Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@14:50:46 GMT

طنین ساز و سرنای لُری در جشنواره آلبالوی شهر زنگنه

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۳۷۵۶

طنین ساز و سرنای لُری در جشنواره آلبالوی شهر زنگنه

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شهر شکوفه‌های گیلاس و آلبالوی ایران میزبان شمار زیادی از هموطنان، گردشگران، هنرمندان مطرح کشوری و مسئولان بود تا آئین برداشت این محصول مهم باغی را در کنار همشهریان و هموطنان خود جشن بگیرد.

بخش زند به طور خاص شهر زنگنه با دارا بودن ۷۳۷ هکتار باغ آلبالو با تولید سالانه بیش از پنج هزار تُن آلبالو، در جایگاه نخست استان همدان تکیه زده و به جرآت می‌توان گفت بهترین کیفیت آلبالوی کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دست‌اندرکاران این جشنواره برنامه‌های متنوع و شادی را برای هموطنانی که فرسنگ‌ها مسیر را از سراسر کشور طی کرده بودند تا به شهر زنگنه برسند، تدارک دیدند، از پخش مستقیم جشنواره آلبالو در رادیو جوان و صدا و سیمای مرکز همدان تا برپایی غرفه‌های پخت غذاهایی با طعم آلبالو، لواشک، شربت، آلبالو پلو، ترشک و دیگر محصولات و مشتقات آلبالو، که طعم و مزه آنها با دست‌پخت بانوان منطقه بی‌نظیر بود.

البته به همت مجمع خیرین سلامت شهرستان ملایر، جشنواره غذا با بیش از ۱۰ غرفه در حمایت از بیماران سرطانی و سخت درمان در حاشیه این جشنواره برگزار شد که با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

شهردار زنگنه برپایی غرفه‌های عرضه مستقیم محصولات تولیدی کشاورزان بخش زند، نورافشانی، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و گردشگری شامل چرم، مرواربافی، منبت، گلیم، فرش و غرفه‌های عرضه مستقیم سوغات و مشتقات آلبالو با ۲۱ غرفه را از دیگر بخش‌های جنبی این جشنواره عنوان کرد.

"محمدحسین روستایی" با بیان اینکه به دنبال برگزاری جشنواره‌ای فراشهرستانی بودیم و از شرکت صنایع غذایی دعوت برای حضور در جشنواره دعوت کردیم، تعیین قیمت مصوب و تضمینی برای باغداران در بخش تولید و زراعت آلبالو را یکی از اهداف اصلی این جشنواره عنوان کرد.

شهردار زنگنه با اشاره به اینکه با وجود فعالیت یک سری دلال، آلبالو از کشاورزان با قیمتی بسیار نازل خریداری می‌شود، افزود: با همکاری شرکت سحر مقرر شد که آلبالوهای تولید شده باغداران با رقم خوبی از کشاورزان خریداری شود.

تجلیل از کشاورزان نمونه بخش زند از دیگر برنامه‌های ویژه این جشنواره بود که روستایی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: نبود صنایع تبدیلی در حوزه تولید آلبالو یکی از مشکلات تولیدکنندگان این محصول است که امیدواریم با پیگیری مسئولان این مشکل رفع شود.

داشته‌های کشاورزی ملایر باید تقویت شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: به برکت وجود کشاورزان این شهرستان، پس از جهانی شدن مبلمان منبت و انگور، به برند ملی مروار رسیدیم.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" اصلاح آبیاری‌های نوین، آسفالت راه‌های روستایی، باغداری نوین، خاکریزی، اصلاح کشاورزی، اصلاح شبکه برق، بازنگری طرح هادی و اصلاح قنوات را از جمله اقدامات چشمگیر و موثر در روستاهای این شهرستان برشمرد.

وی با بیان اینکه یک چهارم قنات های استان همدان متعلق به شهرستان ملایر است، بیان کرد: با توجه به تولید بیش از چهار هزار تُن آلبالو در این شهرستان، ضروری است که داشته‌هایمان را تقویت کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت تقویت حوزه باغداری، گردو، منبت و خیاطی این شهرستان، تاکید کرد: در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور و هیات دولت خبرهای خوشی را در راه داریم.

حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: پروژه‌های خوبی برای استان همدان مصوب شده که در سفر رییس جمهور به همدان، رونمایی و محقق خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به جوانان منطقه و نخبه‌پروری، خاطرنشان کرد: رشته‌های تحصیلی مرتبط با صنعت منبت و صنعت انگور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و دانشگاه ملی ملایر فعال است و هر سال دانشجو می‌پذیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی همچنین دانشکده کشاورزی دانشگاه ملی ملایر را یکی از دانشکده‌های معتبر این شهرستان و منطقه عنوان کرد.

بخش زند قطب تولید آلبالوی استان همدان

بخشدار زند نیز به وجود سه دهستان و ۴۶ روستا در این بخش اشاره و بیان کرد: بیشتر اهالی این روستاها به کشاورزی و باغداری مشغول بوده و عمده محصولات این منطقه آلبالو، انگور، گردو و گندم است.

"محمد فارسی" با بیان اینکه بخش زند قطب تولید آلبالو در استان همدان است، افزود: روستای چشمه‌ علی محمد به علت بارش‌های قابل توجه یکی از ایستگاه پربارش استان است و تولید گندم دیم در این منطقه قابل توجه است.

وی شرکت صنایع غذایی سحر را به عنوان یکی از بزرگترین خریداران آلبالوی بخش زند عنوان و خواستار تعیین قیمت مصوب برای آلبالو در راستای حمایت از کشاورزان شد و ادامه داد: انتظار داریم هر کیلو آلبالو به قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان خریداری شود.

بخشدار زند ایجاد شادی و نشاط بین مردم و معرفی برند آلبالو بخش زند که به عنوان بازارچه و سوغات سرای خشکبار منطقه ثبت شده را از دیگر از اهداف مهم برگزاری این جشنواره برشمرد.

طبق گزارش شرکت صنایع غذایی سحر، آلبالوی تولیدی شهرستان ملایر که دارای بهترین کیفیت است، از شمال سیبری در روسیه گرفته تا کانادا، اروپا و کشورهای CIS صادر می‌شود.

"حسن اسماعیل‌پور" هنرمند و گوینده شبکه رادیو جوان که با جشنواره آلبالو شهر زنگنه بیگانه نیست و برای چندمین بار آوازه این جشنواره را از طریق رادیو جوان به گوش هموطنان رسانده است، به زیبایی و شکوه این جشنواره اضافه کرد.

بخش جذاب این جشنواره حضور گروه موسیقی سنتی تال به سرپرستی و اجرای زنده هنرمند مطرح کشوری "فرج علیپور" بود که ساز کمانچه و سرنای لُری این گروه در تمام منطقه طنین‌انداز شد و نوید سالی خوش را برای کشاورزان دیار کریم‌خان زند داد که سال‌های سال میزبان گردشگران و مهمانان از سراسر کشور خواهند بود.

علاوه بر اجرای برنامه‌های شاد، طنز و کمدی، مسابقات سرگرمی برای شرکت‌کنندگان، سه دستگاه دوچرخه به عنوان جوایز ویژه این جشنواره برای حضار در نظر گرفته شده بود که به قید قرعه به شرکت کنندگان اهدا شد.

سومین جشنواره آلبالو شهر زنگنه بخش زند در حالی با حضور فرماندار ویژه ملایر، نماینده مجلس، مسئولان دستگاه‌های اجرایی، هنرمندان، باغداران و کشاورزان و اقشار مختلف مردم در پارک کریم‌خان زند شهر زنگنه برگزار شد که نوید آینده‌ای روشن را برای این منطقه می‌دهد و بدون شک بستری مهیا برای حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران است.

برچسب‌ها شهر جهانی انگور ملایر جشنواره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر جهانی انگور ملایر جشنواره شهر جهانی انگور ملایر جشنواره جشنواره آلبالو استان همدان شهر زنگنه بخش زند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۳۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنین شعار «مرگ بر اسراییل» در سراسر جهان

اسماعیل پاکنژاد نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت‌وگو با ایسکانیوز بیان کرد: دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه و همچنین حمایت از تمامی کسانی که در برابر استکبار جهانی ایستادگی کردند، در جوار گلزار نورانی شهدای گمنام دانشگاه گرد هم آمدند.خوشبختانه امروز می‌بینیم که در سراسر دنیا صدای مرگ بر اسرائیل طنین انداز شده است.

وی افزود: امروز به خوبی شاهد هستیم آن کسانی که دم از حقوق بشر و آزادی بیان می‌زدند توان تاب آوردن در مقابل اعتراضات اساتید دانشگاه‌های غربی را ندارند.

پاکنژاد تصریح کرد: اگر دیروز به بهانه تروریسم، مردم مظلوم غزه را تحت بمباران و کشتار قرار دادند، امروز با دانشگاهیان خود در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا چه می‌کنند؟ دیوارکشی دور دانشگاه‌های آمریکا چه معنی دارد؟! شستن خون دانشجویانی که بر روی در و دیوار دانشگاه‌ها ریخته چه معنی دارد؟! برای اینکه می‌خواهند این لکه ننگ را از دامان خودشان پاک کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز تمامی کسانی که در دنیا پیرو حق هستند امروز می‌دانند که این لکه ننگ جز با نابودی ستمگران و اسرائیل جنایت کار از بین نخواهد رفت، و قطعاً این تحولات امروز می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای ظهور آقا امام زمان باشد.

خبرنگار: فاطمه بکروی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228919 برچسب‌ها غزه

دیگر خبرها

  • «آدرخش و رقص فانتوم‌ها» در نمایشگاه کتاب طنین می‌اندازد
  • طنین زنگ سپاس معلم در مدارس آبادان
  • برگزاری روزهای تدبر قرآنی در ملایر
  • طنین شعار «مرگ بر اسراییل» در سراسر جهان
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • طنین دانشجویان بین المللی کیش در محکومیت سرکوب دانشجویان در آمریکا
  • مسابقات قهرمانی بوکس کشور در ملایر
  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟