Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@14:49:15 GMT

رفع موانع بروکراسی به طرح نهضت ملی مسکن سرعت می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۶۵۸۹

رفع موانع بروکراسی به طرح نهضت ملی مسکن سرعت می‌دهد

طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح‌های دولت است که تسریع در روند اجرای آن نقش بسیار مهمی در خانه‌دار کردن اقشار پایین دست جامعه دارد، هر چند که تامین اراضی و نیز تزریق آورده و همچنین مساعدت نظام بانکی سه شاخص کلیدی در به سرانجام رساندن این طرح است، اما تسهیل موانع بروکراسی در این زمینه و سرعت بخشی به امور اداری این طرح در جایگاه خود می‌تواند نقش مهمی در تسریع اجرای این طرح داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، آمار منتشر شده تحولات بازار مسکن شهر تهران از سوی بانک مرکزی، زنگ خطر نوسانات این بازار را به صدا درآوده است. تشدید شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن قطعا نقش موثری در تغییرات قیمت مسکن به دنبال خواهد داشت و همین مساله لزوم حمایت همه‌جانبه دولت از تولید مسکن که شاخص‌ترین آن طرح نهضت ملی مسکن است را بیش از پیش ضروری می‌کند.

طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون عملیات ساخت یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد نهضت ملی مسکن آغاز و برای اجرای یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶ واحد نیز تامین زمین صورت گرفته است.

از سوی دیگر این برنامه چالش‌هایی را پیش روی خود می‌بیند که توجه به رفع آنها می‌تواند دولت را در اجرای چهار میلیون واحد مسکونی ظرف چهار سال کمک کند. طی حدود یک سال گذشته که از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، کارشناسان همواره اشکالات پروژه نهضت ملی مسکن را گوشزد کرده‌اند. پایین بودن توان متقاضیان، عدم پایبندی سیستم بانکی به تکلیف ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی سالیانه در قبال این پروژه و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، مهمترین موانع پیش روی این طرح است.

یک کارشناس: خدمات زیربنایی و روبنایی دیده شود

درخصوص راهکارهای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، شهاب سعادت‌نژاد- بازرس انجمن انبوه‌سازان استان تهران به ایسنا گفت: اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن در اراضی با کیفیت که امکان توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی در آن وجود داشته باشد قطعا می‌تواند نقش موثری در خانه دار شدن اقشار پایین دست جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های مرتبط باید دست‌اندازهای طرح نهضت ملی مسکن را برطرف کنند گفت: پیچیدگی‌های بروکراسی می‌تواند در مسیر طرح نهضت ملی مسکن، اختلال ایجاد کند و باعث شود که حتی با وجود فراهم بودن همه شرایط این طرح به کندی پیش برود.

سعادت‌نژاد تاکید کرد: برخی از انبوه‌سازان برای تمدید پروانه صلاحیت خود باید ماه‌ها در پیچ وخم بروکراسی زمان هدر دهند و وزارت راه به عنوان متولی اجرای این طرح باید تمهیداتی در نظر گیرد که تمدید و صدور پروانه اشتغال انبوه سازان به عنوان یکی ازارکان اصلی اجرای این طرح به سرعت انجام شود.

لزوم ارایه مشوق‌هایی به سازندگان افزایش انگیزه آنها

سعید لطفی – کارشناس مسکن نیز درخصوص راهکارهای تسریع اجرای پروژه نهضت ملی مسکن به ایسنا گفت: با توجه به شکاف عرضه و تقاضای مسکن و همچنین افزایش نهاده‌های تولید مسکن مخصوصا زمین، عرضه زمین صفر در قالب طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند سبب شود که سازندگان و انبوه‌سازان برای ورود به این طرح انگیزه داشته باشند.

وی تاکید کرد: در سطح شهرها عوامل مختلفی نظیر گرانی زمین، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و همچین افزایش عوارض شهری از یک طرف و فروش نرفتن واحدهای ساخته شده به دلیل ناتوانی مالی متقاضیان سبب شده که زنگ خطر کاهش تولید مسکن به صدا درآید.

لطفی افزود: در چنین شرایطی فقط حمایت همه‌جانبه دولت از عرضه مسکن و تسهیل‌گری دراین زمینه می‌تواند در تقویت ساخت و ساز موثر باشد. در غیر این صورت تداوم کاهش تولید مسکن مشکلات این حوزه را به شدت افزایش خواهد داد و باعث خواهد شد که بحران مسکن به مرحله‌ای برسد تا هیچ نسخه نجات‌بخشی برای حل آن وجود نداشته باشد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده‌اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی عملیات ساخت یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد آغاز شده است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت و ساز قرار دارند. تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد نیز کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مرحله‌ی هفتم در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir آغاز شده و تا تکمیل ظرفیت شهرها ادامه دارد.

تاکنون ۵۵۹ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده که میزان آورده آنان ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده  و از محل تسهیلات نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان پرداخت شده است. تعداد ۳۰۷ هزار و ۱۹۸ واحد نهضت ملی مسکن به بانک برای انعقاد قرارداد معرفی شده‌اند که از این تعداد  ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد و مبلغ تسهیلات منعقد شده ۳۵ هزار میلیارد تومان است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

دولت از ابتدای تشکیل بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تاکید داشته است. با این وجود عدم تمکین نظام بانکی و همچنین سرپیچی برخی دستگاه‌ها در واگذاری اراضی متعلق به خود سبب شده اجرای این طرح نسبت به هدف‌گذاری‌های تعیین شده با مشکلاتی همراه شود. هرچند وزیر راه و شهرسازی وعده داده که قطعا تا پایان این دولت، چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود اما به باور بسیاری از کارشناسان برای اینکه قطار طرح نهضت ملی مسکن به حرکت درآید لازم است حتما نسبت به رفع موانع این طرح اقدام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهضت ملی مسکن طرح نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم مسكن چهار میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن میلیارد تومان اجرای این طرح انبوه سازان تولید مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۶۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان

زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شمال سیستان و بلوچستان تامین شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، عطاءاله اکبری امروز در بازدید تعدادی از معتمدین و ریش سفیدان استان سیستان و بلوچستان از پرورژه های طرح نهضت ملی مسکن زاهدان از تامین زمین برای احداث بیش از 90 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در محدوده شهرهای تحت پوشش اداره‌کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان افزود: این اداره کل با الحاق زمین به محدوده شهرها و بازگرداندن اراضی مازاد دستگاههای اجرایی به چرخه ساخت و ساز مسکن توانست گام های ارزشمندی  را برای مرتفع کردن چالش تامین زمین در این استان بردارد.

وی از ساخت بیش از 18 هزار واحد شهری و روستایی دز محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل با پیشرفت فیزیکی 50 درصد و ایجاد اشتغال برای بیش از 23 هزار نفر خبر داد و گفت: در این استان علاوه بر اهمیت دادن به کمیت پروژه‌ها، استفاده از مصالح استاندارد و رعایت مقررات ملی ساختمان و مسائل فنی از سوی متخصصان و ناظران در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان همچنین از واگذاری زمین برای ساخت بیش از 14 هزار واحد ویلایی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل خبر داد و افزود: در حال حاضر با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و شرایط اقلیمی و موضوعات فرهنگی در همه شهرهای این استان بجز زاهدان و چابهار واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به‌ صورت ویلایی ساخته می‌شود.

اکبری با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن برای توسعه، شکوفایی و تحولات اقتصادی این حوزه بسیار حایز اهمیت است، گفت: تاکنون بیش از 2100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های نهضت ملی مسکن در استان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اهمیت خدمات روبنایی در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن گفت: به منظور تسریع در اجرای این طرح مهم ملی در استان ساخت 9 پروژه روبنایی و 23 پروژه آماده سازی در سایت های نهضت ملی مسکن شامل چهار واحد آموزشی، 2 کلانتری، 2 مسجد و یک مرکز درمانی در حال انجام است و آماده سازی بیش از هزار و 200 هکتار زمین جهت اجرای طرح عملیاتی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در مجموع همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان در نظر گرفته شده است.

اکبری از عزم جدی مسئولان سیستان و بلوچستان برای ساخت طرح‌های نهصت ملی مسکن در کمترین زمان و با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ممکن خبر داد و تاکید کرد: تمامی تلاش در استان برای افزایش اشتغالزایی، تولید و ساخت مسکن مناسب برای شهروندان است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در امیدآفرینی بین مردم و تحقق اهداف دولت نقش مستقیم ایفا می‌کند در این استان تلاش شده با استفاده از توان نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولیدی با کیفیت گام های موثری در این زمینه برداشته شود که نتایج ارزشمند آن در پیشتازی استان در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی به شهروندان گرامی مشهود است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجمع اعتراضی متقاضیان نهضت ملی مسکن مقابل استانداری
  • وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در سمنان
  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • تعدادی از واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند تحویل می‌شود
  • ۱۷۰ هزار طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید کشور فعال است
  • رتبه اول قم از لحاظ سرعت ساخت در نهضت ملی مسکن
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی پروژه نهضت ملی مسکن هیدج
  • شتاب اجرای طرح ملی نهضت مسکن در خوی با مشارکت انبوه سازان