irna.ir/xjK۴۷Z

**آخوندزاده : اتهام زنندگان به طالبان مجازات می‌شوند

هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان جمعه شب گفته که هر کس به این گروه تهمت بزند، مجازات خواهد شد.

در بیانیه طالبان به نقل از آخوندزاده آمده که به گفته وی: «اتهام‌زنی علیه مقام‌های دولت بدون داشتن و ارائه دلیل و مدرک کافی ممنوع است».

در این بیانیه اتهام‌زنی بی‌دلیل و بی مدرک به منزله دروغ دانسته شده که مستحق مجازات خواهد بود.

براساس این گزارش، حکم صادر شده از سوی رهبر طالبان، برای تمامی شهروندان و سازمان‌های رسانه‌ای افغانستان لازم‌الاجرا  است.

به دنبال این اقدام، شماری از فعالان حقوق بشر، صدور چنین حکمی توسط آخوندزاده را نقض آزادی بیان اعلام کرده‌اند  که به‌ گفته آنان موجب افزایش موارد نقض حقوق بشر و ترویج خشونت در جامعه افغانستان خواهد شد.

https://irna.ir/xjK۴۷Q

**دستیار سابق ترامپ به اتهام تحقیر کنگره مجرم شناخته شد

استیو بنن، دستیار دونالد ترامپ و استراتژیست سابق کاخ سفید، احضاریه برای شهادت در برابر کمیته منتخب برای تحقیق در مورد حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا را مورد اعتنا قرار نداد و هیئت منصفه فدرال او را مجرم شناخته است.

هیئت منصفه فدرال آمریکا روز جمعه بنن، دستیار سابق دونالد ترامپ را به دلیل نادیده گرفتن احضاریه برای شهادت در برابر قانونگذارانی که در حال تحقیق در مورد حمله به ساختمان کنگره آمریکا بودند، مجرم اعلام کرد.

بنن که رئیس کمپین انتخابات ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود، در میان صدها نفری بود که از سوی کمیته مجلس نمایندگان آمریکا برای رسیدگی به هجوم حامیان ترامپ به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ فراخوانده شد.

به نوشته رویترز، استراتژیست ۶۸ ساله جمهوری خواه در تاریخ مورد نظر در دادگاه حاضر نشد و اسناد درخواستی را ارائه نکرد و در نتیجه به دو اتهام توهین به کنگره متهم شد. این هیئت منصفه ۱۲ نفره بعد از سه ساعت بحث و رایزنی،  بنن را در هر دو اتهام مجرم اعلام کردند.

وی که پیش از برکناری در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس بخش استراتژی ترامپ در کاخ سفید حضور داشت، با خطر حداقل ۳۰ روز و حداکثر یک سال حبس برای هر اتهام مواجه است.

بنن پس از صدور حکم به خبرنگاران گفت: «شاید امروز در نبرد اینجا شکست خورده باشیم، اما در این جنگ شکست نخواهیم خورد. من در کنار ترامپ و قانون اساسی هستم.»

در سوی دیگر، بنی تامپسون و لیز چنی، رئیس و نایب رئیس کمیته مجلس نمایندگان از این حکم استقبال کردند و اذعان داشتند: "هیچ کس بالاتر از قانون نیست".

آنها در بیانیه ای گفتند: "محکومیت استیو بنن یک پیروزی برای حاکمیت قانون و تایید مهمی بر کار کمیته منتخب است. همانطور که باید همه کسانی که مسئول رویدادهای ۶ ژانویه هستند پاسخگو باشند، هر کسی که مانع تحقیقات ما در مورد این موضوعات شود باید با عواقبش مواجه شود. "

دادستان این دادگاه، آماندا وان، با ارائه پرونده مربوط به هیئت منصفه گفت که بنن "تصمیم عمدی" گرفته است که از احضاریه اطاعت نکند.

ولی ایوان کورکوران، وکیل بنن، نادیده گرفتن احضاریه توسط موکلش را رد کرد و گفت که تاریخ احضار «موضوع بحث‌ها و مذاکره‌های جاری» و «قابل تغییر» است. کورکوران گفت که دادگاه بنن انگیزه های سیاسی دارد.

وان گفت که کمیته مجلس نمایندگان دلایلی برای این باور دارد که بنن و سایر مشاوران ترامپ ممکن است اطلاعاتی در مورد ارتباط بین کاخ سفید و شورشیان کنگره داشته باشند.

به گفته این کمیته، بنن یک روز قبل از حمله هزاران نفر از حامیان ترامپ به کنگره در تلاش برای جلوگیری از تایید پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات، با ترامپ صحبت کرده است. ترامپ آن روز در یک سخنرانی تند ادعاهای خود مبنی بر تقلب در انتخابات را تکرار کرد.

بنا به گزارش رویترز، بنن پس از ماه‌ها امتناع از شهادت، سرانجام موافقت کرد که صرفا با تحقیقات مجلس نمایندگان همکاری کند، اقدامی که دادستان‌ها آن را  به عنوان «آخرین تلاش وی برای اجتناب از پاسخ‌گویی» تقبیح کردند.

https://irna.ir/xjK۴۸۸

**اروپا: اجماع جامعه جهانی بر به رسمیت نشناختن طالبان است

فون برانت سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفت که اجماع جامعه جهانی بر این است که طالبان به رسمیت شناخته نشود.

فون برانت سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفت: ما روش بسیار محتاطانه ای را در پیش داریم و فکر می کنم اگر برخی از چیزهای خوبی که در حال حاضر وجود داشته باشد، یکی از آن اجماع بزرگ در کشورهای غربی برای به رسمیت نشناختن است و فکر نمی کنم که این اجماع به این زودی ها تغییر کند.

برانت در نشستی در پارلمان اروپا همچنین از افزایش گرسنگی و اوضاع بد اقتصادی در افغانستان نیز انتقاد کرد.

وی در ادامه افزود: به باور وی جهان در تلاش برای رساندن کمک‌های بشری به مردم افغانستان است نه به حکومت طالبان.

سخنان سفیر اتحادیه اروپا در به رسمیت نشناختن طالبان در حالی بیان می شود که امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان نیز در نشست سران کشورهای آسیای میانه در قرقیزستان عنوان کرد که طالبان آنچه را که تعهد کرده بودند، عملی نساخته اند.

رییس جمهور تاجیکستان خاطر نشان کرد: مشکلات افغانستان باید محور توجه همیشگی ما باشد؛ رویدادهای افغانستان نه تنها بر آسیای مرکزی اثرهای منفی می‌گذارند بلکه منجر به تغییراتی در کل قاره اروپا می‌شوند؛ رهبری طالبان برخلاف وعده ها از ایجاد یک حکومت فراگیر با مشارکت گسترده همه جامعه جلوگیری می کند.

https://irna.ir/xjK۴۷w

**سازمان جهانی بهداشت : برای مقابله موثرتر با کرونا به واکسن‌های جدید نیاز است

سازمان جهانی بهداشت از محققان می‌خواهد، به منظور مقابله موثرتر با کووید ١٩ و جلوگیری از عوارض آن، واکسن‌های جدید تولید کنند این درحالیست که هدف واکسینه‌کردن ۷٠ درصد از جمعیت جهان تا اواسط سال هنوز تحقق نیافته است.

سازمان جهانی بهداشت  (WHO) از محققان خواسته است تا واکسن‌های جدیدی تولید کنند، که بتواند از عفونت نیز جلوگیری کند.

دویچه وله گزارش داد، این سازمان متقاعد شده است که واکسن‌های موجود جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نجات داده‌اند، اما نتوانستەاند بە طور موثر از گسترش ویروس بکاهند.

به گفتە سازمان بهداشت جهانی اگر واکسن جدیدی ساخته نشود، خطر ایجاد انواع ویروس‌های جدید وجود دارد، که واکسن‌های موجود در برابر آن کمتر موثر هستند.

این سازمان همچنین گفتە به واکسن‌های نیاز داریم کە تزریق آنها آسان‌تر باشد، برای مثال به شکل افشانه بینی (اسپری).

واکسن‌ جان ۲۰ میلیون  نفر را نجات داد

براساس یک مطالعه جدید کە در هفتەنامە پزشکی "لنست" در بریتانیا منتشر شدە است، واکسن‌های موجود جان ٢٠ میلیون نفر را در سراسر جهان نجات داده‌اند.

با این حال، جهان با توزیع عادلانه واکسیناسیون فاصله زیادی دارد. در کشورهای فقیرتر، تنها ٢٨ درصد از جمعیت سالمندان و تنها ٣٧ درصد از کارکنان بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند.

اهداف سازمان بهداشت جهانی تصریح می‌کند که ٧٠ درصد از جمعیت جهان باید تا اواسط سال جاری واکسینه شوند. این هدف تنها در ۵۸ کشور تحقق یافته است.

بنا بر داده‌های سازمان جهانی بهداشت حتی در کشورهایی که به این هدف رسیده‌اند هم، کماکان مرگ و میر ناشی از کرونا وجود خواهد داشت، و به خصوص اگر کارمندان بخش بهداشت و سالمندان و افراد آسیب‌پذیر واکسینه نشده باشند نظام بهداشتی همچنان زیر فشار می‌ماند و اقتصاد از خطر رکود مصون نخواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت در اقدام تازه خود هدف تازه‌تری را تعریف کرده و آن این است که کشورها بکوشند کلیت کارمندان بخش بهداشت و نیز افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای را واکسینه کنند.

https://irna.ir/xjK۴۷M

**چالش های پیش روی اوکراین برای صادرات ۵ میلیون تن غلات

یک اقتصاد دان ارشد شورای بین‌المللی غلات جمعه شب گفت که کار اوکراین در ماه نخست برای صادرات ۵ میلیون تن غله پس از بازگشایی بنادر این کشور  سخت خواهد بود.

الکساندر کاراوایتسف افزود: همچنان نیاز به تاسیسات و انبار نگه داری اضافی مثل ساخت سوله های جدید  وجود دارد.

مقامات دولتی و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در اثنای محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه تلاش بسیار کردند که سطح صادرات غلات را از راه زمینی، ریلی و دریایی افزایش دهند.

براساس گزارش شورای بین‌المللی غلات، این گونه صادرات غلات اوکراین در ماه ژوئن رکورد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار را به ثبت رساند، اما این میزان تنها یک‌سوم میزان صادراتی است که اوکراین پیش از جنگ روسیه و در فوریه گذشته ماهانه به کشورهای مختلف صادر کرد.

توافقنامه صادرات غلات از کی یف  روز جمعه توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد. براساس این توافقنامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود، اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

کشورهای غربی قصد داشتند تا با اعزام کشتی‌های نظامی به دریای سیاه، انتقال غلات از اوکراین را ضمانت کنند.

 آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد این توافقنامه را نور امید، آرامش و یک فرصت دانست و گفت که سند یادشده، «به جلوگیری از فاجعه کمبود مواد غذایی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.»

https://irna.ir/xjK۴۷V

**نماینده روسیه: تحریم های اروپا علیه مسکو تاثیر معکوس دارد

لئونید اسلوتسکی نماینده پارلمان روسیه و رهبر حزب لیبرال دموکرات گفت: تحریم های اتحادیه اروپا تاثیرات منفی بر اقتصاد این اتحادیه و مشکلات شهروندان اروپایی را افزایش می دهد.

اسلوتسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه جمعه شب در پیام تلگرامی نوشت: محدودیت های بروکسل هر روز مضحک تر می شود، بوروکرات های اروپایی گروگان سیاست روس هراسی خود شده اند و اکنون به دور خود می چرخند. تنها چیزی که آنها می توانند به دست آورند افزایش اثر عکس تحریم ها بر شهروندان خود و اقتصاد کشورهای اروپایی است.

به گفته رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه، تحریم های اروپا برای توقف عملیات جنگی در اوکراین نیست و بروکسل به خوبی آن را درک می کند اما همچنان به تغذیه ماشین ضد روسیه ادامه می دهد.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه هفتمین بسته تحریمی ضد روسیه را اعلام کرد، نماینده لیتوانی در اتحادیه اروپا در این خصوص اعلام کرد: نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا هفتمین بسته تحریمی علیه روسیه که شامل ممنوعیت واردات طلای روسیه است را تصویب کردند.

به گزارش اسپوتنیک، علاوه بر ممنوعیت واردات طلا از روسیه، بسته تحریمی جدید «تمهیدات کنترلی جدیدی را بر صادرات و نیز بلوکه کردن دارایی ها اِسبربانک» را نیز دربر می گیرد.

https://irna.ir/xjK۴۷r

**طالبان خطاب به آمریکا: در امور داخلی افغانستان دخالت نکنید

اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد مسائل مرتبط با افغانستان، واکنش طالبان را بدنبال داشت و سخنگوی این حکومت از واشنگتن خواست تا در امور داخلی افغانستان دخالت نکند و سعی نکند طرز زندگی کردن را به افغانستان بیاموزد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تازگی در اظهاراتی درباره افغانستان، موضوع حقوق بشر، آزادی زنان، شکل حکومت و ... مطرح کرده و نسبت به این مسائل ابراز نگرانی کرده است.

ذبیح الله مجاهد این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را مداخله در امور داخلی افغانستان عنوان کرده‌ است.

مجاهد در رشته توییتی از آمریکا خواسته است که در مسایل داخلی کابل دخالت نکند؛ به گفته وی، طالبان به تعهدات خود در توافقنامه دوحه با واشنگتن عمل کرده است.

مجاهد در این خصوص نوشته است حکومت طالبان تمام تعهدات خود در توافقنامه دوحه با آمریکا را انجام داده است و به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان، علیه واشنگتن و متحدان این کشور استفاده کند.

سخنگوی حکومت طالبان نوشت: ما متعهد به رعایت حقوق همه شهروندان بر اساس قوانین شریعت هستیم. فضای عادی و امنی برای زنان و مردان افغانستان فراهم شده است و به حقوق تمام اقلیت‌ها نیز احترام گذاشته می‌شود.

مجاهد اضافه کرده است که طالبان نمی‌خواهد در امور سایر کشورها مداخله کند؛ به همین ترتیب از کشورهای دیگر نیز می‌خواهد که در مسایل داخلی افغانستان مداخله نکرده و به ما نحوه زندگی کردن را یاد ندهند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بارها از وضعیت حقوق بشری، اقلیت‌های قومی و مذهبی، حقوق زنان و مسدود ماندن مدارس دخترانه بالاتر از ششم و همچنین نبود یک دولت فراگیر و پاسخگو ابراز نگرانی کرده و زعم خود به همین دلیل نه تنها حکومت طالبان را تاکنون به رسمیت نشناخته بلکه هر روز محدودیت‌های بیشتری وضع می‌کند؛ اقداماتی که همواره از سوی طالبان بهانه‌جویی و رفتار ضد بشری عنوان شده است.

یکی از فشارهایی که امریکا پس از سقوط جمهوریت به مردم افعانستان وارد کرد، مسدود ساختن هفت میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان بود که اخیرا سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری از ادامه رایزنی‌ها با طالبان تنها بر سر آزادسازی نیمی از  این دارایی‌های توقیف شده خبر داده بود.

https://irna.ir/xjK۳hT

**کوبا: آمریکا در اقداماتش علیه هاوانا شکست خورده است

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا اعلام کرد، دولت آمریکا در تلاش‌های جدید خود با هدف براندازی نظم اقتصادی و اجتماعی این کشور حوزه کارائیب شکست خورده‌ است و واشنگتن از طریق اقدامات اقتصادی علیه کشورهای مستقل نیز به اهداف خود نخواهد رسید.

رئیس‌جمهوری کوبا در اختتامیه نهمین جلسه پارلمان این کشور خاطر نشان کرد: دولت آمریکا قصد داشت تا از طریق کارزارهای شدید در شبکه‌های اجتماعی که مقام‌های آمریکایی نیز به آن پیوستند، همزمان با فشار شدید اقتصادی، یک انفجار اجتماعی ایجاد کند اما شکست خورد.

دیاز کانل گفت: تشدید محاصره اقتصادی، سلاحی است که واشنگتن علیه ملت کارائیب استفاده می‌کند. وی همچنین سیاست آمریکا در ابراز نگرانی نسبت به رفاه مردم کوبا، حقوق بشر و دموکراسی را «ناصادقانه» توصیف کرد.

رئیس دولت کوبا اطمینان داد، آنچه آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند، نابودی روند انقلابی و تجاوزگری علیه کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه و سایر کشورهاست.

وی افزود: این دلایل موجب حذف (کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا) از اجلاس نافرجام قاره آمریکا در لس‌آنجلس شد و به بومرنگی تبدیل شد که انزوای ایالات متحده در منطقه را آشکار کرد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه آمریکا هیچ دلیلی ندارد که کوبا را حامی تروریسم بداند، گفت «هیچ مدرک معتبری برای حمایت از تهمت وجود ندارد» و یادآور شد که پیامدهای این اتهام‌ها مضر است چرا که مانع از معامله‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی، دسترسی به مکانیسم‌های پرداخت و تعامل با نهادهای خارجی می‌شود.

دیاز کانل هشدار داد: روابط بین‌الملل در سناریوی خطرناکی در جریان است و هزینه‌های تهاجم ایالات متحده را میلیون‌ها نفر در جهان متحمل می‌شوند. تهاجم‌هایی که با هدف به سلطه درآوردن کشورها از طریق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و ایجاد درگیری‌هایی با پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی است.

وی تاکید کرد چنان که مقاومت کوبا نشان داده است، آمریکا از طریق اقدامات اقتصادی علیه کشورهای مستقل نیز به اهداف خود نخواهد رسید.

دیاز کانل خاطرنشان کرد، کوبایی‌ها باید به این مسئله که تحریم ادامه خواهد داشت، عادت کنند و راه‌حل مشکلات را با خلاقیت بیابند و این امر چالش است. رئیس‌جمهوری کوبا با بیان اینکه دولت امکان تفاهم با آمریکا را رد نمی‌کند، گفت: دولت حاضر است در صورتی که به حاکمیت کشور خدشه وارد نشود، در این مسیر حرکت کند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی، زمانی که برادر فیدل کاسترو (رهبر انقلابی کوبا و اسطوره مبارزه با امپریالیسم آمریکا) «رائول کاسترو» بر سر کار آمد، اقداماتی در جهت برداشتن محدودیت‌ها برای کوبایی‌ها آغاز شد. در مقابل هم باراک اوباما تصمیم گرفت تا برخی محدودیت‌ها برای کوبایی‌ها را لغو کند، از سال ۲۰۱۴ زمزمه‌های روابط دو کشور آغاز شد. در نتیجه در همان سال در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و با ایجاد تغییرات در سیاست خارجی آمریکا، پس از نیم قرن تحریم و محاصره کامل اقتصادی کوبا، روابط دو کشور از سر گرفته شد.

اما این توافق دوامی نداشت و با روی کار آمدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه این توافق به صورت یکجانبه لغو شد و فشارها علیه این کشور ضد امپریالیست آمریکای لاتین افزایش یافت. این در حالی است که روی کار آمدن جو بایدن دموکرات نیز نزدیکی روابط دوران اوباما را موجب نشده است.

آمریکا در چارچوب تحریم‌های جدید علیه کوبا، محدودیت‌های صدور روادید برای بیش از بیست نماینده دولت این کشور را اعلام کرده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای ادعا کرد این ۲۸ مقام کوبایی در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز حدود یک سال پیش در این کشور نقش داشته‌اند.

https://irna.ir/xjK۴bK

**آغاز رژه سازمان الحشد الشعبی عراق در سالگرد تاسیس با فتوای مرجعیت دینی

مراسم رژه نیروهای سازمان الحشد الشعبی عراق امروز (شنبه) در هشتمین سالگرد تاسیس این نیرو به فرمان جهاد کفایی مرجعیت عالیقدر دینی این کشور آغاز شد.

مراسم رژه نیروهای الحشد الشعبی عراق هم اکنون با حضور فرماندهان الحشد الشعبی و شماری از مقامات لشکری و کشوری در حال برگزاری است.

در ابتدای رژه تصویر برزرگی از شهید حاج ابومهدی المهندس از روبروی جایگاه عبور داده شد.

دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق صبح امروز با انتشار بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که الکاظمی در مراسم رژه نیروهای الحشد الشعبی که به مناسبت هشتمین سالروز تأسیس این گروه و با مشارکت شماری از گروه‌های امنیتی عراق برگزار می‌شود حضور یافته است.

به نوشته پایگاه میدل ایست نیوز، پیش از این سازمان الحشد الشعبی عراق اعلام کرده بود که این مراسم در پایگاه نظامی شهید "ابومنتظر المحمداوی" در استان دیالی و با حضور برخی از دیگر تشکیلات نظامی وزارت دفاع و کشور و دستگاه مبارزه با تروریسم عراق برگزار می‌شود.

سازمان الحشد الشعبی در این مراسم همچنین برای اولین بار از یک سری خودروهای نظامی و نیز سامانه های هدایت و کنترل پهپادی ساخته شده توسط متخصصان فنی این سازمان رونمایی کرد.

سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) به دنبال هجوم گروه تروریستی داعش و سقوط چندین استان عراق در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) ، با فتوای جهاد کفایی آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعه عراق تشکیل شد؛ نیروهایی که با پیروی از مرجعیت دینی و اتحاد و همبستگی مردمی توانستند در یک نبرد بی امان سه ساله و نیمه، به پیروزی‌های بزرگی دست یابند و کار این گروه مخوف تروریستی را در اواخر تابستان ۱۳۹۶ یکسره کنند.

https://irna.ir/xjK۴c۸

**جزئیاتی جدید از بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین

یک مقام ارشد آمریکا در مورد جزئیات بسته کمک‌های نظامی جدید واشنگتن به اوکراین گفت: کاخ سقید در حال بررسی احتمال ارسال جنگنده‌های ساخت آمریکا به اوکراین است.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصمیم‌گیری درباره ارسال جنگنده به اوکراین را زمان‌بر عنوان کرد.

وی درباره جزئیات ۲۷۰ میلیون دلار تسلیحات آمریکا برای اوکراین که شامل ۱۰۰ میلیون دلار پهپاد است، گفت: آمریکا براساس این برنامه، ۵۸۰ پهپاد فونیکس‌گوست در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

براساس این گزارش، آمریکا بیش از ۱۷۵ میلیون دلار هم به ارسال دیگر ادوات نظامی به اوکراین اختصاص خواهد داد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز، سامانه موشکی هیمارس را از تسلیحاتی عنوان کرد که به اوکراین ارائه خواهد شد.

آمریکا تاکنون ۸.۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است اما به خاطر نگرانی از پاسخ احتمالی روسیه، از ارائه جنگنده و سلاح‌های دوربرد به کی‌یف خودداری کرده‌ است.

بسیاری از کارشناسان درباره ورود ناتو و آمریکا به جنگ اوکراین هشدار داده و درباره شروع جنگ هسته‌ای یا جنگ جهانی سوم ابراز نگرانی کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjK۴c۷

**قاچاق اسلحه و مهمات از اوکراین به اروپا، نگرانی جدی یوروپل

وجود نشانه‌های قاچاق اسلحه و مهمات از اوکراین به بازارهای سیاه اتحادیه اروپا، امروز به نگرانی جدی آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری در اجرای قانون ( یوروپل ) تبدیل شده و این نهاد را برای کنترل این تهدید امنیتی به تکاپو انداخته است .

آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری در اجرای قانون (یوروپل)  که پیشتر به عنوان دفتر پلیس اروپا از آن یاد می شد، پس از انتشار خبر تایید مواردی از تجارت غیرقانونی سلاح از اوکراین به اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان در ارتباط نزدیک با کی‌یف به منظور کاهش خطر قاچاق اسلحه و فروش آن‌ها در بازار سیاه اتحادیه اروپا است.

سخنگوی یوروپل پیش از این گفته‌ بود که این سازمان مدارکی را در اختیار دارد که تایید می‌کند سلاح‌های سبک و سنگین و همچنین تجهیزات جنگی از اوکراین در بازار سیاه اتحادیه اروپا خرید و فروش می‌شوند.

این آژانس در بیانیه خود خاطرنشان کرد که در این راستا یوروپل ارتباط نزدیکش را با اوکراین حفظ می‌کند و کی‌یف نیز در مسائل مرتبط با موضوع امنیت اتحادیه اروپا با این آژانس همکاری متقابل دارد.

یوروپول همچنین در این زمینه هشدار داده بود که ازدیاد اسلحه گرم و مواد منفجره در کی‌یف می‌تواند به افزایش خطر قاچاق سلاح و مهمات به اتحادیه اروپا از طریق مسیرهای قاچاق و یا بسترهای آنلاین، منجر شود.

آژانس پلیس اروپا تاکید کرده است زمانی که جنگ میان اوکراین و روسیه پایان یابد، این تهدید به مراتب جدی‌تر خواهد شد.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، روسیه بارها با جریان ارسال مهمات و اسلحه به کی‌یف از سمت غربی‌ها مخالفت کرده و هشدار داده بود که این اقدام به آتش این جنگ می‌افزاید.

در ماه آوریل (اردیبهشت)، مسکو در یادداشتی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نارضایتی خود را از همکاری نظامی این سازمان با اوکراین اعلام کرده بود.

همچنین در ماه ژوئیه (تیر)، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هشدار داده بود سلاح‌هایی که غرب برای اوکراین ارسال می‌کند در نهایت سر از بازارهای غیرقانونی در اروپا و کشورهای آسیا غربی در می‌آورند.

هفته گذشته نیز دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه در اظهاراتی به تجهیزات نظامی ارائه شده به اوکراین از سوی آمریکا که به دست "دزدان اسلحه" افتاده، پرداخت و افزود که این مساله منجر به پیدایش تجهیزات نظامی جدید برای تروریست‌ها و افراط گرایان شده است. 

مسکو بارها اعلام کرده است بهترین حمایتی که کشورهای غربی از جمله آمریکا می‌توانند از اوکراین انجام دهند، تشویق رهبران کی‌یف به آغاز مذاکرات صلح‌آمیز معنادار و جدی با روسیه در مورد شرایط آتش بس است.

https://irna.ir/xjK۴b۷

**درخواست ۶۰ نماینده مجلس آمریکا برای اعلام وضعیت اضطراری ملی

تارنمای هیل نوشت: حدود ۶۰ نفر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن رئیس جمهوری این کشور خواسته اند وضعیت اضطراری ملی آب و هوایی را اعلام کند؛ اقدامی که به گفته آنها قدرت بیشتری را به رئیس جمهوری برای رسیدگی به وضعیت مربوط به تغییرات آب و هوایی می دهد.

تارنمای آمریکایی هیل افزود: نمایندگانی همچون «الکساندر اوکاسیو کورتز» از نیویورک و «اِرل بلومنائر» از ایالت اورگن نقش پیشتازی را در تهیه و ارسال نامه ای به بایدن در این زمینه ایفا کرده و از او خواسته اند از «قدرت کامل اجرایی» خود برای رسیدگی به این مساله با توجه به «دامنه و ضرورت چنین بحرانی» استفاده کند.

در نامه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به رئیس جمهوری این کشور،آمده است: اعلام وضعیت اضطراری ملی به آمریکا اجازه می دهد صنایع داخلی را بسیج کرده، تولید داخلی فناوری‌ های انرژی پاک را افزایش داده و زیرساخت‌های انرژی انعطاف‌پذیر را مستقر کند.

این نامه در حالی تهیه شده که بایدن روز چهارشنبه در سخنرانی در ماساچوست، تغییرات آب و هوایی را یک مساله «اضطراری» دانست اما از اعلام رسمی آن خودداری کرد.

بایدن در این سخنرانی پس از این که جو مانچین سناتور دموکرات مخالفت خود را با پیشنهاد  هزینه های هنگفت در زمینه آب و هوایی اعلام کرد، متعهد شد که در مورد تغییرات آب و هوایی اقدام کند. این طرح در کنگره آمریکا مسکوت مانده است. با توجه به این که سنا ۵۰-۵۰ با این طرح موافق است، همه دموکرات ها باید از این طرح به طور کامل حمایت کنند تا در صورتی که هیچ نماینده جمهوری خواهی از آن حمایت نکند، این طرح ادامه یابد.

نمایندگان مجلس آمریکا همچنین در نامه خود آورده اند: بایدن باید حمایت خود را از قانون ملی وضعیت اضطراری آب و هوایی اعلام کند. این قانون به اعلام وضعیت اضطراری آب و هوایی نیاز دارد و واکنش های دولت فدرال به تغییرات آب و هوایی را تشریح می کند.

آنها در این نامه تاکید کرده اند: ما به ابزارهایی برای تقویت صنعت انرژی تجدیدشدنی در آمریکا ، ایجاد میلیون ها فرصت شغلی با کیفیت و احیای اقتصادی در دوران پسا همه گیری نیاز داریم.  

روزنامه واشنگتن‌پست پیشتر به نقل از سه منبع آگاه گزارش داده بود که رییس جمهوری آمریکا در نظر دارد به زودی وضعیت اضطراری آب و هوا اعلام کند.

اعلام این وضعیت بخشی از تلاش بایدن برای نجات برنامه محیط زیستی خود پس از شکست مذاکرات در کنگره است.

جو مانچین سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیای غربی پیشتر نیز به رهبران دموکرات گفته بود که از تلاش‌های حزب خود برای پیشبرد بسته اقتصادی گسترده که شامل میلیاردها دلار برای رسیدگی به گرمای زمین می‌شود، حمایت نمی‌کند. 

اگر وضعیت اضطراری اعلام شود، می‌تواند راه نجاتی برای دولت بایدن در راستای کاهش انتشار کربن باشد. دو فرد آگاه نیز اعلام کرده اند که انتظار می‌رود رییس جمهوری آمریکا مجموعه‌ای از اقدام‌ها را با هدف توقف انتشار گازهای گرمازا انجام دهد.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که برخی ایالت های آمریکا با گرمای بی سابقه ای مواجه شده اند. این گرما فقط مختص آمریکا نمی شود و در مناطق مختلف جهان از جمله در اروپا، دولتمردان با چالش چگونگی مواجهه با موج بی سابقه گرما مواجه اند.

https://irna.ir/xjK۴cm


**سیاستمدار مصری: طرح ناتوی عربی دروغی بیش نیست

نویسنده و سیاستمدار مصری مطالب منتشر شده درخصوص تشکیل به اصطلاح "ناتوی عربی" یا همکاری نظامی یا فنی با رژیم صهیونیستی را دروغی بیش ندانست.

«مصطفی البکری» نویسنده، روزنامه نگار و عضو سابق مجلس نمایندگان مصر در توییتی با اشاره به تکذیب اخبار مربوط به ایده تشکیل ناتوی عربی یا همکاری نظامی و فنی با رژیم صهیونیستی از سوی وزیر امور خارجه سعودی نوشت که این اخبار دروغی بیش نیست و معلوم نیست که دروغگویان برای ترویج چه چیزی تقلا می کنند.

وی در توییت خود آورده است: پس از تکذیب رسمی این اخبار از سوی وزیر امور خارجه عربستان، دروغگویان مروج این خبر چه دارند بگویند.

بکری افزود: تحلیلگران و قلم بدستان به اصطلاح رسانه ای در باب این خبر و این دروغ بزرگ، قلمفرسایی ها کرده و آن را تبلیغ کرده‌اند. برخی نیز این گزارشها را باور کرده و درحال تکرار آن هستند ولی اکنون پس از پایان گرفتن نشست جده، سخنان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر کذب بودن این اخبار را به وضوح نشان داد.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان پس از پایان نشست اخیر جده گفته بود که هیچ گونه همکاری نظامی یا تکنولوژیک با تل آویو در این نشست یا پیش از آن مورد بررسی قرار نگرفت و طرحی به نام ناتوی عربی وجود دارد.

او افزود که نمی داند نام ناتوی عربی از کجا آمده است.

در عین حال دولت سعودی در پایان این نشست اعلام کرد که آسمان خود را به روی پرواز هواپیماهای رژیم صهیونیستی می گشاید.


https://irna.ir/xjK۴cT

**طالبان: دستورات اسلامی بیشتری صادر خواهد شد

محمدخالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت برای استقرار نظام اسلامی، فرمان‌های دیگری صادر خواهد کرد.

«محمدخالد حنفی» سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در سفر به ولایت پکتیا گفت ماموران این وزارت‌خانه در پی تطبیق جدی فرمان‌های قبلی هستند.

وی خاطر نشان کرد  این وزارت خانه نقش مهمی در بقای نظام اسلامی دارد و با وجود فشارهای بین‌المللی، از تصمیمات خود عقب نشینی نمی‌کند.

وی همچنین افزود: "اگر در منطقه‌ای امر به معروف نباشد، غضب خداوند بر آن مردم نازل می‌شود. ما دست به‌دست هم داده‌ایم تا نظام اسلامی را در این‌جا مستقر کنیم و به همین دلیل همه تصمیم‌ها و سایر احکام را اجرا خواهیم کرد و فرمان‌های دیگری هم در راه است. "

حنفی از مردم پکتیا نیز خواست با حکومت همکاری کنند.

این در حالی است که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان(یونما) اخیرا از فعالیت وزارت امر به معروف طالبان ابراز نگرانی کرده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد دستورات این وزارت، حقوق بشر و آزادی‌های شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران را محدود می‌کند.  

https://irna.ir/xjK۴fw

**حمایت سیاستمدار آلمانی از زرادخانه هسته‌ای فرانسه

رئیس سابق مجلس فدرال آلمان با اشاره به تهدید هسته‌ای روسیه علیه اروپا، خواستار کمک مالی برلین به زرادخانه هسته‌ای فرانسه شد.

«ولفگانگ شویبله» در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «ولت‌ام‌زونتاگ» خاطرنشان کرد: اکنون که همدستان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه هر روز تهدید به حمله هسته‌ای می‌کنند، یک چیز برای من روشن است: ما به بازدارندگی هسته‌ای در سطح اروپا نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه فرانسه دارای زرادخانه هسته ای است، گفت: به نفع ما آلمانی‌هاست که در ازای بازدارندگی هسته‌ای مشترک، به نیروی هسته‌ای فرانسه کمک مالی کنیم.

وزیر دارایی پیشین آلمان تصریح کرد: فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور همسایه و دیگر شرکای ناتو باید به صورت مشترک درباره بازدارندگی هسته‌ای تصمیم بگیرند.

«موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم» در گزارشی اعلام کرد که فرانسه دارای ۳۰۰ کلاهک هسته ای است. انگلیس و آمریکا، دو عضو دیگر ناتو نیز دارای زرادخانه هسته‌ای هستند.

بسیاری از کارشناسان درباره ورود ناتو و آمریکا به جنگ اوکراین هشدار داده و درباره شروع جنگ هسته‌ای یا جنگ جهانی سوم ابراز نگرانی کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjK۴gR

**ادعای آمریکا علیه چین؛ هواوی ابزار جاسوسی است

سی ان ان مدعی شد تحقیقات پلیس فدرال آمریکا نشان می دهد که تجهیزات ساخت شرکت هواوی چین می تواند در ارتباطات زرادخانه های هسته ای آمریکا اختلال ایجاد کنند.

سی ان ان نوشت:  مقام های پلیس فدرال دستکم از سال ۲۰۱۷  درباره خرید زمین از سوی چینی ها در نزدیکی زیرساخت های این کشور تحقیق کرده اند.

آنها همچنین کنسولگری منطقه ای بلندپایه ای را که به اعتقاد دولت آمریکا، کانون جاسوسان چینی است، تعطیل کرده اند و در مقابل آنچه که به نظر آنها تلاش های آشکار برای نصب دستگاه های شنود در نزدیکی مراکز حساس نظامی و دولتی می دانند، سنگ اندازی کرده اند.

یکی از نگران‌کننده‌ترین کشف های پلیس فدرال مربوط به تجهیزات ساخت شرکت هواوی چین در بالای برج‌های سلولی در نزدیکی پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه میدوست است.

براساس گزارش این رسانه، چند منبع آگاه از این مساله، مدعی شده اند پلیس فدرال به این تشخیص رسیده که این تجهیزات می تواند ارتباطات بسیار محدود شده وزارت دفاع را که از جمله از سوی فرماندهی راهبردی آمریکا انجام می شود و بر سلاح های هسته ای این کشور نظارت دارد، ضبط و آن را مختل کند.

سی ان ان نوشت: با وجودی که نگرانی های گسترده درمورد تجهیزات هواوی در نزدیکی تاسیسات نظامی آمریکا امری کاملا مشهود است، وجود این تحقیقات و یافته های آن هرگز گزارش نشده است. منشا این تحقیقات دستکم به دولت باراک اوباما می رسد که بیش از ده ها نفر از منابع از جمله مقام های امنیتی کنونی و سابق آمریکا به تشریح آن در مصاحبه با سی ان ان پرداخته اند. همه آنها خواسته اند نامشان فاش نشود زیرا اجازه ندارند در این زمینه صحبت کنند.

هنوز معلوم نیست که آیا جامعه اطلاعاتی مشخص کرده است که آیا واقعاً اطلاعاتی از این برج‌ها رهگیری  و به پکن بازگردانده شده است یا خیر. منابع آشنا با این موضوع می گویند که از لحاظ فنی، اثبات به سرقت رفتن بسته ای از داده ها و ارسال آن به خارج از کشور بسیار دشوار است.

دولت چین هرگونه تلاش برای جاسوسی از آمریکا را قویا رد کرده است.

شرکت هواوی نیز در بیانیه‌ای که برای سی‌ان‌ان ارسال شده همچنین این موضوع را تکذیب کرده که تجهیزات این شرکت می توانند  در هر طیف ارتباطی که به وزارت دفاع اختصاص داده شده است، کار کنند.

با این حال به گفته منابع متعددی که با این تحقیقات پلیس فدرال آشنا هستند، شکی نیست که تجهیزات هواوی می تواند نه تنها ترافیک تلفن های همراه تجاری را رهگیری کنند بلکه قادر به رهگیری امواج هوایی بسیار محدود شده مورد استفاده توسط ارتش آمریکا هستند و می توانند ارتباطات فرماندهی راهبردی آمریکا را مختل کنند که فرصتی را در اختیار دولت چین برای نظارت بر زرادخانه هسته ای آمریکا قرار می دهد.

سی ان ان به نقل از دو منبع آگاه از تحقیقات پلیس فدرال آمریکا نوشت: این تحقیقات آنقدر محرمانه انجام می شوند که حتی سیاستمداران ارشد آمریکایی نیز از وجود آنها از سال ۲۰۱۹ تاکنون بی اطلاع بوده اند.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۰میلادی  ۱.۹ میلیارد دلار برای حذف فناوری سلولی شرکت هواوی و شرکت تجهیزات مخابراتی «زد تی ایی» (ZTE) در بخش‌های وسیعی از مناطق روستایی آمریکا تصویب کرد. اما دو سال بعد، هیچ یک از آن تجهیزات حذف نشده است و شرکت های مخابراتی روستایی هنوز منتظر پول بازپرداخت فدرال هستند.

کمیسیون فدرال ارتباطات (ّFCC) درخواست هایی را برای حذف حدود ۲۴ هزار قطعه از تجهیزات ارتباطی ساخت چین دریافت کرده است  - اما طبق به روز شده کمیسیون در ۱۵ ژوئیه، بیش از ۳ میلیارد دلار کمبود در مبلغی که برای بازپرداخت هزینه های همه شرکت های واجد شرایط لازم است، وجود دارد.

یک مقام سابق پلیس به سی ان ان گفت: در اواخر سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری، نگرانی های امنیت ملی خود را در مورد تجهیزات شرکت هواووی به وزارت بازرگانی ارجاع داد و اطلاعاتی را در مورد مکان این تجهیزات در آمریکا ارائه کرد.

وی و یک مقام ارشد دولتی آمریکا گفتند بعد از روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ وزارت بازرگانی تحقیقات خود را درباره شرکت هواوی را آغاز کرد تا مشخص کند که آیا به  اقدامات فوری بیشتری برای حذف ارائه دهنده فناوری چین در شبکه های مخابراتی آمریکا لازم است یا خیر.

بسته به آنچه که وزارت بازرگانی آمریکا در تحقیقات خود به آن دست می یابد، اپراتورهای مخابراتی آمریکا ممکن است مجبور شوند به سرعت تجهیزات هواوی را حذف کرده یا با جریمه یا مجازات های دیگر روبرو شوند.

خبرگزاری رویترز ابتدا از وجود تحقیقات وزارت بازرگانی خبر داد.

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا در این زمینه گفت: ما نمی توانیم تحقیقات در حال انجام را تایید یا رد کنیم، اما متعهد هستیم که زنجیره تامین خدمات و فناوری اطلاعات و ارتباطات خود را ایمن کنیم. حفاظت از ایمنی و امنیت افراد در آمریکا در برابر جمع آوری اطلاعات مخرب برای محافظت از اقتصاد و امنیت ملی ما حیاتی است.

مقام های اطلاعاتی آمریکا اخیرا اطلاع رسانی درباره تهدیدهای چین را در اولویت قرار داده اند. مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی ایالات متحده، ماه جاری به شرکت‌های آمریکایی و دولت‌های محلی و ایالتی درباره آنچه که به گفته آن تلاش‌های پنهان چین برای نفود بر سیاست آمریکا است، هشدار دادند.

https://irna.ir/xjK۴gq

**افزایش تلفات درگیری مسلحانه در طرابلس

وزارت بهداشت لیبی امروز (شنبه) اعلام کرد: درگیری‌های شدید مسلحانه بین یک گروه وابسته به سازمان مقابله با تروریسم و جرایم سازمان یافته و گروه مسلح "انقلابیون طرابلس" منجر به کشته شدن ۱۶ نفر و زخمی شدن ۳۰ نفر دیگر شد.

بنابراین گزارش، سه نفر از کشته شدگان این درگیریها که پنجشنبه گذشته و جمعه (دیروز) رخ داد، از بین مردم غیرنظامی بودند.

هیات نمایندگی سازمان ملل در لیبی در واکنش به این درگیری ها از همه طرف های درگیری خواست تا ضمن خویشتن داری، اختلافات خود را از طریق گفت وگو حل کنند.

در پی این درگیریها "خالد مازن" وزیر کشور دولت لیبی از کار برکنار و "بدر الدین التومی"، وزیر دولت محلی در دولت وحدت ملی لیبی، فعالیت های خود را در این سمت آغاز کرد.

درگیری های لیبی از سال ۱۳۸۹ شروع و به براندازی حکومت معمر قذافی منجر شد؛ این درگیری ها تاکنون ادامه دارد.   

https://irna.ir/xjK۴jm

**پیشتازی ترامپ در جدیدترین نظرسنجی

یافته های جدیدترین نظرسنجی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا نشان می دهد که رای دهندگان، دونالد ترامپ را به جو بایدن و برنی سندرز ترجیح می دهند.

تارنمای هیل دیشب (۳۱ تیر) به نقل از یافته های جدیدترین نظرسنجی کالج امرسون نوشت که ترامپ با ۴۶ درصد رای موافق ۳ درصد محبوبتر از رئیس جمهوری کنونی بوده و در صورتیکه رقیب وی برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت باشد، با ۴۵ درصد محبوبیت و با اختلافی ۵ درصدی پیروز خواهد شد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا هنوز به صورت رسمی داوطلب نامزدی در رقابت های ۲۰۲۴ نشده است. یا این حال بایدن گفته که برای بار دوم نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد. سندرز در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ نتوانست در رقابتهای درون حزبی بر رقبای دموکرات پیروز شده و نامزد این حزب شود. پیش بینی می شود که وی در انتخابات ۲۰۲۴ حضور داشته باشد. هرچند که این سناتور اعلام کرده که در صورت نامزدی دوباره بایدن با وی رقابت نخواهد کرد.

نتایج نظرسنجی این موسسه آموزشی خصوصی همچنین نشان می دهد که افت محبوبیت کماکان یکی از موانع اصلی پیش روی بایدن است. در میان داوطلبان شرکت در این نظرسنجی ۴۰ درصد از عملکرد رئیس جمهور دموکرات رضایت داشته و ۵۳ درصد از وی ناراضی اند.

در نظرسنجی امرسون که ۱۹ و ۲۰ ژوئیه (۲۸ و ۲۹ تیر) انجام شد، یک هزار و ۷۸ داوطلب شرکت کرده و حاشیه خطای آن ۲.۹ درصد است.

https://irna.ir/xjK۴kC

**چین: در تلاش برای فراهم کردن زمینه بازگشت دانشجویان خارجی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در کنفرانس خبری، با اشاره به بازگشت برخی دانشجویان خارجی به این کشور، گفت: در تلاش برای فراهم کردن زمینه بازگشت دانشجویان هستیم.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر بازگشت دانشجویان خارجی به این کشور گفت: ما به شدت برای بازگشت دانشجویان خارجی به چین تلاش کرده ایم، برخی از دانشجویان خارجی قبلاً برای ادامه تحصیل به چین بازگشته اند.

وی ادامه داد: در مورد بازگشت دانشجویان هندی، همانطور که قبلاً گفته ایم، ادارات مربوطه در چین و هند در تماس بوده و در این زمینه پیشرفت کرده اند. بخش‌های مسئول در هر دو کشور در ارتباط نزدیک خواهند بود و برای بازگشت زودهنگام اولین دسته از دانشجویان هندی تلاش خواهند کرد.

«ولاموالی مورالهاران»، وزیر امور خارجه هند درباره این موضوع گفت: هند با چین در تماس است تا روش‌هایی را برای تسهیل بازگشت دانشجویان پزشکی ما به موسسات آموزشی چین فراهم کند.

مورالید هاران در پاسخ به سوالی در لوک سبها در جریان نشست جاری مجلس گفت: دولت هند این موضوع را با مقامات چینی در دهلی نو و از طریق سفارت در پکن در میان گذاشته است.

طبق آمار رسمی دولت چین، بیش از ۲۳۰۰۰ دانشجوی هندی قبل از شروع همه‌گیری در چین تحصیل می‌کردند و اکثر آنها به دلیل محدودیت‌های مربوط به سفر نتوانسته‌اند برای دوره‌های خود بازگردند.

مورالهاران گفت دولت چین سفر به این کشور را با تعلیق ویزا و مجوزهای اقامت از ۲۸ مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کووید-۱۹ محدود کرده است.

در ۱۳ ژوئن، طرف چینی سیاست ویزای هندی‌ها را به‌روزرسانی کرد، اگرچه این مساله برای دانشجویان اعمال نمی‌شود. چین اعلام کرد پذیرش درخواست‌های اتباع خارجی و اعضای خانواده‌شان را که برای از سرگیری کار به چین می‌روند و برای اعضای خانواده خارجی‌هایی که دارای مجوز اقامت دائم چین هستند، برای دیدار مجدد یا ملاقات با اقوام خود را آغاز می‌کند.

مورالهاران گفت: پس از اینکه طرف هندی موضوع بازگشت دانشجویان را مطرح کرد، طرف چینی اخیراً تمایل خود را برای بررسی تسهیل بازگشت تعداد محدودی از دانشجویان هندی به صورت آزمایشی، بسته به نیاز ابراز کرده است.

سفارت هند در پکن در ۲۹ آوریل بیانیه ای مطبوعاتی صادر کرد و جزئیات دانشجویانی را که مایل به بازگشت به چین هستند، جستجو کرد. فهرستی از این دانشجویان برای بررسی در اختیار طرف چینی قرار گرفت.

مورالهاران گفت: دو طرف در حال حاضر با یکدیگر در تماس هستند تا روش‌های بیشتر برای تسهیل بازگشت دانشجویان پزشکی هندی به چین را بررسی کنند.

وی افزود: دولت هم در دهلی نو و هم از طریق سفارت ما در چین، موضوع بازگشت دانشجویان هندی را با مقامات چینی در میان گذاشته است.

دولت به پیگیری این موضوع با مقامات چینی ادامه خواهد داد. در همین حال، به دانشجویان هندی که در چین تحصیل می‌کنند توصیه شده است که به بررسی وب‌سایت سفارت ما برای به‌روزرسانی منظم در این زمینه ادامه دهند.

به آنها همچنین توصیه شده است که برای هر گونه به روز رسانی با دانشگاه های خود در تماس باشند.

وی گفت: وزارت امور خارجه همچنین با کشورهای مختلف در خصوص ادامه تحصیل پزشکی دانشجویان هندی که از اوکراین بازگشته اند در تماس بوده است.  

 سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طی پیگیری‌های مستمر با مقامات ذیربط در چین و مکاتبات انجام شده برای حل مشکل بازگشت دانشجویان به محل تحصیل، روند اجرایی بازگشت دانشجویان شاغل به تحصیل در چین در دستور کار قرار گرفته است.

در این چارچوب، سفارت چین در تهران نخستین فهرست یکصد نفره از دانشجویان را با در نظر گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی کشور متبوع خود با اولویت شهرهایی با کمترین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و دارای تاییدیه‌های لازم از سوی دانشگاه‌های مرتبط را آماده و به وزارت خارجه ایران ارسال کرده است.

بر اساس آخرین رقم رسمی اعلام شده بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه های چین مشغول به تحصیل هستند.

https://irna.ir/xjK۴jL

**بلومبرگ: صادرات نفت از خاورمیانه به اروپا ۲ برابر شده‌ است

گزارش‌ها حاکی است در پی تلاش غرب برای تحریم نفت روسیه، اروپا واردات نفت از مبدا خاورمیانه را تا حدود دو برابر افزایش داده‌ است.

همگام با تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه و کنار گذاشتن آن، گزارش‌ها حاکی است محموله های نفت خام از کشورهای خاورمیانه به اروپا از ژانویه (دی ۱۴۰۰) سال‌جاری تا کنون ۹۰ درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، حجم پمپاژ نفت خام از خاورمیانه به اروپا نسبت به سال گذشته تاکنون نزدیک به دو برابر شده است.

بلومبرگ برآورد کرده است که در سه هفته اول ماه ژوئیه (۱۰ تا ۲۹ تیرماه)، بیش از یک میلیون بشکه در روز از طریق خط لوله سامد (Sumed) در مصر به اروپا و از خاورمیانه عمدتا از طریق عربستان به سوی اروپا صادر شده است. ضمن آنکه روزنامه ۱.۲ میلیون بشکه نفت هم از سمت عراق به این قاره سرازیر شده است.

براساس برآوردهای این خبرگزاری آمریکایی، این میزان نفت ۹۰ درصد بیشتر از حجم نفت وارداتی اروپا از خاورمیانه در ژانویه سال‌جاری و یک ماه پیش از آغاز جنگ در اوکراین است  که به سرعت سبب اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه شد. در اوایل ماه ژوئن (۱۱ خرداد)، اتحادیه اروپا دور دیگری از تحریم‌ها، از جمله تحریم و ممنوعیت واردات نفت از مسیر دریایی را هم اعمال کرد.

مسکو نیز در واکنش به این اقدام، نفت خود را با قیمت پایین تر به دو کشور هند و چین ارائه کرده است و هر دو کشور بزرگ وارد کننده انرژی، در چند ماه گذشته خرید نفت روسیه را چند برابر کرده اند.

ناظران بر این باور هستند که اروپا اگرچه گمان می کند جایگزین خوبی برای نفت روسیه در خاورمیانه پیدا کرده است، اما باید نسبت به پیامدهای این تحریم ها تا پایان  سال جاری هوشیار باشد.

بلومبرگ می نویسد، بخشی از تحریم های اروپا علیه روسیه مربوط به بیمه محموله های نفت روسیه برای خریداران در سراسر جهان است که می تواند سبب بروز چالش هایی برای کل محموله های نفتی گردد و رقابت برای عرضه نفت را در خاورمیانه تشدید سازد.

https://irna.ir/xjK۴p۳

**پکن: قطار باری چین-اروپا عامل ثبات و تقویت روابط تجاری دو طرف است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین می گوید اولین مسیر ریلی قطارهای باری چین-اروپا اخیرا ۱۰ هزارمین سفر خود را انجام داد، این قطار به رغم بروز اختلال در روند جابجایی مسافر در سطح جهان و ظرفیت ناکافی بار به سبب تداوم شیوع ویروس کرونا، خدمات حمل و نقل میان چین-اروپا را به خوبی انجام شده است.

«وانگ ونبین» می گوید از ابتدای سال جاری میلادی، با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر شرایط جهان، قطارهای باری چین-اروپا توانسته‌اند عملکرد ایمن و پایدارتری را از خود نشان دهند.

وی افزود: این قطار در شش ماهه نخست سال‌جاری ۷ هزار و ۵۱۴ سفر انجام داده است و بیش از با ۷۲۴ هزار کانتینر کالا جابجا کرده است.

براساس این گزارش، در مدت زمان ۲۶ ماه متوالی، این قطار بیش از ۱۰۰۰ سفر در هر ماه انجام شد. 

به گفته ونبین قطار باری چین-اروپا به عامل تثبیت کننده و تسریع کننده تجارت میان چین و اروپا تبدیل شده است.

وی افزود: قطار سریع السیر چین-اروپا در حال حاضر شرکای بیشتری پیدا کرده است و فرصت‌های جدیدی را برای توسعه کشورها و مناطق در طول مسیرها به وجود آورده است.. 

ونبین می‌گوید: این قطار درحال حاضر به بیش از ۱۹۰ شهر در ۲۴ کشور اروپایی دسترسی دارد و یک شبکه لجستیکی را فراهم آورده است که آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱میلادی، سفرهای سالانه قطارهای باری چین-اروپا از ۱۷۰۲ به ۱۵۱۸۳ با میانگین رشد سالانه ۵۵ درصد افزایش یافته است.

ارزش سالانه کالاهای حمل شده از ۸ میلیارد دلار به ۷۴.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

براساس این گزارش، این مسیر ریلی در حال حاضر ۵۰ هزار نوع کالا را تحویل می‌دهد. 

از ابتدای سال جاری، نسبت کلی کانتینرهای بارگیری شده در سفرهای خروج و بازگشت قطارهای باری چین-اروپا در سطح بالایی حدود ۹۸ درصد ثابت مانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین  تصریح کرد: قطارهای باری چین-اروپا پس از حمل کالا به کشورهایی که در مسیرها قرار دارند، با کالاهای خارجی به چین بازمی‌گردند و همکاری اقتصادی و تجاری بین کشورها را ارتقا می‌دهند. علاوه بر این، قطار سریع السیر چین-اروپا باعث ایجاد بسیاری از مراکز لجستیکی، صنعتی و تجاری و پارک های صنعتی جدید شده و ده ها هزار شغل محلی ایجاد کرده است.

وی افزود: قطارهای باری چین-اروپا نه تنها به تثبیت زنجیره های صنعتی و تامین جهانی و ارتقای بهبود اقتصاد جهانی کمک کرده اند، بلکه به عنوان "پل زندگی" بین چین و اروپا نیز عمل کرده اند.

تا پایان ژوئن سال جاری، قطارهای باری ۱۴.۱۷ میلیون قطعه کالای پیشگیری از بیماری کرونا را تحویل داده است که مجموعاً ۱۰۹ هزار  تن وزن دارند.

https://irna.ir/xjK۴nD

**حماس موضع وزیر بحرینی در رد عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را ستود

جنبش مقاومت اسلامی «حماس» امروز شنبه طی بیانیه‌ای از موضع می بنت محمد آل خلیفه وزیر سازمان فرهنگ و آثار باستانی بحرین که حاضر به دست دادن با سفیر رژیم اشغالگر صهیونیستی نشد، تقدیر کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که موضع می آل خلیفه بیانگر موضع حقیقی و اصیل ملت بحرین در حمایت از حقوق ملت فلسطین و مخالفت با ادغام دشمن اصلی و مرکزی امت در منطقه است.

حماس تأکید کرد که امت اسلامی و عربی مخالف هرگونه اقدامی در جهت عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی خواهد بود.

«جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» هم امروز در بیانیه‌ای از موضع می بنت محمد آل خلیفه وزیر سازمان فرهنگ و آثار باستانی بحرین که حاضر به دست دادن با سفیر رژیم صهیونیستی در منامه نشد، تقدیر و قدردانی کرد.

این بیانیه افزود: این اقدام بیانگر موضع اصیل ملت بحرین در مخالفت با تمامی شیوه‌های عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی به رغم حملات سرکوبگرانه بحرین علیه مخالفان عادی‌سازی روابط است.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در پایان بیانیه خود عموم ملت‌های عربی از جمله ملت بحرین را به مخالفت با جنایت عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی فراخواند.

پادشاه بحرین اخیرا «می بنت محمد آل خلیفه» وزیر سازمان فرهنگ و آثار باستانی بحرین را که به عنوان چهره مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونستی معروف است، به دلیل دست ندادن با سفیر رژیم صهیونیستی در منامه، از سمتش برکنار کرد.   

در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲، سفیر ایالات متحده در منامه، مراسم تشییع جنازه ویژه‌ای را به مناسبت درگذشت پدرش در منزل خود برگزار کرد و از برخی سفرا و مقامات از جمله ایتان نائیه سفیر رژیم اسرائیل در بحرین و شیخه می بنت محمد دعوت کرد.

به گزارش رای الیوم، این مقام بحرینی که عضو دستگاه حاکمه خاندان آل خلیفه است، به دلیل اینکه در این مراسم از دست دادن با سفیر رژیم صهیونیستی در بحرین خودداری کرده بود، از سمتش برکنار شد.

پیش از این هم شیخه می بنت محمد مخالفت خود را با یهودی سازی مناطق قدیمی منامه و اجازه به سرمایه‌گذاران «یهودیان» آمریکا برای ساختن محله «یهودی نشین» مخالفت کرده بود.

https://irna.ir/xjK۴rc

**اوکراین مدعی حمله روسیه به بندر اودسا شد

ارتش اوکراین امروز مدعی حمله موشکی روسیه به بندر اودسا شد این در حالی است که مسکو و کی‌یف روز گذشته بر سر بازگشایی بنادر دریای سیاه با هدف ازسرگیری صادرات غلات به توافق رسیده بودند.

ارتش اوکراین روز شنبه ادعا کرد که موشک‌های روسیه زیرساخت‌ها در بندر اودسا در اوکراین را هدف قرار دادند.

مرکز فرماندهی عملیات جنوب اوکراین گفت که حمله به اودسا با موشک‌های کروز کالیبر صورت گرفته که دو موشک توسط نیروهای دفاع هوایی ساقط شده و دو فروند دیگر زیرساخت‌های بندر را هدف قرار داده است.

این در حالی است که وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر روز جمعه در استانبول امضا کردند. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه بود که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند. 

براساس توافق شکل گرفته، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

اوکراین پس از حمله ادعایی امروز اعلام کرده که روسیه در صورت از بین رفتن توافق صادرات غلات، کاملا مسئول است.

در این میان وزارت خارجه اوکراین نیز امروز از سازمان ملل و ترکیه خواست تا تضمین کنند روسیه به تعهداتش تحت توافق روز گذشته در ایجاد یک مسیر امن برای ازسرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه متعهد شود.

https://irna.ir/xjK۴qV

**ابراز همدردی پاکستان با سیل زدگان ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان جان باختن تعدادی از هموطنانمان طی حادثه سیل در استان فارس را تسلیت گفت و با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرد.

«عاصم افتخار» امروز طی بیانیه‌ای در اسلام‌آباد با اشاره به اینکه سیل در استان فارس باعث تلفات جانی و ‌مالی شده است از جان باختن شماری از هموطنان ایرانی در حادثه سیل اخیر اظهار تاسف کرد.

وی افزود: حادثه دلخراش سیل را به دولت و مردم برادر ایران تسلیت می‌گوییم و ضمن ابراز همبستگی با خانواده‌های قربانیان، برای بهبود فوری مصدومان این حادثه دلخراش آرزوی سلامتی می‌کنیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فارس اعلام کرد: حادثه سیلاب که در بستر رودخانه رودبال استهبان به وقوع پیوست منجر به جان‌باختن ۲۱ نفر و مفقود شدن ۲ نفر شد.

عصر دیروز سی و یکم تیر ماه، بارش شدید باران در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، طغیان رودخانه رودبال و وقوع سیل را به دنبال داشت. محل وقوع سیل در شرق فارس واقع است. استهبان در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

https://irna.ir/xjK۴tf

**دیدار مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کره‌جنوبی و آمریکا در اندونزی

مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای کره‌جنوبی و آمریکا در جاکارتا اندونزی دیدار کردند تا درباره پاسخ هماهنگ به تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی با یکدیگر به رایزنی بپردازند.

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دیدار بین کیم گان نماینده ویژه برای صلح و ثبات در شبه جزیره کره و سونگ کیم نماینده ویژه آمریکا درباره کره‌شمالی روز جمعه در جاکارتا صورت گرفته است.

نماینده ویژه آمریکا در مورد کره‌شمالی همزمان سفیر این کشور در اندونزی است.

در بیانیه وزارت خارجه کره‌جنوبی آمده است: همزمان با آنکه دولت‌های ما در حال ترسیم نقشه راه برای کره شمالی در مشاوره با وزارتخانه‌های مربوطه و با همکاری نزدیک آمریکا هستند، در آخرین نشست بین مقامات ارشد هسته‌ای کره‌جنوبی و آمریکا، بحث‌های مفصل و عمیقی در مورد این نقشه راه انجام شد.

دولت یون سوک یئول رییس جمهوری کره‌جنوبی در حال طراحی یک «طرح متهورانه» برای ارائه به پیونگ یانگ در صورت برداشتن گام‌هایی از سوی این کشور در خصوص خلع سلاح هسته‌ای است.

به گفته مقامات سئول، این طرح شامل برخی مشوق‌های اقتصادی و تضمین‌های امنیتی است.

دیدار مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای کره‌جنوبی و آمریکا ۲ هفته پس از دیدار قبلی آنها در حاشیه نشست جی-۲۰ در اندونزی برگزار شده است.

https://irna.ir/xjK4tF

**وزارت خارجه عراق کاردار خود در آنکارا را فراخواند

وزارت امور خارجه عراق امروز رسما کاردار خود در آنکارا را در اعتراض به حملات ترکیه به خاک کشورش و نیز در راستای مصوبه اخیر شورای وزیران عراق به بغداد فراخواند.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق این موضوع را در گفت و گو با خبرگزاری «العراقیه» بیان و تاکید کرد که «وزارت خارجه عراق دوباره برای روشن شدن افکار عمومی می کوید که هیچ توافقنامه امنیتب و نظامی بین عراق و ترکیه وجود ندارد.»

وی همچنین تاکید کرد که وزارت خارجه عراق شکایت خود را درباره تجاوزات ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل اراده داده و درخواست برگزاری جلسه ای فوری در شورای امنیت با دستور کار بررسی تجاوزات ترکیه شده است.

وزیر خارجه عراق نیز امروز در جلسه پارلمان عراق در خصوص بررسی و تصمیم گیری درباره حملات اخیر ترکیه شرکت کرد. 

فواد حسین در پارلمان عراق بر ضرورت حل مشکل حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق و همچنین عناصر حزب کارگران (پ ک ک) تاکید کرد. 

وزیر خارجه عراق در نشست فوق العاده پارلمان تصریح کرد: ما در صدد تشدید تنش سیاسی یا امنیتی یا نظامی با طرف ترکیه ای نیستیم و باید دروازه مذاکرات با ترک ها را باز کرد.

این بار به نظر می‌رسد که بغداد عزم خود را جزم کرده تا پاسخی محکم تر به عملیات‌های نظامی ترکیه در شمال عراق بدهد؛ عملیات‌هایی که به گفته ناظران تاکنون ارتش ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۴ بار در استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است.

حمله خونبار روز چهارشنبه گذشته به مرکز گردشگری «په رخ» زاهو در دهوک اقلیم کردستان اما با ۹ کشته و بیش از ۳۰ زخمی (عمدتا زن و کودک) آنقدر نگران کننده شد و واکنش‌های خشم آلود در پی داشت که ترکیه را ناچار به انکار حمله و انداختن آن به گردن پ.ک.ک کرد؛ گروهی که سال‌هاست ارتش ترکیه به بهانه تعقیب و سرکوب عناصر آن در شمال عراق جولان می‌دهد و پایگاه می‌سازد.

وزارت خارجه عراق می‌گوید همه شاخص‌ها نشان دهنده مسئولیت مستقیم ترکیه در این حمله است و «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق، انکار آنکارا را شوخی سیاه می‌خواند.

روز پنجشنبه نیز، الصحاف از اقدامات جاری و آتی عراق در مقابله با تحرکات ترکیه در خاک کشورش خبر داد؛ از اینکه وزارت خارجه یادداشت اعتراض شدید اللحنی به «علیرضا گونای» سفیر ترکیه در بغداد داده، کاردار عراق در آنکارا را به بغداد فراخوانده و شکایت کشورش به شورای امنیت و سازمان ملل در دستور کار جدی قرار داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق اشاره‌ای هم به اهرم‌ها و برگه‌هایی دارد که عراق می‌تواند علیه ترکیه به کار ببرد و می‌گوید: نخست وزیر عراق به «گزینه‌های متعدد» اشاره کرد که ضامنی برای امنیت و حاکمیت عراق شود و در این باره برخی شاخص‌ها را که می‌شود از سخنان او (الکاظمی) استنباط کرد این است که احتمالا برگه اقتصادی و نیز (امنیتی) با بازدید او از مقر وزارت دفاع، دیدار با فرماندهان امنیتی (اشاره به جلسه اخیر نخست وزیر با دستور کار امنیت ملی) و بحث با این فرماندهان درباره امنیت، حاکمیت عراق و تحول بخشی به زیربنای نظامی برای مواجهه با چالش‌ها در میان است.

بیانیه روز پنجشنبه دفتر رسانه نخست وزیر عراق درباره تصمیم‌های اتخاذ شده تصریح دارد:

۱- شورای وزرای عراق، وزارت خارجه را مکلف کرد که پرونده کاملی از تجاوزات ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان عراقی تهیه و شکایتی فوری در این باره به شورای امنیت و سازمان ملل متحد ارائه دهد.

۲- وزارت خارجه عراق باید سفیر ترکیه در عراق را فراخواند و مراتب محکومیت این اقدام را به وی ابلاغ کند.

۳- کاردار عراق در آنکارا با هدف رایزنی فراخوانده و همه تدابیر ارسال سفیر جدید به ترکیه متوقف شود.

۴- فرماندهی عملیات مشترک عراق باید گزارشی از وضعیت مرزهای مشترک عراق با ترکیه ارائه و همه گام‌های لازم برای «دفاع از خود» را اتخاذ کند.

۵- احوال مجروحان تجاوز و خانواده‌های شهدا و نیز جبران خسارت آنها پیگیری شود.

۶- با دولت اقلیم کردستان درباره اتخاذ تدابیر تعیین کننده برای ممانعت از نقض‌های بعدی هماهنگی شود.

۷- درخواست از دولت ترکیه برای عذرخواهی رسمی و بیرون بردن نیروهای ترکیه از تمام خاک عراق.

۸- شورای وزیران دوباره تاکید می‌کند که مخالف شروع تجاوز به سایرین از خاک خود (عراق) است و نیز مخالف آنکه عراق صحنه تسویه حساب‌ها باشد و به شدت با حضور هر سازمان تروریستی یا گروه مسلحی در سرزمین خود مخالفت می‌کند.

https://irna.ir/xjK4tP

**تورم در آمریکا و جنگ مستاجران بر سر املاک اجاره‌ای

افزایش اجاره بها در آمریکا به مثابه آن است که هیچ سرپناهی برای مردم این کشور در برابر طوفان تورم وجود ندارد.

همه گیری کرونا، تقاضا برای املاک اجاره ای در آمریکا را افزایش داد و برخی از ملک ها حتی بدون بازدید قبلی اجاره داده می شوند.

در برخی موارد، مستاجران برای پذیرفته شدن پیشنهادشان، مبلغ یک سال اجاره را از قبل پرداخت می کنند.

در همین حال، نرخ اجاره بها نیز از ژانویه ۲۰۲۱ تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

برای مشاوران املاک، افزایش دو رقمی اجاره بها، مزیتی برای داد و ستد تلقی شده است. اما برای فدرال رزرو، این مساله یک مانع دیگر برای تلاش بانک مرکزی به منظور تحت کنترل درآوردن مشکل تورم به شمار می رود.

کارشناسان مسائل اقتصادی هشدار می دهند که افزایش اجاره بها به عنوان یک عامل تسریع کننده عمل می کند و فشار بالا را بر تورم حفظ می کند. همچنین کار برای بانک مرکزی آمریکا به منظور مقابله با افزایش قیمت ها، دشوارتر می شود.

مقام های ارشد توجه خاصی به تورم مرتبط با مسکن دارند، با توجه به اینکه جز مهمی از تورم کلی است.

براساس برخی برآوردها، هزینه های سرپناه حدود یک سوم از شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می دهد که در ماه ژوئن (خرداد) با سرعت سالانه ۹.۱ درصد افزایش یافته است.

در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اجاره بها پس از بزرگترین جهش ماهانه از سال ۱۹۸۶ به میزان ۰.۸ درصد، شاهد افزایش ۵.۸ درصدی بود.

در مجموع، هزینه های سرپناه در آمریکا طی ۱۲ ماه گذشته ۵.۶ درصد افزایش یافته که بیشترین رقم از سال ۱۹۹۱ بوده است.

کارشناسان مسائل اقتصادی در پیش بینی های خود، تورم اجاره را بر مبنای سالانه تا ۷ درصد افزایش برای اوایل سال آینده در نظر گرفته اند.

آنچه باعث کاهش بخشی از این فشار می شود، افزایش عرضه مسکن است که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در اولویت های خود قرار داده است. اما کارشناسان مسائل اقتصادی و مسکن می گویند این تلاش ها برای رفع مشکل، کمک چندانی نمی کند.

مشاوران املاک و سرمایه گذاران املاک و مستغلات نسبت به رکودی که اقتصاددان ها برای سال آینده پیش بینی می کنند، بسیار نگران هستند، حتی با وجودی که فدرال رزرو به تعهد بی قید و شرط خود برای بازگرداندن ثبات قیمت عمل کند.

https://irna.ir/xjK4tY
 

برچسب‌ها پاکستان اسپوتنیک حسین امیر عبد اللهیان عبدالفتاح السیسی وزارت امور خارجه امامعلی رحمان ارتش آمریکا مصطفی الکاظمی حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان اسپوتنیک پاکستان اسپوتنیک عبدالفتاح السیسی وزارت امور خارجه امامعلی رحمان ارتش آمریکا مصطفی الکاظمی حقوق بشر توافقنامه انتقال غلات اوکراین سخنگوی وزارت امور خارجه چین هسته ای کره جنوبی و آمریکا میانجیگری سازمان ملل وزیر امور خارجه پاکستان سخنگوی وزارت خارجه عراق صادرات غلات اوکراین استانبول امضا کردند قطارهای باری چین اروپا درصد افزایش یافته اوکراین در دریای سیاه وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن جمهوری اسلامی ایران سازمان الحشد الشعبی سازمان جهانی بهداشت اعلام وضعیت اضطراری آنتونی بلینکن وزیر وزارت خارجه آمریکا سرگیری صادرات غلات عادی سازی روابط تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد امور افغانستان بازارهای جهانی امور خارجه آمریکا وضعیت اضطراری ملی ابراز نگرانی کرده الحشد الشعبی عراق رئیس جمهوری روسیه توافق صادرات غلات بازگشت دانشجویان دادن با سفیر رژیم اتحادیه اروپا براساس این گزارش زرادخانه هسته ای امنیت ملی آمریکا جمعه در استانبول بنادر دریای سیاه نگرانی های امنیت دانشجویان خارجی محصولات کشاورزی داخلی افغانستان مشاور امنیت ملی اوکراین و ترکیه روسیه و اوکراین وزیر دفاع روسیه وزیر خارجه عراق بلینکن ادعا ایران و عربستان خارجه آمریکا مجلس نمایندگان رژیم صهیونیستی دیپلمات ایرانی وزارت باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۱۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتادمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین

فرمانده ارشد اوکراین امروز (یکشنبه) گفت: تعداد بی‌شماری از نیروهای کی‌یف از مواضع جدیدی در غرب سه روستا در جبهه شرقی که روسیه نیروهای قابل توجهی را در چندین نقطه آن متمرکز کرده است، عقب‌نشینی کرده‌اند.

 «الکساندر سیرسکی» در پیام‌رسان تلگرام با اعلام اینکه «وضعیت در جبهه بدتر شده است»، سخت‌ترین مناطق را غرب «مارینکا» و شمال غربی «آودیوکا» توصیف کرد.

وی افزود: نیروهای کی‌یف مواضع جدیدی را در غرب روستاهای «بردیچی» و «سمنیوکا»، هر دو در شمال آودیوکا و نیز «نوومیخائیلیوکا» نزدیک شهر مارینکا به دست آورده بودند.

سیرسکی ادامه داد: به طور کلی، دشمن در این مناطق به موفقیت‌های تاکتیکی خاصی دست یافت، اما نتوانست مزیت عملیاتی کسب کند.

رویترز خاطرنشان کرد: بیانیه سیرسکی منعکس‌کننده وضعیت رو به وخامت اوکراین در شرق است که کی‌یف امیدوار است پس از تحویل تسلیحات آمریکایی تحت بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری که به تازگی تصویب شد، بتواند آن را متعادل کند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مسکو از زمان تصرف شهر آودیوکا به آرامی در حال پیشروی هستند.

اوکراین در حال حاضر منتظر محموله‌ای از کمک‌های نظامی ایالات متحده است که به گفته مقامات برای مقابله با روسیه حیاتی است.

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد