Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حجاب برای پایین آوردن شخصیت زن نیست، گفت: نرمی زبان یکی از ادله ای است که حتما باید باشد. نباید به آن دختر خانم با توهین بگویند، «چرا تو این طوری هستی؟!» من می گویم، «دخترم، شما گل ناز هستی، این طور که شما به خیابان می آیید ممکن است عده ای با نظر بد به شما نگاه کنند؛ شما باید خودت را حفظ کنی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این زبان لیّن و آرام و زبان اسلام و قرآن نه زبان زور، به جان هم انداختن هم یکی از چیزهایی است که خارجی ها درست کرده اند و در همه چیز ما را به جان هم می اندازند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی را در ادامه می خوانید:

با توجه به حاشیه هایی که این روزها در مسأله حجاب و گشت ارشاد پیش آمده، دیدگاه شما در خصوص اجباری یا اختیاری بودن حجاب چیست؟

درباره حجاب که الآن مورد بحث مردم هست، از روز اول که قرآن مجید بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده آیاتی داریم دال بر اینکه انسان باید حجاب داشته باشد، ولی دلیل حجاب خودش یک مسأله است. حجاب شخصیت زن را پایین می آورد یا بالا می برد؟ یا حجاب برای این است که انسان باید با دیگران صحبت کند و باید حجاب داشته باشد. اینها چیزهای خیلی واضح در اسلام است که مدام سؤال می کنند.

حجاب برای زن شخصیت است نه اینکه نعوذبالله بخواهند شخصیت زن را کم کنند. معنای حجاب هم این نیست که شما تمام صورتتان را بپوشانید. گفته اند دست و صورت مستثنی است اما باید حجاب طوری باشد که موها و خصوصیات انسان را نگهداری کند. اما چیزی که باید خیلی زیاد درباره آن حرف زد این است که آیا احترام برای زن است یا نعوذبالله پایین آوردن زن است؟ عده ای در این فکر هستند که حجاب برای خرد کردن شخصیت زن است. این طور نیست؛ شخصیت زن آن وقتی است که با حجاب بین مردم رفت و آمد کند.

اگر زن حجاب نداشته باشد، مردمی که رد می شوند انواع و اقسام دارند؛ بعضی ها چشمشان پاک و بعضی ها ناپاک است، بعضی ها نیتشان خوب و بعضی ها بد است. برای اینکه این مسائل پیش نیاید و افرادی که از نظر چشم و گوش و دل و فکر ناپاک هستند، نتوانند نسبت به زنان عفیفه مردم نگاه ناپاکی داشته باشند. اینها برای شخصیت زن است نه برای اینکه شخصیت زن را پایین بیاوریم.

لذا خود مردم باید پیش قدم باشند که ما به زن و محرممان می گوییم وقتی می خواهید به خیابان و در معرض نامحرم بروید، با لباسی بروید که هرکس نگاه کرد بگوید احسنت، این لباس شخصیت زن است؛ نه با لباس هایی که من بعضی اوقات می بینم، واقعا ناراحت می شوم و می گویم خدایا کاری کن که اینها هم بفهمند این لباس مسائلی را پیش می آورد؛ جوانان و پیرمردها ناراحت می شوند که چرا باید زن ها این طور در بین مردم رفت و آمد کنند.

امیدوارم خانم ها کتاب های در مورد شخصیت زن را مطالعه کنند و حفظ شخصیت ان شاء الله یکی از مسائل اصلی زن ها است.

 

با توجه به اینکه حضرتعالی به منابع روایی و تاریخی اشراف دارید، در جایی از صدر اسلام یا حکومت امیرالمؤمنین(ع) داریم که اجباری برای حجاب شده باشد؟ به نظر شما محدوده الزام حجاب در جامعه چه قدر است؟

زمان امیرالمؤمنین علی(ع) و ائمه طاهرین دو حساب دارد. یک بخش کسانی بودند که اصلا به اسلام و قرآن ایمان نیاوردند، حساب آنها در زمان ائمه(ع) جدا است. عده ای اسلام، قرآن و خصوصیات اسلام را قبول کردند و اینها محجبه بودند و ائمه(ع) هم با اینها رفت و آمد داشتند. ما که مسلمان هستیم و قرآن را قبول کرده ایم، می دانیم که قرآن چه می گوید و پایبند به مسائل اسلامی و قرآنی هستیم، نباید خودمان را با صدر اسلام مقایسه کنیم. صدر اسلام یک عده اصلا به رسول الله(ص) ایمان نیاوردند.

ثانیا، کسی مثل رضاشاه قلدر آمد و اسلام را با اجبار از بین برد و حجاب را در میان مردم هیچ کرد. من یادم هست، هشت ساله بودم، به خانه آمدم و دیدم مادرم نشسته و گریه می کند. گفتم مادر، چرا گریه می کنی؟ گفت شما بچه هستی، من خودم می دانم. گفتم به من بگو چرا؟ گفت من خواستم از خانه بیرون بروم و یک نفر گفت خانم چادر و چهارقدت را بردار و من دویدم به خانه آمدم. اجبار کردند؛ برای اینکه می خواستند آمریکایی ها، انگلیسی ها و کسانی که بر ایران مسلط بودند، سوء استفاده کنند. حجاب از صدر اسلام بود ولی رضا شاه علیه ما علیه این طور آن را از بین برد.

 

مستحضر هستید که دفاع از یک امر دینی گاهی با مسائلی مواجه می شود مثل فیلم هایی که در روزهای اخیر منتشر شد که مثلا زن های باحجاب و بد حجاب با هم درگیر می شدند. به نظر شما آیا این اتفاقات موجب وهن اسلام نمی شود؟ چه کار باید بکنیم؟

به نظرم دشمن اینها را درست کرده که این کار انجام شود تا وضع اسلام و مردم ایران در هم شود. من فکر می کنم همین هم چیزهایی است که خارجی ها برای ما درست کرده اند که زن های باحجاب و بی حجاب را به جان هم می اندازند. چرا باید این طور باشد؟! زن های باحجاب هم باید با زبان ساده و سالم بگویند شما انسان هستید و انسان این طور است؛ نباید دعوا کنند.

 

به هر حال تبلیغ و ترویج حجاب چه طور باید باشد که اثر بگذارد؟

نرمی زبان یکی از ادله ای است که حتما باید باشد. نباید به آن دختر خانم با توهین بگویند، «چرا تو این طوری هستی؟!» من می گویم، «دخترم، شما گل ناز هستی، این طور که شما به خیابان می آیید ممکن است عده ای با نظر بد به شما نگاه کنند؛ شما باید خودت را حفظ کنی». با این زبان لیّن و آرام و زبان اسلام و قرآن نه زبان زور، به جان هم انداختن هم یکی از چیزهایی است که خارجی ها درست کرده اند و در همه چیز ما را به جان هم می اندازند.

 

نظر شما درباره نحوه برخورد گشت ارشاد با مردم چیست؟

این هم باید عده ای آموزش ببینند؛ آموزش ندیده این کار را می کنند. باید اول بفهمند که چه طوری و با چه زبان، دلیل و قاعده ای رفتار کنند. باید زبان را بشناسند و لیّن بودن زبان را درک کنند. خود این درس است؛ باید درسش را بخوانند و بعد از اینکه امتحان دادند برای ترویج اسلام بروند؛ نه هرکسی که آمد برای اسلام ترویج کند. من همه اینها را قبول ندارم؛ باید همه درس بخوانند و بفهمند که برخوردشان با افراد باید چه طور باشد.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا حجاب گشت ارشاد آیت الله مسعودی خمینی حجاب اجباری افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا شخصیت زن صدر اسلام درست کرده جان هم بعضی ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین  نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشته‌اند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید  بقیع را آن‌گونهکه هست به جامعه بشناسانیم..

وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیت‌های مدفون در آن است.

تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمی‌شوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امام‌ان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیده‌اند.»

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیت‌های برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کار‌هایی که انجام می‌دهیم، جنبه‌ها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»

رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلوم‌نمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیت‌های بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»

حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.

این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت  در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • استخدام ۴۵۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان
  • استخدام بیش از هزار و ۵۰۰ معلم در چهارمحال و بختیاری
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • جایگاه گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب؟
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب حذف می‌شود؟
  • گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب حذف شده است؟