Web Analytics Made Easy - Statcounter

**مکرون: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران همچنان امکان پذیر است

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستیابی به برجام همچنان امکان پذیر است.

در بیانیه کاخ الیزه آمده است که مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه به آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران گفت که احیای برجام «هنوز امکان پذیر است» اما باید «در اولین فرصت» این توافق امضا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری فرانسه، مکرون همچنین از عدم پیشرفت مذاکرات پس از  توقف آن در وین ابرازنارضایتی و بر لزوم بازگشت ایران به برجام  و اجرای تعهدات هسته‌ای تاکید کرد.

وی در اظهاراتی مداخله جویانه در امور قضایی و امنیتی ایران، خواستار آزادی چهار شهروند فرانسوی شد و ادعا کرد این افراد به صورت «خودسرانه» در ایران در بازداشت هستند.

این بیانیه بامداد یکشنبه، پس از گفت‌وگوی تلفنی میان آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران و امانوئل مکرون همتای فرانسوی وی، منتشر شد.

روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه ظهر شنبه در گفت وگویی تلفنی ۱۲۰ دقیقه‌ای درباره راهکارهای تقویت همکاری‌های دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و چالش‌های عمده جهانی از جمله امنیت غذایی و امنیت انرژی مذاکره کردند.

رئیس جمهور ایران در این گفت وگو با اشاره به رشد چشمگیر همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان، تحریم‌های آمریکا ضد ایران را به ضرر اقتصاد جهانی به خصوص اروپا دانست.

رئیسی همچنین با تقبیح اقدامات و مواضع غیرسازنده آمریکا و کشورهای اروپایی، اظهار داشت: صدور قطعنامه در آژانس انرژی اتمی اقدامی بحران‌ساز و با هدف ایجاد فشار علیه ملت ایران بود که موجب ضربه زدن به اعتماد سیاسی است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حصول توافق را در گرو حل و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم از جمله در قبال استمرار پایبندی معتبر طرف‌ها به توافق و تامین منافع اقتصادی ملت ایران می‌داند.

https://irna.ir/xjK۴C۴

**گفت وگوهای سالیوان با مقام صهیونیستی درباره ایران و منطقه

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و درباره ایران و منطقه گفت وگو کردند.

خبرنگار آکسیوس روز شنبه به وقت محلی گزارش که داد که سالیوان و گانتس روز جمعه در حاشیه اجلاس امنیتی آسپن با یکدیگر دیدار و گفت وگو کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، طرفین در مورد تعمیق همکاری‌های دفاعی در مواجهه با تهدید ادعایی ایران و راههای تقویت همکاری‌های منطقه ای گفتگو کردند.

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز دیدار خود با سالیوان را مهم توصیف کرد و گفت که  درباره سفر بایدن به اسرائیل و اقدامات انجام شده در پی این سفر برای تقویت همکاری‌ها میان واشنگتن – تل آویو و روابط منطقه ای گسترده تر با سالیوان گفتگو کرده است.

بنی گانتس روز چهارشنبه به آمریکا سفر کرد تا در کنفرانس امنیتی آسپن شرکت کند.

بر اساس این گزارش، پیش بینی می‌شود وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این نشست با شماری از مقام‌های امنیتی آمریکا از جمله جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کند.

این گزارش می‌افزاید، دیدار با ویلیام برنز رئیس سیا، کاندولیزا رایس وزیر خارجه پیشین آمریکا، مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا و نمایندگان و رؤسای کمیته‌های امنیتی کنگره از دیگر برنامه‌های سفر گانتس به آمریکا است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یکشنبه نیز در فلسطین اشغالی با فرمانده نیروهای سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) گفتگو کرده بود.

فرمانده سنتکام روز یکشنبه وارد فلسطین اشغالی شد و با مقام‌های نظامی رژیم صهیونیستی در راستای دیداری که ماه گذشته بین یک هیات بازدید کننده از افسران سنتکام و مقام‌های ارشد ارتش صهیونیستی برگزار شد، رایزنی کرد.

همچنین جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر اخیر خود به فلسطین اشغالی، از سامانه‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی از جمله سامانه رهگیری لیزری بازدید کرد.

https://irna.ir/xjK۴BX

**زلنسکی: روسیه به تعهدات خود پایبند نیست

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد که حمله به بندر اودسا نشان می‌دهد که روسیه به تعهدات خود بر اساس توافق امضا شده پایبند نیست.

زلنسکی در کانال تلگرامی خود ادعا کرد: این حمله فقط یک امر را ثابت می‌کند؛ مهم نیست روسیه چه می‌گوید و چه قولی می‌دهد، این کشور یک راه برای عدم اجرای تعهدات خود پیدا خواهد کرد. 

این درحالی است که وزیر دفاع ترکیه روز شنبه اول مردادماه گفت مقام‌های روس به آنکارا گفته‌اند که مسکو هیچ ارتباطی با حملات به بندر اودسا در اوکراین ندارد.

خلوصی آکار در بیانیه‌ای اعلام کرد: در تماسی که با روس‌ها داشتیم، آن‌ها به ما گفتند که به طور کامل هیچ ارتباطی با این حملات نداشته‌اند و اینکه در حال بررسی این مساله به دقت و با جزئیات هستند. 

وی افزود: این حقیقت که چنین حملاتی دقیقا بعد از توافقاتی که روز گذشته داشتیم رخ داد، ما را به طور جدی نگران کرد. 

ارتش اوکراین روز شنبه مدعی حمله موشکی روسیه به بندر اودسا شد این در حالی است که مسکو و کی‌یف روز جمعه بر سر بازگشایی بنادر دریای سیاه با هدف از سرگیری صادرات غلات به توافق رسیده بودند. 

مرکز فرماندهی عملیات جنوب اوکراین گفت که حمله به اودسا با موشک‌های کروز کالیبر صورت گرفته که دو موشک توسط نیروهای دفاع هوایی ساقط شده و دو فروند دیگر زیرساخت‌های بندر را هدف قرار داده است. 

این در حالی است که وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر روز جمعه در استانبول امضا کردند. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه بود که مقام‌های اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند. 

براساس توافق شکل گرفته، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است. 

اوکراین پس از حمله ادعایی روز شنبه اعلام کرده که روسیه در صورت از بین رفتن توافق صادرات غلات، کاملا مسئول است. 

در این میان وزارت خارجه اوکراین نیز روز شنبه از سازمان ملل و ترکیه خواست تا تضمین کنند روسیه به تعهداتش تحت توافق روز جمعه در ایجاد یک مسیر امن برای از سرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه متعهد شود.

https://irna.ir/xjK۴BZ

**انفجار مین در یمن ۲ کشته برجای گذاشت

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، بر اثر انفجار مین در استان جوف واقع در شمال یمن، ۲ غیرنظامی کشته و یک تن دیگر زخمی شدند.

مرکز نظارت بر پاکسازی مین یمن اعلام کرد که بر اثر انفجار مین در مسیر یک خودرو در شهرستان خب والشعف استان جوف، ۲ غیرنظامی کشته و یک تن دیگر زخمی شدند.

پنجشنبه گذشته نیز بر اثر انفجار مین در استان الحدیده یمن چهار غیرنظامی کشته شده بودند.

پیش تر مرکز نظارت بر پاکسازی مین یمن اعلام کرده بود که در ماه گذشته میلادی ۱۹ غیرنظامی بر اثر انفجار مین و بمب‌های خوشه‌ای برجای مانده از حملات ائتلاف سعودی در استان الحدیده کشته و زخمی شدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. بر اثر این تجاوز تاکنون هزاران یمنی کشته شدند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

a.ir/xjKhttps://irn۴C۵

**تظاهرات به گرانی و تغییرات اقلیمی در پایتخت انگلیس

صدها تن از معترضان به بحران ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس و اهمال دولت در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی روز شنبه مقابل پارلمان این کشور دست به تظاهرات زدند.

اعضای گروه‌های طرفدار محیط زیست و اقشار مختلف مردمی که به افزایش تورم بی‌سابقه در این کشور اعتراض داشتند، شعارهایی را علیه دولت بوریس جانسون سر دادند. گروهی از معترضان در خیابان مقابل پارلمان تحصن کرده و با ایجاد سر و صدا تلاش کردند تا توجه افراد رهگذر را به این حرکت اعتراضی جلب کنند.

جرمی کوربین رهبر پیشین حزب کارگر که در جمع تظاهرات کنندگان حضور داشت، با ایراد سخنانی گفت: «هم هوا بسیار گرم است و هم همه چیز بسیار گران است. این دو بحران را نمی‌توان از هم جدا کرد.» او نظام سرمایه‌داری را مقصر وضع موجود دانست و تصریح کرد که این شرایط اصلاح‌پذیر نیست و باید تغییر کند.

این مقام انگلیسی در ادامه، جنبش‌های مردمی را موتور تحول در تاریخ توصیف کرد و افزود: وقتی با هم جمع می‌شویم، می‌توانیم جهان را متحول کنیم. ما باید تحول ایجاد کنیم چون غول‌های نفتی، میلیاردرها و دولت‌هایی که مالک آن‌ها هستند، جیب‌ها و آینده ما را می‌دزدند.

حرکت اعتراضی روز شنبه که از سوی بزرگترین پویش محیط زیست موسوم به «قیام علیه انقراض» سازماندهی شد، درحالی صورت گرفت که انگلیس هفته پیش گرم‌ترین روز در تاریخ این کشور را تجربه کرد و دمای هوا به ۴۰.۳ درجه سانتی‌گراد رسید. بر اثر گرمای استثنایی هوا ده‌ها ساختمان و مناطق کشاورزی آتش گرفت و شهردار لندن اوضاع را بحرانی توصیف کرد.

دانشمندان در انگلیس اعلام کردند که روند گرمایش زمین سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها و الگوهای موجود در حال پیشرفت است و اوضاع در سه دهه آینده وخیم‌تر خواهد شد. آن‌ها می‌گویند که انگلیس دیگر یک کشور سردسیر نیست و باید خود را برای مواجهه با تشدید گرمای هوا در سال‌های آینده وفق دهد.

هم زمان، جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است.این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۴ درصد در ماه گذشته میلادی (ژوئن) رسیده است که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می رسد.

https://irna.ir/xjK۴Cd

**آمریکا: روسیه با حمله به بندر اودسای اوکراین تعهدات خود را نقض کرد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حالیکه مقامات ترکیه به نقل از روسیه اعلام کرده اند که هیچ ارتباطی با حملات به بندر اودسا در اوکراین ندارند، این حمله را از سوی مسکو دانست و با محکوم کردن آن گفت که کرمیلین تنها ۲۴ ساعت پس از امضای توافق صادرات غلات اوکراین، تعهدات خود را نقض کرد.

آنتونی بلینکن عصر شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد حمله موشکی امروز روسیه به بندر اودسا اوکراین را به شدت محکوم می کند.

وی افزود: تنها ۲۴ ساعت پس از امضای توافق از سرگیری صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریای سیاه، روسیه با حمله به بندر تاریخی اوکراین  که بر اساس این توافق، غلات و محصولات کشاورزی اوکراین بار دیگر از آن صادر خواهند شد، تعهدات خود را نقض کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: کرملین با ادامه حمله خود به اوکراین، همچنان به ایمنی و امنیت میلیون‌ها غیر نظامی توجهی نمی کند. روسیه با محاصره کامل دریای سیاه، اوکراین را از نشاط اقتصادی و جهان را از تامین غذا محروم ساخته است.

بلینکن اضافه کرد: این حمله تردید جدی در مورد اعتبار تعهد روسیه به توافق روز گذشته ایجاد می‌کند و تلاش‌های سازمان ملل، ترکیه و اوکراین را برای ارسال مواد غذایی حیاتی به بازارهای جهانی تضعیف می کند.

وی ادامه داد: روسیه مسوول تشدید بحران جهانی غذا است و باید حملات خود را متوقف کرده و توافقی را که پذیرفته است، کاملا اجرا کند.

این در حالی است که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در تماسی که با روس‌ها داشتیم، آنها به ما گفتند که به طور کامل هیچ ارتباطی با این حملات نداشته‌اند و اینکه در حال بررسی این مساله به دقت و با جزییات هستند.

به گزارش رویترز، وزیر دفاع ترکیه افزود: این حقیقت که چنین حملاتی دقیقا بعد از توافقاتی که روز گذشته داشتیم، رخ داد، ما را به طور جدی نگران کرد.

 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز روز شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات گزارش شده امروز در بندر اودسا اوکراین را به صراحت محکوم می‌کند و خواستار اجرای کامل توافقنامه انتقال غلات اوکراین است.

 گوترش تصریح کرد: همه طرف ها روز گذشته در مقابل جهان آشکارا متعهد شدند تا از انتقال امن غلات و محصولات اوکراینی به بازارهای جهانی اطمینان یابند.  این محصولات برای مقابله با بحران جهانی غذا و کاهش رنج میلیون ها انسان نیازمند در سراسر جهان به شدت مورد نیاز هستند.

 دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: اجرای کامل این توافق از سوی روسیه، اوکراین و ترکیه ضروری است.

یک روز پس از آنکه روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه بر سر بازگشایی بنادر دریای سیاه با هدف ازسرگیری صادرات غلات به توافقی موسوم به ابتکار دریای سیاه دست یافتند، ارتش اوکراین مدعی حمله مسکو به بندر اودسا شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، ارتش اوکراین روز شنبه ادعا کرد که موشک‌های روسیه زیرساخت‌ها در بندر اودسا در اوکراین را هدف قرار دادند.

مرکز فرماندهی عملیات جنوب اوکراین گفت که حمله به اودسا با موشک‌های کروز کالیبر صورت گرفته که دو موشک توسط نیروهای دفاع هوایی ساقط شده و دو فروند دیگر زیرساخت‌های بندر را هدف قرار داده است.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر جمعه ۳۱ تیرماه در استانبول ترکیه امضا کردند. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند.

بر اساس این توافق، کنترل بندرهای اودسا، چرنومورسک و یوژنی که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

وزارت خارجه اوکراین از سازمان ملل و ترکیه خواسته است تا تضمین کنند روسیه به تعهداتش تحت توافق روز گذشته در ایجاد یک مسیر امن برای ازسرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه متعهد شود.

https://irna.ir/xjK۴Ck

**۱۰ کشته بر اثر ریزش کوه در چین

رسانه‌های چینی گزارش دادند که ۱۰ کارگر یک شرکت زغال سنگ در شمال غربی این کشور روز شنبه بر اثر ریزش دامنه کوه جان خود را از دست دادند.

به گفته مقام‌های چینی، امدادگران تمام روز را صرف نجات جان کارگران کردند.

این مقام‌ها افزودند که این کارگران هنگام حرکت به سمت معدن در شهرستان جینگتای در استان گانسو به دلیل ریزش دامنه کوه زیر آوار دفن شدند. 

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، در این حادثه ۱۰ نفر جان باختند و هفت نفر نیز از زیر آوار زنده نجات یافتند که برای مداوا به بیمارستان‌های محلی منتقل شدند. 

چین دومین تولید کننده زغال سنگ در جهان است و حوادث زیادی را در سال‌های اخیر در معادن خود تجربه کرده است. 

پائین بودن ضریب ایمنی در معادن چین که معمولا از سوی کارفرمایان نادیده گرفته می‌شود، باعث شده است این کشور به داشتن خطرناکترین معادن دنیا مشهور باشد.

https://irna.ir/xjK۴Cf

**اروپا به دنبال افزایش واردات گاز از نیجریه برای کاهش وابستگی به روسیه

متیو بالدوین معاون مدیرکل بخش انرژی کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا همزمان با آمادگی در مقابل کاهش احتمالی عرضه گاز روسیه، به دنبال تامین گاز مورد نیاز خود از نیجریه است.

بالدوین که در نیجریه حضور دارد، این هفته با مقامات بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا دیدار کرد. 

بالدوین شنبه شب گفت، اتحادیه اروپا ۱۴ درصد از کل گاز مورد نیاز خود را از نیجریه وارد می‌کند و ظرفیت افزایش دو برابری گاز از نیجریه وجود دارد. 

تولید نفت و گاز در نیجریه به دلیل سرقت و خرابکاری در خطوط لوله کاهش یافته است و پایانه شرکت تولید کننده گاز ال ان جی نیجریه در جزیره بانی با ۶۰ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

وی افزود: اگر بتوانیم  ظرفیت این شرکت را به بیش از ۸۰ درصد افزایش دهیم، گاز ال ان اجی اضافی برای ارسال به اروپا ایجاد خواهد شد. 

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید مصرف گاز خود را از اوت تا مارس ۱۵ درصد کاهش دهند. 

سال گذشته، نیجریه ۲۳ میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر کرد، اما این رقم در طول چند سال گذشته رو به کاهش بوده است. 

بالدوین تصریح کرد: اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸، حدود ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز ال ان اجی از نیجریه خریداری کرده است. 

اتحادیه اروپا در پاسخ به عملیات نظامی روسیه در اوکراین از کشورها عضو خواسته تا از وابستگی به گاز روسیه بکاهند. 

 در حالی که کمیسیون اروپا از کشورهای عضو خواسته است تا میزان وابستگی به گاز روسیه را از ماه اوت آتی تا پایان ماه مارس سال آینده میلادی (۲۰۲۳) به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند؛ آلمان از هم اکنون زنگ خطر را درمورد فوریت طرح گاز به صدا در آورده است. 

مقامات آلمانی هشدار داده‌اند که به محض قطع دریافت گاز از مسکو، این امر به شدت بر اقتصاد این کشور آسیب وارد خواهد ساخت.

مجارستان نیز اعلام کرده که اتحادیه اروپا باید بر منافع شهروندان خود متمرکز باشد تا آنکه بطور فزاینده‌ای خود را در مناقشه بین روسیه و اوکراین وارد کند.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز ماه گذشته گفته بود بروکسل با اعمال تحریم علیه مسکو، راه تنفسی خود را بست. 

پیش از این صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، تحریم گاز روسیه موجب رکود اقتصادی شدید در مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و ایتالیا خواهد شد. 

عرضه گاز روسیه در چند ماه اخیر از طریق خط لوله‌های اصلی از جمله مسیر اوکراین و بلاروس و نورد استریم کاهش یافته است. 

گازپروم در ۱۴ ژوئن (۲۳ خرداد) ظرفیت نورد استریم ۱ را به ۴۰ درصد کاهش داد. 

گازپروم با اشاره به تاخیر در بازگرداندن توربین گازی از تعمیر و نگهداری در کانادا توسط تامین کننده تجهیزات زیمنس انرژی (ENR۱n. DE) تحریم‌ها را عامل این کاهش عرضه دانسته است. 

اتحادیه اروپا که تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کرده، قصد دارد استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند، اما می‌خواهد تا زمان یافتن جایگزین، به واردات گاز از روسیه ادامه دهد.

https://irna.ir/xjK۴Cp

**مخالفت رئیس جنبش النهضه تونس با شرکت در همه‌پرسی قانون اساسی

رئیس جنبش النهضه تونس شنبه شب در اظهاراتی گفت که همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، برای فریب مردم است و افراد عاقل در آن شرکت نمی‌کنند.

«راشد الغنوشی» گفت که شرکت در همه پرسی (در مورد قانون اساسی جدید) برای فریب مردم و بازی تقلبی و حساب شده است و افراد عاقل در آن شرکت نمی‌کنند.

وی افزود که کشور در بدترین وضعیت خود قرار دارد و مسیر ۲۵ جولای باعث شده است که آزادی و دموکراسی را که به دست آورده بودیم از دست بدهیم.

رئیس جنبش النهضه تونس اضافه کرد که نباید بهتر از قانون اساسی (رئیس جمهور قیس) سعید که احساس می‌کند فرستاده مشیت الهی است، انتظار داشت.

الغنوشی همچنین گفت که آنچه اکنون در تونس مورد نیاز است یک اجماع اقتصادی و اجتماعی برای خروج کشور از ورشکستگی است.

وی افزود: گفتمان قیس سعید پروژه جنگ داخلی است و حامیانش با حمله به مخالفان سیاسی او آن را به واقعیت تبدیل کردند.

این در حالی است که صدها تونسی عصر شنبه در پایتخت این کشور علیه برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور تظاهرات کردند.

مخالفان می‌گویند که همه پرسی آخرین بخش از مجموعه اقداماتی است که قیس سعید رئیس جمهور این کشور در جهت تحکیم قدرتش برداشته است.

به نوشته رسانه‌ها، پیش نویس قانون اساسی جدید تونس اختیارات گسترده‌ای به رئیس جمهور اعطا می‌کند.

رئیس جمهور تونس در آغاز اقدام به طرح یک پیش نویس قانون اساسی کرد ولی اندکی بعد بیش از ۴۰ مورد اصلاحیه برای آنچه آن را تصحیح اشتباهات موجود خواند، به آن اضافه کرد و در این راستا متن مفاد پیش نویس را تغییر داده یا واژه‌های جدیدی به آن اضافه کرد.

کمیسیون انتخابات از ثبت نام بیش از ۹.۳ میلیون رای دهنده برای این همه پرسی خبر داده و قرار است درهای شعب اخذ رای از ساعت ۵ صبح تا ۹ شب به وقت گرینویچ به روی مردم باز شود.

براساس اعلام رسانه‌ها، با توجه به تحولات بحث برانگیز در تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید، کارشناسان نرخ مشارکت را اندک پیش بینی می‌کنند.

https://irna.ir/xjK۴CB

**هشدارهای تند چین به آمریکا در خصوص سفر احتمالی پلوسی به تایوان

چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی ماه اوت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان ارسال کرده است.

۶ مقام آگاه گفته‌اند که این هشدارها به‌طور قابل‌توجهی از اخطارهای پیشین چین به آمریکا در خصوص سیاست واشنگتن در باره تایوان، شدیدتر بوده است. 

فایننشال تایمز به نقل از چند نفر از افراد آشنا به این مسائل ادعا کرد که هشدارهای خصوصی چین به آمریکا به پاسخ نظامی احتمالی در صورت انجام این سفر اشاره می‌کند. 

این روزنامه در ۱۸ جولای گزارش داد که پلوسی قصد دارد در ماه اوت از تایوان بازدید کند. 

یک روز پس از این گزارش، وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفر پلوسی به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف می‌کند و آمریکا با عواقب این اقدام مواجه خواهد شد. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ماه جاری با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین صحبت کند. با این حال بایدن در مورد سفر پلوسی به تایوان ابراز تردید کرد. 

وی گفت: من فکر می‌کنم ارتش معتقد است این سفر درحال حاضر ایده خوبی نیست اما من از وضعیت آن خبر ندارم. 

نانسی پلوسی که همواره مورد انتقاد چین بوده است در ماه ژانویه جلسه مجازی با «ویلیام لائی» معاون رئیس جمهوری تایوان برگزار کرد. 

اکنون در دولت آمریکا درباره اینکه آیا پلوسی به تایوان سفر کند یا نه شکاف‌هایی بوجود آمده است. 

چین معتقد است تایوان بخشی از این کشور است، اما تایوان خود را کشوری مستقل می‌داند. مقامات تایوان، آمریکا را بزرگترین متحد خود به شمار می‌آورند و واشنگتن نیز به استناد به قانونی خود را ملزم به کمک به این جزیره برای دفاع از خود می‌کند. 

به تازگی،«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در سخنانی در پکن خاطرنشان کرد هرگونه دیداری از سوی نانسی پلوسی به شکل جدی حاکمیت، تمامیت ارضی و یکپارچی چین را تضعیف می‌کند. 

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد:  «اگر آمریکا سرسختانه بر روی مواضعش درباره این مسئله پافشاری کند، چین قطعا اقداماتی قدرتمند و قاطعانه در این خصوص اتخاذ خواهد کرد تا به شکل جدی از حق حاکمیت و تمامیت ارضی و یکپارچگی خود دفاع کند. آمریکا باید کاملا متوجه پیامدهای رفتارش باشد و مسئولیت آنرا بپذیرد.» 

اخبار سفر پلوسی در ماه اوت پس از آن منتشر شد که چین از آمریکا خواست تا فورا فروش کمک‌های فنی ارتشی به ارزش تقریبی ۱۰۸ میلیون دلار را لغو کند. 

وزارت دفاع چین در عین حال مسئولیت هر گونه تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان را بر عهده واشنگتن دانسته است.

https://irna.ir/xjK۴CC

**تعیین تاریخ نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حملات ترکیه به عراق

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاریخ تشکیل نشست اضطراری درباره حملات ترکیه به خاک عراق را تعیین کرد. 

یک منبع دیپلماتیک عراقی به شبکه العراقیه گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست عراق، روز سه شنبه هفته جاری را به عنوان جلسه اضطراری در خصوص تجاوزات ترکیه به خاک عراق تعیین کرده است.

وزارت امور خارجه عراق دیروز شنبه از ارسال شکایت نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه اضطراری درباره تجاوزات ترکیه خبر داد.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای به خبرگزاری رسمی این کشور (اینا) گفت که وزارت امور خارجه شکایت نامه ای به شورای امنیت ارسال کرده و از آن  خواسته است تا جلسه اضطراری برای بررسی تجاوز ترکیه برگزار کند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر دستور تهیه یک پرونده جامع از تجاوزات جاری ترکیه به خاک عراق و ارائه آن به شورای امنیت را صادر کرده بود.

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز به نوبه خود تاکید کرد که ترکیه و عناصر "حزب کارگران کردستان" موسوم به "پ. ک. ک" باید خاک عراق را ترک و مشکلاتشان را خارج از مرزهای این کشور حل کنند.

روز جمعه، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات فوری در مورد گلوله باران چهارشنبه هفته گذشته استان دهوک در شمال عراق شد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

https://irna.ir/xjK۴DP

**وزیر نفت سوریه: توافقنامه های بسیاری در حوزه نفت بین ایران و سوریه وجود دارد

"بسام طعمه" همکاری بین وزارت نفت سوریه و جمهوری اسلامی ایران را خوب توصیف و تاکید کرد که توافق نامه های بسیاری در حوزه های نفتی و فسفات با ایران داریم.

وزیر نفت و صنایع معدنی سوریه امروز(یک شنبه) در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز سوریه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در دمشق، اظهار داشت: همکاری بسیار خوبی بین وزارت نفت سوریه و جمهوری اسلامی ایران در زمینه های نفتی وجود دارد.

وی افزود: همچنین توافق نامه های بسیاری در حوزه فسفات و سرمایه گذاری نفتی با جمهوری اسلامی ایران منعقد شده که در حال اجرا می باشد.

وزیر نفت و صنایع معدنی سوریه همکاری با ایران را فرصت ارزشمند و بزرگ در حوزه اقتصادی دانست و تاکید کرد: هرگونه مانعی که سبب کارشکنی در زمینه همکاری ها میان دمشق – تهران شود را از بین می بریم.

وی ادامه داد: بین ما و دوستانمان در ایران در حال حاضر برنامه هایی طراحی شده که در حال انجام و پیشبرد آن هستیم.

طعمه افزود: ما به صورت دوره ای با آقای "عباس اکبری" (مشاور معاون اول رییس جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و با حمایت همه جانبه و پیگیری های آقای "مهدی سبحانی" سفیر ایران در سوریه برای انعقاد قراردادها دیدار و رایزنی می کنیم.

سومین دوره نمایشگاه بین المللی نفت و گاز سوریه با عنوان "سرپترو ۲۰۲۲" با حضور بیش از ۶۰ شرکت داخلی و خارجی (هشت شرکت ایرانی) شامگاه جمعه ۳۱ تیرماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی دمشق، با حضور مقامات سوری و سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق افتتاح شده و تا دوشنبه سوم مرداد ماه نیز ادامه دارد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه ورود به بازار سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز در سوریه و ایجاد فرصت برای شرکت ها در عرصه ی جهانی برای ورود محصولات خود به بازار کشور سوریه اعلام شده است.

https://irna.ir/xjK۴Fn

**فوادحسین: ترکیه ۲۲۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق فاش کرد که ترکیه بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت کشورش را نقض کرده است.

فواد حسین درباره حمله چهارشنبه هفته گذشته به تفرجگاه دهوک گفت که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده و وزارت امور خارجه ۲۹۶ یادداشت اعتراضی نسبت به حملات ترکیه ارائه کرده است.

وی ادامه داد که عراق به تازگی شکایت نامه ای علیه ترکیه تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کرده است.

وزیر امور خارجه عراق یادآور شد که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر دستور تشکیل یک کمیته نظامی، اداری و سیاسی را برای بازدید از تفرجگاه شهر زاخو که توسط ترکیه هدف قرار گرفت، صادر کرد.

حسین افزود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

وی با اعلام اینکه حمله اخیر ترکیه به تفرجگاه دهوک نقض آشکار حاکمیت عراق و میثاق های بین المللی است، خاطرنشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه هفته جاری برای بررسی حملات ترکیه علیه عراق به ویژه حادثه دهوک نشست اضطراری برگزار می کند.

وزیر امور خارجه عراق که در نشست فوق‌العاده پارلمان عراق سخن می گفت، در عین حال افزود که بغداد به دنبال تشدید تنش سیاسی، امنیتی یا نظامی با آنکارا نیست و باید مذاکرات با مقامات ترکیه را آغاز کنیم.

فواد حسین اظهار کرد: مدارک و اطلاعات دولت عراق تایید می کند که ترکیه در بمباران تفرجگاه زاخو در استان دهوک دست دارد.

به نوشته رسانه های عراقی، وزیر خارجه عراق از ترکیه و گروه مسلح "حزب کارگران کردستان ترکیه" موسوم به «پ ک ک» خواست خاک عراق را ترک و مشکلات میان خود را بیرون از مرزهای این کشور حل کنند.

در همین حال، یک منبع دیپلماتیک عراقی به شبکه العراقیه گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست عراق، روز سه شنبه هفته جاری را برای برگزاری نشست اضطراری در خصوص تجاوزات ترکیه به خاک عراق تعیین کرده است.

وزارت امور خارجه عراق دیروز شنبه از ارسال شکایت نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه اضطراری درباره تجاوزات ترکیه خبر داد.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای به خبرگزاری رسمی این کشور (اینا) گفت که وزارت امور خارجه شکایت نامه ای به شورای امنیت ارسال کرده و از آن خواسته است تا نشست اضطراری برای بررسی تجاوز ترکیه برگزار کند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر دستور تهیه یک پرونده جامع از تجاوزات جاری ترکیه به خاک عراق و ارائه آن به شورای امنیت را صادر کرده بود.

روز جمعه، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات فوری در مورد گلوله باران چهارشنبه هفته گذشته استان دهوک در شمال عراق شد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

https://irna.ir/xjK۴GG

**هراس آمریکا از روسیه این بار در اعماق اقیانوس

ارتش آمریکا که نشان داده از لحاظ پیشرفت‌های تسلیحاتی نسبت به چین و روسیه بخصوص در زمینه موشک‌های مافوق صوت عقب مانده، اکنون باید در هراس و نگرانی ورود زیردریایی جدید روسیه به ناوگان دریایی این کشور قرار بگیرد. این زیردریایی روسیه نه تنها بزرگترین بلکه پیشرفته‌ترین سلاح جهان را با خود حمل می‌کند.

تارنمای شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: زیردریایی موسوم به «بلگوراد»  (Belgorod) اوایل ماه جاری میلادی  در بندر «سورودروینسک»  (Severodvinsk) به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شد، این بزرگترین زیردریایی جهان به شمار می رود که سکوی پرتابی برای پیشرفته ترین اژدر غیر قابل ردیابی است، این زیردریایی همچنین می تواند بعنوان یک سکوی جمع آوری اطلاعات جاسوسی و عملیات مخفی نیز به کار گرفته شود.

بنابراین گزارش، زیردریایی بلگوراد بطول ۱۸۴متر (۶۰۸ فوت) که بزرگترین زیردریایی در اعماق اقیانوس‌ها به شمار می‌رود، اما این درحالی است که بزرگترین زیردریایی های آمریکا، زیردریایی کلاس اوهایو  که قابلیت حمل موشک های بالستیک و هدایت شونده را دارند، بطول ۱۷۱ متر است.

اژدر غیرقابل رهگیری

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی نوشت: این زیردریایی مجهز به یکی از پیشرفته ترین اژدرهای جهان است، اژدر درحال توسعه به نام «پاسیدون» (Poseidon) که توانایی هسته ای داشته و قادر است تا از عمق دریا، اهدافی را در فاصله صدها مایلی بدون شناسایی شدن از رصد و عبور از موانع دفاعی ساحلی، مورد  اصابت قرار دهد، قطر این اژدر دو مترل و طولی حدود ۲۰ متر دارد.

«اچ.آی. ساتن» (H.I. Sutton)  کارشناس آمریکایی در امور زیردریایی دراین باره گفت: این اژدر پرقدرت در جهان منحصر به فرد است، این اژدر نوع کاملا جدیدی از سلاح بوده که برای مقابله با آن نیازمند تسلیحاتی جدید است، شرایط نیروی دریایی چه در ناوگان دریایی روسیه و چه آمریکا را تغییر می دهد، این اژدرها با قطر دومتر و طولی بیش از ۲۰ متر بزرگترین اژدری است که تاکنون توسط هیچ کشوری ساخته نشده است و سی برابر بزرگتر و سنگین تر از هر نوع اژدر زیردریایی است که تاکنون ساخته شده.

اژدر  جدید روسیه قاتل شهرهای ساحلی آمریکا

تارنمای خبری سی ان ان نوشت: در ماه نوامبر ۲۰۲۰ میلادی زمانی که زیردریایی بلگوراد تازه مراحل آزمایشی خود در دریا پشت سرمی گذراند، «کریستوفر ای. فورد» (Christopher A. Ford)   دستیار سابق معاونت وزرات امورخاجه آمریکا در امور امنیت بین الملل  درباره  سلاح جدید روسیه که قرار است بر روی این زیردریایی سوار شود، گفته بود: این اژدر، سلاحی است برای غرق ساختن شهرهای ساحلی ایالات متحده آمریکا همراه با سونامی از تشعشعات رادیو اکتیو.

اژدر اتمی روسیه سلاح انتقامجو

سی ان ان در ادامه نوشت: در گزارش ماه آوریل گذشته (کمیته) خدمات پژوهش کنگره آمریکا موسوم به (CRS) آمده، اژدر اتمی روسیه یک سلاح تلافی جویانه است که در پاسخ به حملات اتمی علیه روسیه طراحی شده است، دراین گزارش آمده است که زیردریایی بلگوراد توانایی حمل شش فروند از این نوع اژدرها را دارد.

آغاز جنگ سرد در اعماق اقیانوس ها

بنابراین گزارش ساتن کارشناس آمریکایی در امور زیردریایی همچنین افزود: شاید ناوگان نیروی دریایی سایر کشورها مایل به تقلید از (ساخت) آن نبوده، اما بدنبال مقابله با آن برآیند، آنگاه بازی زیرآبی گربه و موش که در آن زیردریایی‌های شکارچی نیروی دریایی آمریکا  و نیروی دریایی انگلیس در تعقیب زیردریایی روس‌ها خواهند بود،  می‌تواند جنگ سرد جدید این بار در اعماق آب های قطب شمال، اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس آرام شمالی را تقویت کند.۱۳۰۲**

https://irna.ir/xjK۴H۹

**حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق

منابع خبری از حمله پهپادی به پایگاه نظامی «بامرنی» ترکیه در شمال عراق خبر دادند.

صدای چند انفجار از یک پایگاه ارتش اشغالگر ترکیه در شمال عراق شنیده شده است.

کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد که چندین پهپاد صبح امروز یکشنبه، پایگاه «بامرنی» ارتش ترکیه در مرز ترکیه و عراق را هدف حمله قرار داده‌اند.

پس از حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه و شهادت شماری از شهروندان عراقی در دهوک، حملات به پایگاه‌های ترکیه‌ افزایش چشمگیری داشته است.

رئیس ستاد کل ارتش عراق اعلام کرد که ترکیه ۵ پایگاه نظامی بزرگ و همچنین ۴ هزار نیروی رزمی در منطقه کردستان عراق واقع در شمال این کشور دارد.

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق دیروز شنبه در سخنانی گفت که از سال ۲۰۱۸ تاکنون ترکیه ۲۲.۷۰۰ حاکمیت عراق را نقض کرده است.

وی ادامه داد که عراق ۲۹۶ شکایت علیه تجاوزهای ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل ثبت کرده است.

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه حمله هوایی اخیر ترکیه در دهوک نقض حاکمیت عراق و پیمان‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: ما دستیابی به راهکارهای مناسب با طرف ترکیه‌ای از طریق گفت‌وگو و به دور از افزایش تنش را خواستاریم.

https://irna.ir/xjK۴K۸

**۳ صیاد ایرانی محبوس در پاکستان به کشور بازگشتند

یک گروه ۳ نفره از صیادان ایرانی که به اتهام ورود غیر مجاز به آب‌های سرزمینی پاکستان توسط نیروهای این کشور زندانی شده بودند، پس از تحمل دو و نیم سال حبس، امروز آزاد و به میهن اسلامی بازگشتند.

روابط عمومی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در «کراچی» اعلام کرد که در راستای احقاق حقوق ایرانیان خارج از کشور و با پیگیری‌های مستمر سفارت ایران در اسلام‌آباد و این سرکنسولگری، تعداد سه نفر از صیادان بلوچ ایرانی زندانی در کراچی آزاد و از طریق پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر به کشور بازگشتند.

این ملوانان به اتهام ورود غیرقانونی به آب‌های پاکستان، توسط آژانس امنیت دریایی این کشور دستگیر و روانه زندان شده بودند.

«حسن نوریان» سرکنسول ایران در شهر کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب پاکستان در این رابطه گفت: ‏سه هموطن بلوچ از زندان کراچی آزاد و عازم میهن اسلامی شدند و تلاش برای آزادی بقیه زندانیان ایرانی ادامه دارد. 

وی افزود: عدم آشنایی برخی از صیادان با قوانین بین المللی مرزهای آبی و یا نداشتن سامانه های ناوبری و مسیریابی، موجب ورود سهوی صیادان به قلمرو آبی پاکستان و دستگیری توسط نیروهای امنیت دریایی می شود و لازم است دستگاههای ذیصلاح مثل سازمان شیلات، دوره های آموزشی برای صیادان برگزار و امکانات مسیریابی و ناوبری برای قایق های آنان تامین کنند.

https://irna.ir/xjK۴Jv

**ابتلا به کرونا مانع پیشبرد برنامه‌های انتخاباتی بایدن

ابتلای جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به کووید-۱۹ برنامه‌های وی برای سفرهای داخلی را برهم ریخته و مانع دیگری بر سر راه دستیابی به اهدافش پیش از انتخابات میان دوره‌ای ایجاد کرده است.

نشریه هیل در گزارشی با توجه به اهمیت سفرهای بین ایالتی در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، نوشت که آزمایش مثبت کرونا بایدن باعث شد کاخ سفید سفرهای برنامه ریزی شده وی به ایالت‌های مهم فلوریدا و پنسیلوانیا را لغو کند. همچنین برنامه‌های او برای سفر داخلی به علت سفرهای خارجی و تمرکز بر روی جنگ اوکراین محدود شده است.

مشخص نیست بایدن بخاطر علائم کرونا چه مدت را در قرنطینه باقی می‌ماند اما کاخ سفید اعلام کرده که این مدت زمان دست کم ۵ روز خواهد بود. بنابراین وی زودتر از روز پنجشنبه نمی‌تواند فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. 

تارنمای این نشریه آمریکایی در این گزارش به احتمال اینکه وضعیت کرونای بایدن می‌تواند بدتر شود، اشاره کرد اما در عین حال نوشت:کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه او دوزهای تقویتی و داروی پکسلووید را به موقع دریافت کرده، این احتمال بعید به نظر می‌رسد و به گفته مدیر مرکز تحقیقات و سیاست گذاری بیماری های عفونی تنها عامل خطرناک در بایدن سن او است.

به نوشته هیل، بایدن تلاش کرده سراسر کشور را بپیماید تا دستاوردهای دموکرات‌ها مانند قانون طرح نجات آمریکا را در میان رای دهندگان برجسته نماید. او قرار بود روز پنجشنبه قبل از ابتلا به کرونا، قانون اصلاح استفاده از سلاح را در پنسیلوانیا تبلیغ کند. سفر او به این ایالت همچنین یک فرصت برای رییس جمهوری آمریکا بود تا اقدامات بیشتری برای حمایت از پلیس و جلوگیری از خشونت ناشی از حمل سلاح انجام دهد.

بایدن همچنین قصد داشت روز دوشنبه برای شرکت در یک کنفرانس به ایالت فلوریدا سفر کند. در هر دو مورد، بیماری او برنامه‌های حضورش در رویدادهای کمیته ملی دموکرات‌ها را مختل کرد مساله‌ای که برای دموکرات‌ها بسیار مهم است زیرا به نظر پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای باعث جمع آوری کمک‌های مالی بیشتری می‌شود. 

نشریه آمریکایی هیل همچنین نوشت: ابتلای بایدن به کرونا درحالی است که میزان رضایت از وی به پایین ترین حد در زمان ریاست جمهوری رسیده و در مقایسه با پایین ترین میزان رضایت دو رییس جمهوری پیشین آمریکا کمتر بوده است. نظرسنجی اخیر میزان محبوبیت اقتصادی بایدن را ۳۰ درصد نشان می‌دهد که ۱۱ درصد کمتر از پایین‌ترین میزان برای ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و ۷ امتیاز کمتر از پایین‌ترین میزان برای باراک اوباما است.

کرونا درحالی به چالش‌های دوره ریاست جمهوری بایدن اضافه شده که آمریکا پس از افزایش هزینه‌های سوخت به علت جنگ اوکراین بی سابقه ترین نرخ تورم در ۴ دهه گذشته را تجربه کرده است. همین مسائل باعث کاهش میزان محبوبیت رییس جمهوری آمریکا شده و وی را با مشکل‌های دشواری در انتخابات میان دوره‌ای پیش رو مواجه ساخته است.

https://irna.ir/xjK۴HP

**اسپوتنیک: نشست روسیه، ایران و ترکیه موجب نگرانی رهبران غرب شده است

خبرگزاری اسپوتنیک در تشریح نگرانی رهبران غربی از نشست سه جانبه اخیر روسای جمهوری روسیه ایران و ترکیه نوشت: تصاویر دست در دست پوتین، رئیسی و اردوغان، خاطر دولتمردان غربی را مشوش کرده است و آلمان در بحبوحه جنگ اوکراین و پیامدهای متعدد اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن، منطق ترکیه را زیر سوال می‌برد.

نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران موجب ناراحتی رهبران غربی شده است و اینبار «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد که نشست ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) در تهران را می‌توان ارسال پیامی چالش‌برانگیز برای اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) دانست.

آنالنا بائربوک در مصاحبه با نشریه آلمانی بیلد و در واکنش به عکس مشترک آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: این عکس به زبان ساده نمایانگر یک چالش است.

به نوشته اسپوتنیک، در بحبوحه درگیری در اوکراین و پیامدهای متعدد اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن، بائربوک منطق ترکیه در پیوستن به نشست سران روسیه و ایران همزمان با ارائه «کمک نظامی گسترده» به کی‌یف را درک نمی‌کند. روزنامه ال اسپانیول نیز اخیرا مقاله‌ای با این عنوان منتشر کرد: بازی دوگانه اردوغان؛ دیدار با پوتین در ایران پس از جلب رضایت ناتو.

در ادامه این گزارش آمده است: توجه رسانه‌های جهان در حالی به گردهمایی سران ایران و روسیه و ترکیه جلب شده است که دو کشور، یکی به دلیل برنامه هسته‌ای و دیگری به دلیل بحران اروپای شرقی هدف تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا هستند.

در جریان نشست سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه، رهبران این سه کشور، غرب و توسعه طلبی بازوی نظامی آن یعنی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را عامل بحران کنونی در اوکراین دانستند. پدیده ای که مشکلات جهانی مانند تورم، افزایش قیمت سوخت و ناامنی غذایی را تشدید کرده است.

تصاویر دست در دست پوتین، رئیسی و اردوغان، خاطر دولتمردان غربی را مشوش کرده است و روایتی که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده مطرح می‌شود بدون تغییر ادامه دارد: فدراسیون روسیه باید هزینه اقدامات نظامی خود در خاک اوکراین را بپردازد.

با این حال، تحریم‌های اقتصادی و تجاری اعمال شده علیه مسکو اثر بومرنگ داشته و آسیب جانبی آن‌ها در تمام عرض‌های جغرافیایی قابل لمس است. آمریکایی‌ها برای بنزینی که مصرف می‌کنند پول بیشتر می‌پردازند و با بدترین تورم خود در ۴۰ سال اخیر مبارزه می‌کنند. کشورهای عضو بلوک اروپا از بحران انرژی زمستان‌های سرد و تابستان‌های جهنمی بیم دارند. منطقه یورو با بدترین تورم از زمان ایجاد خود مواجه است. اسپانیا و انگلیس نرخ تورم تاریخی را تجربه می‌کنند و همه این‌ها با وجود این واقعیت است که کاخ سفید بر حفظ یک روایت مثبت و قهرمانانه در مورد دخالت رهبران غربی در اوکراین اصرار دارد.

آنچه واضح است اینکه نشست آستانه در تهران به فاصله چند روز از سفر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه انجام شد و تلاش‌های غرب برای به انزوا کشاندن کشورها از مسیر تحریم‌ها را زیر سوال برد. دولت جو بایدن با گذشت حدود نیمی از دوره ریاستش با خروج از افغانستان، به جنگی جدی‌تر وارد شد. جنگی که به نوشته اسپوتنیک، همه عرض‌های جغرافیایی را درگیر کرده است. نکته حائز اهمیت اینکه رسانه‌های غربی سعی دارند با کمرنگ جلوه دادن تلاش مسکو- تهران- آنکارا برای نزدیک کردن مواضع به منظور حل‌وفصل بحران سوریه که می‌توان آن را مصداق روشنی از دیپلماسی در نظر گرفت، نقاط اختلاف میان کشورها را برجسته کنند. حال آنکه جنگ اوکراین را می‌توان موهبتی برای غرب در نزدیک کردن شرکای دو سوی آتلانتیک و ترمیم شکاف روابطی دانست که تنها از طریق یافتن دشمنی مشترک ممکن بود!

htps://irna.ir/xjK۴JTt

**مقام اروپایی: فشار ژئوپلتیکی، سیاست تجاری اتحادیه اروپا را تغییر داده است

والدیس دامبروسکیس (Valdis Dombrovskis)، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا، گفت که فشارهای ژئوپلیتیکی «دیدگاه این اتحادیه را در مورد سیاست تجاری تغییر داد» و شخصا تلاش خود را برای ایجاد معامله با «شرکای همفکر» به منظور تقویت انعطاف پذیری اقتصادی اتحادیه اروپا افزایش داده است.

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: رئیس تجارت اتحادیه اروپا متعهد شده است که تلاش‌ها برای تقویت شبکه معاملات تجاری اتحادیه اروپا را تسریع کند زیرا بروکسل به درخواست‌های کشورهای عضو برای تقویت زنجیره‌های تامین جهانی، قطع ارتباط با روسیه و تقویت روابط با متحدان کلیدی پاسخ داده است.

به نوشته فایننشال تایمز، این اهداف شامل توافق با شیلی قبل از پایان سال و توافق با استرالیا در نیمه اول سال ۲۰۲۳، در کنار تلاش برای تصویب قراردادها با مکزیک و نیوزیلند و ادامه گفتگو با همتایان اتحادیه اروپا مانند هند و اندونزی است.

مقام تجاری اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما می‌توانیم از شبکه موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد (FTA) برای رسیدگی به چالش‌های ژئوپلیتیک فعلی، تنوع بخشی فراتر از عرضه از سوی روسیه و تقویت انعطاف‌پذیری زنجیره تامین استفاده کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم وابستگی خود به مواد خام برخی از تامین‌کنندگان را کاهش دهیم، باید پایگاه های خود را گسترش دهیم.

ماه گذشته حدود ۱۵ کشور عضو، از جمله آلمان، ایتالیا و اسپانیا به دامبروسکیس نامه نوشتند و شکایت کردند که روند مذاکرات اتحادیه اروپا برای مذاکره، امضا و تصویب توافقنامه‌های تجاری بیش از حد طولانی است و اتحادیه باید از فرصت‌ها استفاده کند، در غیر این صورت دیگران از این فرصت ها استفاده خواهند کرد.

در این نامه آمده است که قراردادهای تجاری اتحادیه اروپا تنها یک سوم تجارت خارجی آن را پوشش می دهد و «ما باید عملکرد بهتری داشته باشیم» زیرا انتظار می رود ۸۵ درصد رشد آینده جهان در خارج از این اتحادیه انجام شود.

دامبروسکیس معتقد است پیگیری توافق‌های تجاری دوجانبه جدید اقتصاد اتحادیه اروپا را قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند، به ‌ویژه این امکان را به  اتحادیه اروپا می دهد تا وابستگی خود را به تعدادی از ابرقدرت‌های کالایی مانند روسیه کاهش دهد و عرضه تامین‌کنندگان خود را گسترش دهد.

اتحادیه اروپا ماه گذشته توافقنامه ای را با نیوزلند امضا کرد که به گفته دامبروسکیس، حاوی مقررات بی سابقه ای در مورد داوم و پایداری اقتصادی و حقوق کار است.

مقام ارشد تجاری اتحادیه اروپا با این همه تاکید کرد که وقتی صحبت از گفتگو با کشورهای گروه ۲۰ می شود، کشورهایی که با توجه به مقیاس اقتصادشان تأثیر بیش از حد بر انتشار گازهای گلخانه ای جهانی دارند، اتحادیه اروپا بی طرفی آب و هوا را هدف قرار خواهد داد.

این بدان معناست که در اصل اتحادیه اروپا انتظار دارد استرالیا، اندونزی یا هند اهداف اقلیمی به اندازه کافی بلندپروازانه ای را برای دستیابی به اهداف توافق پاریس، که هدف آن محدود کردن افزایش دمای جهانی است، داشته باشند.

الزامات اتحادیه اروپا برای توافقنامه هایی در زمینه حفاظت از محیط زیست قابل توجه و حقوق کار ممکن است رسیدن به توافق با برخی از کشورهای در حال توسعه را برای این اتحادیه دشوارتر کند. اما بدون چنین توافقاتی کار برای بروکسل برای متقاعد کردن پارلمان‌های ملی خود دشوار خواهد شد.

https://irna.ir/xjK۴LM

**شاه اردن: خواهان روابطی خوب با ایران هستیم

شاه اردن گفت که همه کشورها از جمله اردن خواهان روابطی خوب با ایران هستند.

«عبدالله دوم» شاه اردن در گفت وگو با روزنامه اردنی «الرای» تصریح کرد: ما خواهان تنش در منطقه نیستیم. اردن و همه کشورهای عربی خواهان روابطی خوب با ایران مبتنی بر احترام دوجانبه، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور آنها هستند؛ ما معتقدیم که گفت گو، راه حل اختلافات است.

شاه اردن در عین اینکه خواهان روابط خوب با ایران شد، با اتهام زنی و متهم کردن ایران به "دخالت در امور داخلی کشورهای عربی" مدعی شد: "اما همانطور که پیشتر در چند مناسبت گفته ام، دخالت های ایران در کشورهایی عربی صورت می گیرد و ما امروز با حملات منظم به مرزهای خود از سوی شبه نظامیانی مرتبط با ایران هستیم، لذا امیدواریم که شاهد تغییری در رفتار ایران باشیم. این امر لازم است که در عمل صورت گیرد زیرا به نفع همه در منطقه از جمله ایران و ملت ایران است. "

شاه اردن درحالی این ادعا را مطرح کرده که جمهوری اسلامی ایران بارها بر سیاست اصولی خود در حفظ امنیت و ثبات منطقه توسط کشورهای منطقه بدون دخالت قدرت های خارجی تاکید کرده و از همکاری و همگرایی منطقه ای استقبال کرده است.

https://irna.ir/xjK۴Nk

**کره شمالی، آمریکا را به جنگ بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد

کره شمالی روز یکشنبه آمریکا را به ساخت تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین و جنگ بیولوژیکی در این کشور متهم کرد.

پیونگ یانگ که متحد مسکو است، در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰) اعلام کرد که سیاست آمریکا عامل اصلی بحران اوکراین است.

کره شمالی همچنین در ماه جاری به طور رسمی دو منطقه جدایی طلب خودخوانده و طرفدار روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، امری که کی یف را بر آن داشت تا مناسبات دیپلماتیک خود با پیونگ یانگ را قطع کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز یکشنبه با استناد به آنچه از سوی روسیه کشف شده است، گزارش داد: واشنگتن بی اعتنا به معاهدات بین المللی، آزمایشگاه های بیولوژیکی بسیاری را در دهها کشور و منطقه از جمله اوکراین دایر کرده است.

مسکو ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) واشنگتن را به تامین مالی تحقیقات در زمینه تولید سلاح بیولوژیک رد اوکراین متهم کرد.

واشنگتن و کی یف وجود چنین لابراتوارهایی با هدف تولید سلاح بیولوژیکی در اوکراین را رد کردند و ایالات متحده مدعی شد چنین اتهاماتی نشان از این دارد که مسکو خود از چنین تاکتیک هایی استفاده می کند.

«ایزومی ناکامیتسو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح نیز گفت که این سازمان از هیچ گونه برنامه ای در زمینه ساخت سلاح بیولوژیکی در اوکراین مطلع نیست.

این در حالی است که ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا چند ماه پیش در جلسه استماع کنگره گفت برخی آزمایشگاه‌های تحقیقات شیمیایی و بیولوژیک در اوکراین وجود دارد که به هر قیمتی شده نباید اجازه داد اطلاعات موجود در این پایگاه‌ها به دست ارتش روسیه بیفتد.
نولاند افزود: اوکراین دارای امکانات تحقیقاتی بیولوژیکی است. ما نگران هستیم که نیروهای روسی سعی کنند کنترل آنها را به دست بگیرند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن،  پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjK۴NF

**یهودی سازی چراغ خاموش امارات

رژیم صهیونیستی از زمان عادی سازی روابط خود با امارات برای تقویت همکاری های اقتصادی و سیاسی خود با ابوظبی تلاش کرده است اما به تازگی خبرهایی از تلاش برای تشویق صهیونیست ها جهت اسکان در امارات و یهودی سازی خزنده این کشور به گوش می رسد.

پس از توافق سازش و عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی که شهریور ۹۹ و با نظارت دولت وقت آمریکا تحت عنوان به اصطلاح "توافق صلح ابراهیم" انجام شد، روابط ابوظبی و تل آویو در تمام زمینه ها گسترش یافته است.

در این مدت، همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، امنیتی و نظامی از مهم‌ترین پایه های روابط میان دو طرف بوده است.

ابوظبی به دنبال آن است که در ۱۰ سال آینده ارزش فعالیت های اقتصادی متقابل با رژیم صهیونیستی را بالا ببرد.

زمینه های همکاری میان دو طرف در عرصه های گوناگونی گسترش یافته که مهم‌ترین آنها عرصه امنیتی، فناوری، گردشگری متقابل و ارائه خدمات مالی است.

همزمان همکاری رژیم صهیونیستی و امارات به سطح بین المللی هم رسیده و اخیرا گزارش هایی از همکاری دوطرف در آفریقا و نیز در یمن فاش شده است.

به نوشته پایگاه خبری عربی ۲۱ ، اطلاعات انتشار یافته نشان می دهد که وزارتخانه های خارجه دو طرف سعی دارند برای ایجاد ارتباط میان شرکت های دو طرف در آفریقا پایگاه مشترک اطلاعات در این قاره راه اندازی نمایند.

بر اساس این گزارش، طرح های مشترک دو طرف حول محور کشاورزی ، آبرسانی ، مخابرات و دنیای دیجیتال تمرکز خواهد یافت؛ به ویژه با توجه به اینکه رژیم اشغالگر قدس طی سال های گذشته تحت عناوین اقتصادی به طور فزاینده نفوذ و حضور خود را در این قاره گسترش داده است.

این توفق جدید مرحله دیگری از پیشرفت سریع روابط اقتصادی میان ابوظبی و تل آویو به شمار می رود . بعد از گذشت فقط یکسال از زمان امضای توافقنامه سازش میزان مبادلات تجاری میان دو طرف به میزان ۴۳۸ درصد افزایش یافت و به ۳.۷ میلیارد شیکل معادل ۱.۱ میلیارد دلار رسید که بیش از میزان مبادلات تجاری میان مصر و رژیم صهیونیستی است.

بر مبنای ارزیابی های به عمل آمده پیش بینی می شود که تبادل تجاری میان دو طرف طی سال های آتی سالانه به میلیاردها دلار بالغ گردد.

رسانه‌های محلی یمن اخیرا نیز فاش کردند که امارات  در ادامه همکاری با رژیم صهیونیستی، در زمینه ساخت واحدهای مسکونی و اجرای طرح شهرکسازی در جزیره سقطری در آب‌های جنوب یمن با تل آویو مشارکت می کند.

پایگاه خبری "یمن نیوز" به نقل از مقامات دولت مستعفی یمن وابسته به عربستان گزارش داد که مؤسسه خلیفه بن زاید، پروژه ساخت واحدهای مسکونی را برای افسران، سربازان و کارشناسان نظامی صهیونیستی که  در پایگاه‌های نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در جزیره سقطری حضور دارند، برعهده گرفته است.

یمن نیوز افزود: ساخت این مجتمع‌های مسکونی زمینه اسکان خانواده افسران اسرائیلی را فراهم می کند، این اقدام در حالی صورت می گیرد که اخیرا، ده‌ها خانواده از تل آویو  با پوشش گردشگر به سقطری آمده‌اند.

اما رژیم صهیونیستی در کنار این همکاری های گسترده  با امارات، با استفاده از فرصت پیش آمده چراغ خاموش به دنبال سفت کردن جا پای خود در این کشور است؛ به گونه ای که یک خاخام ارشد رژیم صهیونیستی به تازگی پرده از افزایش شمار یهودیان ساکن در امارات و باز شدن فروشگاهها و مراکز  ویژه آنها در این کشور خبر داده است.

«ایلی العبادی» خاخام ارشد گروه موسوم به "شورای یهودیان امارات" در همین رابطه در مصاحبه با یک رسانه صهیونیسی فاش کرد: "توافق ابراهیم تأثیر مثبتی بر زندگی یهودیان امارات داشته و تعداد یهودیان ساکن امارات رو به افزایش است و طی دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است". 
او پس از امضای توافق سازش بین امارات و رژیم صهیونیستی بعنوان خاخام ارشد این گروه تعیین شد.

این خاخام گفت: "توافق تأثیر مثبتی بر زندگی یهودیان در امارات داشت زیرا وقتی به اینجا آمدم حداکثر ۲۰۰ یهودی در این کشور بودند ولی اکنون این تعداد دست کم به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است."

العبادی سپس از " از دولت و مقامات محلی امارات به دلیل استقبال از این تغییرات تقدیر کرد" و ادامه داد: ما بیش از پنج تا شش رستوران و جاهای زیادی برای ادای رسوم دینی در سراسر این کشور در اختیار داریم.

العبادی که عضویت در گروه موسوم به "انجمن یهودیان در خلیج فارس" را یدک می کشد، در اشاره به جنگ نرم صهیونیست ها علیه کشورهای اسلامی افزود: "بهترین راه برای دوستی با کشورهایی که قبلاً به هر دلیل سیاسی یا غیرسیاسی با آنها رابطه نداشتیم، آشنایی با آنها و احترام گذاشتن به احکام و سنت های آنها است".

وی در پایان برای جلوگیری از حساسیت ایجاد شدن در ارتباط با حضور رو به رشد صهیونیست ها در امارات، به وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی و آژانس های مسافرتی این رژیم توصیه کرد که برای گردشگران صهیونیستی که به امارات می آیند، "فهرستی از بایدها و نبایدها تهیه کنند تا زمینه هر گونه خطا از بین برود".

پیش از این بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی درباره پیامدهای سازش و عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی منطقه با رژیم صهیونیستی بر اوضاع داخلی این کشورها و رخنه خزنده صهیونیستها در آنها و نیز برهم خوردن صلح و ثبات و امنیت بواسطه حضور تفرقه افکنانه رژیم صهیونیستی هشدار داده اند و همزمان چنین سازشی را خیانت به آرمان فلسطین دانسته اند.

https://irna.ir/xjK۴LZ

**حکیم: تلاش می‌کنیم دیدگاه‌ نیروهای سیاسی عراق را نزدیک و بحران‌ها را مهار کنیم

«سیدعمار حکیم» با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالروز تأسیس جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد که تلاش ما این است که دیدگاه های گروه ها و جریان های سیاسی عراق را به هم نزدیک و بحران های کشور را مهار کنیم.

حکیم امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که شکل‌گیری و آغاز به کار جریان حکمت ملی عراق نتیجه طبیعی تحولات سیاسی و اجتماعی و نیاز به کنش سیاسی نهادین و برآمده از واقعیت‌ها برای بر عهده گرفتن مسئولیت و بیان مطالبات ملت عراق و دفاع از حقوق و آزادی‌های آنان بود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در همین راستا بر ایمان عمیق به این پروژه و اهتمام به اینکه این جریان کاملا ملی و پذیرای همه طیف‌های ملت به دور از هرگونه تفرقه و به حاشیه راندن و قطب‌سازی باشد تأکید کرد و گفت که جریان حکمت ملی در این مدت کوتاه موفقیت‌های مهمی را رقم زده است.

وی با تجدید عهد با ملت عراق تجدید، تصریح کرد: جریان حکمت ملی صدای بلند مظلومان و محرومان خواهد ماند و در همه اقدام ها و برنامه‌ها و تحرکاتش از رسالت شهید محراب آیت الله «سیدمحمدباقر حکیم» فاصله نخواهد گرفت.

حکیم همچنین تصریح کرد که پروژه جریان حکمت ملی اعتدال و میانه‌روی و حفظ فاصله برابر از همگان است و نسبتش با دیگر نیروهای سیاسی را بر اساس نسبتشان با پروژه ملی و منافع ملی عراق تعیین می‌کند.

وی در این بیانیه بار دیگر تأکید کرد که جریان حکمت ملی عراق در دولت آینده مشارکت نخواهد داشت، هرچند همچنان به مسئولیت ملی و شرعی خود در قبال ملت پایبند است و از هیچ تلاشی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های نیروهای سیاسی و مهار بحران‌ها و خاموش کردن فتنه‌ها فروگذار نخواهد کرد و نسبت به فرایند سیاسی کشور که در راه آن خون‌های پاک بسیاری ریخته شده و فداکاری‌های فراوانی انجام شده متعهد خواهد ماند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین سالروز تاسیس این جریان را به کادرهای جریان حکمت ملی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که با همت برای خدمت به فرزندان ملت و دفاع از مسائل عادلانه و تحقق آمال ملت عراق و ارتباط با همه لایه‌های جامعه تلاش کنند.

https://irna.ir/xjK۴Q۳

**لاپید: تعطیلی آژانس یهود در روسیه اقدامی خطرناک خواهد بود

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اقدام اخیر دولت روسیه در بستن «آژانس یهود» در مسکو را «خطرناک» خواند و گفت که این روی روابط دو طرف تأثیر خواهد گذاشت.

به دنبال تشدید تنش در روابط مسکو و تل آویو پس از جنگ اوکراین، وزارت دادگستری روسیه هفته گذشته در دستوری خطاب به آژانس یهود که به صورت نامه به این آژانس ارسال شده، تمام فعالیت‌های آنها را در خاک روسیه ممنوع اعلام کرده است.

حالا امروز یکشنبه طبق بیانیه صادره از دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید جلسه‌ای را با حضور «زئیف الکن» وزیر مسکن و «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی (دو وزیر روسی الاصل رژیم صهیونیستی) و «پنینا تامانو شاتا» وزیر امور مهاجرت، درباره اقدام مسکو در بستن آژانس یهود که به معنای کاهش چشمگیر و حتی توقف مهاجرت صهیونیست از روسیه به اراضی اشغالی است، برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری «عرب۴۸»، یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این جلسه با اشاره تصمیم دولت روسیه برای توقف فعالیت آژانس یهود گفت که «بستن دفاتر آژانس یک رویداد خطرناک است که روی روابط با مسکو تأثیر خواهد گذاشت».

وزارت دادگستری روسیه پنجشنبه گذشته به اتهام نقض قوانین روسیه از سوی آژانس یهود، درخواست خود را برای انحلال این آژانش که به عنوان یک سازمان مستقل روسی در این کشور فعالیت می‌کند، به دادگاهی در مسکو ارائه کرد و قرار است دادگاه روز پنجشنبه این درخواست مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، لاپید به یک هیأت حقوقی دستور داد تا پس از دریافت موافقت روسیه برای انجام مذاکرات در مورد این موضوع، فورا برای رفتن به مسکو آماده شوند و «هر تلاشی برای پایان دادن به گفت‌وگوهای حقوقی و در عین حال ادامه گفت‌وگوهای سیاسی در سطح بالا در مورد این موضوع انجام دهند».

در همین ارتباط، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشت که «دستور توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه موجب شده است که بسیاری از یهودیان ساکن این کشور احساس کنند در معرض تهدید و دستگیری هستند».

فعالیت اصلی «آژانس یهود در روسیه» تسهیل مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی و اسکان آنها در فلسطین اشغالی است. این آژانس در ۳۰ سال گذشته در امر مهاجرت صهیونیست‌ها از روسیه به فلسطین اشغالی نقش داشته است.

https://irna.ir/xjK۴T۵

**مسکو: روسیه به پایگاه‌های نظامی بندر اودسا حمله کرده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به واکنش‌ها به حمله روز گذشته مسکو به بندر اودسا در اوکراین تصریح کرد که کشورش زیرساخت‌ها و تجهیزات نظامی را در این منطقه هدف قرار داده است.

به دنبال حمله روز گذشته روسیه به منطقه بندر اودسا در اوکراین که واکنش‌های بسیاری را نیز به دنبال داشته است، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرد که موشک‌های روسیه روز گذشته پایگاه‌های نظامی اوکراین در این بندر را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش راشاتودی، زاخاروا تاکید کرد که موشک‌های کالیبر روسی زیرساخت‌ها و تاسیسات نظامی در این منطقه را منهدم کردند و یک کشتی نظامی اوکراینی را به قعر آب‌های دریای سیاه فرستادند.

ارتش اوکراین روز گذشته مدعی شده بود که موشک‌های روسیه به زیرساخت‌های بندر اودسا اصابت کرده و این اقدام مسکو را تهدیدی برای توافق دو کشور برای از سر گیری صادرات غلات از اوکراین دانسته بود.

ولودمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین نیز ادعا کرده بود که حمله به بندر اودسا نشان می‌دهد که روسیه به تعهدات خود بر اساس توافق امضا شده پایبند نیست.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر روز جمعه در استانبول امضا کردند. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه بود که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند. 

براساس توافق شکل گرفته، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.


https://irna.ir/xjK۴SJ

**بیکار شدن ۳۰ درصد کارگران روزمزد در کره‌جنوبی از زمان شیوع کرونا

نتایج یک نظرسنجی نشان داد که از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، بیش از یک نفر از هر ده کارگر در کره‌جنوبی تعدیل شده‌اند که در این بین اخراج بین کارگران روزمزد به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

این نظرسنجی به طور برخط و از بین یک هزار کارگر – ۶۰۰ کارگر با قرارداد ثابت و ۴۰۰ کارگر با قرارداد موقت- بین روزهای دهم تا شانزدهم ماه ژوئن انجام شده است.

براساس نتایج این نظرسنجی که توسط آژانس امبرین و بنا به درخواست گروه‌های مدافع کارگران انجام شد، ۱۵.۴ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که از زمان شیوع ویروس کووید-۱۹ در ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون شغل خود را از دست داده‌اند.

درحالی که ۲۹.۵ درصد از کارگران با قرارداد موقت گفته‌اند که شغل خود را طی دوره پاندمی از دست داده‌اند، تنها ۶ درصد از کارگران با قرارداد ثابت اخراج شده‌اند. براین اساس تعداد کارگران اخراج شده موقت پنج برابر بیشتر از کارگران با قرارداد ثابت بوده است.

از سوی دیگر نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۲۸.۴ درصد از مشارکت کنندگان شاهد جهش هزینه‌های زندگی در دوره شیوع پاندمی بوده‌اند. براین اساس ۵۰.۵ درصد از کارگران با قرارداد موقت و ۱۳.۷ درصد از کارگران با قرارداد ثابت شاهد تاثیر جهش قیمت‌ها بر قدرت خرید خود بوده‌اند.

همچنین ۳۵۳ کارگر اعلام کرده‌اند در این مدت مبتلا به ویروس کرونا شده‌ اند و به آنها بابت دوران درمان حقوق پرداخت شده است. از این تعداد ۴۵ درصد قرارداد ثابت و ۱۵.۳ درصد نیز قرارداد موقت داشته‌اند.

https://irna.ir/xjK۴VL

**پاکستان: به رسمیت شناختن حکومت طالبان، نیازمند توافق منطقه‌ای است

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که این کشور حکومت طالبان را بدون رویکرد و توافق منطقه‌ای به رسمیت نمی‌شناسد.

عاصم افتخار سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان در نظر دارد حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، گفت: "ما فکر می‌کنیم بهترین کار این است که [به رسمیت شناسی طالبان] را از طریق یک رویکرد منطقه‌ای و توافقی انجام دهیم."

بر اساس این گزارش، افتخار شرایط فعلی امنیت در افغانستان را بهتر از قبل ارزیابی کرد و افزود وضعیت انسانی و اقتصادی در این کشور بسیار وخیم است.

او در پاسخ به گزارش اخیر سازمان ملل که تهدیدات القاعده، داعش و تحریک طالبان پاکستان را برجسته می‌کند، گفت که یکی از انتظارات جامعه جهانی از طالبان این بود که خاک افغانستان نباید علیه کشور دیگری استفاده شود.

افتخار افزود: "این انتظار همچنان وجود دارد. من فکر می‌کنم این یک مسئولیت جمعی است، زیرا این مشکل جدیدی نیست. برخی از این گروه‌ها مدت‌هاست که آنجا بوده‌اند."

وی خاطرنشان که برای مبارزه با گروه‌هایی مثل داعش و القاعده، تعامل با طالبان ضروری است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: "تعامل با طالبان، آنها را قادر می‌سازد تا به طور موثر با برخی از این گروه‌ها مقابله کنند. در بسیاری از موارد این تهدید برای همه مشترک است."

این مقام وزارت خارجه پاکستان خاطرنشان کرد که داعش و القاعده تهدیدی برای ثبات افغانستان و همچنین پاکستان و سایر کشورهای منطقه و جهان هستند.

عاصم افتخار تاکید کرد: "بنابراین باید به صورت مشارکتی به آن رسیدگی شود."

وی با اشاره به شرایط بسیار دشوار و پیچیده افغانستان گفت، در شرایطی که  کشورهای مختلف در سطوح مختلف، با مقامات موقت افغانستان در تماس یا درگیر هستند، بنابراین برخی در آنجا سفارت دارند، پاکستان نیز یکی از این کشورها به شمار می آید.

حکومت طالبان را در دهه ۹۰ میلادی تنها سه کشور پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به رسمیت شناخته بودند، اما حکومت فعلی این گروه را تاکنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.

https://irna.ir/xjK۴Ly

**نشنال‌ اینترست: طرح غرب برای انزوای روسیه شکست‌ خورد

نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست عنوان کرد: سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به ایران نشان می‌دهد که طرح غرب برای انزوای روسیه شکست خورده‌ است.

«مارک اپیسکوپوس» ستون‌نویس مجله نشنال‌اینترست در مقاله‌ای نوشت: باوجود تلاش غرب برای ایجاد یک جبهه واحد جهانی علیه کرملین، بیشتر کشورهای غیرغربی یا موضعی خنثی در قبال جنگ اوکراین در پیش گرفته‌اند یا همانطور که در مورد چین و ایران به وضوح دیده می‌شود از روسیه حمایت کرده‌اند.

وی، تلاش یک هفته‌ای دیپلماتیک ترکیه به عنوان عضو ناتو، در کنار میانجیگیری دبیرکل سازمان ملل به عنوان نماینده جامعه جهانی، برای جلب رضایت روسیه جهت صدور مجوز صادرات غلات از دریای سیاه را یادآور شد و نوشت: امضای قرارداد صادرات غلات بین مسکو و اوکراین با میانجیگری آنکارا و سازمان ملل بعد از یک هفته رایزنی دیپلماتیک با کرملین نشان می‌دهد که کارزار غرب برای منزوی کردن مسکو در حوزه اقتصادی و سیاسی شکست خورده‌ است.

نویسنده نشنال‌اینترست به قطع رابطه بسیاری از موسسات سیاسی، اقتصادی و پژوهشی غرب با روسیه بعد از شروع جنگ اوکراین اشاره کرد و نوشت: دیدارهای پوتین در تهران حاکی از شکل‌گیری یک پدیده متفاوت و در مجموع ناراحت‌کننده‌ برای غرب محسوب شده است.

وی به تحریم‌های غرب علیه تهران و مسکو اشاره کرد و نوشت: ایران و روسیه درباره مقابله با تحریم‌های غرب، اشتراک نظر دارند و در همین راستا هم، شرکت گازپروم روسیه قراردادی ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد تا به تولیدکنندگان ایرانی در توسعه میادین نفت و گاز در سراسر کشور کمک کند.

نویسنده نشنال‌اینترست، حمایت از دولت سوریه را نقطه اشتراک دیگر روسیه و ایران ارزیابی کرد و افزود: بیانیه پایانی نشست سران کشورهای ضامن صلح در سوریه بر حفظ تمامیت ارضی دمشق تاکید کرد.

https://irna.ir/xjK۴T۶

**حمله موشکی تروریست‌ها به تجمعی در سوریه؛ ۲ کشته و ۱۲ زخمی

در حمله موشکی تروریست‌ها به تجمعی در حومه «حماه» ۲ نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

خبرنگار خبرگزاری سوریه(سانا) دقایقی پیش خبر داد که آیین مذهبی برای گشایش کلیسای «آیة صوفیا» هدف موشک تروریست‌ها قرار گرفت.

https://irna.ir/xjK۴Ty

**لاوروف: حاکمیت ملی سوریه باید محترم شمرده شود

وزیر خارجه روسیه گفت: باید از حق حاکمیت ملی سوریه بر سرزمین خود حمایت و حق مردم این کشور در تعیین سرنوشت محترم شمرده شود.

سرگئی لاوروف روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با همتای مصری خود افزود: اختلافات عربی – اسرائیلی باید پایان یابد و مذاکرات با میانجیگری مصر از سرگرفته و کشور مستقل فلسطین براساس طرح دو کشوری تاسیس شود.

وی بیان کرد: گفت و گوهای خوبی در مصر داشتیم و از سطح روابط مسکو- قاهره که درحال توسعه و پیشرفت است رضایت داریم.

لاوروف گفت: درخصوص توسعه مبادلات تجاری و همکاری های فناورانه میان مصر و روسیه گفت و گو کردیم و مبادلات تجاری دو کشور ۵ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: درباره ساخت واکسن جدید برای اومیکرون و آبله میمون گفت و گو کردیم و همکاری گسترده ای میان وزارتخانه های بهداشت دو کشور است و فعالیت کمیته مشترک دولتی به توسعه روابط دوجانبه کمک می کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: صادرکنندگان روسی گندم بر پایبندی خود به صادرات به قاهره تاکید می کنند.

لاوروف افزود: مسکو معتقد است که سازمان ملل متحد به عنوان بخشی از برنامه غذا می تواند برای لغو تحریم های غیرقانونی که در صادرات گندم اختلال ایجاد کرده است نقش آفرینی کند.

وی اظهارداشت: مسکو درخواستی برای لغو تحریم ها ندارد و درباره موضوع غذا، این غرب است که باید مشکلاتی که ایجاد کرده است را حل کند.

لاوروف اضافه کرد: آن ها از ورود کشتی های روسی به بنادر خارجی جلوگیری می کنند واین موضوع نقش مهمی در بحران غذا دارد.

وی گفت: گذرگاه های دریای سیاه تضمین کننده حمل و نقل گندم است اما کی یف باید مین ها را از بنادر جمع آوری کند.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: غرب فقط تلاش می کند که گندم اوکراین را وارد کند درحالی که خرید گندم روسیه را به تاخیر می اندازد و یا نادیده می گیرد

لاوروف اضافه کرد: باید وارد نشدن سلاح به اوکراین از طریق کشتی هایی که برای حمل گندم به آنجا می روند تضمین شود.

وی گفت: تا زمانی که تضمین ندهند که آمریکا و غرب در مذاکرات دخالت نمی کنند، هیچ مذاکره ای میان مسکو و کی یف انجام نخواهد شد.

لاوروف افزود: اکنون توپ در زمین زیلینسکی است که بخواهد مذاکره کند یا به عملیات نظامی که به سود ملت اوکراین نیست ادامه دهد.

وی اضافه کرد: امریکا از روابط روسیه با آفریقا نگران است زیرا واشنگتن خود را رهبر جهان می داند و می خواهد در روابط میان کشورها دخالت کند.

لاوروف گفت: آن ها از سیاستمداران می خواهند با ما عکس نگیرند و تلاش می کنند کشورهای عربی را وادار به محکوم کردن روابط با روسیه و عملیات نظامی کنند.

وزیر خارجه مصر نیز گفت: موضوعات بین المللی و بحران اوکراین را بررسی کردیم و مصر بر اهمیت دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای این بحران تاکید می کند.

سامح شکری افزود: این بحران از نظر امنیت غذایی و انرژی بر مصر تاثیر گذاشته است و این اموری است که باید از آن جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: موضوع فلسطین را بررسی و بر ضرورت ایجاد دو کشور تاکید کردیم. درباره اوضاع لیبی، سوریه و عراق نیز گفت و گو و بر ضرورت تلاش برای تحقق امنیت و ثبات در کانون های تنش تاکید کردیم.

لاوروف در چارچوب تور پنج روزه خود که شامل سفر به اتیوپی، اوگاندا و کنگو نیز می‌شود، در یک سفر رسمی وارد قاهره شده است.وی روز یکشنبه با رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر خارج روسیه سه روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام سفرش به چند کشور آفریقایی گفت که این سفر بر روی آمادگی برگزاری خوب نشست سران آفریقایی- روسی متمرکز است و مکان برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی پیشتر اعلام کرده بود که نشست بعدی روسیه و آفریقا در سال ۲۰۲۲ در یک کشور آفریقایی برگزار می‌شود و در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته که همکاری با کشورهای آفریقایی راهبردی و بلندمدت است و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و سازمان‌های منطقه‌ای قاره آفریقا یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است.

وزیر امور خارجه روسیه قرار است در جریان سفر خود به قاهره در شورای اتحادیه عرب که در سطح نمایندگان برگزار می‌شود، سخنرانی کند و بر اساس آنچه اتحادیه عرب اعلام کرده، لاوروف با "احمد ابوالغیط" دبیرکل این اتحادیه و نمایندگان ۲۲ کشور عضو دیدار خواهد کرد.

سفر لاوروف به قاهره یک هفته پس از اولین سفر منطقه‌ای "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در فلسطین اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی و حضور او در نشست سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر مصر، اردن و عراق صورت گرفته است.

https://irna.ir/xjK۴Xh


**پاپ برای دیدار از کی‌یف اعلام تمایل کرد

پاپ هنگام سفر به کانادا برای عذرخواهی در قبال آزار بومیان این کشور، برای دیدار از کی‌یف، پایتخت اوکراین اعلام آمادگی کرد.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه در هواپیمایی که وی را از رم به کانادا برد به خبرنگاران گفت: علاقه وافری به دیدار از کی‌یف دارد.

پاپ، اوایل این ماه میلادی در گفت‌وگو با رویترز گفته بود، امیدوار است بتواند بعد از سفر به کانادا، به مسکو و کی‌یف سفر کند.

کاخ کرملین در واکنش به اظهارات پاپ اعلام کرد تماسی با واتیکان در خصوص دیدار پاپ از مسکو نداشته است. در مقابل، اوکراین مجددا از پاپ برای دیدار از این کشور دعوت کرد.

پاپ امروز یکشنبه به ادمونتون مرکز ایالت آلبرتا در کانادا سفر می‌کند تا به خاطر آزار کودکان بومی در مدارس کاتولیک این کشور در دهه‌های گذشته عذرخواهی کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران، سفر یک هفته‌ای خود به کانادا را سفر «توبه» عنوان کرد.

مدارس شبانه‌روزی تحت نظر کلیسای کاتولیک در کانادا، کودکانی را که به اجبار، به این مدارس منتقل شده بودند تحت آزارهای متعدد روحی و جسمی قرار داده و فرهنگ بومی این منطقه را از بین بردند.

https://irna.ir/xjK۴Y۳


 

برچسب‌ها پاکستان رئیس جمهور فرانسه وزارت امور خارجه سازمان پيمان آتلانتيک شمالی اتحادیه عرب کردستان عراق رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان رئیس جمهور فرانسه وزارت امور خارجه پاکستان رئیس جمهور فرانسه وزارت امور خارجه سازمان پيمان آتلانتيک شمالی اتحادیه عرب کردستان عراق رژیم صهیونیستی شورای امنیت سازمان ملل متحد درصد از کارگران با قرارداد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سخنگوی وزارت امور خارجه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بیانیه ای اعلام وزارت امور خارجه عراق انتخابات میان دوره ای بندر اودسا در اوکراین بیولوژیکی در اوکراین وزیر امور خارجه عراق جمهوری اسلامی ایران قرارداد صادرات غلات تجاری اتحادیه اروپا جریان حکمت ملی عراق توافق صادرات غلات دبیرکل سازمان ملل رژیم صهیونیستی ترکیه به خاک عراق بر اساس این گزارش بر اثر انفجار مین بنادر دریای سیاه رژیم صهیونیستی قانون اساسی جدید روسیه به تعهدات قرارداد ثابت تقویت همکاری ها پلوسی به تایوان هدف قرار صادرات غلات شورای امنیت هیچ ارتباطی نشنال اینترست خارجه پاکستان فلسطین اشغالی جمهوری آمریکا نشان می دهد مبادلات تجاری تجاوزات ترکیه انفجار مین قرار داده روسیه و ترکیه هدف قرار داده کل سازمان ملل بندر اودسا خواهان روابط کشورهای عربی قرارداد موقت توسط نیروهای جلسه اضطراری نیروی دریایی ارتش اوکراین حکومت طالبان نشست اضطراری جمهوری روسیه خوب با ایران شمال عراق حمله به بندر امضای توافق صهیونیست ها رییس جمهوری تمامیت ارضی خارجه روسیه جنگ اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۱۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در آستانه سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، «میخائیل اولیانوف» در پیامی در شبکه احتماعی ایکس از دیدار با «محسن نذیری اصل» نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین‌المللی در وین، در آستانه سفر برنامه‌ریزی شده مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس هفته آینده در سفری به تهران ضمن دیدار با مقامات ایرانی در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان شرکت می‌کند. 

سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ از هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در اصفهان با حضور مهمانانی از اقصی نقاط جهان برگزار خواهد شد.

او قرار است در روز نخست این کنفرانس در ضیافت شام به میزبانی «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شرکت کند.

گروسی همچنین روز سه‌شنبه و در یک کنفرانس خبری به سوالات رسانه‌ها پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • کامرون و زلنسکی آخرین وضعیت جنگ در اوکراین را بررسی کردند
  • واکنش کرملین به اظهارات خطرناک کامرون در مورد حمله به روسیه با سلاح‌های انگلیسی
  • لندن: اوکراین می‌تواند از سلاح‌های انگلیسی برای حمله در داخل روسیه استفاده کند
  • دیوید کامرون: اوکراین می‌تواند از سلاح‌های انگلیس برای حمله در داخل روسیه استفاده کند
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم