Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@13:21:59 GMT

ضرورت همگرایی اجلاس بریکس و باشگاه تحریمی‌ها

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۳۳۰۲

ضرورت همگرایی اجلاس بریکس و باشگاه تحریمی‌ها

یکی از مهم‌ترین پیشنهادهایی که در راستای کاهش اثرات تحریم‌ها وجود دارد تشکیل باشگاهی با عنوان باشگاه تحریمی‌هاست که در آن علاوه بر هم‌افزایی کشورهای تحریم شده، توافق‌های پولی چندجانبه، ارائه راه حل‌هایی برای جایگزینی سوئیفت و نظام ارتباطی مالی بین بانکی بین‌المللی و... هم در سطح ملی کشورها و هم در سطح بین‌الملل اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مأموریت اصلی در باشگاه تحریمی‌ها اجرای رژیمی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای تحریم شده جهان است.
کشورهایی مانند عراق، لبنان، سوریه، لیبی، کنگو، بالکان، مالی، نیکاراگوئه، اوکراین، ونزوئلا، سودان، سومالی، کوبا، زیمبابوه، یمن، کره شمالی، بلاروس، بروندی و جمهوری آفریقای مرکزی در فهرست تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار دارند.اما در کنار این باشگاه، به تازگی ظرفیت کشورهای بریکس به ویژه چین و روسیه می‌تواند در کنار سایر قدرت‌های اقتصادی دیگر قرار گیرد.
بر اساس سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال حاضر ۲۵ کشور جهان که جمعیت آن‌ها افزون بر ۵/۱میلیارد نفر می‌شود مورد تحریم آمریکا هستند. در راستای عملیاتی شدن این باشگاه در ایران، فراکسیون مقابله با تحریم در مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و اعضای آن انتخاب شدند.
حسین نوش‌آبادی، رئیس باشگاه تحریمی‌ها در این خصوص به رسانه‌ها گفته است: فعال کردن دیپلماسی پارلمانی و گفت‌وگو با اعضای پارلمان‌های کشورهای تحریمی که بیش از 
۳۰ کشور هستند، ظرفیت عظیمی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی فراهم خواهد کرد. با فعال شدن باشگاه تحریمی‌ها و ایجاد سازوکار بین‌المللی و همگرایی و هم‌افزایی این کشورها با یکدیگر، آثار منفی تحریم‌های ظالمانه به حداقل خواهد رسید.به گفته دبیر اجرایی فراکسیون مقابله با تحریم؛ پایدارترین راه مقابله با تحریم، تشکیل باشگاه تحریمی‌هاست تا کشورهایی که از سوی آمریکا تجارت آن‌ها محدود شده است با به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود قدرت بسیار بیشتری پیدا کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند کمبودها و ضعف‌های خود را پوشش دهند. البته باید اشاره کرد در حال حاضر نهادهای مختلفی در کشور برای تهیه طرح تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده با مجلس همکاری و مشارکت می‌کنند و برنامه جدی برای عملیاتی شدن چنین ایده‌ای وجود دارد.
از سویی دیگر شاهد آن بودیم که قدرت‌های نوظهور اقتصادی با عنوان بریکس توانستند سلطه و هژمونی آمریکا را در عرصه‌های اقتصادی بشکنند. در همین راستا تلاش چین برای تبدیل بریکس به عنوان جایگزینی برای گروه جی‌ ۷خواهد بود. حضور ایران و سخنرانی رئیس‌جمهور دکتر رئیسی در این اجلاس نیز گام بلندی بود که عضویت ایران را در این اجلاس تقویت می‌کند و در صورت مشخص شدن سازوکار نهایی جذب اعضای جدید، ایران می‌تواند به این گروه مهم اقتصادی بپیوندد. علت اهمیت فزاینده بریکس آنجاست که کشورهای بریکس در مجموع حدود ۴۰درصد جمعیت، نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌سوم خاک سرزمین‌های جهان را تحت تصرف خود دارند.
روزنامه آلمانی فرانکفورتر سایتونگ روز چهارشنبه در گزارشی نوشت چین و روسیه می‌خواهند بریکس، باشگاهی متشکل از پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، به وزنه تعادل گروه ۷ که تحت سلطه غرب است تبدیل شود. از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده غرب، مسکو در تلاش برای تقویت و گسترش اتحاد خود با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بوده است.همگرایی هر چه بیشتر اجلاس بریکس و باشگاه تحریمی‌ها می‌تواند گام مؤثری برای دور زدن تحریم‌ها باشد که در این صورت با توجه به حضور چین، برزیل، هند و روسیه می‌توان به دور زدن تحریم‌های آمریکا امیدوار بود.

خبرنگار: محیاسادات قریشی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمریکا ایران تحریم های امریکا باشگاه تحریمی ها باشگاه تحریمی ها کشورهای تحریم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۳۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باقری کنی: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا باقری در این دیدار گفت، بریکس نشان داد دارای ابتکار عمل برای نقش آفرینی‌ها در صحنه و تحرک کشورهای عضو در چارچوب چند جانبه گرایی است.

طرف چینی نیز در این دیدار ، ضمن محکومیت مجدد حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق ، گفت، از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین تشکر می کنیم و اقدامات ایران در منطقه را شایسته می دانیم. این مقام ارشد چینی افزود، پکن بر این باور است که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.


در ادامه طرفین به بحث و بررسی موضوعات مورد علاقه طرفین پرداختند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899711

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • باقری کنی: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه ۷ و بریکس در ۲۰۲۴
  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد