Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:45:36 GMT

۹۵ درصد پشم تولیدی کرمانشاه از استان خارج می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۵۹۰۴

۹۵ درصد پشم تولیدی کرمانشاه از استان خارج می‌شود

ایسنا/کرمانشاه مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه معتقد است، هم اکنون نزدیک به ۹۵ درصد از پشم تولیدی کرمانشاه، از استان خارج می‌شود.

قدرت‌الله احمدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت قابل توجهی که استان کرمانشاه در زمینه تولید پشم دارد، گفت: بر اساس آمارها سال گذشته نزدیک به سه هزار تن پشم در استان کرمانشاه استحصال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مهمترین مشکلی که در زمینه پشم تولیدی استان وجود دارد را خروج آن از کرمانشاه بدون آنکه فرآوری خاصی روی این محصول صورت بگیرد دانست و ادامه داد: هم اکنون نزدیک به ۹۵ درصد پشم تولیدی کرمانشاه به این شکل به استان‌های دیگر و حتی کشورهای همسایه می‌رود.

مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه افزود: اگرچه اقدامات مختصری برای جلوگیری از خروج پشم از استان صورت گرفت و تاکید ویژه‌ای هم بر این موضوع شد، اما این اقدامات که شامل راه‌اندازی چند واحد کوچک با ماشین‌های دستی بود چندان موثر واقع نشد.

احمدی جلوگیری از خروج پشم خام از استان را نیازمند ایجاد واحدهای بزرگ فرآوری شامل شست و شو، ریسندگی و رنگرزی دانست و اضافه کرد: این واحدها باید با تجهیزات به روز راه‌اندازی شود.

وی از مزایای فرآوری پشم در استان هم یاد کرد که مهمترین آن ایجاد ارزش افزوده بیشتر است و گفت: هم اکنون پشم تولیدی را کیلویی هشت تا ۱۰ هزار تومان از دامدار می‌خرند که وقتی به استان‌های دیگر رفته و فرآوری شده و به کرمانشاه برمی گردد، قیمت آن به حدود ۸۰ تا صد هزار تومان یعنی ۱۰ برابر می‌رسد.

احمدی خاطرنشان کرد: اگرچه رنگرزی، شست و شو و ... هزینه دارد، اما نزدیک به نیمی از این ارزش افزوده سود است که عاید کرمانشاه نمی‌شود.

به گفته مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه، راه‌اندازی واحد فرآوری پشم هم به سود دامدار است و هم بافندگان داخل استان، به علاوه اشتغالزایی قابل توجهی را نیز به همراه دارد.

وی اظهار کرد: با احداث واحدهای بزرگ فرآوری پشم در استان، می توان به ازاء هر تن پشم دو نفر را مشغول به کار کرد که عدد قابل توجهی خواهد بود.

مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه پشم تولیدی استان را یکی از مرغوب‌ترین پشم‌های کشور خصوصا به لحاظ طول الیاف دانست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه پشم فرش پشم تولیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۵۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فناوری پرورش و پروار کردن گاو؛ کشتار و فرآوری گاو در کارخانه (فیلم) پرورش گاو‌های غول پیکر در یک گاوداری محلی و مشهور اندونزیایی (فیلم) فرآیند پرورش و فرآوری شیر هزاران بز توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)

دیگر خبرها

  • فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو (فیلم)
  • کمتر از یک درصد خطا در مراجع حل اختلاف استان وجود دارد
  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • افزایش ۱۶ درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری
  • پنج هزار و ۷۸۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی
  • برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • رقابت بیش از ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری
  • افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه