Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقوع سیلابی مرگبار در روز‌های داغ تابستانی که خشکسالی با ابعاد وسیع کشور را در نوردیده، اتفاقی دور از انتظار است که سوالاتی زیادی به دنبال داشته است؛ سوالاتی که برای یافتن پاسخ شان با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفتگو کردیم که خود را به محل حادثه رسانده است.
به گزارش «تابناک»، دکتر محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تشریح چگونگی این رویداد مرگبار می‌گوید: روز گذشته در محل تلاقی دو حوضه آبریز چشمه عاشق و رودبال در جنوب استان فارس، بارندگی شدیدی رخ داده به گونه‌ای که طی مدت زمانی حدود ۲۸ دقیقه، قریب به ۵۵ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویدادی که مقدمه شکل گیری این رویداد در پایین دست بوده است.
وی با تاکید بر این نکته که عمده نزولات جوی در ارتفاعات، به سمت حوضه آبریز چشمه عاشق سرازیر شده و بخش کمتری از آن به حوضه رودبال آمده، می‌گوید: حادثه در منطقه تفرجگاهی و سرسبز باغشاد رخ داده که در حوضه آبریز رودبال واقع شده است و دیروز آسمان آفتابی را تجربه کرده و اصلا بارندگی در آن رخ نداده است. موضوعی که وقوع سیلاب را برای حاضران باور ناپذیر جلوه داده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که ظهر امروز عازم شیراز شده و خود را به محل حادثه در جنوب استان فارس رسانده، با تاکید بر حضور خیل مردم در این منطقه خوش آب و هوا در روز‌های آخر هفته و تعطیلات، می‌گوید: زمان وقوع سیلاب قریب به دو هزار تن در محل حادثه حضور داشتند، آن هم در شرایطی که این تفرجگاه به مانند بسیاری از تفرجگاه‌های دیگر کشور، در مصب رودخانه واقع شده است. مردمی که با هشدار مردم محلی و اطلاع رسانی درباره شروع سیلاب، شماری از ایشان منطقه را به سرعت ترک کردند و برخی تاخیر کردند چراکه باور نمی‌کردند چنین رویدادی در پیش باشد و از شیب ۲۵ درجه حوضه آبریز منتهی به محل حادثه اطلاع نداشتند که به سرعت سیلاب مرگبار را به محل حادثه رساند.
نامی می‌افزاید: در پی این مسائل است که می‌بینیم سیلاب شماری از خانواده‌ها را گرفتار خورد کرده و برخی خودرو‌ها را با خود برده است. سیلابی که تا این لحظه جان ۲۲ تن را ربوده است که پیکر ۲۰ تن از ایشان (شامل ۷ کودک، ۱۱ خانم و باقی مرد) تحویل پزشکی قانونی شده و مورد شناسایی قرار گرفته اند و دو تن دیگر در مسیر انتقال به پزشکی قانونی و احراز هویت قرار دارند و همچنین دو مفقود دیگر هم دارد.
وی با تاکید بر حضور فعال و چشمگیر نیرو‌های امدادی، نیرو‌های مردمی و بسیج و همراهی مثال زدنی اهالی خونگرم منطقه روستای باغشاد در امدادرسانی در این حادثه، می‌افزاید: آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، وقوع این دست سیلاب‌ها در این منطقه سابقه زیادی داشته و حتی بر اساس روایت ها، در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۸۸ سیلاب‌های مهیب تری هم در این منطقه به ثبت رسیده و رقم خورده، اما از آنجایی که در روز‌های غیر تعطیل به وقوع پیوسته، خسارات جانی و مالی در پی نداشته است، چراکه این منطقه تنها در روز‌های تعطیل است که میزبان خیل مردم است
جست و جو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه دارد.
اما آیا چنین رویداد مهیبی پیش بینی شده و هشدار‌های لازم در خصوص آن صادر شده بود؟ این سوالی است که محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در پاسخ به آن می‌گوید: گزارشی که هواشناسی برای این سیلاب منتشر کرده بود، از آن دست گزارش‌های کلی بود که به بارش رگبار‌های پراکنده اشاره داشت نه هشدار در خصوص سیلاب، آن هم سیلابی در این ابعاد و حجم.
وی که در محل حادثه حضور دارد، می‌افزاید: روال کار در پیش بینی بحران‌هایی از این دست به این صورت است که اگر جایی احتمال وقوع سیلاب باشد، به صورت نقطه‌ای اعلام می‌شود تا تدابیر ویژه، از اطلاع رسانی گرفته تا حضور نیرو‌های امدادی و هشدار به مردم در دستور کار قرار گیرد که این گونه نبوده است. البته با توجه به شیب زیاد محل بارندگی تا محل وقوع حادثه که در بالادست سد روبال قرار دارد، سیلاب در زمان کوتاهی شکل گرفته و به منطقه‌ای رسیده که مردم در آن مشغول تفریج و تفرج بوده اند و از تفرجگاه‌های استان محسوب می‌شود.
رضایی در ادامه می‌گوید: با وقوع این رویداد بلافاصله ستاد بحران در منطقه و بعد در استان تشکیل شد، زون بندی منطقه حادثه در دستور کار قرار گرفتند و تیم‌های تجسس و جست و جو با همراهی مردم منطقه (اعم از عشایر و روستانشینان) مشغول به کار شدند و توانستند عمده فوت شدگان را همان شب گذشته پیدا کنند و بعد در ادامه فعالیت ایشان، باقی مفقودشدگان امروز یافت شدند و اکنون هم جست و جو برای یافتن دو مفقود دیگر این حادقه که دو کودک هستند، ادامه دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه افسانه حسامی فرد سازمان مدیریت بحران کشور سیل رودبال استهبان فارس چشمه عاشق باغشاد سیلاب اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه افسانه حسامی فرد محل حادثه وقوع سیلاب حوضه آبریز برای یافتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز بارش‌های رگباری در جنوب فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان و فردا، دوشنبه در مناطقی از غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رخ خواهد داد به همشهری آنلاین گفت: امروز و فردا در دیگر نقاط کشور شاهد جوی آرام هستیم، اما سامانه جدید بارشی به تدریج از غرب وارد کشور می‌شود و ابتدا ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی و خوزستان را در برخواهد گرفت.

به گفته کبری رفیعی، این سامانه بارشی روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در غرب، جنوب غرب، جنوب و بخش‌هایی از مرکز تقویت می‌شود و در این مناطق کاهش نسبی دما را با همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود

به گفته او، امروز و فردا هم مانند روز شنبه، در نوار شرقی وزش باد شدید را تجربه خواهیم کرد که در مناطق مستعد سبب بروز گرد و خاک می‌شود.

رفیعی به هشدار زرد هواشناسی هم اشاره کرد و گفت: این هشدار با نوع مخاطره رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ امروز،‌ دوشنبه جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان را دربرمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: بر اساس این هشدار صادر شده احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد و به همین دلیل به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌شود.

او درباره اثر هشدار دوم صادرشده درباره وزش باد شدید و بروز گرد و خاک نیز گفت: طبق این هشدار، امروز، دوشنبه جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان تحت‌تاثیر هستند. اثر مخاطره در این هشدار در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال است و بر همین اساس به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه شده.

کد خبر 847553 برچسب‌ها استان‌ فارس خبر مهم سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • پیش‌بینی بارش رگبار پراکنده باران در آذربایجان‌ شرقی
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • بارش‌های اخیر ایران محصول ابردزدی و بارورسازی ابرها است؟
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • هشدار بارش شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • هشدار بارش‌ شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • هواشناسی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعدوبرق در مرکز و شرق کشور