Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@08:45:42 GMT

برنج از قید ممنوعیت واردات آزاد شد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۵۹۰۰

برنج از قید ممنوعیت واردات آزاد شد

​​​​​​​طبق اعلام گمرک ایران و بر اساس تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، ممنوعیت فصلی برنج از دیروز اول مردادماه در سال جاری لغو و اجرایی نخواهد شد و واردات این کالا به روال قبل ادامه خواهد داشت.

روزنامه ایران: این تصمیم در جلسه‌ای که در قرارگاه تأمین امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و انجمن وارد‌کنندگان درباره تنظیم بازار و تأمین برنج برگزار شد، مصوب گردید و حالا به گمرکات کشور برای اجرا ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌تر و براساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده بود، اما با توجه به وضعیت بازار داخل و افزایش قیمت‌ها، از مدتی قبل مذاکرات برای لغو ممنوعیت واردات در سال جاری در جریان بود و واردکنندگان خواستار ادامه روند واردات بودند.
در سال گذشته نیز با توجه به وضعیت واردات برنج و هشدارهایی که در مورد افزایش قیمت وجود داشت، رایزنی بسیاری در مورد لغو ممنوعیت انجام گرفت ولی با آن موافقت نشده بود اما امسال با توجه به التهابات بازار برنج ایرانی و ازدیاد تقاضا برای برنج خارجی، ممنوعیت واردات در فصل برداشت لغو گردید.


افزایش قیمت برنج ایرانی و البته با سرعتی کندتـر برای برنج وارداتی از نیمه دوم سال گذشته شروع شد و قیمت برخی انواع برنج ایرانی تا مرز ۱۰۰ هزار تومان هم پیش رفت.  همین موضوع سبب شد تا زمزمه‌های لغو ممنوعیت واردات برنج مطرح شود.

حذف قیمت‌گذاری برنج وارداتی
بحث قیمت‌گذاری دستوری برنج وارداتی هم لغو شده است، زیرا در شرایط فعلی تعیین قیمت مصوب در شرایط فعلی بازار برنج امکان‌پذیر نیست. قیمت‌های جهانی این محصول و همچنین نرخ ارز نوسان زیادی دارند و در چنین شرایطی قیمت‌گذاری می‌‌تواند منجر به عدم تزریق برنج وارداتی به بازارها شود به عنوان نمونه وقتی میانگین قیمت تمام‌شده برنج هندی در بنادر حدود ۳۵‌ هزار تومان تعیین شود اما قیمت مصوب آن ۳۰‌ هزار تومان باشد، واردکنندگان هم محصول خود را ترخیص نمی‌‌‌کنند.
وزارت جهاد کشاورزی با هدف مدیریت بازار، ممنوعیت واردات را لغو کرد
مجید حسنی مقدم سرپرست دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج گفت: این موضوع مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور بود و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید برنج، حساسیت زیادی را از سوی تولیدکنندگان داخلی به دنبال نداشت.
وی اضافه کرد: برنج داخلی و وارداتی دو بازار متفاوت با یکدیگر هستند و وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ایجاد شوک در بازار برنج داخلی و وارداتی و حفظ آرامش در بازار، این تصمیم را گرفت. مدت زمان 4 ماهه‌ای که در گذشته واردات برنج ممنوع شده بود، در دوره‌ای است که کشورهای صادرکننده، برنج تولید می‌‌کنند و در این زمان هم واردات برنج با قیمت کمتر انجام می‌‌شود و این مسأله هم برای ما از نظر ارزآوری برای کشور حائزاهمیت است.


حسنی مقدم با تأکید بر اینکه آرامش بازار مصرف کننده برای دولت از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: هزینه‌های تمام شده برنج به شدت بالا رفته است و همین موضوع بر قیمت برنج تأثیر مستقیمی ایجاد می‌‌کند. با توجه به بالارفتن قیمت برنج، بخشی از جامعه توانایی خرید برنج ایرانی را  ندارند به همین علت با واردات، برنج با نرخ‌های متعادل‌تر به دست مصرف‌کننده می‌‌رسد.
سرپرست دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: طی ماه‌های گذشته قیمت سر مزرعه تا بازار فاصله بسیار زیادی پیدا کرد، اما طی هفته‌های آتی و با آغاز زمان اوج عرضه برنج، قیمت‌ها نسبت به بازار مصرف متعادل‌تر می‌‌شوند تا هم حاشیه سود برای تولیدکننده درنظر گرفته شود و هم مصرف کننده مجبور به پرداخت قیمت با هزینه‌های بالا نباشد.
حسنی مقدم با اشاره به وظایف وزارت جهاد کشاورزی برای متعادل نگه داشتن قیمت برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تولید و توزیع کالا را به عهده دارد. در همین راستا هم باید بازار را به نوعی مدیریت کند که تولید برای تولیدکننده توجیه اقتصادی داشته باشد و قیمت‌ها برای مصرف کننده با افزایش زیادی همراه نباشد.


وی در پایان سخنانش درباره وضعیت تولید برنج در سال جاری گفت: تولید برنج در  سال جاری افزایش داشته اما هزینه‌های تولید بویژه دستمزد کارگران هم افزایش پیدا کرده است. همسو با افزایش دستمزدها، نرخ نشاء، سموم، کود، برداشت و شالیکوبی هم افزایش یافته و بالا رفته اند که به همین علت قانون ممنوعیت واردات برنج طی این چند ماه اجرا نخواهد شد.
بخشی از برنج مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌‌شود و واردات برنج از سوی بخش خصوصی می‌تواند قیمت این محصول را در بازار تعدیل کند. طبق آمار گمرک نیز تاکنون بیش از 500 هزار تن برنج هندی، پاکستانی و تایلندی به کشور وارد شده و  ثبت سفارش برنج در سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیون و ۷۸ هزار و ۳۸۷ تن انجام شده است.
در سال گذشته تولید برنج به دلیل خشکسالی با کاهش روبه‌رو شد و همین امر افزایش واردات این محصول  را دربرداشت، به همین  دلیل وزارت جهاد کشاورزی برنامه خودکفایی برنج و تأمین 3میلیون و 200 هزار تن از این محصول را در پیش گرفته و برای تحقق این امر هم زهکشی 300هزار هکتار از اراضی شمال کشور را با اعتباری معادل یک میلیارد دلار در دستور کار خود قرار داده است.
 

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برنج وارداتی لغو ممنوعیت واردات برنج برنج ایرانی تولید برنج مصرف کننده قیمت برنج سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد

طبق اعلام نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع برنج اعلام شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ قیمت انواع برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار به شرح ذیل است:

هر کیلوگرم انواع دودی پر محصول غیرتنظیم بازار 93 هزار تومان
هر کیلوگرم هاشمی غیرتنظیم بازار 115هزار تومان
هر کیلوگرم دمسیاه غیرتنظیم بازار 115 هزارتومان
هر کیلوگرم شیرودی غیرتنظیم بازار 81 هزار تومان
هر کیلوگرم طارم اصل غیرتنظیم بازار 115هزار تومان
هر کیلوگرم فجر غیرتنظیم بازار 92 هزار تومان
هر کیلوگرم قهوه ای غیرتنظیم بازار 94 هزار تومان
هر کیلوگرم معطر ایرانی سایر انواع (گرده، چمپا، عنبر بو ...) غیرتنظیم بازار 76 هزار تومان
هر کیلوگرم ندا غیرتنظیم بازار 48 هزار تومان
هر کیلوگرم نیمدانه پر محصول غیرتنظیم بازار 38 هزار تومان
هر کیلوگرم نیمدانه معطر غیرتنظیم بازار 61 هزار تومان
هر کیلوگرم وارداتی پاکستانی غیرتنظیم بازار 38 هزار تومان
هر کیلوگرم هندی وارداتی دانه بلند 1121 غیرتنظیم بازار 52هزار تومان
هر کیلوگرم وارداتی هندی دانه بلند غیرتنظیم بازار برندهای طبیعت، محسن، مژده و غیره 62هزار تومان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد